Flashback bygger pepparkakshus!
2024-11-24, 17:14
Medlem
cerns avatar
Någon här som kommer ihåg att Carl mördade någon rätt så tidigt i serien och typ gömde liket?

Någon som vet vem han mördade? Vilket avsnitt var det?

Tror i alla fall att jag minns rätt!
Citera
2024-11-24, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cern
Någon här som kommer ihåg att Carl mördade någon rätt så tidigt i serien och typ gömde liket?

Någon som vet vem han mördade? Vilket avsnitt var det?

Tror i alla fall att jag minns rätt!
Carl mördade av misstag Erik Mattsson i avsnitt 131 och svetsade in liket i ett filterförråd.
Citera
2024-11-24, 18:59
Medlem
cerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akindfriend
Carl mördade av misstag Erik Mattsson i avsnitt 131 och svetsade in liket i ett filterförråd.
Så var det! Tack som fan!
Citera
2024-11-25, 00:19
Medlem
Citat:
Det är märkligt att varken Gerd eller Sofie besökte Tony på sjukhuset efter branden i avsnitt 270. När Gustav låg på sjukhuset i början av säsong 13 så kom ju Sofie på besök ända från Australien, så varför gjorde hon inte det när Tony låg där? Jag förstår ju om skådespelarna inte ville vara med igen, men man kunde ju åtminstone ha nämnt att Gerd och Sofie varit och besökt Tony.

Det finns mängder av liknande saker, varken Renate eller Rebecka kommer eller ens nämns när Reidar blir skjuten. Nog för att det funnits konflikter, rätt djupa åtminstone i Renates fall, men till den grad att de skulle totalt ignorera när han är döende efter att blivit skjuten i huvudet? Nej, det tycker jag ändå inte är realistiskt. Tidigare i serien går Rebecka inte på Rolfs begravning, sin bror hon hade en i huvudsak bra relation med, inga stora konflikter i vart fall. Tror för övrigt inte heller att Lina var på Rolfs begravning, är dock inte helt säker här. Om det var så är det ännu mer orealistiskt.
Och det mest ultimata av allt, det är totalt orealistiskt att två tvillingsystrar aldrig har någon kontakt från 20-årsåldern till döden. Inte ens om samma man gjort dem gravida i princip samtidigt.
Finns säkert fler orealistiska saker om man verkligen går igenom de 318 avsnitten. Men någonstans är det ofrånkomligt, inte många går tillbaka till det jobb de slutade för tre år sedan för att någon manusförfattare skrivit ett manus där det vore konstigt om de inte deltog.
Någonstans får man förklara det mesta med att vi följer karaktärerna en timme i veckan, allt som händer i deras liv når inte tittarna.
Citera
2024-11-28, 03:43
Medlem
NikodemusLobos avatar
Seriens sexigaste moment måste väl vara när Elin klätt upp sig i en lätt genomskinlig topp.

14:35 in i avsnitt 3, säsong 7 https://www.svtplay.se/video/KGbxWVj...a&position=867
Citera
2024-11-30, 02:04
Medlem
Kukdukens avatar
Bengtsson är rolig. SÄKERHETEN! När hon själv är mer kriminell och fifflande än många andra ombord och äventyrar ständigt passagerarnas säkerhet. Jag gillade dock hennes alltid närvarande nagellack och hopknäppta händer på det där spända viset hur hon än stod eller satt.

Hade hon inte ogillat "hor och snusk" så mycket hade hon gjort sig utmärkt som madam i en bordell. TÄNK PÅ SÄKERHETEN, TJEJER!
Citera
2024-12-01, 09:06
Medlem
Måste säga att det uppskattas rejält att Rederiet införskaffande svenska skådespelare som kunde tala amerikansk-engelska när deras karaktärer var ifrån just U.S.A.

Istället för en skådespelare som bara talade taskig/typiskt engelska med svenskdialekt.

Finns flera svenskafilmer och serier från 90-talet där karaktärerna skall egentligen vara engelsktalande, men man märker på deras dialekt och hur de uttalar engelska att dessa inte kan engelska och har en bred svenskdialekt.

Helt otroligt vad Rederiet blev lyckad. Uppskattas så mycket att de fokuserar i så många små detaljer, som egentligen har stora betydelser.
Citera
2024-12-02, 14:43
Medlem
Kukdukens avatar
Det är högst ologiskt att Emelie kunde överleva explosionen utan att polisen tog henne och åtminstone förhörde henne. De måste ju ha vetat om att hon hamnade på sjukhus och fortfarande levde. Läkare har också en plikt att informera polisen om en misstänkt vaknar. I synnerhet när hon köttade ner sköterskan och rymde.
Jag älskar Emelie-storyn men många saker går helt enkelt inte ihop.

