Citat:
Ursprungligen postat av
MOPspanaren
(Klicka bakåt för referensinlägget.)
Tack igen för svar med ytterligare synpunkter och kött på benen.
Det där med Rimborn såg jag förstås, att han påstås ha kommenterat "Rimborn-bilden". Dels är källan tveksam i och med att det inte är publicerade uppgifter och dels talar väggklockan emot att bilden skulle vara tagen i den andra vändan. Så det där tror jag kort sagt inte på.
Men när jag nu satte en redogörelse för Rimborn-kontakterna på "önskelistan" så avsåg jag inte bara den här biten om "Rimborn-bilden" utan allt som framkom vid de kontakterna. Det är ju av intresse att få höra vad Rimborn hade att säga om alltsammans, och just därför efterfrågade jag det.
Du säger att "en kollega" till dig skulle ha varit i kontakt med Rimborn. Då kan väl antingen du eller "kollegan" själv skriva en redogörelse för vad som framkom vid de kontakterna. Rimborn gav ju någon enstaka intervju efter pensioneringen och då undrar man naturligtvis om något framkommit utöver vad han sagt där.
När det gäller LZO872 så resonerar du bestämt i cirkel. Att det är Ingrid Klering på bilden bevisar varken att bilen är radiobil 3120 eller att det är Berntsson sitter bakom ratten. Det är ett antagande i jakt på bevisning, om man säger så. Att upprepa antagandet är inget bevis.
Inte ens registreringsnumret går tydligen att få klarhet om. Det verkar vara Sven Anér som "upptäckt" det registreringsnumret, men när källan är Anér så måste man nog också gardera sig för möjligheten att han "uppfunnit" uppgiften. Nu har jag inte följt det här eländet genom alla år, men det har ju du (och en hel del andra som nosar runt här i forumet). Då borde du kunna redogöra för hur man kommit fram till LZO872. Om det inte går att redogöra får, ja då måste man ju utgå från att den uppgiften också är högst osäker. Någon direkt koppling mellan registreringsnumret och radiobil 3120 verkar alltså heller inte finnas. Då är det ganska lösa boliner.
Jag vet inte om du läste mitt svar tidigare idag, men där resonerar jag lite om de två andra männen som till synes följer efter Ingrid in till akuten. Vid biobesöket bar Mårten vad jag kan minnas någon slags brun läderjacka och då ligger det nära till hands att han tagit på sig samma jacka igen när han får rusa iväg från Ingrids bostad efter att Lisbeth ringt. Så resonerar jag om den saken. Så jag är inte helt övertygad om att det är Mårtens arm som kommer ut genom höger bakdörr på "Lisbeth-bilden". Det kan vara det, men jag tycker inte det finns underlag för att vara ens tillnärmelsevis säker på den saken.
Den intressanta frågan med "Lisbeth-bilden" är ju inte om den föreställer Lisbeth Palme – för det gör den helt klart inte – utan vilka de andra tre manspersonerna är, vilken polisbil det handlar om, samt vilken tid bilden är tagen.
Då är det väl symptomatiskt, att den enda ointressanta frågan är den som ältas mest. De intressanta frågorna sopas däremot under mattan medelst lika tvärsäkra som högtidliga deklarationer om att "det är Mårten i de mörka kläderna", "det är Berntsson som kör" och "klockan är 00.20 när bilden tas". Inga av de här högtidliga deklarationerna har något egentligt sakunderlag. Det är där skon klämmer för min del. Jag är mer intresserad av sakunderlaget än av trosförklaringarna.
På "Rimborn-bilden" finns en klocka som visar 23.30, och då kommer tydligen Christianson dit också. Förloppen stämmer fint med mina beräkningar. Jag instämmer med att polismännen intill LTS597 inte verkar vara Rimborn & Torstensson, men kan inte helt utesluta det förrän jag sett ansiktsbilder på dem från den tiden. Troligtvis är det andra polismän, men även där går vi bet så länge ansiktena inte kan identifieras. Vi har ju inte någon officiell tabell som kopplar rb-nummer till registreringsnummer.
När Mårten & Ingrid kommer hem till hennes bostad har det gått cirka 15 minuter efter skotten. Polisen har då känt till att offret är Olof Palme i alla gånger tio minuter och kan lätt ha ordnat fram en eller rentav två polisbilar till Ingrids bostad för att hämta upp dem där. Att Mårten ska till Gamla Stan för att säkra vissa papper, eller kanske någon anteckningsbok, som inte får komma i fel händer, det tycker jag är en ganska självklar sak.
Då handlar det om försvarshemligheter på högsta nivå, kontaktnummer och koder för att aktivera olika protokoll. En sådan operation, att hämta sagda papper i bostaden, är inget man annonserar offentligt utan det är kvalhemligt. Just därför hittar Mårten på – eller förses med – cover storyn om att de i någon slags tillfällig sinnesförvirring tagit en taxi till Gamla Stan istället för sjukhuset. Det är ju nonsens.
Mig veterligt finns överhuvudtaget inga belägg för den påstådda taxiresan från Ingrids bostad till Gamla Stan. Har taxiföraren hörts? Har han hört av sig till medierna? Inte vad jag vet. Inte heller finns mig veterligt någon bevisning typ listor från Taxi Stockholm eller något taxikvitto som dokumenterar resan. Ingrid Klering som enligt Mårten ska ha åkt med till Gamla Stan säger inte ett knyst om saken i förhören.
