Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-12-05, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Och återigen. Världen måste inte ha en anledning till sin existens, det är du som försöker tvinga in den. Bara för att du vill att det ska vara så, bara för att du inte förstår hur det inte kan vara så så betyder det inte att världen måste ha en anledning till existensen.
Alla frågor har inte svar. Sluta kräva att nonsensfrågor ska ha vettiga svar.
Jag säger ju det. Med uppfattningen om att den fysiska världen är allt som existerar så finns det inget svar och frågan är då meningslös och Russel har då svarat vist utifrån sin världsbild.

Därför säger jag att inom ateismens ramverk finns inget svar. Jag behöver då inte ens nämna var ett eventuellt svar finns.
Citera
2024-12-05, 14:05
Medlem
Citat:
Som vi har försökt förklara ett gäng gånger nu, ateism är bara att man inte tror på någon gud. Det säger absolut ingenting om världens eventuella skapande. Om världen på något sätt skapades utan inblandning av någon gud så kan man såklart vara ateist och ändå tro på det.
Eller kanske om man tror att en gud skapade världen men sen dog, då är det kanske inte heller fel att bli kallad ateist, även om det skulle vara något av en gråzon.
Kan du inte göra ett till försök med en förklaring med eller utan enhörningar? Det var underhållande.
Citera
2024-12-05, 14:30
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb
Jag säger ju det. Med uppfattningen om att den fysiska världen är allt som existerar så finns det inget svar och frågan är då meningslös och Russel har då svarat vist utifrån sin världsbild.

Därför säger jag att inom ateismens ramverk finns inget svar. Jag behöver då inte ens nämna var ett eventuellt svar finns.
Ja, men du påstår också att det är dumt. Du snackar om att det är förklaringar som apor borde skämmas över. Det är det ju inte. Det som är så dumt så att man borde skämmas över det är ju att kräva svar på frågor som kanske inte har ett svar. För du förstår väl att det finns frågor som inte har ett svar? Du förstår väl att det inte är nått konstigt?

Citat:
Kan du inte göra ett till försök med en förklaring med eller utan enhörningar? Det var underhållande.
Med tanke på att min enhörningsförklaring i princip var en kopia på din förklaring så förstår jag att det var underhållande. Jag bytte bara ut din gud/människa mot en helt vanlig rosa enhörning.
Citera
2024-12-05, 14:45
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Uppenbarligen gör du inte det då du begår samma misstag som du just kritiserat någon för att göra, under dina egna regler.
Nej. Det är bara du utav oss båda som begår misstaget.

Jag påstår mig inte veta något om hur universum börjat men du gör det. Case closed.

Okej? Men det gör du ju. Du vet att det inte är Gud....

Ja men det är för att du gör korkade slutsatser baserat på vidskepelse och argument from ignorance fallasier. Trist för dig.

Umm ........... aha....okej...?

Någon som påstår sig följa en sorts regelverk men i själva verket inte gör det.
Ex. någon som påstår att energiprincipen endast förklarar hur något fungerar och inte varför och därför inte gills som argument men samtidigt tror att "allt kommer från något och därför gud" är ett godkänt argument.
"allt kommer från något och därför gud"

Halmgubbe
Senast redigerad av uractualmom 2024-12-05 kl. 14:47.
Citera
2024-12-05, 14:52
Citat:
Och återigen. Världen måste inte ha en anledning till sin existens, det är du som försöker tvinga in den. Bara för att du vill att det ska vara så, bara för att du inte förstår hur det inte kan vara så så betyder det inte att världen måste ha en anledning till existensen.
Alla frågor har inte svar. Sluta kräva att nonsensfrågor ska ha vettiga svar.

Hoppsan nu har du beslutat att forskning och vetenskap är nonsens!
Citera
2024-12-05, 15:23
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uractualmom
Hoppsan nu har du beslutat att forskning och vetenskap är nonsens!
Det är ju lite ironiskt med två inlägg i rad från samma person där det första pekar på en eventuell (har inte kollat vad det handlade om) halmgubbe, och det andra inlägget är en klockren halmgubbe.

