2024-12-04, 14:30
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531
Men det gjorde hen ju inte
argumentera
Citera
2024-12-04, 14:36
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Det finns inte en frisk människa på planeten som förnekar att Bibeln innehåller fel.

Det finns t ex uppenbara senare tillägg från andra än ursprungsförfattaren, t ex slutet på Markus. Det finns böcker som är skrivna under falskt namn. Och vi kan också konstatera att Bibeln säger emot sig själv gång på gång om t o m så pass viktiga saker som vilka som gick till Jesus grav och vad som hände där.

Du får ursäkta, men det är här inte uppe för debatt, du har helt enkelt UPPENBART fel.

Markusslutet säger du vara ett "uppenbart senare tillägg". Men du argumenterar inte.
Du skriver att somliga bibelböcker är skrivna under falskt namn. Men du argumenterar inte.
Vidare hävdar du att Bibeln emotsäger sig själv om vilka som gick till Jesus grav och vad som hände där. Men du argumenterar inte.
Och så detta högfärdiga:
"det är här inte uppe för debatt, du har helt enkelt UPPENBART fel"

Vi kan vara överens om detta:
"Det finns enligt mig, Fiffiniffi, inte en frisk människa på planeten som förnekar att Bibeln innehåller fel."
(Såvida du inte helt enkelt ljuger och mycket väl vet att det finns friska människor som tror att Bibeln INTE innehåller fel.)

neurotiskt beteende tyder på neuros
Citera
2024-12-04, 14:36
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Så där ja, och tack: nu är ordet "fritt" med. Du använde det ordet. Tack för erkännandet.

Vad står det EFTER ordet "fritt"?

Clown
Citera
2024-12-04, 14:43
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Markusslutet säger du vara ett "uppenbart senare tillägg". Men du argumenterar inte.

Jag argumenterar inte för att himlen är blå heller, det är allmänt. Det finns inte en seriös bibelforskare på planeten som förnekar att det är ett senare tillägg eftersom de äldsta manuskripten inte har med texten

Citat:
Du skriver att somliga bibelböcker är skrivna under falskt namn. Men du argumenterar inte.

Samma sak här, det finns inte en seriös bibelforskare på planeten som förnekar detta.

Citat:
Vidare hävdar du att Bibeln emotsäger sig själv om vilka som gick till Jesus grav och vad som hände där. Men du argumenterar inte.

Det är bara att läsa de fyra olika varianterna av det så kan VEM SOM HELST, bibelforskare eller ej, se det med egna ögon.

Jag kan posta dem här i tråden om du vill, så kan vi jämföra dem tillsammans?
Citera
2024-12-04, 14:50
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Vad står det EFTER ordet "fritt"?

Clown
Fiffelniffel: ordet "fritt" kvarstår, och därmed min invändning.
Svara mig om det i Bibeln står att man får misshandla sina slavar fritt.
Citera
2024-12-04, 14:52
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Jag argumenterar inte för att himlen är blå heller, det är allmänt. Det finns inte en seriös bibelforskare på planeten som förnekar att det är ett senare tillägg eftersom de äldsta manuskripten inte har med texten
...
LOL, filologisk textforskning kan bedöma en läsart som ursprunglig även om den inte är den äldsta belagda. LOL
Citera
2024-12-04, 14:53
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
...
Samma sak här, det finns inte en seriös bibelforskare på planeten som förnekar detta.
...
vi gör om det så vi kan vara överens:
"Det finns inte, enligt mig Fiffiniffi, inte etc."
Citera
2024-12-04, 14:56
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
...
Jag kan posta dem här i tråden om du vill, så kan vi jämföra dem tillsammans?
Du är inte kompetent att göra ens en rudimentär jämförelse, men visst:
1) du kan exponera din dumhet på det sättet, och, fr.a.,
2) om du gör det så kan vi läsa Bibeln, Guds ofelbara ord.

så posta dem här i tråden
Citera
2024-12-04, 15:00
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Fiffelniffel: ordet "fritt" kvarstår, och därmed min invändning.

Din invänding är helt poänglös eftersom jag EFTER ordet fritt skriver "så länge de inte dog inom ett par dagar"

Starkt av honom att frångå principen att slavar fick misshandlas fritt så länge de inte dog inom ett par dagar

Du beter dig helt absurt just nu. Bara erkänn att du har fel istället

Citat:
Svara mig om det i Bibeln står att man får misshandla sina slavar fritt.

Som jag skrev innan begränsas friheten på så vis att slaven inte får dö inom 2 dagar pga ägarens misshandel.
Citera
2024-12-04, 15:01
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Intressant slutsats att dra av att jag påpekat ett logiskt fel från din sida

Du sparar tid om du bara skriver "trams" som du brukar när du saknar argument i sak.

Citat:
Nope.

Och du svarade inte på frågan.

Du sköt dig själv i foten med en illustration som demonstrerade din logik med all önskvärd tydlighet.
Case closed.

Citat:
Fint. Så då är vi alltså överens om att Bibeln som helt INTE är en bra moralkälla?

Nej, jag vinklar inte åt ena eller andra hållet. Jag anser kort och gott att Bibeln är en källa till visdom.
Normalbegåvat folk fattar vad som menas.
Jag förnekar inte att Bibeln nämner både slavar och folkmord, men jag värderar det inte på samma sätt som du väljer att göra. Du verkar tro att så fort något nämns i en bok så är det en bruksanvisning, vilket är ganska tokigt. Det jag finner intressant med Bibeln är oberoende av de faktorer du vill väga in. Du försöker att pracka på andra dina åsikter och det funkar inte tyvärr.
Citera
2024-12-04, 15:01
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
LOL, filologisk textforskning kan bedöma en läsart som ursprunglig även om den inte är den äldsta belagda. LOL

Som sagt: Antalet seriösa Bibelforskare som tror att Markus slut är original är NOLL.
Citera
2024-12-04, 15:04
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Som sagt: Antalet seriösa Bibelforskare som tror att Markus slut är original är NOLL.
Vi gör om det så vi kan vara överens (såvida du inte ljuger om vad du tror):
"Antalet enligt mig Fiffiniffi seriösa Bibelforskare som tror att Markus slut är original är NOLL."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in