2024-12-06, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Vilken inställning pratar du om? Var specifik.

Citat:
Finns det en enda sådan erfarenhet som går att styrka? En enda?
Denna.

Citat:
Jag är superöppen för en egen uppenbarelse. Om gud själv besökte mig och konverserade med mig så är jag övertygad om att jag skulle tro på honom. Så varför händer det inte?

Det låter lite som att du snickrar på en 'No true Scotsman' här. Är det så?
Den saken får du ta med Gud. Be till Jesus.

Citat:
Jesus för också jättegärna uppenbara sig frö mig. Jag kommer aldrig tro på honom utan goda skäl, så ville de ha min tro så får de komma till mig. Så om de vill ha min tro, varför kommer de inte?
De? Gud är en. Som sagt, du får be till Jesus, mig tror du ändå inte på så vad vill du ha av mig?
Citera
2024-12-06, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531
Det där är religiös "logik"...

Såklart det finns ett svar, men ingen vet än.
Det man VERKLIGEN vet är att det INTE var någon PÅHITTAD gud...
Tack att du erkänner det uppenbara. ("Såklart det finns ett svar").

Då talar vi om svaret på varför världen finns oavsett om den har blivit till eller om den finns ändå.

Oavsett om den har eller inte har blivit till så måste den ha en orsak till sin existens, eller hur? Annars stämmer det inte att det finns ett svar.

Är den orsaken en fysisk orsak så behöver den själv ha en orsak till sin existens, så det kan inte vara svaret eftersom det skjuter bara fram frågan ett steg.

Är den orsaken metafysisk så behöver den inte bli skapad innan den fysiska världen eftersom en metafysisk orsak inte beror av tid och rum, den är ändå före allt fysiskt. Eller hur?

Alltså måste svaret vara att något metafysiskt som är skapat i den fysiska världen är anledningen till att allting som finns finns.

Alltså finns det en skapare och skaparen blir till här i världen.
Som sagt kristen "logik".

1. Nej, man kan INTE prata om TOTALA svaret än, eftersom det har inte vetenskapen kommit fram till det än.

2. OM man överför kristnas "logik" till ER slutsats - Ni har ju ingen förklaring alls till vem som skapade gud...
Citera
2024-12-06, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531
Som sagt kristen "logik".

1. Nej, man kan INTE prata om TOTALA svaret än, eftersom det har inte vetenskapen kommit fram till det än.
Och kommer aldrig att göra eftersom det är utanför vetenskapens område.

Citat:
2. OM man överför kristnas "logik" till ER slutsats - Ni har ju ingen förklaring alls till vem som skapade gud...
Han är sin egen orsak och jag förklarade hur.
Citera
2024-12-06, 14:01
Medlem
Citat:
Och kommer aldrig att göra eftersom det är utanför vetenskapens område.
Han är sin egen orsak och jag förklarade hur.
Citera
2024-12-06, 14:03
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Denna.

Tack. Så du menar alltså att enda sättet att få dig att berätta om dina uppenbarelser från gud är att släppa alla tankar på något av detta ska gå att styrka? Jag måste alltså tro blint på vad du säger innan du säger det?

Citat:
Den saken får du ta med Gud.

Jag frågar dig. Du påstår ju att gud gör uppenbarelser och att han vill att alla ska tro på honom. Så du måste ju då rimligen ha en uppfattning kring varför gud aldrig uppenbarar sig för alla. Varför får vissa specialbehandling om gud vill att alla ska tro på honom?

Citat:
Be till Jesus.

Jag kan såklart inte förväntas be till något jag inte tror på. Du tror väl ändå inte att en sådan bön skulle kunna fungera?
Citera
2024-12-06, 14:09
Medlem
Citat:
Tack. Så du menar alltså att enda sättet att få dig att berätta om dina uppenbarelser från gud är att släppa alla tankar på något av detta ska gå att styrka? Jag måste alltså tro blint på vad du säger innan du säger det?
Man behöver inte tro blint på någon. Men åtminstone vara öppen för att det som folk berättar om sina egna upplevelser är något de verkligen har upplevt och avvakta med att säga att de har fel bara för att de inte kan plocka fram Gud och visa upp honom för dig.

Citat:
Jag frågar dig. Du påstår ju att gud gör uppenbarelser och att han vill att alla ska tro på honom. Så du måste ju då rimligen ha en uppfattning kring varför gud aldrig uppenbarar sig för alla. Varför får vissa specialbehandling om gud vill att alla ska tro på honom?
Jag vet inte. Gud vet, du får ta det med honom. Han går under namnet Jesus så du får be till honom.

