Citat:
Ursprungligen postat av
Flammarion
Du har fel. Här diskuterar vi religion. Inte vad du tycker om dina meddebattörer.
Då får du starta en separat tråd om mig och allt du kan tänkas anklaga mig för.
Om du anser att jag säger emot mig själv enbart baserat på att jag höll med om någon av dina vaga formuleringar så är det inte mycket till motsägelse. Det är ju bara att inte hålla med då så är problemet löst. Eller hur? Då kan du formulera om din fråga så att den blir mer begriplig.
Sakfrågan var islams framgång som sagt.
Din förmåga att förvränga verkligheten är....intressant
Då kör vi en gång för alla:
TYCKER du att islam är omoraliskt? Ja eller Nej?
Citat:
Är det i någon objektiv mening omoraliskt att hävda en värdegrunds auktoritet?
Nej, det skulle jag inte säga. Som synes har det jag skriver under rubriken koppling till faktiska konsekvenser av det.
Om någon påstod sig ha en gudomlig urkund vars enda påbud är att det är oftast är av godo att klappa kattungar så vore det t ex väldigt märkligt att kalla det för omoraliskt på nån form av principiell grund.
Citat:
Är inte det rent av en förutsättning för en gemensam värdegrund?
Att säga att något är guds oföränderliga och exakt ord är inte en förutsättning, nej.
Citat:
Men du antar ett utanförperspektiv här antar jag, och utgår ifrån din egen värdegrund, är det korrekt så långt?
Jag vet inte hur många gånger jag ska behöva förklara för dig att det jag skriver om islam är mina åsikter. Det jag tycker. Och därefter har jag angett delar av de skäl som föranlett mina åsikter.
Citat:
Det här handlar om sekularisering. Hur är det omoraliskt att inte vara sekulariserad?
För att teokratier är synnerligen otrevliga. Speciellt när de religiösa urkunderna innehåller mängder av vedervärdiga regler och uppmaningar som efterlevs i praktiken (vilket såklart blir mer frekvent när det anses vara guds exakta ord).