Citat:
Ursprungligen postat av
Kung_Ingenting
Ingen fara. Jag bryr mig inte det minsta om nån försöker likna mig med en apa eftersom hela premissen var felaktig från början.
Problemet jag har är att du kräver att det ska finnas svar på en fråga som kanske inte har ett svar.
Ja, om du läser hela det stycket så skriver jag alltså att det är så att det inte måste finnas ett svar på den frågan. Det kan alltså vara en nonsensfråga. Och att då kräva att få ett svar på frågan är jävligt dumt.
Problemet är inte att han letar efter ett svar, problemet är att han kräver att det ska finnas ett svar på en fråga som vi inte vet om det finns ett svar till. Det är alltså inte så att vi bara inte vet idag, utan det kan mycket väl vara så att det inte existerar något svar. Och om det inte existerar något svar, då kallar jag det för nonsensfråga. Hur smakar blå? Nonsensfråga.
Att söka efter svar är väldigt bra. Vetenskap och forskning. Att låtsas som att man hittat ett svar är puckat. Religion.
Okej.
HUR smakar blå? Varför är detta en nonsens fråga? Det är det inte alls. Jag tror att du har hört någon använda detta argument, och nu tror du att det är ett klyftigt svar, men det är det inte. Tvärtom är detta en intressant fråga.
Hur vet du att blå inte har en lukt?
Vad luktar adrenalin? Fråga en blodhund så får du ett svar (fast du pratar nog inte hund, vi år fråga Cesar Milan)
Vi kan utgå från att allt i universum består av vibrationer, vilket kvantumfysik pekat på, då kan man undra om blått, rött, och gult har samma eller olika vibrationer.
Vi kan också observera att vi människor har vissa kroppsdelar som upptäcker dessa vibrationer. Vi har ögon, öron, näsa, hud, osv. Ja, även doft har visat sig vara vibrationer.
Vi vet också att vi bara upptäcker dessa vibrationer inom en viss ram, alltså våra kroppsdelar har en viss räckvidd. Om lukten blå ligger utanför våran räckvidd, har den en lukt då?
Hur luktar blå?
Det här är frågor liknande "vad är ljudet av en hand som klappar", "om ett träd faller i skogen och ingen är där för att höra det gör det ett ljud?"
Det här är inte nonsens frågor alls.