På inget sätt alls så är krav på svar på nonsensfrågor forskning och vetenskap. Krav på vettiga svar på frågan "Hur smakar blå?" är på inget sätt alls forskning och vetenskap.
Citera
2024-12-05, 15:35
Medlem
Citat:
Ja, men du påstår också att det är dumt. Du snackar om att det är förklaringar som apor borde skämmas över. Det är det ju inte. Det som är så dumt så att man borde skämmas över det är ju att kräva svar på frågor som kanske inte har ett svar. För du förstår väl att det finns frågor som inte har ett svar? Du förstår väl att det inte är nått konstigt?
Det var väldigt dumt av mig att skriva som jag gjorde om jämförelse med apor.

Jag kommer själv från att ha levt som om ingen Gud fanns så jag ska inte peka finger.

Ber om ursäkt.
Citera
2024-12-05, 15:36
Citat:
Det är ju lite ironiskt med två inlägg i rad från samma person där det första pekar på en eventuell (har inte kollat vad det handlade om) halmgubbe, och det andra inlägget är en klockren halmgubbe.

På inget sätt alls så är krav på svar på nonsensfrågor forskning och vetenskap. Krav på vettiga svar på frågan "Hur smakar blå?" är på inget sätt alls forskning och vetenskap.

"Och återigen. Världen måste inte ha en anledning till sin existens, det är du som försöker tvinga in den. Bara för att du vill att det ska vara så, bara för att du inte förstår hur det inte kan vara så så betyder det inte att världen måste ha en anledning till existensen.
Alla frågor har inte svar. Sluta kräva att nonsensfrågor ska ha vettiga svar."
- Halmgubben.

Att forska tillhör människans natur och nyfikenhet. Du har rätt att tycka vad du vill om det, och alla andra har samma rätt som du att tycka olika, bilda en egen uppfattning, rätt att undra vad dom undrar, rätt att ställa vilka frågor dom vill, rätt och att fortsätta forska tills dom fått ett svar. Naturligvis kan det svaret komma ALDRIG, men so what? Varför stör det dig att någon ställer frågor och letar svar?

Att kalla frågor nonsens frågor är ju snäppet värre en att bygga halmgubbar, det är medveten gaslighting.

Du kanske ska ringa till Albert Einstein eller Stephen Hawking och ta upp detta med dom?

Jag påstår istället att ställa frågor om var vi kommer ifrån, hur universum kom till, och vart vi tar vägen efter vi dör och andra existentiella frågor är helt normal och inte alls nonsens. Och, jo, att undra om allting har en början faller i samma kategori. INTE nonsens.
Citera
2024-12-05, 15:59
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Det var väldigt dumt av mig att skriva som jag gjorde om jämförelse med apor.

Jag kommer själv från att ha levt som om ingen Gud fanns så jag ska inte peka finger.

Ber om ursäkt.
Ingen fara. Jag bryr mig inte det minsta om nån försöker likna mig med en apa eftersom hela premissen var felaktig från början.
Problemet jag har är att du kräver att det ska finnas svar på en fråga som kanske inte har ett svar.

Citat:
Ursprungligen postat av uractualmom
"Och återigen. Världen måste inte ha en anledning till sin existens, det är du som försöker tvinga in den. Bara för att du vill att det ska vara så, bara för att du inte förstår hur det inte kan vara så så betyder det inte att världen måste ha en anledning till existensen.
Alla frågor har inte svar. Sluta kräva att nonsensfrågor ska ha vettiga svar."
- Halmgubben.

Att forska tillhör människans natur och nyfikenhet. Du har rätt att tycka vad du vill om det, och alla andra har samma rätt som du att tycka olika, bilda en egen uppfattning, rätt att undra vad dom undrar, rätt att ställa vilka frågor dom vill, rätt och att fortsätta forska tills dom fått ett svar. Naturligvis kan det svaret komma ALDRIG, men so what? Varför stör det dig att någon ställer frågor och letar svar?

Att kalla frågor nonsens frågor är ju snäppet värre en att bygga halmgubbar, det är medveten gaslighting.

Du kanske ska ringa till Albert Einstein eller Stephen Hawking och ta upp detta med dom?

