Flashback bygger pepparkakshus!
Resultat: Skumt eller inte?
Skumt
77,60%
4021 röster
Inte skumt
22,40%
1161 röster
2010-12-02, 22:58
Medlem
DeLoreans avatar
Engelsmän älskar att driva med överheten och det finns ingen hejd på alla roliga skämt som cirkulerar om ministrar och potentater som figurerar i Wikileaks-materialet. Men på engelskt vis är en del av skämten rätt fina och subtila. Vad sägs till exempel om detta omdöme om en minister: ”He is far too invisible to ever become PM (Prime Minister). He is not even mentioned in the Wikileaks material, you know!”

På sitt litet skvallirga sätt är många engelsmän mycket intresserade av att veta exakt vad JA gjort för att bli efterlyst. Tycker ni att en del här i tråden är litet kinky, så ligger vi nog ändå i lä. JA får sin slang av den engelska skämt-sleven han med. Här är en variant:

"It is obvious that two cases of broken c*ndoms are not a coinicidence. And there is no logic in why he would intentionally rip them apart. The only logical explanation is that the man is extremely well hung. That would also explain why women run after him like groupies after a rock star." Håhå jaja. Vad ska man säga?
Citera
2010-12-02, 23:00
Medlem
DeLoreans avatar
Det svenska rättssystemet ses genomgående som ett skämt (“They can´t be serious, can they?”, ”How do they reason? One kiss is an offense, and two kisses means rape? Oahahaha” etc).

När min chef fick klart för sig att jag skulle åka hem till föräldrarna i Götet over jul (engelsmän är rätt privata på julen. Inget kul att hänga ensam här.) tittade han allvarligt på mig och sade: ”Fine. But make sure you do not get involved in any sex-sations.” Och så brast than ut i ett alldeles lagom, engelskt chefs-skratt.
Citera
2010-12-02, 23:00
Medlem
GummoGunnmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guaponi
Tack!

Hur vanligt är det att åklagare begär restriktioner?

Skrämmande vanligt enligt den länkade statistiken: I genomsnitt 45% av alla häktade! I Göteborg hela 60%... Fru Ny i arbete gissar jag.

Sverige har fått berättigad kritik för det här av FN:s kommission för de mänskliga rättigheterna vill jag minnas. (EDIT: Som också Deckardrottningen påpekar. Tortyrkommissionen var det t o m).
Senast redigerad av GummoGunnmo 2010-12-02 kl. 23:02.
Citera
2010-12-02, 23:04
Medlem
Kanske postats tidigare, men relativt ny artikel här: http://www.aolnews.com/world/article...probe/19741444

Citat:
Assange's London attorney, Mark Stephens, told AOL News today that Swedish prosecutors told him that Assange is wanted not for allegations of rape, as previously reported, but for something called "sex by surprise," which he said involves a fine of 5,000 kronor or about $715.

[snip]

"Whatever 'sex by surprise' is, it's only a offense in Sweden -- not in the U.K. or the U.S. or even Ibiza," Stephens said. "I feel as if I'm in a surreal Swedish movie being threatened by bizarre trolls.
Citera
2010-12-02, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeLorean
Det svenska rättssystemet ses genomgående som ett skämt (“They can´t be serious, can they?”, ”How do they reason? One kiss is an offense, and two kisses means rape? Oahahaha” etc).

När min chef fick klart för sig att jag skulle åka hem till föräldrarna i Götet over jul (engelsmän är rätt privata på julen. Inget kul att hänga ensam här.) tittade han allvarligt på mig och sade: ”Fine. But make sure you do not get involved in any sex-sations.” Och så brast than ut i ett alldeles lagom, engelskt chefs-skratt.

Haha.
Roligt att höra de tar det hela på hederligt brittiskt vis.

Något prat eller spekulationer om han kommer eller inte kommer att gripas som skiljer vad vi läser om här hemma?
Citera
2010-12-02, 23:11
Medlem
J.A. är ju inte vemsomhelst, stora saker på spel.. Skulle USA skicka nån för att döda honom för att stoppa allt hade det ju varit uppenbart, men på det här sättet ska man få folk att tappa förtroendet för honom.. Gammalt trick, funkar oftast, men verkar inte hålla i det här fallet. J.A. lär ju få bra skydd hos mäktiga vänner på andra sidan, I hope..
Citera
2010-12-02, 23:11
Medlem
Hur definieras 'sex by surprise' som ger böter i UK? Skulle det kunna vara det misstanken om att JA har smugit in den medans SW sov? Men att hon sedan tyckt det varit trevligt? Annars borde det väl inte vara någon som helst tvekan över att det bör prövas som våldtäkt?

Citat:
Ursprungligen postat av Schizoiden
Kanske postats tidigare, men relativt ny artikel här: http://www.aolnews.com/world/article...probe/19741444

Citat:
sex by surprise
Citera
2010-12-02, 23:19
Medlem
DeLoreans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillalinnea
Haha.
Roligt att höra de tar det hela på hederligt brittiskt vis.

Något prat eller spekulationer om han kommer eller inte kommer att gripas som skiljer vad vi läser om här hemma?
Vet inte riktigt hur snacket går där hemma. Vet bara det jag läser på nätet (tidningar och fb, typ).

Här går åsikterna vitt isär. Allt ifrån folk som gillar eller ogillar honom och som absolut vill det ena eller det andra (men det är ändå inte vanligt) till folk som bara skämtar bort det med "Interpol wants him, British Police is to find him. He could not find himself in a safer position" (det är betydligt vanligare).

Rent generellt kan man väl annars säga att folk tar det betydligt mera lättsamt här. Hur det går för JA personligen verkar inte spela så stor roll för de flesta. Själv får jag fler frågor om hur det egentligen står till med det svenska rättssystemet. Många engelsmän verkar tro att vi är otroligt liberala när det gäller sex och är har svårt att tro att JA kan vara anklagad för det han är om det "bara" har hänt vad vi tror. DET verkar faktiskt uppröra en och annan.
Citera
2010-12-02, 23:21
Medlem
DeLoreans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillalinnea
Hur definieras 'sex by surprise' som ger böter i UK? Skulle det kunna vara det misstanken om att JA har smugit in den medans SW sov? Men att hon sedan tyckt det varit trevligt? Annars borde det väl inte vara någon som helst tvekan över att det bör prövas som våldtäkt?
Svårt att säga. Jag kan inte den brittiska lagstiftningen på området.

Har hört några som pratat om det. Dom säger i princip att "ska det räknas som våldtäkt så måste kvinnan ha gjort kraftigt motstånd och det måste kunna bevisas".

Men så säger väl en del svenskar också. Så vad det skulle vara värt i engelsk domstol är svårt att säga.
Citera
2010-12-02, 23:33
Medlem
MeMajks avatar
Läser i en närtupplaga att det finns ytterligare ohörda vittnen, vad kan det tänkas vara för folk som var med?
Citera
2010-12-02, 23:42
Medlem
Perriss avatar
Haha, han börjar bli en Elivs, nu ryktas det om att han setts på på barer på lower Manhattan med rakad skalle:
http://twitter.com/nydailynews/status/10178568222941184

/perris
Citera
2010-12-02, 23:55
Medlem
MeMajks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perris
Haha, han börjar bli en Elivs, nu ryktas det om att han setts på på barer på lower Manhattan med rakad skalle:
http://twitter.com/nydailynews/status/10178568222941184

/perris

they seek him here, they seek him there, they seek him everywhere
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in