2010-02-01, 03:05
Medlem
pttns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kolatony
Fick en månads fängelse för grov rattfylla, ansökte om advokat men fick ingen. Kan detta verkligen gått rätt till?

Låter skit konstigt! för mig har det varit att om du är på förhör brukar dom avsluta med att, "om det blir följder av det här vill du då anlita en advokat själv eller ska vi fixa fram en advokat åt dig, vi säger det här eftersom alla har rätt att ha med en advokat"
Citera
2010-02-01, 03:31
Medlem
Kolatonys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pttn
Låter skit konstigt! för mig har det varit att om du är på förhör brukar dom avsluta med att, "om det blir följder av det här vill du då anlita en advokat själv eller ska vi fixa fram en advokat åt dig, vi säger det här eftersom alla har rätt att ha med en advokat"
Ja de frågade om jag ville ha en advokat på polisförhöret, men senare fick jag besked om att advokat inte var nödvändigt
Så nu får man avtjäna ett fängelsestraff på en månad istället..
Citera
2010-02-01, 04:44
Medlem
Citat:
Fick en månads fängelse för grov rattfylla, ansökte om advokat men fick ingen. Kan detta verkligen gått rätt till?

Det låter jävligt konstigt, stod du på dig eller hur gick det till? Var det tingsrätten som nekade dig en advokat?
Jag råkade ut för något liknande en gång. Jag blev åtalad och fick beskedet att jag inte skulle få någon advokat då det inte ansågs nödvändigt fastän jag begärt det efter förhöret. Jag gjorde helt enkelt som så att jag kontaktade tingsrätten och sa att jag skulle ha advokat punkt, drog några argument om att jag behövde någon som var duktig på att argumentera och att det var min rättighet att ha ett ombud osv, och då blev jag tilldelad en advokat.
Ofta så är det som så när det gäller myndigheter att man måste stå på sig, ha koll på sina rättigheter och vara en jobbig jävel annars så kör dom över dig utan att tveka. Gör så att det smidigaste för dom är att lyssna på vad du säger.
Citera
2010-02-01, 10:46
Medlem
Citat:
Ja de frågade om jag ville ha en advokat på polisförhöret, men senare fick jag besked om att advokat inte var nödvändigt
Så nu får man avtjäna ett fängelsestraff på en månad istället..

Låter som att du har lite höga tankar om advokater. Det är knappast så att de trollar bort straff, särskilt inte rattfyllerier som brukar vara ganska klara fall.
Citera
2010-02-01, 10:53
Medlem
Sikkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arkie
Låter som att du har lite höga tankar om advokater. Det är knappast så att de trollar bort straff, särskilt inte rattfyllerier som brukar vara ganska klara fall.

Men det är väl inte rätt att säga så.
Advokater är till för alla oavsett om man är oskyldig eller skyldig.
Citera
2010-02-01, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sikken
Men det är väl inte rätt att säga så.
Advokater är till för alla oavsett om man är oskyldig eller skyldig.

Du har väl alltid rätt till en advokat, frågan är väl bara vem som ska betala? Du själv eller staten...
Citera
2010-02-01, 12:43
Medlem
Moakers avatar
Jag har en fråga till dig. Den lyder så här hur tänker sthlms polisen när dem kommer hem till en nära i familjen står och pratar med släkt och vänner i 30min sen frågar en i släkten om dem vill stanna på fika dem bestämmer sig då att åka runt 1 timme i området och sen komma tillbaka och fika i drygt 1 tim på arbets tid ! Jag menar finns de inge bättre att göra som snut? Trodde ni skulle vara till för att hjälpa samhället... NOT!
Citera
2010-02-01, 12:49
Medlem
U137s avatar
Citat:
För skitbrott med under 6 månader i straffskalan brukar man inte få en offentlig försvarare förordnad. Bedöms det sedan att du kan pröjsa för en advokat själv får du heller ingen förordnad.

Så -Ja du har alltid rätt till en advokat, frågan är bara vem som ska pröjsa.

Det finns en uppsjö av intressanta trådar kring detta. Ha det så bra på din "semester"
Citera
2010-02-01, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av U137
För skitbrott med under 6 månader i straffskalan brukar man inte få en offentlig försvarare förordnad. Bedöms det sedan att du kan pröjsa för en advokat själv får du heller ingen förordnad.

Så -Ja du har alltid rätt till en advokat, frågan är bara vem som ska pröjsa.

Det finns en uppsjö av intressanta trådar kring detta. Ha det så bra på din "semester"

Jag citerar igen då
"Man har rätt till offentlig försvarare om det finns behov med hänsyn till utredningen om brottet, om man riskerar annan påföljd än böter eller villkorlig dom eller om det finns särskilda skäl på grund av målet eller personliga förhållanden."
http://www.aklagare.se/Ar-du/Misstankt/
Citera
2010-02-01, 15:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Yarps
Hur går snacket inom organisationen sedan ca 6månader tillbaks till dags dato? Då tänker jag rent allmänt på om ni känner av medias rapporteringar om olika saker som blir "heta potatisar" då och då?

Samt om det nu är så att det "känns av" hur ser ni på dom olika sakerna som väljs ut, är det media som vinklar eller är det kåren som behöver yngre nytänkande förmågor? Vore intressant att höra i och med att man vet att det oftast är "vi och dom" när man får se någon intervju som berör just det här.

Det blir med andra ord väldigt politiskt korrekt och inte särskilt givande i och med att man förstår att polisen förväntas svara på ett visst sätt samt att journalisterna har svårt att förnya sig, blir ganska likartade frågeställningar. (kan ju iofs bero på att det är samma saker som återkommer)

Herregud! Är ni så jävla rädda att ni inte vågar svara ens inne på flashback anonymnt???

Riktigt sorgligt i sådana fall.
Citera
2010-02-01, 15:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Slurig
Var ärlig i förhöret så lär det inte bli något. Möjligen för olaga intrång men om det var ett garage modell större som dessutom är öppet 24/7 så har jag svårt att se det. Skadegörelse blir det inte om du ramlar på några cyklar, däremot kan du bli ersättningsskyldig rent civilrättsligt om något blivit skadat.

Var ärlig? Varför skulle han vara det i det här fallet? Inte ens vid rena bevis skall du erkänna ett dyft. Det är polis och åklagares roll att bevisa att du har begått en viss gärning.

Att själv stå för något som är till ens nackdel är absolut inget som tolkas av polis och åklagare som att killen är trovärdig eller liknande.

Finns ett PM ifrån RÅ år 2002 som ger direktiv till åklagarkammarna i landet att i ungefärliga ordalag "ett erkännande ifrån den misstänkte eller självmant ta upp omständigheter som är till han eller hennes nackdel, skall betraktas som att den misstänkte troligen har gjort sig skyldig till även dom handlingar han eller hon nekar till".

Så fan heller att man då skall sitta och vara ärlig. Sådant får man ta i sin vardag istället. Sorgligt men sant. Jag vet att Arkie kommer sitt o säga "du vet inte vad du pratar om". Då skickar jag PMet eller lägger upp det här.
Citera
2010-02-01, 19:32
Medlem
Sikkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av michaelandersso
Jag citerar igen då
"Man har rätt till offentlig försvarare om det finns behov med hänsyn till utredningen om brottet, om man riskerar annan påföljd än böter eller villkorlig dom eller om det finns särskilda skäl på grund av målet eller personliga förhållanden."
http://www.aklagare.se/Ar-du/Misstankt/

Skönt med en som har huvudet med sig
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in