Jag påstår istället att ställa frågor om var vi kommer ifrån, hur universum kom till, och vart vi tar vägen efter vi dör och andra existentiella frågor är helt normal och inte alls nonsens. Och, jo, att undra om allting har en början faller i samma kategori. INTE nonsens.
Ja, om du läser hela det stycket så skriver jag alltså att det är så att det inte måste finnas ett svar på den frågan. Det kan alltså vara en nonsensfråga. Och att då kräva att få ett svar på frågan är jävligt dumt.
Problemet är inte att han letar efter ett svar, problemet är att han kräver att det ska finnas ett svar på en fråga som vi inte vet om det finns ett svar till. Det är alltså inte så att vi bara inte vet idag, utan det kan mycket väl vara så att det inte existerar något svar. Och om det inte existerar något svar, då kallar jag det för nonsensfråga. Hur smakar blå? Nonsensfråga.

Att söka efter svar är väldigt bra. Vetenskap och forskning. Att låtsas som att man hittat ett svar är puckat. Religion.
Citera
2024-12-05, 16:07
Medlem
Citat:
Problemet jag har är att du kräver att det ska finnas svar på en fråga som kanske inte har ett svar.
Inte alls, jag bara konstaterar att det inte alls finns ett svar att finna under vissa förutsättningar.

Vilket då ger att just de förutsättningarna inte kan gälla där svaret finns. Om det finns.
Citera
2024-12-05, 16:14
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Inte alls, jag bara konstaterar att det inte alls finns ett svar att finna under vissa förutsättningar.

Vilket då ger att just de förutsättningarna inte kan gälla där svaret finns. Om det finns.
Precis. Om det finns. Vilket vi ju inte har en aning om. Så sluta låtsas som att vi vet det. Du inser väl vilket groteskt cirkelresonemang du för?

Det finns ett svar eftersom världen måste vara skapad. Och eftersom världen är skapad så måste det finnas ett svar.
Citera
2024-12-05, 16:45
Citat:
Ingen fara. Jag bryr mig inte det minsta om nån försöker likna mig med en apa eftersom hela premissen var felaktig från början.

Ja, om du läser hela det stycket så skriver jag alltså att det är så att det inte måste finnas ett svar på den frågan. Det kan alltså vara en nonsensfråga. Och att då kräva att få ett svar på frågan är jävligt dumt.
Problemet är inte att han letar efter ett svar, problemet är att han kräver att det ska finnas ett svar på en fråga som vi inte vet om det finns ett svar till. Det är alltså inte så att vi bara inte vet idag, utan det kan mycket väl vara så att det inte existerar något svar. Och om det inte existerar något svar, då kallar jag det för nonsensfråga. Hur smakar blå? Nonsensfråga.

Att söka efter svar är väldigt bra. Vetenskap och forskning. Att låtsas som att man hittat ett svar är puckat. Religion.

Okej.

HUR smakar blå? Varför är detta en nonsens fråga? Det är det inte alls. Jag tror att du har hört någon använda detta argument, och nu tror du att det är ett klyftigt svar, men det är det inte. Tvärtom är detta en intressant fråga.

Hur vet du att blå inte har en lukt?

Vad luktar adrenalin? Fråga en blodhund så får du ett svar (fast du pratar nog inte hund, vi år fråga Cesar Milan)

Vi kan utgå från att allt i universum består av vibrationer, vilket kvantumfysik pekat på, då kan man undra om blått, rött, och gult har samma eller olika vibrationer.

Vi kan också observera att vi människor har vissa kroppsdelar som upptäcker dessa vibrationer. Vi har ögon, öron, näsa, hud, osv. Ja, även doft har visat sig vara vibrationer.

Vi vet också att vi bara upptäcker dessa vibrationer inom en viss ram, alltså våra kroppsdelar har en viss räckvidd. Om lukten blå ligger utanför våran räckvidd, har den en lukt då?

Hur luktar blå?

Det här är frågor liknande "vad är ljudet av en hand som klappar", "om ett träd faller i skogen och ingen är där för att höra det gör det ett ljud?"

Det här är inte nonsens frågor alls.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in