Jag frågade dig även om Berntsson, Rysén eller någon annan kunnat redogöra för det här, eller om det överhuvudtaget finns någon officiell bekräftelse på att Ingrid varit i Gamla Stan. Men det fick jag inget svar på. Inte heller tror jag att Janken Myrdal sagt något om att Ingrid skulle ha varit med när Mårten frågade efter nyckeln. Vidare tror jag absolut inte att mannen i den bruna läderjackan vid akutintaget är Janken Myrdal, som då var ungefär 35 år gammal och såg inte ut på det viset.
Så hela den här visan om hur Mårten & Ingrid "åkte fel" med taxi till Gamla Stan och sedan blev skjutsade till Sabbatsberg, den tycker jag är rena skrönan i nuläget. Att jag uppehåller mig vid den saken beror naturligtvis på att det är vad du åberopar till stöd för att det är Berntsson och radiobil 3120 som syns på Lisbeth-bilden. Skrönan blir ett antagande som sedan fungerar som "bevis" med avseende på Lisbeth-bilden. Men skrönan duger inte som bevis, det är problemet här.
Den fråga jag reste rörde sig nu inte främst om "Lisbeth-bilden" utan om "Rimborn-bilden". Men visst är det riktigt att de två i viss mån hänger samman. Enligt Ulf Karlssons uppgifter till Sven Anér, och som var alldeles färska direkt från Karlsson när Anér publicerade dem, säger att han anlände till Sabbatsberg redan kl 23.37 och att han tog Lisbeth-bilden vid 23.43. Jag hade rundat av det lite till 23.40, men nu plockade jag fram materialet och då är det 23.37 respektive 23.43 som gäller.
Enligt min tideräkning sker mordet som bekant vid 23.19 och radiolarmet går ut 23.20. IM:et fördröjs med tre minuter av Helin och IM-tiden blir därför 23.23. Ambulanserna kör från mordplatsen till Sabbatsberg strax före 23.26 och då kommer Ulf Karlsson till mordplatsen. Sedan stannar han där i (säg) fem minuter innan han åker och ringer. Därefter vidare till Sabbatsberg. Det klickar perfekt med att han kommer till Sabbatsberg kl 23.37 precis som han uppger. Då finns inget hinder i hans ände för att han ska ha tagit "Lisbeth-bilden" 23.43.
Om något hinder föreligger så sitter det i så fall i Mårten & Ingrid-änden, att de inte kan ha befunnit sig vid Sabbatsberg så tidigt. Det hänger då på om storyn om taxiresan till Gamla Stan är sann och riktig, men som sagt finns inga bevis för det. Det går kanske även att klämma in vändan ner till Gamla Stan före 23.43 men då blir det väldigt tight.
Enligt mina beräkningar kommer de hem till Ingrid efter bion någon gång mellan 23.30 och 23.35 och då måste de ju iväg i rödaste rappet för att hinna runt. Så den varianten tycker jag inte fungerar utan då måste man skjuta tillbaka tiden för "Lisbeth-bilden". Om de däremot gör någon slags "mellanlandning" vid Sabb eller om Ingrid åker i separat polisbil direkt till Sabb medan Mårten åker till Gamla Stan och utför ärendet, ja då går det ju utmärkt med 23.43.
Såvitt jag kan se finns inga hållbara motbevis mot att "Lisbeth-bilden" tagits 23.43. Å andra sidan vet vi heller inte bestämt att den tagits då, men i och med att fotografen själv påstår det så är det ändå en rimlig utgångspunkt – med sedvanliga reservationer för minnesfel och sådant.
När det gäller Christianson så kan han definitivt ha kommit till Sabbatsberg 23.30 – alltså i enlighet med väggklockan på "Rimborn-bilden". Larmet går i min tideräkning 23.20 och sedan har Länninge klockat Christiansons körtid till mordplatsen till åtta minuter. Då är han där 23.28 och växlar då några korta ord med Söderström och Östling innan han kör vidare till Sabbatsberg. Dit tar det knappa två minuter att köra. Man behöver bara töja en minut för att få ihop det, och det är ju inte orimligt alls med tanke på att körningen till mordplatsen blev så pass vidlyftig.
Lägger man allt material om Christianson och Rimborn sida vid sida så finner man att de motsäger varandra å det grövsta. Båda påstår sig vara först på Sabbatsberg, båda påstår sig ha varit ensamma där, båda påstår sig ha talat med Lisbeth Palme flera gånger, och så vidare. En av de här två filurerna talar inte sanning, och då skulle jag nog satsa mina två korvören på att det mestadels är Christianson som far med osanning. Någon ordentlig genomgång av de två, låt vara någon syntes av de två, har jag emellertid inte hunnit fram till ännu, men nu tycker jag allt att det börjar dra ihop sig till det.
Utgångspunkten måste då rimligtvis vara, att båda två finns på plats vid 23.30 – i enlighet med "Rimborn-bilden" alltså – och att det är Rimborn som kommer först. Hur resten kommer att te sig kan jag inte säga förrän jag gjort den tröskningen. Time will tell.