2025-02-10, 00:14
Medlem
JordenIsPlatts avatar
Lite konstigt att incelspåret får noll speltid? 7 av 10 kvinnor och vissa uppgifter om att männen sprang in i skottbanan kanske för att försöka rädda kvinnorna?

Personligen tror jag dock att motivet är att avväpna svensken och få oss att normalisera andra amerikanska grejer innan det totala övertagandet.
Citera
2025-02-10, 00:17
Medlem
CyberIngmars avatar
Kvinnor och vårdutbildning tycks vara en gemensam nämnare, då åtminstone två svenska kvinnor och en kvinna med bosnisk bakgrund finns bland offren. Hur ser det ut på en vanlig svensk skola idag, som ett gymnasium eller Komvux? Jag kan tänka mig att minst 55 % av eleverna har utländskt ursprung.

Kan man utifrån dessa premisser dra slutsatsen att gärningsmannen, utan konkreta bevis, drevs av ideologiska motiv? Om gärningsmannen hade riktat sig specifikt mot personer med utländskt påbrå, skulle han ha valt att besöka en religiös byggnad vid bönetid.
Citera
2025-02-10, 00:26
Medlem
Vet vi vilka kurser som R läst/läste på skolan
Citera
2025-02-10, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magnificoo
Väldigt tyst om det nu.
Jag tror han sa ”jag kan inte jobba!”.
Det tycker jag också att det låter som.
Citera
2025-02-10, 00:41
Medlem
Möjligt motiv är sprängningar varje dag, handlingsförlamade politiker/poliser/rättsstat tillsammans med all misär/propaganda/tragedi/gaslightning i media som ledde till att han tillslut gick loco.
Citera
2025-02-10, 00:58
Medlem
Att förlora alla möjligheter till inkomst tror jag definitivt varit det avgörande. Har själv stått i den sitsen. För sjuk för att jobba skickades jag till försäkringskassan för sjukskrivning, av dessa skickades jag tillbaka till arbete då dom ansåg mig för frisk för att vara sjuk, arbetsgivaren i sin tur ansåg mig vara för sjuk för att jobba så hennes lösning blev avsked. Allt blev nattsvart kan jag lova och jag såg ingen utväg. Som tur är har jag barn som gjorde livet värt att leva vidare. Men jag kan absolut tänka att om det inte varit för barnen så hade jag nog också kunnat göra något riktigt dumt i den stunden. Kanske inte mot andra men mot mig själv eftersom jag inte där och då kunde se hur jag skulle överleva än mindre försörja mina barn. Jag kan sätta mig in i gärningsmannens desperation och förstå varför han gjorde det han gjorde. Hur fel det än var. Och hade han dessutom svårt för ej svenskfödda så är det inte konstigt att det var dessa han tog ut sin desperation på i sin hämdaktion. Det avgörande tror jag dock varit hans ekonomiska situation, hade han haft sin inkomst kvar så tror jag inte att något hade hänt. Men det är bara en lekmans tankar, jag har ju som alla andra inte en aning om vad han tänkte egentligen. Men jag tror att vi kommer att få se mer av sånt här i framtiden med tanke på hur sjuka och funktionsnedsatta behandlas i dagens sverige.
Citera
2025-02-10, 04:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GustafBradson
Motivet till dådet diskuteras spretigt i olika trådar men jag tänkte prova att starta en separat tråd om motivet till massmordet.

Jag pratade med en person som arbetar med suicidnära personer och hon berättar att suicidala ofta skrider till verket och begår självmord efter att ha fått ett negativt besked.

(Hon berättade att patienter till och med lyckas hänga sig på avdelningen när de fått veta att deras LPT inte kommer att skrivas av.)

Är inte den bästa förklaringen till dådet att GM fått ett negativt besked om ersättning och därefter beslutat att suicidera.

När det beslutet väl var taget ansåg han att han vill hämnas på skolan han tvingats till och med sin asociala personlighet ville han skjuta lärare och elever på skolan där han vantrivts?

Ja, det indragna försörjningsstödet är förmodligen något som gjorde den misstänkte både arg och suicidal. Kanske blev det indraget pga. Att han inte klarade sina studier på skolan och därav blev agget riktat mot skolan.

