Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
Resultat: Skumt eller inte?
Skumt
77,60%
4021 röster
Inte skumt
22,40%
1161 röster
2011-04-08, 15:11
Medlem
the saints avatar
Det är trots allt inte bara utländska jurister som anser att våra politiska rättegångar är klandervärda.

Citat:
Låt juristdomare avgöra fler mål utan medverkan av nämndemän. Det skulle öka domstolarnas effektivitet och höja statusen på nämndemannauppdraget, skriver Ralf G Larsson, lagman i Lunds tingsrätt. Dessutom, menar han, bör de politiska partiernas roll i tillsättningen av nämndemän ifrågasättas.

Citat:
det händer inte så sällan att nämndemän tror att domstolen är ett diskussionsforum där man skall framföra sina politiska åsikter.

http://www.sydsvenskan.se/opinion/ak...-i-ratten.html
Citera
2011-04-08, 15:15
Medlem
Jag reagerade på Anne Ramberg negativt. Hon tycktes vara fullständigt övertygad om att Sverige var rättssäkert, att hans utlämning var omöjlig, att hans försvar var typ sånt man kan vänta sig att de skall säga (alltså ingenting man kan ta på allvar), att hans utlämning till Sverige var 100% säker p g a de allvarliga brott han anklagas för. Inte ett ord om slutna rättegångar, undermåliga domslut, politiska nämndemän, långa häktningar på lösa grunder och om rendition flights.
Senast redigerad av flashback979 2011-04-08 kl. 15:19.
Citera
2011-04-08, 15:25
Medlem
espressinos avatar
Borgström 26:44 in på filmen,

Citat:
Kvinnorna har blivit utsatta för ett övergrepp som dom beskriver det. Sedan har dom blivit utsatta för ett oändligt antal övergrepp till. De har beskyllts för att vara konspiratörer, vara ute efter Wikileaks, att dom hittat på, vilket isf vore ett brott. Dom har faktiskt blivit beskyllda för att ha begått ett brott, viket alltså falsk tillvitelse är. om man påstår att någon har gjort något som inte är sant.

http://svtplay.se/v/2387159/dokument...s_karleksaffar

Det är andra gången som Borgström tar upp detta, förra gången var i morgonprogramet
drygt 7 minuter in på bandet:

Citat:
påstående om att dom har begått brott
http://svtplay.se/v/2367268/dagens_g...orgstrom_del_1

Det är väldigt intressant att Borgström vid 2 av varandra oberoende tillfällen tar upp det faktum att kvinnorna har beskyllts för att ha begått brott. Detta som argument för att förföljelsen är exempellös. Det som är mer intressant är att han faktiskt lämnar en öppning för försvaret att begära granskning av det. Om en enda av de lämnade uppgifterna inte stämmer , utan man kan beslå målsägarna med lögn finns det all anledning att ifrågasätta resten också.

Det förvånar mig att försvaret inte gör en motanmälan för falsk tillvitelse och/alternativt utpressning och begär granskning. Det skulle inter försämra Assange möjligheter, men definitivt sätta press på målsägarsidan.

Det är annars närmast rutinmässigt att vid den typen av anmälningar göra motanmälan. Poliser som blir anmälda för misshandel gör rutinmässigt anmälan om våld mot tjänsteman och vinner därigenom i princip alla sina mål. Så mr Assange gör en motanmälan, please!!
Citera
2011-04-08, 15:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av the saint
Det är trots allt inte bara utländska jurister som anser att våra politiska rättegångar är klandervärda.

http://www.sydsvenskan.se/opinion/ak...-i-ratten.html

Kan bara gissa varför den frågan helt plötsligt blivit aktuell, enligt PK, "fel" nämndemän kanske?
Citera
2011-04-08, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashback979
Det bidde alltså en tumme. Dokumentären handlade mest om alla dessa IT-människor i HBT/feminist-svängen som spricker nästan av illa dold avundsjuka på Julians briljans, popularitet och berömmelse. Att DDB nästan blivit galen av att WL är mer populärt nu än när han var med, visste vi redan (se bok, lång serie av intervjuer sedan september). DDB har svårt att smälta att WL inte kollapsat som han förutspådde utan honom, utan har idag istället för 3 mediapartners, 70 över hela världen. JA har förmenat honom den storhet som JA får by default och utan ansträngning. Men att Peter Sunde var så illvillig, avundsjuk anade vi väl bara i och med hans utspel i december.

