Citat:
Ursprungligen postat av Ballspark
Mördaren använde sten,för att det passar sig bättre enligt hans religion,varför använde han inte kniv?
Eller ströp henne??
Det ingår inte i islam att "använda sten". Däremot är det så att i
vissa islamiska
länder används
stening som
avrättningsmetod. Har inga källor att peka på, men jag skulle bli förvånad om valet av mordvapen/tillhygge särskilt ofta har koppling till gärningsmannens religiösa hemvist. Det är väl uppriktigt sagt några muslimer som årligen döms för mord i Sverige, och vad jag vet finns det inget som pekar på att deras val av metod eller mordvapen skiljer ut sig något speciellt mot hur ickemuslimer går till väga. (Det enda exemplet jag kommer på som någon form av religiöst inspirerat mordvapen är väl en liten flicka som ströps med en bibel för ett tiotal år sedan.)
Varför han inte använde kniv eller ströp henne? Tja, inte vet jag? Kniv är ju rätt så kladdigt. Dessutom lättare spåra vapnet. Strypning tar rätt lång tid och riskerar att dra uppmärksamhet, och det kräver nog ett annat psyk än att välja en mer "snabb" metod. Kanske han inte ens hade planerat att ha ihjäl henne, men fick den idén på plats. Då det låg en sten i närheten fick det bli den som användes. Kan man kanske tänka sig i alla fall.