Citat:
Ursprungligen postat av
Astrido
Våldtäkt mot barn?
Polisutredningen kring det par som publicerats på den svenska sajten Dumpen har utökats med en ny rubricering: försök till sexuellt övergrepp mot barn. Det säger kommissarie Christoffer Ahlfors till.
När Nya Åland pratar med Christoffer Ahlfors på torsdagseftermiddagen frågar vi om rubriceringen i utredningen kring paret som blivit publicerat på den svenska sajten Dumpen fortfarande är den samma som på onsdagen. Då var rubriken misstänkt innehav av bild som på ett sexuellt sätt visar barn samt lockande av barn i sexuellt syfte.
– Vi jobbar utifrån den rubriceringen, men också mot en rubricering som heter försök till sexuellt övergrepp mot barn, säger Christoffer Ahlfors och fortsätter:
– Vi ska komma ihåg igen nu att vi pratar om skälig misstanke och utreder det här i bred bemärkelse.
Är det en ny rubricering jämfört med tidigare? Vad grundar ni den på?
– Den grundar sig fortfarande på det material man eventuellt har skickat till en minderårig. Skickar man nakenbilder eller bilder med sexuell karaktär av sig själv till minderåriga personer kan det uppfylla ”sexuellt övergrepp mot barn”.
Alla dessa rubriceringar finns stadgade i strafflagens 20:e kapitel som handlar om sexualbrott.
– När polisen jobbar ur perspektivet att det finns skälig misstanke om att det finns sexualbrott riktat mot barn betyder det att förundersökningen lever och kan få olika rubriker under tiden. Vad rubriceringen blir i slutändan är ingenting som någon kan svara på, men polisen gör en helhetsbedömning.
Lång tid
Christoffer Ahlfors menar att det här är en utredning som kommer att ta låg tid.
– Polisen gör en förundersökning och vilka åtgärder vi vidtar kommer jag inte att gå in på. När vi beräknar att det kan bli klart kan jag inte svara på, säger han.
Nya Åland har hört från flera håll att det synts polisbilar utanför en bostad till de misstänkta, är det något du kan kommentera?
– Polisen gör en förundersökning och vidtar åtgärder. Och det är klart, vi har personer som är misstänkta och vi vidtar åtgärder mot dem, men exakt vad vi gjort och inte gjort kommenterar jag inte. Om någon har sett polisen utanför de misstänktas bostäder så är det en ganska naturlig del av en utredning när man har misstänkta personer.