Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-12-03, 14:48
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Skapelseberättelsen ger oss en intressant inblick i medvetandets utveckling.
Den handlar om människans skapelse, det vill säga Homo Sapiens kognitiva revolution.

Och vilka specifika fakta om denna revolution har den gett?

Citat:
Den säger även något om hur medvetandet skapar den fysiska och den mentala modellen och hur dessa separeras under människans utveckling.

Specifikt hur? Vad har det gett oss?

Citat:
Vidare hur vi skapar koncept och kategorier för att navigera i världen etc.

Citera
2024-12-03, 14:48
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Bibeln är Guds ofelbara ord.

Varför innehåller Bibeln då fel?
Citera
2024-12-03, 16:02
Avstängd
Boguslaws avatar
Vad händer om man spenderar oerhört mycket tid, hela sitt vuxna liv, till att bygga upp en kyrka i Sverige och så vänder folk den mot en själv tror ni? Tror ni inte det har hänt? Det är exakt vad om händer nu mot mig. Någon som vill lämna sin kyrka?
Citera
2024-12-03, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Boguslaw
Vad händer om man spenderar oerhört mycket tid, hela sitt vuxna liv, till att bygga upp en kyrka i Sverige och så vänder folk den mot en själv tror ni? Tror ni inte det har hänt? Det är exakt vad om händer nu mot mig. Någon som vill lämna sin kyrka?

Du har byggt en kyrka själv alltså? Kan du dela med dig utav planlösningen?
Citera
2024-12-03, 16:34
Avstängd
Boguslaws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av daTkonshens
Du har byggt en kyrka själv alltså? Kan du dela med dig utav planlösningen?
Det var t.ex. medlemskap i Katolska kyrkan med 1% skatt över 10 års tid. Pengar till kollekten. Reklam och missionering helt oavlönat.
Citera
2024-12-03, 17:07
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Och jag har flertalet gånger påpekat att du är uppenbart partisk i hur du betraktar kristendomen jämfört med annat. Du använder helt andra premisser så fort kristendomen är involverad.

Är jag partisk och använder olika premisser? Jag förhåller mig till slaveri som sådant, och slaveri är en del av mänsklighetens historia och inte något specifikt kristet, eller bibliskt tema. Det är ju inte så att jag å ena sidan hyllar slaveri om det står i Bibeln och å den andra sidan fördömer slaveri om det nämns i Gullivers resor.
Jag förhåller mig istället rätt neutral till slaveri som sådant när jag betraktar slaveri ur ett historiskt perspektiv. Och det tycker jag att vi gör nu. Du å andra sidan verkar vilja göra slavfrågan aktuell med hänvisning till någon slags märklig bokstavstolkning av Bibeln om jag fattat rätt?
Citera
2024-12-03, 17:17
Medlem
Flammarions avatar
Citat:

Jag har redan gett exempel på det.

"Bibeln ger omfattande vägledning om moral och etik"

och

"Bibeln är en bra moralkälla om man inte fultolkar den."

Och du förstår inte vad jag menar? Jag har redan nämnt Jesus och de tio budorden som exempel. Det är rätt centrala delar i kristendomen så det är redan tillräckligt uttömmande för den som inte fultolkar.
Citera
2024-12-03, 17:24
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Och vilka specifika fakta om denna revolution har den gett?

Vilka är "oss"? Jag får ut mycket av att komma till insikt.
Mänskligheten? Kulturell identitet i samband med civilisationsbygge. Det är en hel del faktiskt.
Citera
2024-12-03, 17:40
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Är jag partisk och använder olika premisser?

Ja, jag har säkert pekat ut detta vid 30 olika tillfällen. Det är helt uppenbart att du är partisk.

Allra senaste iterationen av detta fenomen är att du inte vill lägga Bibelns förespråkande av gravt omoraliskt slaveri till last för Bibeln bara för att det "var länge sedan", samtidigt som detta "länge sedan" tydligen inte utgör något som helst hinder för att kalla Bibelns bättre delar för en bra moralkälla idag. Det är bara ETT exempel på en lång rad av dubbelstandarder som du använder dig av.

Citat:
Du å andra sidan verkar vilja göra slavfrågan aktuell med hänvisning till någon slags märklig bokstavstolkning av Bibeln om jag fattat rätt?

Nej. Jag vill veta hur Bibelns förespråkande av gravt omoraliskt slaveri är förenligt med att Bibeln är en "bra moralkälla". Jag vet inte hur många gånger jag ska behöva förklara detta...
Citera
2024-12-03, 17:45
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Vilka är "oss"?

Nu är vi där igen. Det var DU som använde ordet OSS. Men när jag använder det tillbaka så ska du börja fåna dig

Vad sägs om Oss = Mänskligheten?

Citat:
Jag får ut mycket av att komma till insikt.

Så med "Skapelseberättelsen ger oss en intressant inblick i medvetandets utveckling" menar du egentligen bara att DU tycker det ger dig nån form av insikt?

Citat:
Mänskligheten? Kulturell identitet i samband med civilisationsbygge. Det är en hel del faktiskt.

Jag bad om specifika saker och du svarar så generellt och vagt att jag tvivlar på om du förstår vad ordet betyder.
Citera
2024-12-03, 18:50
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ja, jag har säkert pekat ut detta vid 30 olika tillfällen. Det är helt uppenbart att du är partisk.

Allra senaste iterationen av detta fenomen är att du inte vill lägga Bibelns förespråkande av gravt omoraliskt slaveri till last för Bibeln bara för att det "var länge sedan", samtidigt som detta "länge sedan" tydligen inte utgör något som helst hinder för att kalla Bibelns bättre delar för en bra moralkälla idag. Det är bara ETT exempel på en lång rad av dubbelstandarder som du använder dig av.

Vaddå dubbelstandard? Vilket historiskt slaveri menar du att jag behandlar annorlunda?

Citat:
Nej. Jag vill veta hur Bibelns förespråkande av gravt omoraliskt slaveri är förenligt med att Bibeln är en "bra moralkälla". Jag vet inte hur många gånger jag ska behöva förklara detta...

Jag förstår inte frågan. Bibeln innehåller flera olika böcker.
Kan Bibeln inte innehålla visdom och slaveri samtidigt? Uppenbarligen kan den det.
Det här handlar nog om dig och din oförmåga att acceptera att verkligheten inte är svart eller vit.
Citera
2024-12-03, 20:09
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Så med "Skapelseberättelsen ger oss en intressant inblick i medvetandets utveckling" menar du egentligen bara att DU tycker det ger dig nån form av insikt?.

När man säger att något "ger oss en intressant inblick" så menar man att det ger insikt till de som tar del av och reflekterar över kunskapen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in