Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-12-05, 10:07
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb
Det har definitivt inget svar om den fysiska världen är allt som existerar.
För att ingen demonstrerat någonting som helst testbart för att avgöra om något annat finns. Om du vill föreslå något mer, presentera testbart evidens. Tills dess är du en fantiserande dåre.

Citat:
Det är därför jag skrev att Gud är det enda svaret eftersom ingen Gud=inget svar.
Nonsens.
Citera
2024-12-05, 10:11
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Klart du hatar Bibeln, men för att försöka framstå som en intellektuell betraktare bara ljuger du om saken.
Klart du hatar Bibeln, Calovius, men för att försöka framstå som en intellektuell betraktare bara ljuger du om saken.
Se, jag kan göra samma sak som du. Det betyder att ditt argument är meningslös retorik. Man kan alltid påstå att någon annan ljuger när man inte har något faktiskt att komma med.
Du är meningslös.

Citat:
Menar du att överheten i ett samhälle inte får bruka våld?
Det är inte ett svar. Säger Bibeln att man får slå sina slavar?
Citera
2024-12-05, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Det är skoj hur du konstant blandar ihop ateismen med saker den inte har något med att göra. Du utgår från premissen att alternativet till någon sorts gudfigur är att det saknas svar och någon sorts nihilism.
Det är löjligt.
Det finns olika sorts ateism. Men den som du förespråkar har jag uppfattningen om är att "enbart en fysisk verklighet kan tas för sanning för att bara den går att fysiskt bevisa." Vilket i sig blir orimligt, som om att något fysiskt skulle kunna bevisa något icke fysiskt på fysiskt vis.

Jag anser i motsats till det, att man av den fysiska världens existens kan sluta sig till att en metafysisk verklighet finns. Detta av det enkla skälet att man behöver gå bortom den fysiska världen för att förklara existensen av den fysiska världen. Samt att införandet av ytterligare fysiska händelser/objekt/oändligheter inte kan ge någon förklaring, bara lägga till mer.

"Jag har inget svar" säger du. Men jag tänker att du om du går hela vägen i ditt synsätt så skulle du istället säga "det finns inget svar", eftersom svaret saknas permanent inom det synsätt du har. Russel var inte så dum alltså. Även om han på ett tragiskt sätt visade hur långt han var beredd att gå för att behålla sin ateism.
Senast redigerad av skrumpelnubb 2024-12-05 kl. 11:13.
Citera
2024-12-05, 11:29
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Bra att du försöker.
Var kom den första enhörningens värld ifrån då?
Ah. Sorry. Missade en detalj. Anledningen till att jag tyckte att min förklaring var väldigt likt din. Enhörningen drömde ju sig tillbaka i tiden till innan världen fanns.

Citat:
Ser man Gud som världens skapare så har du bara bytt namn förutom att det fortfarande saknas förklaring till existensen, så du får försöka bättre.
Är "världens skapare" den enda definitionen på gud som du har? För den här rosa enhörningen var ju bara en i mängden av rosa enhörningar som traskade runt där i skogen på den världen. En helt vanlig enhörning som bara råkade vara den som drömde ihop världen. Vem som helst av dom rosa enhörningarna kunde ha gjort det, var bara en slump att det var just denna.
Är det då bara skaparenhörningen som var en gud eller var alla rosa enhörningar gudar? Eller är. Jag vet ju faktiskt inte om dom rosa enhörningarna fortfarande lever..

Citat:
Jag tänker inte ljuga bara för att det ser bättre ut i dina ögon. Jag vet att Gud finns oavsett om argumenten jag kan ge dig inte är bra nog för att bevisa det. Jag tror inte själv på grund av något av mina argument. Argumenten är efterhandskonstruktioner för att möta sådana som dig som inte tror, på er planhalva.
Ja, det här kan jag ju såklart inte säga nått om om jag inte vet varför du vet att gud finns.

Citat:
Det jag kan göra just nu är att visa på att avsaknaden av svar för en ateist är ett permanent tillstånd eftersom om den fysiska världen är allt som finns så kan man aldrig komma fram till att den har ett svar på orsaken till sin existens varken i sig själv eller utanför sig själv.

Russels svar på frågan om hur universum kan existera, “I should say the universe is just there, and that's all.” det är ett svar som en apa skulle skämmas för, men det är så långt man som ateist kan komma.
Men nu är du ju återigen där och kräver ett svar på en fråga som kanske inte har ett svar. Varför måste du ha ett svar på frågan "Varför"? Om det inte finns ett "därför" så är ju det en nonsensfråga. Blir du lika besviken på dom som inte kan svara på frågan "Hur smakar blå?"? Ska apor skämmas om dom inte kan svara på den frågan?

Och återigen, du blandar ihop ateism med skapandet av världen. Ateism är att man inte tror på någon gud. Inget annat. Hur världen skapades har inget med ateism att göra.
Citera
2024-12-05, 11:39
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Det finns olika sorts ateism. Men den som du förespråkar har jag uppfattningen om är att "enbart en fysisk verklighet kan tas för sanning för att bara den går att fysiskt bevisa." Vilket i sig blir orimligt, som om att något fysiskt skulle kunna bevisa något icke fysiskt på fysiskt vis.
Det är inte orimligt. Om du vill anta något mer, presentera vad för förutsägbar metod du använder för att avgöra om det finns eller inte.
Metod eller gtfo.

