Flashback bygger pepparkakshus!
Resultat: Skumt eller inte?
Skumt
77,60%
4021 röster
Inte skumt
22,40%
1161 röster
2010-09-03, 17:49
Medlem
beheadeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Litargia
Ja exakt, kan ju helt enkelt vara så att nätverket runt AA och hennes meningsfränder inom staten instinktivt slöt upp runt henne när historien började, och även nu med alla papper på bordet när de inser hur soppigt och tunt allt är så har de inget annat val än att spela spelet till slut. Till varje pris.

Det låter inte alls osannolikt. Dessutom kommer de säkert göra allt i sin makt för att påverka förundersökningen så att den talar i deras fördel. Kanske med god hjälp av den utredande polisen och ansvarig åklagare?
Citera
2010-09-03, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beheaded
Detta har varit uppe tidigare, men jag förundras fortfarande varför AA (och SW) åker till Klara polisstation när nu AA bevisligen bor på Södermalm. Det finns ju en stor polisstation på Söder! Borde det inte ha varit mest naturligt att vända sig dit för någon som bor där?

http://www.polisen.se/Kontakta-oss/P...ty1/Sodermalm/

Södermalm stänger 21 på fredagar - inte 16 som Klara.

Den rimliga förklaringen är att AA har bokat den östrogenstinne polisen Mats Gehlin på Klara.

Anista, känner du till något om Mats Gehlin? Är han en juste snubbe enligt feminister?
Citera
2010-09-03, 17:56
Medlem
MoLoKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anemon
Det som också känns väldigt obehagligt är att Assange ännu inte fått ta del av misstankarna mot honom.

It doesn't feel very safe that Assange have YET not been fully informed about the allegations against him.
The Process anyone?

Hmm if I didn't know any better I'd say they are somehow prepping the case and guess what ? Conspiring against Assange and wikileaks.

Ja alltså med tanke på Assange's position så är det ju rejält skumt att de verkligen försöker så hårt. Dessutom så är ju den starka feministiska rörelsen intresserad av att sätta dit Assange, detta har vi kunnat läsa i diverse tidningar under veckorna som gått "Två tjejer MÅSTE alltid tas på allvar och det spelar mindre roll om någon blir anklagad oskydligt!" osv.

Sen har ju socialdemokraterna intresse av att Assange får lida. FRA, tjänst till USA, partilojalitet osv.

Bara de två grupperna borde vara nog påtryckning i dagens Sverige.

Assange har inte många "du släpps ur fängelse"-kort att spela i detta läge. Han kan inte använda rasistkortet. Inte heller könskortet. Det enda han kan säga är "smutskastning" och "rättsosäkerhet". Två termer som väger lätt i Sverige, om du inte är kvinna eller mörkhyad.
Citera
2010-09-03, 17:59
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MoLoK
Ganska obehagligt att vecka efter vecka kan gå men ingen vet fortfarande vad Assange eventuellt ska åtalas för.

Jag tror att det är mäktiga krafter i rörelse i Sverige som på uppdrag av någon eller någonting vrider och vänder på AA's och SW's berättelser för att kunna hitta minsta lilla att sätta dit Assange för.

Detta påminner en del om Diskrimineringsombudsmannens coachning av sina klienter (dvs det som sägs i början av en utredning av den "diskriminerade" är inte alls samma sak som det som sägs i rätten några år senare, allt anpassas för att kunna få en fällande dom och den ursprungliga faktiska händelsen är inte den som någon ev döms för).
Ja, och tänk hur den internationella reaktionen kommer att bli om de faktiskt lyckas. mr Assange fälld för våldtäkt, minimistraff 2 år utdelas, tiden 9 månader i häkte dras av. Våldtäkten består av en kondom som sprack, och att mr Assange inte var tillräckligt lyhörd å motpartens orgasmbehov.
Citera
2010-09-03, 18:01
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Åklagaren har nog bara väntat på att han ska lämna landet. När hon är säker på att han inte finns kvar så utfärdar hon en ny häktningsorder tillsammans med en internationell efterlysning. Då blir det mer negativ publicitet igen.
Vad är det eg. som tvingar andra länder att bry sig om våra patetiska efterlysningar? Kan Assange verkligen bli utlämnad för en sprucken kondom?
Citera
2010-09-03, 18:06
Medlem
Jag har flera gånger tänkt att den nya våldtäktsanklagelsen är ett taktiskt drag. Och går man in med inställningen åtal om våldtäkt har man säkerligen större chans att slutligen få till en dom för ofredande än om utångsläget är åtal för ofredande.

Typ som när en förhandlande marknadsförsäljare ger ett hutlöst överpris för att försäkra sig om att det slutgiltiga priset inte hamnar för lågt.
Senast redigerad av Tryitwize 2010-09-03 kl. 18:11.
Citera
2010-09-03, 18:08
Medlem
eloges avatar
Jag har funderat på hur det kan svänga så mycket mellan våldtäkt och ingenting alls när det gäller SW. En tanke är då att det SW är upprörd över är inte samma sak som det polis och åklagare reagerar på. Det SW kanske ville anmäla var ett samlag som hon iofs tyckte var ok, men där hon reagerade starkt på avsaknad av kondom. Då kan det ha låtit så här vid anmälan:

– Jag var bara halvt om halvt vaken när han penetrerade mig och märkte inte först att han körde utan kondom. Sedan när jag märkte det så stoppade han, men nu kan jag vara smittad blabla gravid blabla. Jag vill anmäla han för samlag utan kondom.

