Citat:
Ursprungligen postat av Slurig
Var ärlig i förhöret så lär det inte bli något. Möjligen för olaga intrång men om det var ett garage modell större som dessutom är öppet 24/7 så har jag svårt att se det. Skadegörelse blir det inte om du ramlar på några cyklar, däremot kan du bli ersättningsskyldig rent civilrättsligt om något blivit skadat.
Var ärlig? Varför skulle han vara det i det här fallet? Inte ens vid rena bevis skall du erkänna ett dyft. Det är polis och åklagares roll att bevisa att du har begått en viss gärning.
Att själv stå för något som är till ens nackdel är absolut inget som tolkas av polis och åklagare som att killen är trovärdig eller liknande.
Finns ett PM ifrån RÅ år 2002 som ger direktiv till åklagarkammarna i landet att i ungefärliga ordalag "ett erkännande ifrån den misstänkte eller självmant ta upp omständigheter som är till han eller hennes nackdel, skall betraktas som att den misstänkte troligen har gjort sig skyldig till även dom handlingar han eller hon nekar till".
Så fan heller att man då skall sitta och vara ärlig. Sådant får man ta i sin vardag istället. Sorgligt men sant. Jag vet att Arkie kommer sitt o säga "du vet inte vad du pratar om". Då skickar jag PMet eller lägger upp det här.