Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-12-04, 22:43
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Som sagt, varför kallar du det misshandel? Argumentera i stället för att appellera till känslor och flabba dig fram

Mitt inlägg innehöll indirekt ett argument eftersom jag delgav en bibeltext där det pratas om att slå slavar med en käpp. För 99,9999 & av mänskligheten är det helt uppenbart misshandel.
Citera
2024-12-04, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Mitt inlägg innehöll indirekt ett argument eftersom jag delgav en bibeltext där det pratas om att slå slavar med en käpp. För 99,9999 & av mänskligheten är det helt uppenbart misshandel.
Nej, fler än så eftersom det är fler än så som är fanatiskt kristna som hävdar att allt i bibeln är bra!
Citera
2024-12-04, 23:35
Medlem
Smesos avatar
Citat:

Han menar bara att det inte är misshandel om det är tillåtet, vilket är hans skruvade sätt att tänka.

Han ser inte tillåtet våld enligt Bibeln som misshandel, utan som tillrättavisning. Så där ser du ett tydligt exempel på hur religion har gjort honom blind för vad som egentligen borde räknas som misshandel, men han tycker förmodligen också att det är okej att på samma sätt tillrättavisa fru och barn och att det då inte alls är misshandel.

Sjukt är vad det är, och att försöka att påstå att det inte skulle vara misshandel därför att det är tillåtet enligt Bibeln gör det bara sjukare och ett tydligt exempel på att Bibeltro kan få någon att rättfärdiga vad som enligt ett humant sätt att tänka egentligen är ren misshandel.
Citera
2024-12-04, 23:48
Avstängd
Citat:
4 Moseboken 15:32-41
Svenska Folkbibeln 2015
En sabbatsbrytare stenas
32 Medan Israels barn var i öknen, ertappades en man med att samla ved på sabbatsdagen. 33 De som ertappade honom med att samla ved förde honom till Mose och Aron och hela församlingen. 34 Då det inte var klart utsagt vad som borde göras med honom, satte de honom i förvar.

35 Och Herren sade till Mose: ”Mannen ska straffas med döden. Hela församlingen ska stena honom utanför lägret.” 36 Då förde hela församlingen ut honom utanför lägret och stenade honom till döds, så som Herren hade befallt Mose.

Låter som om vår Herre är en genomvidrig gud.

Behöver man verkligen en sådan gud i ens liv?
Citera
2024-12-05, 00:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ABanderas68
Låter som om vår Herre är en genomvidrig gud.

Behöver man verkligen en sådan gud i ens liv?
Eller när Gud Ville att Abraham skulle ofra sin son till honom!
Citera
2024-12-05, 09:07
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
det vet du inte
Citera
2024-12-05, 09:48
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
det vet du inte

Vi kan kalla det för "Jesusklapp" istället för "misshandel" om det gör dig lyckligare?
Citera
2024-12-05, 09:50
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Det är vanligt att ta för givet att fysiken är det fundamentala, men så behöver det ju inte vara.
Fysiken ger oss en modell av verkligheten baserad på våra sinnesintryck och mätningar, men det betyder inte nödvändigtvis att den är den enda eller ens den mest fundamentala beskrivningen av existensen.
Ok, och vad för fler testbara metoder finns det?
Citera
2024-12-05, 09:56
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uractualmom
Nejdå, jag förstå ironin, det är du som inte förstår den.
Uppenbarligen gör du inte det då du begår samma misstag som du just kritiserat någon för att göra, under dina egna regler.

Citat:
Du har dragit en slutsats. Eller hur?

Du tror att din slutsats är bättre. Givetvis.
Jag påstår mig inte veta något om hur universum börjat men du gör det. Case closed.

Citat:
Och jag tror att min slutsats är bättre. Givetvis. Annars skulle jag inte ha dragit den slutsatsen eller hur.
Ja men det är för att du gör korkade slutsatser baserat på vidskepelse och argument from ignorance fallasier. Trist för dig.

Citat:
Kan du slå upp definition av hycklare och dela med dig?
Någon som påstår sig följa en sorts regelverk men i själva verket inte gör det.
Ex. någon som påstår att energiprincipen endast förklarar hur något fungerar och inte varför och därför inte gills som argument men samtidigt tror att "allt kommer från något och därför gud" är ett godkänt argument.
Citera
2024-12-05, 09:58
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb
Jag prisar honom för att han, utan att skämmas, säger sanningen om ateismens ultimata slutstation, vilken är att det inte finns något svar att finna alls. Ni som säger att ni inte vet svaret har ännu inte tänkt lika långt som han.

Det är skoj hur du konstant blandar ihop ateismen med saker den inte har något med att göra. Du utgår från premissen att alternativet till någon sorts gudfigur är att det saknas svar och någon sorts nihilism.
Det är löjligt.
Citera
2024-12-05, 10:03
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Du är konsekvent hal.
OCH DU VÄGRAR SVARA PÅ FRÅGORNA, din oärliga mupp. Snacka om hal, hycklare. Sedan följer du upp med att göra halmgubbar baserat på din egen falska nidbild av mig, baserat på din egen hemmasnickrade kassa filosofi. Du är en lögnare som rättfärdigar dina lögner du berättar för dig själv. Riktigt patetiskt.
Citat:
Din världsåskådning som du "inte har" saknar svar vilket är ett permanent tillstånd.
Jag "saknar" inte svar, jag avvaktar att göra korkade slutsatser baserade på begränsad information. Det är det rationella att göra. Kanske du skulle börja ta till dig den rationella hållningen och skärpa till dig?
Citat:
Finns det ett svar så är svaret Gud men det klarar du inte av att räkna ut.
En korkad slutsats följt av en anklagelse av att andra inte är kapabla att nå samma dumhet är kanske att förvänta sig.
Citera
2024-12-05, 10:04
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Alltid är all tid vilket inte ens motsäger att en värld som alltid funnits saknar en början ifall tiden började när den blev till. Tänk på språket.

Men finns det bara det fysiska så finns det ingen förklaring till varför det finns hur många steg man än skjuter på det. Alltså inget svar!

Därför om det finns ett svar så är svaret en bakomliggande metafysisk makt. Med andra ord Gud.

Därför är Gud det enda svaret.

"Om jag inte kan hitta ett svar så måste det vara magi" - skrumpelnubb
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in