Polis och åklagare vet att det inte går att åtala för samlag utan kondom, men de noterar en sak i hennes berättelse, ”bara halvt om halvt vaken”. Det går då att jämställa med ”hjälplöst tillstånd” och skulle kunna vara våldtäkt.

Så när olika åklagare tittar på berättelsen så fokuserar de på olika saker och kommer fram till skilda slutsatser.
Citera
2010-09-03, 18:09
Medlem
Gamlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cylobine
... det talades förut om att det fanns en förbindelse mellan TB och kapten klänning, ligger det nåt i det?

Jajamensan! Kapten klänning höll på att förlora sitt kneg i Uppsala eftersom personalen var missnöjd och protesterade genom en massuppsägning. (Jag tror att fler än 30 poliser sade upp sig i protest). Justitieminister TB grep då in personligen tillsammans med Rikspolischefen SH och räddade kvar Kapten K. Vi vet ju alla nu vad Kapten K sysslade med....

TB, SH och Kapten K är naturligtvis alla (S).
Citera
2010-09-03, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eloge
Jag har funderat på hur det kan svänga så mycket mellan våldtäkt och ingenting alls när det gäller SW. En tanke är då att det SW är upprörd över är inte samma sak som det polis och åklagare reagerar på. Det SW kanske ville anmäla var ett samlag som hon iofs tyckte var ok, men där hon reagerade starkt på avsaknad av kondom. Då kan det ha låtit så här vid anmälan:

– Jag var bara halvt om halvt vaken när han penetrerade mig och märkte inte först att han körde utan kondom. Sedan när jag märkte det så stoppade han, men nu kan jag vara smittad blabla gravid blabla. Jag vill anmäla han för samlag utan kondom.

Polis och åklagare vet att det inte går att åtala för samlag utan kondom, men de noterar en sak i hennes berättelse, ”bara halvt om halvt vaken”. Det går då att jämställa med ”hjälplöst tillstånd” och skulle kunna vara våldtäkt.

Så när olika åklagare tittar på berättelsen så fokuserar de på olika saker och kommer fram till skilda slutsatser.

Jupp, och rubriken kommer lyda: "Assange utnyttjade medvetslös flicka sexuellt"
Citera
2010-09-03, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Litargia
Nej, inte konstigt att hon blev arg. Och att det var pinsamt.
Men att den försmådda ilskan av sig själv skulle ha lett till situationen som den är idag är väl inte så sannolikt? Jmf om det inte vore JA och anmälaren inte hade kopplingar till S.
Det är en vecka mellan kräftskivan och publiceringen

Och publiceringen kom sig av anmälan som blev till när de två offren gick till polisen tillsammans. Du vänder på tidpunkterna hej vilt.
Citera
2010-09-03, 18:19
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eloge

Ja, jämför med vad jag skrev 26/8:
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Gissning:

"Han gick med på att bara ha sex med kondom. Och så vaknade jag på morgonen av han började ha sex med mig. Och så märkte jag efter ett tag att han inte hade någon kondom. Är inte det våldtäkt?"

dvs T20 syftar på att han inte använde kondom, men polis/åklagare tror att hon syftar på morgonsex mot sin vilja.

Det behöver såklart inte vara så, jag bara visar på ett exempel som är helt kompatibelt med en icke-våldtäkt som rutinerade poliser tolkar som en våldtäktsanmälan.
Citera
2010-09-03, 18:23
Medlem
cylobines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MoLoK
Ja alltså med tanke på Assange's position så är det ju rejält skumt att de verkligen försöker så hårt. Dessutom så är ju den starka feministiska rörelsen intresserad av att sätta dit Assange, detta har vi kunnat läsa i diverse tidningar under veckorna som gått "Två tjejer MÅSTE alltid tas på allvar och det spelar mindre roll om någon blir anklagad oskydligt!" osv.

Sen har ju socialdemokraterna intresse av att Assange får lida. FRA, tjänst till USA, partilojalitet osv.

Bara de två grupperna borde vara nog påtryckning i dagens Sverige.

Assange har inte många "du släpps ur fängelse"-kort att spela i detta läge. Han kan inte använda rasistkortet. Inte heller könskortet. Det enda han kan säga är "smutskastning" och "rättsosäkerhet". Två termer som väger lätt i Sverige, om du inte är kvinna eller mörkhyad.

Han har tillgång till wikileaks och ett ställe för hederliga men normalt tysta tjänstemän att lämna in avslöjande dokument. Själv skulle jag gärna vilja se ett utdrag från den mobiloperatörslogg som visar vilket telefonnummer som sms'ade Stefan Söderström.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in