2025-01-22, 08:20
Medlem
BallaBellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kajstuds
Det är fel, jag gillar inte samhällsutvecklingen där alla förväntas ta mer och mer hänsyn till NPF. Tvärtom tycker jag att det är respektfullt att ställa samma krav på alla. Mathilda, heter hon, känner henne inte personligen så jag kan inte uttala mig.

Matilda och Mathilda är samma namn och uttalas på samma sätt. Det går säkert även att stava på ytterligare sätt. Uttalet är detsamma och läses på samma sätt.
Skrev jag att hon hette något annat eftersom du påpekade det?
Citera
2025-01-22, 08:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BallaBella
Matilda och Mathilda är samma namn och uttalas på samma sätt. Det går säkert även att stava på ytterligare sätt. Uttalet är detsamma och läses på samma sätt.
Skrev jag att hon hette något annat eftersom du påpekade det?
Du stavade fel, din snöflinga.
Citera
2025-01-22, 08:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sweetcrypto
Är väl inte tillåtet att tävla med ADHD medicin professionellt, kan det vara en anledning?
Jo, dock behöver man fört söka dispens och få denna godkänd. Men varken ADHD-läkemedel eller ADHD-diagnos utgör en rimlig grund för livstids avstängning. I sådana fall är det en solkar dom hos DO om hon anmäler, skulle jag säga.

Att publikt skylla sitt dåliga beteende på ADHD tycker jag dock är anmärkningsvärt. Nog för att diagnosen kommer med svårigheter, men det finns många som ändå fungerar i samhället, och diagnosen är heller inget frikort för ett otrevligt beteende. Jag tror att det ligger mer bakom beslutet än vad som sägs.
Citera
2025-01-22, 08:46
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Om hon stämmer förbundet via DO så kan det bli dyrt för dem. De kommer garanterat att bli fällda.

Du menar att hon ska hävda hon otillbörligt stängts av pga funktionshindret adhd? Ja kanske det.
Citera
2025-01-22, 09:06
Medlem
Blaskas avatar
Bara beteendet att skylla allt på sin diagnos är sjukt. Detta är varför diagnoser är så värdelösa. Istället för att lära sig hantera skall alla andra rätta in sig efter diagnosen. Man en kan bete sig hur som helst, har ju diagnos på det
Citera
2025-01-22, 09:59
Medlem
Har läst alla 11 sidorna som finns här nu och på dessa elva sidor har inget nytt framkommit, som kan förklara och styrka påståendet att 23-åriga Mathilda Persson är avstängd på livstid på oklara grunder.

*Hon har inte fått något formellet beslut tilldelat sig, men hon har tydligen per e-mail - telefonkonversation fått besked att hon inte är uttagen till skidlandslagets träningsläger i Idre.

*Hon är nämligen inte uttagen alls till svenska skidlandslaget och har inte varit så på två år.

*Under de senaste två åren har hon finansierat sin speedskiverksamhet med pengar hon har fått in genom donationer till en "go-fund-me"- fond hon har skapat. För de som är uttagna till svenska landslaget så finansieras Idre-lägren och deltagande i olika tävlingar av Svenska skidförbundet och Riksidrottsförbundet. Mathilda betalar alltså själv för sina resor, inkvarteringar, mat, liftkort, skidutrustning, tränare, tidtagare och gu' vet vad hon kan behöva.

*MP själv tror att "avstängningen på livstid" och att man inte tagit med henne i landslaget beror på att hon har en psykiatrisk diagnos (NPF-diagnosen ADHD) som påstås vara 'svår ADHD' och att detta drivit förbundskaptenen att helt galet ta beslutet att stänga av henne på livstid. Inte en rad skrivs om vad andra skidatleterna i landslaget anser eller kanske har besvärats av.

Vad är det som inte fungerar mellan Mathilda P. och alla de andra frånvarande skidåkarna? Det finns en annan NPF-diagnos som bättre stämmer överens med Mathildas symtom än ADHD. Det tillståndet kallas Tourettes syndrom och då far barnet omkring som en blixt i tillvaron/rummet och säger sitt språks alla uppfunna fula ord hela tiden när det inte passar. Det där är sådant som barnen måste lära sig att hantera under åren fram till vuxenheten. Det är inte lätt att lära jämnåriga i klassen och laget att finna sig i att barn som Mathilda förolämpar, svär, säger fula ord och är allmänt störande i rummet hela tid. Det är inte lätt för en 14-åring att sitta i skolmatsalen och bli kallad "f**ta", "h*r*" eller får sin mat nedäcklad av en klass- eller lagkamrat.

Är det kanske en sådan psykiatrisk "hemlighet" som alla de andra i landslaget är helt tysta om?
Citera
2025-01-22, 10:07
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av agoggoge
Har läst alla 11 sidorna som finns här nu och på dessa elva sidor har inget nytt framkommit, som kan förklara och styrka påståendet att 23-åriga Mathilda Persson är avstängd på livstid på oklara grunder.

*Hon har inte fått något formellet beslut tilldelat sig, men hon har tydligen per e-mail - telefonkonversation fått besked att hon inte är uttagen till skidlandslagets träningsläger i Idre.

*Hon är nämligen inte uttagen alls till svenska skidlandslaget och har inte varit så på två år.

