Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-12-03, 21:41
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Vaddå dubbelstandard? Vilket historiskt slaveri menar du att jag behandlar annorlunda?

Falsk dikotomi.

Citat:
Jag förstår inte frågan. Bibeln innehåller flera olika böcker.

Då tar vi ett extremt, men illustrerande exempel. Låt oss säg att att du läser en samlingsvolym som kallas "Pedofilens guide till att våldta småflickor", men en av böckerna i samlingen bl.a. handlar om att man ska vara snäll mot katter. Är "Pedofilens guide till att våldta småflickor" då i allmänhet att betrakta som en bra moralisk vägledning?

Citat:
Kan Bibeln inte innehålla visdom och slaveri samtidigt? Uppenbarligen kan den det.

Håller helt med. Men nu pratar vi om hur vi ska beskriva den som helhet. Dvs huruvida faktumet att den förespråkar gravt omoraliskt slaveri fortfarande innebär att man som helhet kan kalla den för "bra moralkälla".
Citera
2024-12-03, 21:41
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
När man säger att något "ger oss en intressant inblick" så menar man att det ger insikt till de som tar del av och reflekterar över kunskapen.

Så inget specifikt alls, alltså. Precis som jag trodde. Tack.
Citera
2024-12-03, 22:01
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Falsk dikotomi.

Ingen dubbelstandard i sikte med andra ord.
Bra, jag tycker själv att jag behandlat frågan om det historiska slaveriet både konsekvent och rättvist.
Att jag skulle göra något undantag för Bibeln är helt enkelt inte sant.

Citat:
Då tar vi ett extremt, men illustrerande exempel. Låt oss säg att att du läser en samlingsvolym som kallas "Pedofilens guide till att våldta småflickor", men en av böckerna i samlingen bl.a. handlar om att man ska vara snäll mot katter. Är "Pedofilens guide till att våldta småflickor" då i allmänhet att betrakta som en bra moralisk vägledning?

Tack för en bra illustration!
Du skulle hävda att "Pedofilens guide till att våldta småflickor" inte är någon pedofilhandbok värd namnet eftersom den innehåller en passage om att vara snäll mot katter.
Det är EXAKT så du resonerar kring slaveriet och Bibelns status som källa till visdom.

"Pedofilens guide till att våldta småflickor" är naturligtvis i huvudsak vad den ger sig ut att vara.
Likaså den heliga skrift Guds ord, Bibeln!
Varken detaljer om katter eller slavar kommer någonsin att ändra detta faktum.

Citat:
Håller helt med. Men nu pratar vi om hur vi ska beskriva den som helhet. Dvs huruvida faktumet att den förespråkar gravt omoraliskt slaveri fortfarande innebär att man som helhet kan kalla den för "bra moralkälla".

Jag sa bara "Bibeln". Jag har aldrig ordagrant sagt "som helhet". Det är en agendadriven formulering som du leker med här för att kunna kjlippa och klistra. Håll dig till mina citat när du citerar mig och hitta inte på egna, tack.
Självklart kan jag försvara Bibeln som källa till visdom. Det kan även du göra även om du inte erkänner det här och nu.
Citera
2024-12-03, 22:11
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Så inget specifikt alls, alltså. Precis som jag trodde. Tack.

Det finns många specifika detaljer att ta upp vid rätt tillfälle, men detta är uppenbarligen inte rätt forum.
Det här liknar mer en sandlåda just nu.
Citera
2024-12-03, 23:52
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:

Intressant slutsats att dra av att jag påpekat ett logiskt fel från din sida

Citat:
Du skulle hävda att "Pedofilens guide till att våldta småflickor" inte är någon pedofilhandbok värd namnet eftersom den innehåller en passage om att vara snäll mot katter.
Det är EXAKT så du resonerar kring slaveriet och Bibelns status som källa till visdom.

Nope.

Och du svarade inte på frågan.

Citat:
Jag sa bara "Bibeln". Jag har aldrig ordagrant sagt "som helhet".

Fint. Så då är vi alltså överens om att Bibeln som helt INTE är en bra moralkälla?
Citera
2024-12-03, 23:52
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Det finns många specifika detaljer att ta upp vid rätt tillfälle, men detta är uppenbarligen inte rätt forum.
Det här liknar mer en sandlåda just nu.

Eller så har du inga. Vem vet
Citera
2024-12-04, 07:47
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:

Jag tror förresten att jag frågat samma sak tre ggr, och du har duckat varje gång:

Hur kommer det sig att du kan läsa denna gamla Bibel och direkt peka ut de moraliska bitarna, men är förhindrad från att säga att något är omoraliskt med hänvisning till att "det gått så lång tid, det var annorlunda förr"?

Är inte det en dubbelstandard i din metodik per definition?
Citera
2024-12-04, 09:32
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Jag sa bara "Bibeln". Jag har aldrig ordagrant sagt "som helhet". Det är en agendadriven formulering som du leker med här för att kunna kjlippa och klistra. Håll dig till mina citat när du citerar mig och hitta inte på egna, tack.
Självklart kan jag försvara Bibeln som källa till visdom. Det kan även du göra även om du inte erkänner det här och nu.

Det fattar du väl själv att om du säger "Bibeln" utan att begränsa på något sätt så är det Bibeln som helhet som det uppfattas att du menar. Om du istället egentligen avser enbart vissa delar av Bibeln så är det du som ska klargöra det och inte bara skriva generellt "Bibeln" eftersom det naturligtvis uppfattas som "Bibeln som helhet" om du inte själv gör en begränsning.

Visst, du kan "försvara Bibeln som källa till visdom", om du vill, men samma kan man säga om Koranen, så varför gör du inte det också? Alltså, om det nu bara är som källa till visdom du menar? Eller menar du att det blir annorlunda om man kallar Koranen för källa till visdom därför att det även finns annat i Koranen som är förkastligt? Förklara i så fall varför du anser att det skulle vara skillnad mellan att "försvara Bibeln som källa till visdom" och att "försvara Koranen som källa till visdom".
Citera
2024-12-04, 14:17
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Varför innehåller Bibeln då fel?
Varför baserar du en fråga på ett falskt antagande?
Citera
2024-12-04, 14:26
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius

Det finns inte en frisk människa på planeten som förnekar att Bibeln innehåller fel.

Det finns t ex uppenbara senare tillägg från andra än ursprungsförfattaren, t ex slutet på Markus. Det finns böcker som är skrivna under falskt namn. Och vi kan också konstatera att Bibeln säger emot sig själv gång på gång om t o m så pass viktiga saker som vilka som gick till Jesus grav och vad som hände där.

Du får ursäkta, men det är här inte uppe för debatt, du har helt enkelt UPPENBART fel.
Citera
2024-12-04, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Citat:
Varför innehåller Bibeln då fel?
Men det gjorde hen ju inte
Citera
2024-12-04, 14:29
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Jag är rädd för att trådhistoriken inte riktigt ger dig rätt på den punkten.

[i]Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Starkt av honom att frångå principen att slavar fick misshandlas fritt så länge de inte dog inom ett par dagar

...

Patetiska clown
Så där ja, och tack: nu är ordet "fritt" med. Du använde det ordet. Tack för erkännandet. Vad för straff önskar du ha för att ha fiffinifflat bort det ordet, det ord som jag reagerade emot?
Har du någon överhet som kunde verkställa straffet åt dig, eller kan du kanske istället självisolera i några veckor & lova att försöka vara sanningsenlig i fortsättningen, för all framtid?

men ett neurotiskt beteende tyder på neuros, så vad är oddsen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in