Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-08-02, 20:43
  #1189
Medlem
Amazingthings avatar
Skulle gärna vilja ha lite schysta guides och/eller BOs till Zerg. Har bara vågat prova Zerg emot AIn än så länge, och känner att jag är långt ifrån redo för att köra Zerg mot andra.

Har tittat på lite replays, men skulle gärna ha taktiker också!

EDIT: Jag letar även efter:
1. En bra replay sida
2. Replays med IdrA! (Hittat ett fåtal som är någorlunda nya bara)
__________________
Senast redigerad av Amazingthing 2010-08-02 kl. 20:56.
Citera
2010-08-02, 20:43
  #1190
Medlem
Veeoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rocklobstah
be till gud att han inte slänger in ravens också....

släng upp colossus + chargelots eller storm + chargelots
Funkar inte stalkers med blink också? Blinka rakt in i siegade tanks så dom inte kan panga. Immortals lär väl soaka damagen från siegade tanks rätt så bra också.
Citera
2010-08-02, 20:48
  #1191
Medlem
Amazingthings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rocklobstah
be till gud att han inte slänger in ravens också....

släng upp colossus + chargelots eller storm + chargelots

Hur pass bra är ravens egentligen, vad är deras nyckelabilites?
Lirat terran mycket på sistone, men nästan aldrig slängt med ravens i truppen förutom när det handlar om cloaked units.

Bör jag skämmas för att jag inte använder ravens?
Citera
2010-08-02, 20:54
  #1192
Medlem
AmadeusKriegs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amazingthing
Hur pass bra är ravens egentligen, vad är deras nyckelabilites?
Lirat terran mycket på sistone, men nästan aldrig slängt med ravens i truppen förutom när det handlar om cloaked units.

Bör jag skämmas för att jag inte använder ravens?


jag gillar ravens främst för deras point defense drone,
förjävla underhållande och vital

sen är ju turretharrass festligt också
samt deras mini nuke,
Citera
2010-08-02, 20:58
  #1193
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amazingthing
Hur pass bra är ravens egentligen, vad är deras nyckelabilites?
Lirat terran mycket på sistone, men nästan aldrig slängt med ravens i truppen förutom när det handlar om cloaked units.

Bör jag skämmas för att jag inte använder ravens?

Ravens har en ability som heter "Point Defense Drone(PDD)", PDDen använder en laser som sappar projektiler från units som tex. hydras och stalkers. Ravens kan också spana små machine guns som du kan använda för att harassa din motståndares mineral line. Den har också Hunter-Seeker Missiles men de används inte så mycket, specc inte av lägre tier spelare.
Citera
2010-08-02, 21:09
  #1194
Medlem
Zerg borde nerfas, omöjligt,

möter bara sådana nu, spelar ingen roll hur man gör, de kommer direkt i början med 6 jävla kackerlackor och dödar allt, precis när man fått upp sin barrack, och nej jag kan inte bygga den vid gaten de slår bara sönder skiten, vad ska en marin göra mot 6 kackerlackor inom ett par minuter kommer flera. förlorat 4 matcher i rad, och ja jag spelar Terran.

Hoppas Blizzard nerfar Zerg rushen.

finns det något man kan göra mot de här skiten?
Citera
2010-08-02, 21:11
  #1195
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nick3
Slänger upp två repriser, båda är TvZ mot samma motståndare. Jag som lirar Z. Första matchen är ett långt game där jag går roaches, infestors och avslutar med ultralisker. Riktigt nöjd med mitt makro i den här matchen, lite suicide när jag attackerar, trodde jag hade burrowat armen men tydligen inte.

Andra matchen så spelar jag sämre och förlorar drones och trupper i onödan. Jobbig harass av motståndaren och jag gör en del felbeslut som jag inte borde göra.