Finns de som tagit sina liv sedan de blivit utförsäkrade av försäkringskassan. Att ha råd att leva är grundläggande behov. När ekonomin sätts i gungning, så kan det leda till mycket dåligt mående.

Vi får se vad polisen kommer fram till. Men min hypotes är att det har att göra med psykisk ohälsa, isolering, sociala svårigheter, svårigheter att lyckas i skolan och att det indragna försörjningsstödet fick bägaren att rinna över... gjorde honom arg och suicidal. Och vreden blev riktad mot skolan.

Polisen var ju tidiga med att säga att det inte verkar vara ideologiskt motiv. Och det tror jag inte heller.

Citat:
Ursprungligen postat av Radyr
Tror inte det fanns ett motiv. En ensam och utsatt person med svårigheter som det brast för när hans sista möjlighet till trygg försörjning försvann. En desperat trasig person tänker inte klart och jag tror skolan blev en symbol för det samhälle som svikit honom. Mord och självmord som i så många andra fall, det finns ingen logik och inget tydligt motiv.

Exakt. Detta tror jag också. Vi får se vad utredningen visar.
Citera
2025-02-10, 08:40
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Radyr
Tror inte det fanns ett motiv. En ensam och utsatt person med svårigheter som det brast för när hans sista möjlighet till trygg försörjning försvann. En desperat trasig person tänker inte klart och jag tror skolan blev en symbol för det samhälle som svikit honom. Mord och självmord som i så många andra fall, det finns ingen logik och inget tydligt motiv.

Där har du väl ett motiv? Autistisk vrede och hämnd på samhället eller ngt liknande.
Citera
2025-02-10, 08:58
Medlem
Turphiees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
Jag finner det osannolikt att han gått omkring i fyra år och planerat ett dåd mot "institutionen" faktiskt. Men vi kan bara utgå från det vi vet och det är att en svensk, arbetslös, socialbidragstagare som levde isolerad från omvärlden, valde att skjuta ihjäl tio invandrare på en skola. Om slutsatsen blir att dådet var något annat än rasistiskt motiverat, så är det uppenbart snömos.

När Breivik sköt ihjäl sossar på en ö, satt vi väl inte och spekulerade i om motivet kunde ha varit något annat än att skjuta ihjäl sossar på en ö.

Och ingen sa ett ord om sossarnas etnicitet... Så för allt vi vet så har RA skjutit ihjäl tio elever på en skola istället för tio sossar på en ö.
Det kan absolut ha varit rasistiskt motiverat, men i dagsläget är det bara indicier som pekar ditåt.
Citera
2025-02-10, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GustafBradson
Ja det kan vara så men likt förbannat diskuteras det i flera trådar, redan.

Det är just det som är så korkat. Därför är det enbart dumt att starta ytterligare en tråd. Vänte tills det har kommit mer fakta från polisutredningen. Först då är det möjligen dags för oss andra att diskutera ämnet. Ytterligare spekulationer och gissningar gagnar ingen.
Citera
2025-02-10, 09:12
Medlem
GustafBradsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xiox
Du beskriver alltså en människa som är utlämnad åt en massa olika politiska system och ändå anser du att vederbörande bär något slags "eget ansvar"?
Du som dessutom utger dig för att vara präst/ pastor?
Vik hädan!
VA? Jag har aldrig påstått att jag är nån präst. Var får du det ifrån?

Ja jag anser att han kunde ha valt bort alternativet att skjuta sexton personer, även om han ansåg sig tvingad att ta sitt eget liv.
Citera
2025-02-10, 09:15
Medlem
GustafBradsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
Nej, för han var inte elev på skolan. Han var det för fem år sen eller nåt och hade läst matte, men hoppat av.

Citat:
Ursprungligen postat av Challe321
Det är just det som är så korkat. Därför är det enbart dumt att starta ytterligare en tråd. Vänte tills det har kommit mer fakta från polisutredningen. Först då är det möjligen dags för oss andra att diskutera ämnet. Ytterligare spekulationer och gissningar gagnar ingen.
Efter det att jag startade tråden har ju polisen nu släppt information som pekar på det jag skrev i TS.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...kta-kopplingen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in