Citat:
Ursprungligen postat av
Fiffiniffi
Falsk dikotomi.
Ingen dubbelstandard i sikte med andra ord.
Bra, jag tycker själv att jag behandlat frågan om det historiska slaveriet både konsekvent och rättvist.
Att jag skulle göra något undantag för Bibeln är helt enkelt inte sant.
Citat:
Då tar vi ett extremt, men illustrerande exempel. Låt oss säg att att du läser en samlingsvolym som kallas "Pedofilens guide till att våldta småflickor", men en av böckerna i samlingen bl.a. handlar om att man ska vara snäll mot katter. Är "Pedofilens guide till att våldta småflickor" då i allmänhet att betrakta som en bra moralisk vägledning?
Tack för en bra illustration!
Du skulle hävda att "Pedofilens guide till att våldta småflickor" inte är någon pedofilhandbok värd namnet eftersom den innehåller en passage om att vara snäll mot katter.
Det är EXAKT så du resonerar kring slaveriet och Bibelns status som källa till visdom.
"Pedofilens guide till att våldta småflickor" är naturligtvis i huvudsak vad den ger sig ut att vara.
Likaså den heliga skrift Guds ord, Bibeln!
Varken detaljer om katter eller slavar kommer någonsin att ändra detta faktum.
Citat:
Håller helt med. Men nu pratar vi om hur vi ska beskriva den som helhet. Dvs huruvida faktumet att den förespråkar gravt omoraliskt slaveri fortfarande innebär att man som helhet kan kalla den för "bra moralkälla".
Jag sa bara "Bibeln". Jag har aldrig ordagrant sagt "som helhet". Det är en agendadriven formulering som du leker med här för att kunna kjlippa och klistra. Håll dig till mina citat när du citerar mig och hitta inte på egna, tack.
Självklart kan jag försvara Bibeln som källa till visdom. Det kan även du göra även om du inte erkänner det här och nu.