Citat:
Ursprungligen postat av
skrumpelnubb
Bra att du försöker.
Var kom den första enhörningens värld ifrån då?
Ah. Sorry. Missade en detalj. Anledningen till att jag tyckte att min förklaring var väldigt likt din. Enhörningen drömde ju sig tillbaka i tiden till innan världen fanns.
Citat:
Ursprungligen postat av
skrumpelnubb
Ser man Gud som världens skapare så har du bara bytt namn förutom att det fortfarande saknas förklaring till existensen, så du får försöka bättre.
Är "världens skapare" den enda definitionen på gud som du har? För den här rosa enhörningen var ju bara en i mängden av rosa enhörningar som traskade runt där i skogen på den världen. En helt vanlig enhörning som bara råkade vara den som drömde ihop världen. Vem som helst av dom rosa enhörningarna kunde ha gjort det, var bara en slump att det var just denna.
Är det då bara skaparenhörningen som var en gud eller var alla rosa enhörningar gudar? Eller är. Jag vet ju faktiskt inte om dom rosa enhörningarna fortfarande lever..
Citat:
Ursprungligen postat av
skrumpelnubb
Jag tänker inte ljuga bara för att det ser bättre ut i dina ögon. Jag vet att Gud finns oavsett om argumenten jag kan ge dig inte är bra nog för att bevisa det. Jag tror inte själv på grund av något av mina argument. Argumenten är efterhandskonstruktioner för att möta sådana som dig som inte tror, på er planhalva.
Ja, det här kan jag ju såklart inte säga nått om om jag inte vet varför du vet att gud finns.
Citat:
Ursprungligen postat av
skrumpelnubb
Det jag kan göra just nu är att visa på att avsaknaden av svar för en ateist är ett permanent tillstånd eftersom om den fysiska världen är allt som finns så kan man aldrig komma fram till att den har ett svar på orsaken till sin existens varken i sig själv eller utanför sig själv.
Russels svar på frågan om hur universum kan existera, “I should say the universe is just there, and that's all.” det är ett svar som en apa skulle skämmas för, men det är så långt man som ateist kan komma.
Men nu är du ju återigen där och kräver ett svar på en fråga som kanske inte har ett svar. Varför måste du ha ett svar på frågan "Varför"? Om det inte finns ett "därför" så är ju det en nonsensfråga. Blir du lika besviken på dom som inte kan svara på frågan "Hur smakar blå?"? Ska apor skämmas om dom inte kan svara på den frågan?
Och återigen, du blandar ihop ateism med skapandet av världen. Ateism är att man inte tror på någon gud. Inget annat. Hur världen skapades har inget med ateism att göra.