Och att Remmer och Dahlens skulle anlita Bengtsson stup i kvarten för hemliga sökningar och utredningar känns också helt ologiskt. Med tanke på att Freja åkte gunga mellan de två som ägare och att Bengtsson visat sig vara högst olämplig att anförtro sina familjehemligheter till. Det fanns säkerligen ett tiotal andra man kunnat anlita i stället som verkligen höll det borta från ens anställdas ögon och vetskap.

Rederiet är en serie som bara fungerar i en svensk kontext. En serie med typiska såpa-inslag, ja. Men framför allt skulle jag kalla det en dramaserie med dialoger som är realistiska och en handling som håller sig relevant genom tjugo säsonger.

Uno, de är nakna i konferensrummet!
Va! Nunnorna?!

Citera
2024-12-03, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kukduken
Det är högst ologiskt att Emelie kunde överleva explosionen utan att polisen tog henne och åtminstone förhörde henne. De måste ju ha vetat om att hon hamnade på sjukhus och fortfarande levde. Läkare har också en plikt att informera polisen om en misstänkt vaknar. I synnerhet när hon köttade ner sköterskan och rymde.
Jag älskar Emelie-storyn men många saker går helt enkelt inte ihop.

Och att Remmer och Dahlens skulle anlita Bengtsson stup i kvarten för hemliga sökningar och utredningar känns också helt ologiskt. Med tanke på att Freja åkte gunga mellan de två som ägare och att Bengtsson visat sig vara högst olämplig att anförtro sina familjehemligheter till. Det fanns säkerligen ett tiotal andra man kunnat anlita i stället som verkligen höll det borta från ens anställdas ögon och vetskap.

Rederiet är en serie som bara fungerar i en svensk kontext. En serie med typiska såpa-inslag, ja. Men framför allt skulle jag kalla det en dramaserie med dialoger som är realistiska och en handling som håller sig relevant genom tjugo säsonger.

Uno, de är nakna i konferensrummet!
Va! Nunnorna?!

Jag håller med. Angående Emelie så är frågan var hon bodde när hon återkom till serien under säsong 16? Hade hon kvar sin gamla lägenhet eller var hon hemlös och sov på olika platser? Hade hon hyresrätt eller bostadsrätt? I fall hon hade hyresrätt så är ju frågan vad som hände med hennes hyreskontrakt då hon inte kunnat betala hyran på länge? Men oavsett vilken boendeform som hon bodde i innan explosionen så är det ju troligt att polisen bevakade hennes lägenhet, så om hon skulle ha återvänt dit efter att hon hade slagit spegeln i huvudet på sjuksköterskan, så är det ju troligt att man skulle ha åkt till hennes lägenhet för att se om skulle ha kunnat ta sig dit och sett till att hon inte hade kunnat lämna lägenheten utan att bli gripen av dem. Det är också konstigt att polisen inte hittade henne tidigare under säsongen än i avsnitt 252. Då hade ju polisen Svärd inga problem med att känna igen henne och därmed så borde de ju inte ha haft svårigheter med det tidigare heller. Polisen borde ju definitivt, efter hennes rymning och våld mot sköterskan, ha efterlyst Emelie och uppgett ett signalement som inte stämmer in på särskilt många. Det skulle ju därmed inte ha varit så svårt att hitta henne då hon var i princip den enda som gick omkring med ett ansikte som såg ut som det gjorde.

Jag tycker att det är märkligt att Reidar och Beatrice inte kollade upp den falske Peter Henson (Egentligen Joe Gardner), när han kom och påstod att han var Beatrices son. Det är också konstigt att kravet på moderskapstest inte kom förrän Carl krävde det. Precis som han själv sade så tvingades han göra ett sådant test, varför krävde dem inte detsamma av den falske Peter? Det är konstigt att Reidar och Beatrice gav honom ett sådant förtroende och adopterade honom utan att ens kräva moderskapstest. Carls uppdrag till Mikael att kolla upp den falske Peter borde ju Reidar ha gett honom. Varför var han inte lika angelägen om att anlita honom för att kolla upp honom som han var att få reda på om Beatrice var otrogen?
Citera
2024-12-03, 20:13
Medlem
Kukdukens avatar
Citat:
Jag håller med. Angående Emelie så är frågan var hon bodde när hon återkom till serien under säsong 16? Hade hon kvar sin gamla lägenhet eller var hon hemlös och sov på olika platser? Hade hon hyresrätt eller bostadsrätt? I fall hon hade hyresrätt så är ju frågan vad som hände med hennes hyreskontrakt då hon inte kunnat betala hyran på länge? Men oavsett vilken boendeform som hon bodde i innan explosionen så är det ju troligt att polisen bevakade hennes lägenhet, så om hon skulle ha återvänt dit efter att hon hade slagit spegeln i huvudet på sjuksköterskan, så är det ju troligt att man skulle ha åkt till hennes lägenhet för att se om skulle ha kunnat ta sig dit och sett till att hon inte hade kunnat lämna lägenheten utan att bli gripen av dem. Det är också konstigt att polisen inte hittade henne tidigare under säsongen än i avsnitt 252. Då hade ju polisen Svärd inga problem med att känna igen henne och därmed så borde de ju inte ha haft svårigheter med det tidigare heller. Polisen borde ju definitivt, efter hennes rymning och våld mot sköterskan, ha efterlyst Emelie och uppgett ett signalement som inte stämmer in på särskilt många. Det skulle ju därmed inte ha varit så svårt att hitta henne då hon var i princip den enda som gick omkring med ett ansikte som såg ut som det gjorde.

