Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-12-11, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tomten90
Detta hände min grabb på 10 år, han har blivit kränkningsanmäld för att ha tittat på någons rumpa.
Detta upptäcktes av ett annat barn och sedan tre veckor senare så kommer det fram till oss föräldrar.

Vad vi fick lära oss som unga var att "titta men inte röra" eller "behandla alla som du själv vill bli behandlad" var det ultimata för att ingen ska känna att man gör något fel mot någon annan.

Vad ska vi lära våra barn?
Är tanken att vi ska lära våra barn att aldrig titta på någon, aldrig prata med någon utifall att denna person blir kränkt.

Vi kan inte heller säga till våra barn att alltid stirra ned i golvet eller upp i skyn då någon kan ta anstöt för detta.

Ska alla barn behöva gå runt med ögonbindel för att ingen ska ta anstöt över att någon kan se något som man är osäker, skäms eller rädd för?

Vad tycker ni flashbackare om denna saken eller är det jag som är en gammal hund som inte fattar det nya?
felpost
Senast redigerad av Harr. 2024-12-11 kl. 16:30.
Citera
2024-12-11, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Tänker att stirrandet som minst åtföljdes av kommentarer. Som minst.

Ja det var min första fråga, vad gjorde han mer?
Inget mer bara stirrade enl läraren.
Citera
2024-12-11, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konstnarren5
Jag är kränkt av hela denna situation och tråd. Det här är för djävligt.
Hoppas din son är stark och att ni inte pudlar, för då är det kört. Då hugger de kollektivt mot strupen.

Ja han är stark, hade ett väldigt pedagogiskt samtal med honom när han kom hem, har var lika frågande som jag.
Citera
2024-12-11, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Byxfucker
Låter som att barnet behöver byta skola.
Om tjejerna i klassen gaddar ihop sig och lärarna hakar på så ser inte framtiden ljus ut för din son om han går kvar där.

Är rädd för att det börjar bli så... vi lever i kvinnornas värld just nu...
Citera
2024-12-11, 16:51
Medlem
Motanmäl för kränkande anmälan. Om ingen kan säga var, när, hur eller ens mot vem det ska ha varit riktat låter det som ett övergrepp att få en sådan anmälan riktad mot sig.
Citera
2024-12-11, 16:53
Medlem
Citat:
Ja det var min första fråga, vad gjorde han mer?
Inget mer bara stirrade enl läraren.
Säger inte att det borde räcka för en kränkningsanmälan men du borde lära honom att det är ofint att stirra på folk i allmänhet och folks rövar/bröst i synnerhet. Det beteendet kommer inte att gynna honom i livet.
Har han någon diagnos?
Citera
2024-12-11, 16:54
Medlem
Neltets avatar
se det som ett tillfälle att lära din son att själv börja anmäla allt som inte passar honom i klassen eller skolan. I den åldern är det nog tio saker varje dag. Be honom att skriva ner allt. Bli en jobbig jävel "bara för att". Hör sen av er till rektorn ofta och fråga hur det går med era anmälningar. Släng in i diskussionen om era kontakter inom kvällspressen och sen ber alla du känner ge skolan urdåliga recensioner på sociala medier.
Senast redigerad av Neltet 2024-12-11 kl. 16:58.
Citera
2024-12-11, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neltet
se det som ett tillfälle att lära din son att själv börja anmäla allt som inte passar honom i klassen eller skolan. I den åldern är det nog tio saker varje dag. Be honom att skriva ner allt. Bli en jobbig jävel "bara för att". Hör sen av er till rektorn ofta och fråga hur det går med era anmälningar.

Det hade varit riktigt roligt
Citera
2024-12-11, 17:00
Medlem
Citat:
Detta hände min grabb på 10 år, han har blivit kränkningsanmäld för att ha tittat på någons rumpa.
Detta upptäcktes av ett annat barn och sedan tre veckor senare så kommer det fram till oss föräldrar.

Vad vi fick lära oss som unga var att "titta men inte röra" eller "behandla alla som du själv vill bli behandlad" var det ultimata för att ingen ska känna att man gör något fel mot någon annan.

Har de frågat varför han glodde och vad svarade han då?
I den åldern kan väl princip vilka tankar som helst snurra runt i skallen om någon unge står och glor på något.
Citera
2024-12-11, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Säger inte att det borde räcka för en kränkningsanmälan men du borde lära honom att det är ofint att stirra på folk i allmänhet och folks rövar/bröst i synnerhet. Det beteendet kommer inte att gynna honom i livet.
Har han någon diagnos?

Han vet att generellt att det är fult att stirra på folk, man kan ta en titt och sen går man vidare med blicken.

Det är därför det är märkligt att han blev anmäld för det, vet själv att jag har "fastnat" med blicken ibland men det är skönt att jag aldrig har blivit anmäld för det.

Ingen diagnos, utan vanlig glad pojk.
Citera
2024-12-11, 17:19
Medlem
Jag tycker att det är anmärkningsvärt att en lärare sexualiserar ett barns tittande på andra barn. För jag gissar att det var precis det kränkningen syftade på. Hade din son stirrat på kompisens näsa hade någon anmälan sannolikt inte gjorts. Jag tycker att du ska ta en diskussion med skolans rektor kring rimligheten i lärarens agerande. Bra att skolan lär ut barnen att sätta gränser kring sin egen person, men det här är inte rimligt.
Citera
2024-12-11, 17:30
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnokigaSnoken
Jag tycker att det är anmärkningsvärt att en lärare sexualiserar ett barns tittande på andra barn. För jag gissar att det var precis det kränkningen syftade på. Hade din son stirrat på kompisens näsa hade någon anmälan sannolikt inte gjorts. Jag tycker att du ska ta en diskussion med skolans rektor kring rimligheten i lärarens agerande. Bra att skolan lär ut barnen att sätta gränser kring sin egen person, men det här är inte rimligt.
När jag gick i skolan minns jag ett tillfälle när en tjej i klassen hade på tok för små byxor och halva röven hängde ut när hon lutade sig fram, men på den tiden var det hennes fel att hon kom till skolan oanständigt klädd och inte dom som oundvikligen tittade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in