Citat:
Jag kan såklart inte förväntas be till något jag inte tror på. Du tror väl ändå inte att en sådan bön skulle kunna fungera?
Det kan fungera. Tala om för honom att du inte tror men vill att han ska visa sig för dig om han finns och ge dig en tro. Eller något liknande med dina egna ord så som du känner att det är för dig. Glöm inte att använda namnet Jesus.
Senast redigerad av skrumpelnubb 2024-12-06 kl. 14:18.
Citera
2024-12-06, 14:19
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Man behöver inte tro blint på någon. Men åtminstone vara öppen för att det som folk berättar om sina egna upplevelser är något de verkligen har upplevt och avvakta med att säga att de har fel bara för att de inte kan plocka fram Gud och visa upp honom för dig.

Perfekt, jag är öppen! Berätta hur du vet att gud finns.

Citat:
Jag vet inte.

Det bekymrar dig inte det minsta att de egenskaper du säger dig VETA om gud motsägs av den objektiva verkligheten?

Citat:
Det kan fungera. Tala om för honom att du inte tror men vill att han ska visa sig för dig och ge dig en tro.

Det har jag redan gjort. Även i skriftlig form här på FB. Inget hände. Vad gör jag nu?
Citera
2024-12-06, 14:30
Medlem
Citat:
Perfekt, jag är öppen! Berätta hur du vet att gud finns.

Det bekymrar dig inte det minsta att de egenskaper du säger dig VETA om gud motsägs av den objektiva verkligheten?

Det har jag redan gjort. Även i skriftlig form här på FB. Inget hände. Vad gör jag nu?
Du kan lyssna på någon annan av de tusentals vittnesmål som finns om erfarenheter av möten med Jesus på youtube t.ex.. Vill du inte lyssna på dem så tror jag att du bara är intresserad av billiga gotchas här på forumet och inte egentligen är seriös. Som sagts, man ska inte kasta pärlor för den som bara vill trampa på dem.

Nyfiken på vilken objektiv verklighet som motsäger något av det jag sagt?

Jag kan inte svara på varför. Du får försöka igen. Har du bett men inte till Jesus och inte nämnt namnet Jesus, så är det förklaringen. Han bekräftar sitt namn.
Citera
2024-12-06, 14:48
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Du kan lyssna på någon annan av de tusentals vittnesmål som finns om erfarenheter av möten med Jesus

Jag pratar med dig. Du sa att man måste vara öppen för att du ska berätta. Jag är öppen. Så varför berättar du inte?

Citat:

Det har jag redan berättat. Jag HOPPAS vi är överens om att den objektiva verkligheten visar att gud inte gjort personliga uppenbarelser hos alla människor som du påstår att han vill få tro ifrån?

Bekymrar denna motsägelse dig inte det minsta?

Citat:
Jag kan inte svara på varför.

Så varför ger du då råd i den riktningen?
Citera
2024-12-06, 15:49
Medlem
Citat:
Jag pratar med dig. Du sa att man måste vara öppen för att du ska berätta. Jag är öppen. Så varför berättar du inte?
För att du kan söka på annat håll om du är genuint intresserad. Tar du inte emot dem så tar du inte emot mig. Du tar inte emot det jag redan sagt så varför skulle jag säga mer? Jag har redan gett dig dyrbarheter som du har värderat för intet.
Senast redigerad av skrumpelnubb 2024-12-06 kl. 15:52.
Citera
2024-12-06, 15:52
Medlem
Citat:
Det har jag redan berättat. Jag HOPPAS vi är överens om att den objektiva verkligheten visar att gud inte gjort personliga uppenbarelser hos alla människor som du påstår att han vill få tro ifrån?

Bekymrar denna motsägelse dig inte det minsta?

Så varför ger du då råd i den riktningen?
Jag tror inte på dig.
Citera
2024-12-06, 16:00
Medlem
Citat:
Du kan lyssna på någon annan av de tusentals vittnesmål som finns om erfarenheter av möten med Jesus på youtube t.ex.. Vill du inte lyssna på dem så tror jag att du bara är intresserad av billiga gotchas här på forumet och inte egentligen är seriös. Som sagts, man ska inte kasta pärlor för den som bara vill trampa på dem.

Jag kan inte svara på varför. Du får försöka igen. Har du bett men inte till Jesus och inte nämnt namnet Jesus, så är det förklaringen. Han bekräftar sitt namn.

Om han så gärna vill att man ska tro, varför inte skapa oss med en medfödd tro? Eller varför är han så petig med att just ordet jesus måste användas, vilket inte äns är ”hans” riktiga namn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in