2010-12-24, 01:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mickeifk83
Om du är polis så är detta tankesätt inte okej, om du jobbar med att sätta dit folk för skitsaker så är det ta mig fan din skyldighet att inte göra skillnad på folk även om dom råkar vara släkt eller vänner. Jävla dubbelmoral

Jag lämnar rapporteftergift hyfsat ofta på olika bötesbrott. Menar du att jag på min fritid ska notera varje gång jag ser en vän eller släkting göra ett misstag i trafiken och rapportera det?
Jag tror att mitt tankesätt är helt ok, och varti dubbelmoralen består kan jag inte riktigt se. Vad du däremot tycker är "skitsaker" eller vad du tror att en polis huvudsakligen jobbar med vet inte jag.
Citera
2010-12-24, 23:29
Medlem
Cykeltutas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slurig
Jag lämnar rapporteftergift hyfsat ofta på olika bötesbrott. Menar du att jag på min fritid ska notera varje gång jag ser en vän eller släkting göra ett misstag i trafiken och rapportera det?
Jag tror att mitt tankesätt är helt ok, och varti dubbelmoralen består kan jag inte riktigt se. Vad du däremot tycker är "skitsaker" eller vad du tror att en polis huvudsakligen jobbar med vet inte jag.
vilket brott är absolut vanligast att lämna rapporteftergift på? och vilket är det grövsta som ni gjort det på?
Citera
2010-12-25, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cykeltuta
vilket brott är absolut vanligast att lämna rapporteftergift på? och vilket är det grövsta som ni gjort det på?

Det finns ingen statistik över vad som är vanligast men jag skulle tro att det är något trafikbrott eller att dricka alkohol på allmän plats. Kan inte komma på ngt grövre jag lämnat på såhär på rak arm.
Citera
2010-12-25, 08:06
Citat:
Ursprungligen postat av Slurig
Det finns ingen statistik över vad som är vanligast men jag skulle tro att det är något trafikbrott eller att dricka alkohol på allmän plats. Kan inte komma på ngt grövre jag lämnat på såhär på rak arm.
Vill nog påstå att lite beroende på hur man tolkar agerandet så är rapporteftergift på ringa narkotikabrott också rätt vanligt - man kan många gånger konstatera att folk är tokhöga men välja att inte ta prov på dem.

Olovlig körning är väl såpass allvarligt som jag lämnat rapporteftergift på. Då pratar vi ungar som kör fyrhjuling i föräldrars närvaro eller gubbar som kör trimmad moppe till jobbet för att det spar pengar.
Citera
2010-12-26, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jthundera
Med risk för att låta väldigt fördomsfull nu. Det syns vilka som är kriminella. Kläder, kroppsspråk, attityd, språk. Det är naturligtvis inte 100% men efter ett tag i branschen ser du dem direkt.

Vilka kläder har kriminella?
Ge gärna exempel.
Citera
2010-12-26, 18:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av secretman666
Ge gärna exempel.

Tja, det här är väl det vanligaste bland kriminella.
http://midnightexcess.files.wordpres...7/08/chavs.jpg
http://cdn.folkbladet.nu/wp-content/...aanet__468.jpg

Jag hoppas att du är smart nog så att du förstår att han menar ungdomskriminella, och inte rika Östermalms-bor som fifflar med skatten.
Senast redigerad av radikal08 2010-12-26 kl. 18:43.
Citera
2010-12-28, 02:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av radikal08
Tja, det här är väl det vanligaste bland kriminella.
http://midnightexcess.files.wordpres...7/08/chavs.jpg
http://cdn.folkbladet.nu/wp-content/...aanet__468.jpg

Jag hoppas att du är smart nog så att du förstår att han menar ungdomskriminella, och inte rika Östermalms-bor som fifflar med skatten.

Den första bilden såg ut som vilka ungdomar som helst. Är dom kriminella för att dom håller upp en eventuell ölburk och en cigarett?

Den andra bilden har den gripne: jeans, sneakers och jacka.
Om du tittar noga på bilden så är poliserna som griper honom klädda på samma sätt. Då dom är civila, så kanske dom är klädda så för att smälta in?
Citera
2010-12-28, 02:16
Medlem
Citat:
Ge gärna exempel.

Ursprungligen postat av Jthundera:
Med risk för att låta väldigt fördomsfull nu. Det syns vilka som är kriminella. Kläder, kroppsspråk, attityd, språk. Det är naturligtvis inte 100% men efter ett tag i branschen ser du dem direkt.

Frågan återstår:

Ge gärna exempel.
Citera
2010-12-28, 13:07
Medlem
Citat:
Frågan återstår:

Ge gärna exempel.

Det går inte att lära sig "polisblicken" på ett forum.

Det är en magkänsla - baserad på erfarenhet och instinkt. Ofta stämmer den, men inte alltid.
Finns inga kläder som per automatik gör en kriminell, givetvis. Det är hela paketet, framförallt beteendemönster och reaktion och interaktion med andra människor och omgivning.
Citera
2010-12-28, 13:08
Bannlyst
Citat:
Den första bilden såg ut som vilka ungdomar som helst. Är dom kriminella för att dom håller upp en eventuell ölburk och en cigarett?

Den andra bilden har den gripne: jeans, sneakers och jacka.
Om du tittar noga på bilden så är poliserna som griper honom klädda på samma sätt. Då dom är civila, så kanske dom är klädda så för att smälta in?

Är du dum eller? Du frågade hur en kriminell klär sig, och jag visade det vanligaste. Hur fan kan du då bli så upprörd att du frågar om dom är kriminella för att dom håller en ölburk och en cigarett i handen? Det har jag aldrig sagt att dom var, jag visade dig bara kläderna dumfan. Jag sa aldrig att grabbarna var kriminella, eller att grabbarna ser ut att vara kriminella. Det enda jag visade var k.l.ä.d.e.r.n.a.

Och den andra bilden, jag visar dig kläderna på den gripne, punkt slut.
Citera
2010-12-28, 15:29
Medlem
Det är ett faktum att det är vanligare att poliser slår sina fruar än begår trafikförseelser. Kan ni kommentera detta och berätta lite om den Macho-attityd som finns på kårerna och under utbildningen? Vidare undrar jag om det är vanligt att man som polis ser ner på våldtäcktsoffer som kommer in och vill anmäla om de klär sig på ett visst sätt eller ser ut på ett visst sätt (smink, piercings etc.)

bra tråd , hoppas på svar.

tack.
Citera
2010-12-28, 15:49
Medlem
ormanoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diskvattnet
Det är ett faktum att det är vanligare att poliser slår sina fruar än begår trafikförseelser.

Du menar alltså att det är fler poliser som slår sina fruar än som bryter mot hastighetsbegränsningarna? Får jag fråga om du är dum i huvudet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in