Tar gärna emot kritik på vad som kan förbättras!

http://data.fuskbugg.se/skogsturken/...20g1.SC2Replay
http://data.fuskbugg.se/skogsturken/...20g2.SC2Replay

Jag såg det första gamet och man ser att du har utvecklats en hel del

Men det största misstaget som jag tycker att du gör i början är att du har dina lings bara stående utan för din exp. Du borde istället skicka dem direkt till hans ramp för att se om han bygger techlab eller reactor på sin barrack, dessutom bör du ta xel'naga tornen med dem också. Problemet med att inte scouta hans ramp för att se vilken addon han går för gör att du spelar lite i mörkret vilket resulterar i att du slänger upp 3 stycken spore crawlers, egentligen helt i onödan. Overlorden som du har på hans cliff bör du ha närmre hans exp så att du ser exakt när han expar, för att sedan flyga iväg en bit med den. Som det var i det gamet du länka till så skulle du inte se att han hade expat förens han tog den andra gasen. Om du ser när han expar så kommer du med tiden få en känsla för om han går factory -> exp eller factory -> starport -> exp, expemelvis. Dessutom bör du ha en overlord utanför hans main som du kan flyga in med, vid lägen där du är osäker på vad han gör, alltså innan du har en overseer.

1 hellion är oftast endast för scouting och innebär för det mesta snabb exp, banshee/drop eller direkt mech. Men ser du att han investerar mer pengar i hellions eller t.o.m bygger en reactor så innebär det harass för att göra ekonomisk skada samtidigt som han vill uppehålla dig för att expa och techa, genom att göra detta som terran så skapar man en lucka av passivitet för att samla sig och bygga upp en armé för en midgame push samtidigt som man tar sin nästa exp. Du bör utnyttja tiden till att expa mer, det kändes som att din andra exp kommer alldeles försent. Utnyttja dessutom tiden till att få så mycket scout gjort som möjligt så att du kan anpassa din egen armékomposition.

Sen var det lite småsaker som bara en evochamber med det var nog bara ett misstag. Jag spelar inte zerg så jag försökte ge dig kritik från Terrans perspektiv
__________________
Senast redigerad av BSW 2010-08-02 kl. 21:27.
Citera
2010-08-02, 21:11
  #1196
Medlem
kolits avatar
Vad kontar man fungal growth med? (är terran)

Fick stryk av 2 personer på raken med detta och de lät honom total krossa min tank/marine arme utan problem.
Citera
2010-08-02, 21:12
  #1197
Medlem
Georgijevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sarrow
Zerg borde nerfas, omöjligt,

möter bara sådana nu, spelar ingen roll hur man gör, de kommer direkt i början med 6 jävla kackerlackor och dödar allt, precis när man fått upp sin barrack, och nej jag kan inte bygga den vid gaten de slår bara sönder skiten, vad ska en marin göra mot 6 kackerlackor inom ett par minuter kommer flera. förlorat 4 matcher i rad, och ja jag spelar Terran.

Hoppas Blizzard nerfar Zerg rushen.

finns det något man kan göra mot de här skiten?

xD haha
Citera
2010-08-02, 21:14
  #1198
Medlem
AmadeusKriegs avatar
Vad ska en marin göra mot 6 roaches?

tja,
har du en marine när han har 6 roaches så är det inte rasen det är fel på.
Citera
2010-08-02, 21:15
  #1199
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Amazingthing
Hur pass bra är ravens egentligen, vad är deras nyckelabilites?
Lirat terran mycket på sistone, men nästan aldrig slängt med ravens i truppen förutom när det handlar om cloaked units.

Bör jag skämmas för att jag inte använder ravens?


mm som nån redan har sagt, point defense drone, den gör så dina stalkers blir useless
Citera
2010-08-02, 21:18
  #1200
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Veeoon
Funkar inte stalkers med blink också? Blinka rakt in i siegade tanks så dom inte kan panga. Immortals lär väl soaka damagen från siegade tanks rätt så bra också.


hmmm, inte så hett mot MM tror inte man hinner gör så mkt skada med blink stalkers, dessutom om terranspelaren är bra så står inte alla tanks i en enda klump

immortals är "bra" mot tanks, men funkar inte så bra i praktiken, men visst kan man ha med nån stalker i sin armé


när jag skrev colossus + chargelots och storm + chargelots så menade jag inte att man bara ska ha de 2 utan jag menade att de 2 är key units , typ...

sen har man ju med sentrys, stalkers, immortals o annat skabb också....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in