Jag tycker att det är märkligt att Reidar och Beatrice inte kollade upp den falske Peter Henson (Egentligen Joe Gardner), när han kom och påstod att han var Beatrices son. Det är också konstigt att kravet på moderskapstest inte kom förrän Carl krävde det. Precis som han själv sade så tvingades han göra ett sådant test, varför krävde dem inte detsamma av den falske Peter? Det är konstigt att Reidar och Beatrice gav honom ett sådant förtroende och adopterade honom utan att ens kräva moderskapstest. Carls uppdrag till Mikael att kolla upp den falske Peter borde ju Reidar ha gett honom. Varför var han inte lika angelägen om att anlita honom för att kolla upp honom som han var att få reda på om Beatrice var otrogen?

Dessutom att polisen inte bevakade Dahléns kontor när Emelie rymt. Hon sprang ju där hela tiden för att träffa Carl/Sam. Och polisen visste om att hela Emelies problematik handlade om besattheten över Carl.
Citera
2024-12-03, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kukduken
Dessutom att polisen inte bevakade Dahléns kontor när Emelie rymt. Hon sprang ju där hela tiden för att träffa Carl/Sam. Och polisen visste om att hela Emelies problematik handlade om besattheten över Carl.

Ja, definitivt. De borde ju också ha erbjudit Carl en livvakt. Frågan är också hur Carl blev friad från mordanklagelserna när det gäller mordet på sekreteraren Jessica som Emelie mördade. Carls fingeravtryck fanns ju på kniven och frågan är hur man kom fram till att han trots det var oskyldig och att Emelie mördade henne.
Citera
2024-12-03, 21:14
Medlem
Kukdukens avatar
Många skådisar som man inte såg igen efter Rederiet. En del gick väl i pension. Men t ex Carl/Bengt, Tony/KS och Katarina Remmer (vet inte vad hon heter) har jag aldrig sett varken före eller efter Rederiet.

Bengtsson/Yvonne lade ju ner på grund av Bengtsson-karaktären. Det kanske var ett klokt val men jag tror ändå att hon hade kunnat fortsätta i andra roller.

Uno/Hans var med i en Beck-film. Likaså Rebecka (vet inte vad hon heter). Och Björn/Krister Henriksson gick och blev Wallander med hela folket. Ola/Mikael Persbrandt känner alla till. Alexandra (vet inte vad hon heter) har varit med i en nyare Beck-film i en skruvad roll. Mickie/Ola har väl mest gjort teater efteråt. Yvonne (vet inte vad hon heter) har jag bara sett i en Maria Wern-film, inget annat. Mona/Regina Lund har alltid haft B-skådis över sig, och hon gjorde en Hassel-film där hon stoltserade med en urlöjlig brytning, filmen Sjön har hon också medverkat i, och sedan resten av tiden flummat runt i tidningar om att ingen äger jorden och att alla som vill ska få komma hit. Pehr Silver/Peter var nog mest menat som en rolig fläkt i den stela Dahlén-världen, så han har inte varit en skådis på riktigt utan mer en parodi. FN/Linus W. har dock haft en relativt bra karriär. Viktor (vet inte vad han heter) var med i serien Fartblinda där han återförenades med "Angelique/Eva Remmer".

Det är också inom Beck som Junior/Måns N. haft sina framgångar efter Rederiet.

Raspen/Göran Gillinger blev typ helt irrelevant när 2000-talet började.
Joker/Johannes Brost gick samma öde till mötes. Men att han har varit med i kultfilmen Besökarna är en stor merit!

Så synd att Nikolaj, Patrik Berger heter han väl, inte fortsatte att skådespela. Han hade talang. Jag läste att han är lärare nu. Synd på en begåvad skådespelare. Han hade kunnat göra många bra roller med sitt intensiva utseende och sina mörka ögon. Dessutom pratade han ryska flytande.

Lisa, Sofie, Rolf, Peggy, Paula, Emilio, Kåkå, Felix, Jesper, Emelie (jag såg att hon läser in ljudböcker nu för tiden) och en drös andra - de skådisarna har helt försvunnit. Jesper (vet inte vad han heter) var ju med i Sökarna innan Rederiet.

Den äldre generationen i Sverige var verkligen språkligt duktig. Så många som talar flytande tyska eller franska, vilket märks i teve. Det ser man sällan i dag hos yngre där skolan tappat greppet.
Senast redigerad av Kukduken 2024-12-03 kl. 21:38.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in