Citat:
Jag anser i motsats till det, att man av den fysiska världens existens kan sluta sig till att en metafysisk verklighet finns. Detta av det enkla skälet att man behöver gå bortom den fysiska världen för att förklara existensen av den fysiska världen. Samt att införandet av ytterligare fysiska händelser/objekt/oändligheter inte kan ge någon förklaring, bara lägga till mer.
"Jag förstår inte hur, därför magi", ok. Argument from ignorance/incredulity. Uppfattat.
Men det är en fallasi och inte ett argument.

Citat:
"Jag har inget svar" säger du. Men jag tänker att du om du går hela vägen i ditt synsätt så skulle du istället säga "det finns inget svar", eftersom svaret saknas permanent inom det synsätt du har. Russel var inte så dum alltså. Även om han på ett tragiskt sätt visade hur långt han var beredd att gå för att behålla sin ateism.
Det saknas permanent enligt dig. Även om det skulle vara så att det är omöjligt att få svar så innebär det inte att det inte finns svar, bara att vi inte kan ta oss dit. Men det kan vi inte veta. Så sitt lungt i båten och sluta fantisera och påstå att dina fantasier är sanning.
Citera
2024-12-05, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Ah. Sorry. Missade en detalj. Anledningen till att jag tyckte att min förklaring var väldigt likt din. Enhörningen drömde ju sig tillbaka i tiden till innan världen fanns.

Är "världens skapare" den enda definitionen på gud som du har? För den här rosa enhörningen var ju bara en i mängden av rosa enhörningar som traskade runt där i skogen på den världen. En helt vanlig enhörning som bara råkade vara den som drömde ihop världen. Vem som helst av dom rosa enhörningarna kunde ha gjort det, var bara en slump att det var just denna.
Är det då bara skaparenhörningen som var en gud eller var alla rosa enhörningar gudar? Eller är. Jag vet ju faktiskt inte om dom rosa enhörningarna fortfarande lever..
Citat:
Och återigen, du blandar ihop ateism med skapandet av världen. Ateism är att man inte tror på någon gud. Inget annat. Hur världen skapades har inget med ateism att göra.
Om enhörningen orsakade världen genom att drömma så är den världens skapare vilket innebär att världen har en skapare. Alla andra enhörningar var lika honom men de var inte världens skapare. Man kan kalla honom vad man vill men Gud är det vi associerar med världens skapare. Ser inte hur införandet av en skapare kan vara en ateistisk förklaring? Som ateist förkastar man väl att världen är skapad av någon alls?
Citera
2024-12-05, 12:09
Medlem
Citat:
Det är inte orimligt. Om du vill anta något mer, presentera vad för förutsägbar metod du använder för att avgöra om det finns eller inte.
Metod eller gtfo.

"Jag förstår inte hur, därför magi", ok. Argument from ignorance/incredulity. Uppfattat.
Men det är en fallasi och inte ett argument.

Det saknas permanent enligt dig. Även om det skulle vara så att det är omöjligt att få svar så innebär det inte att det inte finns svar, bara att vi inte kan ta oss dit. Men det kan vi inte veta. Så sitt lungt i båten och sluta fantisera och påstå att dina fantasier är sanning.
Jag trodde det var en självklarhet att anledningen till existensen av den fysiska världen som helhet (hur stor man än påstår att den är) inte kan vara enbart fysisk. Lika självklart som att inget bara ploppar upp ur intet.

Det jag hävdar är inte magi, magi är alternativet till det jag hävdar.
Senast redigerad av skrumpelnubb 2024-12-05 kl. 12:13.
Citera
2024-12-05, 13:12
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Vi kan kalla det för "Jesusklapp" istället för "misshandel" om det gör dig lyckligare?
Vi kan kalla det du håller på med neurotiskt beteende.
Citera
2024-12-05, 13:13
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
...Säger Bibeln att man får slå sina slavar?
Menar du att överheten i ett samhälle inte får bruka våld?
Citera
2024-12-05, 13:15
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Klart du hatar Bibeln, Calovius, men för att försöka framstå som en intellektuell betraktare bara ljuger du om saken.
...
Ja, där har du en poäng: det ÄR sannerligen rätt vishet, och andligt intellektuellt att älska Bibeln, Guds ofelbara ord, samt stor galenskap och eländig pseudointelligens att hata den.

tack för påpekandet
Citera
2024-12-05, 13:31
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Om enhörningen orsakade världen genom att drömma så är den världens skapare vilket innebär att världen har en skapare. Alla andra enhörningar var lika honom men de var inte världens skapare. Man kan kalla honom vad man vill men Gud är det vi associerar med världens skapare. Ser inte hur införandet av en skapare kan vara en ateistisk förklaring? Som ateist förkastar man väl att världen är skapad av någon alls?
Som vi har försökt förklara ett gäng gånger nu, ateism är bara att man inte tror på någon gud. Det säger absolut ingenting om världens eventuella skapande. Om världen på något sätt skapades utan inblandning av någon gud så kan man såklart vara ateist och ändå tro på det.
Eller kanske om man tror att en gud skapade världen men sen dog, då är det kanske inte heller fel att bli kallad ateist, även om det skulle vara något av en gråzon.
Citera
2024-12-05, 13:37
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Jag trodde det var en självklarhet att anledningen till existensen av den fysiska världen som helhet (hur stor man än påstår att den är) inte kan vara enbart fysisk. Lika självklart som att inget bara ploppar upp ur intet.

Det jag hävdar är inte magi, magi är alternativet till det jag hävdar.
Och återigen. Världen måste inte ha en anledning till sin existens, det är du som försöker tvinga in den. Bara för att du vill att det ska vara så, bara för att du inte förstår hur det inte kan vara så så betyder det inte att världen måste ha en anledning till existensen.
Alla frågor har inte svar. Sluta kräva att nonsensfrågor ska ha vettiga svar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in