*Under de senaste två åren har hon finansierat sin speedskiverksamhet med pengar hon har fått in genom donationer till en "go-fund-me"- fond hon har skapat. För de som är uttagna till svenska landslaget så finansieras Idre-lägren och deltagande i olika tävlingar av Svenska skidförbundet och Riksidrottsförbundet. Mathilda betalar alltså själv för sina resor, inkvarteringar, mat, liftkort, skidutrustning, tränare, tidtagare och gu' vet vad hon kan behöva.

*MP själv tror att "avstängningen på livstid" och att man inte tagit med henne i landslaget beror på att hon har en psykiatrisk diagnos (NPF-diagnosen ADHD) som påstås vara 'svår ADHD' och att detta drivit förbundskaptenen att helt galet ta beslutet att stänga av henne på livstid. Inte en rad skrivs om vad andra skidatleterna i landslaget anser eller kanske har besvärats av.

Vad är det som inte fungerar mellan Mathilda P. och alla de andra frånvarande skidåkarna? Det finns en annan NPF-diagnos som bättre stämmer överens med Mathildas symtom än ADHD. Det tillståndet kallas Tourettes syndrom och då far barnet omkring som en blixt i tillvaron/rummet och säger sitt språks alla uppfunna fula ord hela tiden när det inte passar. Det där är sådant som barnen måste lära sig att hantera under åren fram till vuxenheten. Det är inte lätt att lära jämnåriga i klassen och laget att finna sig i att barn som Mathilda förolämpar, svär, säger fula ord och är allmänt störande i rummet hela tid. Det är inte lätt för en 14-åring att sitta i skolmatsalen och bli kallad "f**ta", "h*r*" eller får sin mat nedäcklad av en klass- eller lagkamrat.

Är det kanske en sådan psykiatrisk "hemlighet" som alla de andra i landslaget är helt tysta om?

Det där är en vulgärbeskrivning av tourettes syndrom. De vanligaste symtomen är olika tics, som jag har svårt att tro att folk tar illa upp av.

Var framgår det att Persson kallar folk för hora och fitta?

Hittar du på lite själv?
Citera
2025-01-22, 10:13
Medlem
Clay Allisons avatar
En tråd på Threads där Mathilda Perssons mamma söker stöd i ärendet:

https://www.threads.net/@fianten_tan...dVRDU7qYc6g6lQ
Citera
2025-01-22, 10:14
Medlem
Firewaias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomtekukar
En okontrollerbar osäkrad revolver. Såna kan inte vara kvar, då de skapar otrygghet och farliga situationer för alla inblandade. Helt rätt beslut. Hon får bli pistvakt eller börja med något annat där inte landslagsprestige riskeras.
Dessutom är sporten förenad med livsfara. Polisen drar in vapenlicenser för psykiskt sjuka. Det är logiskt.
Det var nog det mest patetiska svar på detta av alla hittills…

Kvinnan är avstängd från förbundet, utan något officiellt skäl, på livstid, av en enda person och utan uppbackning av de kommittéer och/eller organisationer som FAKTISKT kan stänga av personer, men psykfallen här attackerar den avstängda?

Innan de kommer med ett officiellt skäl till att på livstid garantera att hon inte får en plats i förbundet trots sina prestationer är det inget annat än ren och skär olaglig diskriminering.
Citera
2025-01-22, 10:36
Medlem
Man tänker att de minsta man kan göra är att gå ut varför man stänger av någon.

Annars skapar det ju bara mer spekulationer.

Välidgt märkligt.
Citera
2025-01-22, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kajstuds
Det är fel, jag gillar inte samhällsutvecklingen där alla förväntas ta mer och mer hänsyn till NPF. Tvärtom tycker jag att det är respektfullt att ställa samma krav på alla. Mathilda, heter hon, känner henne inte personligen så jag kan inte uttala mig.

Av ren nyfikenhet, var du drar du gränsen?
Ska man ställa krav på rullstolsbundna att de får gå i trappor också?
Citera
2025-01-22, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Det där är en vulgärbeskrivning av tourettes syndrom. De vanligaste symtomen är olika tics, som jag har svårt att tro att folk tar illa upp av.

Var framgår det att Persson kallar folk för hora och fitta?

Hittar du på lite själv?

Jag beklagar att du uppfattar min korta beskrivning av Tourettes syndrom som "vulgär". Det är inte min avsikt, utan den var istället att kortfattat förklara vad jag har förstått av inläggen på de 11 sidorna här på flashback om det här fallet. Mathilda P. själv har till media sagt att hon tror att avstängningen "på livstid" beror på hennes ADHD.

Om du går tillbaka och läser samma texter som jag så skulle du nog också "förfina" din diagnostik från ADHD till någon annan NFD-diagnos. Det är tydligt att ingen vill ge tydliga och klara besked om vad som har inträffat, men något utöver ADHD-symtom i praktiken rör det sig uppenbart om. Vad?

Ja, min gissning är Tourette syndrom och mina exempel på vad som kan flyga ur munnen på dem som har det syndromet är just bara exempel och inte alls bevis eller exempel på vad Mathilda P. sagt eller gjort. Avstängd har hon tydligen inte blivit i alla fall. Tvärtom har hon inte inkallats till deltagande. Några har alldeles uppenbart fått nog av hennes "framfart" i svenska skidlandslaget.

Hon vill självklart vara med av flera skäl; ekonomiska, sociala och psykologiska skäl. Men det har tydligen fungerat mycket dåligt. Det är inte bara de där sekunderna under tävlingsåken som räknas. Lite tics och andra symtom kan inte Mathilda vara ensam om utan alla inom idrotten mäter människor av alla de slag och med allsköns kortvariga eller långvariga symtom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in