Den svenska avundsjukan visar sitt fula tryne igen. Tyskarna hatar DDB för hans gapighet, men i Sverige sluter man leden.

Troberg: obehaglig människa, obehagligt utseende. Man kunde klart se en mörk skäggstubb runt munnen. YUK.

Alla tre var rörande överens: WL och JA:s svenska mål hade ingenting med varandra att göra. Svenska myndigheter läcker alltid en misstänkts namn, man skickar alltid en Interpol-efterlysning för förhör och EAW för att Ny är för god för att utnyttja mutual legal assistance.

Tycker det finns anledning att kritisera JA. Det som var bra med Wikileaks från början var att dom inte hade mediapartners - att dom inte spelade ut olika medier mot varandra för att själva bli en maktfaktor. Om man ska göra en grej av vem som får släppa ens läckor har man ju redan övergivit tanken om att informationen ska vara fri och istället gjort en affärsverksamhet av hela grejjen.

Varför är du så stolt över att Wikileaks har 70 mediapartners? Ska dom bli en del av mediamaskinen nu eller? Kanske lika bra att dom blir uppköpta av News Corp direkt så dom får en riktigt stark mediapartner och säkrar sin framtid? Varför behövs dem isåfall?

Skulle du bli lika imponerad om flashback hade Aftonbladet och Expressen som mediapartners?

Detta är bara ännu en anledning till varför det inte går att sätta sig upp mot makten, får man mycket uppmärksamhet så dröjer det inte länge innan man själv är en del av makten man kämpar emot.
Citera
2011-04-08, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ManyMen
Tycker det finns anledning att kritisera JA. Det som var bra med Wikileaks från början var att dom inte hade mediapartners - att dom inte spelade ut olika medier mot varandra för att själva bli en maktfaktor. Om man ska göra en grej av vem som får släppa ens läckor har man ju redan övergivit tanken om att informationen ska vara fri och istället gjort en affärsverksamhet av hela grejjen.

Varför är du så stolt över att Wikileaks har 70 mediapartners? Ska dom bli en del av mediamaskinen nu eller? Kanske lika bra att dom blir uppköpta av News Corp direkt så dom får en riktigt stark mediapartner och säkrar sin framtid? Varför behövs dem isåfall?

Skulle du bli lika imponerad om flashback hade Aftonbladet och Expressen som mediapartners?

Detta är bara ännu en anledning till varför det inte går att sätta sig upp mot makten, får man mycket uppmärksamhet så dröjer det inte länge innan man själv är en del av makten man kämpar emot.

På något sätt kan jag inte föreställa mig att någon som du - som gnäller vad än WL gör - är i stånd att gå igenom och analysera 250.000 cables, sammanställa 76.000 Afghan War Diaries och begripa 400.000 Iraq War Logs.

De 70 mediaorganisationer är framförallt resurser som skall analysera materialet som WL inte har egna resurser att göra. Inbindningen till WL innebär framförallt att de måste följa vissa regler, som att redigera bort oskyldigas namn, men inte mer.

Idag tillkom Washington Post & McClatchy som US-partners istället för NYT. Igår var det en fransk mediapartner. Looking good.
Citera
2011-04-08, 15:51
Medlem
Citat:
På något sätt kan jag inte föreställa mig att någon som du - som gnäller vad än WL gör - är i stånd att gå igenom och analysera 250.000 cables, sammanställa 76.000 Afghan War Diaries och begripa 400.000 Iraq War Logs.

De 70 mediaorganisationer är framförallt resurser som skall analysera materialet som WL inte har egna resurser att göra. Inbindningen till WL innebär framförallt att de måste följa vissa regler, som att redigera bort oskyldigas namn, men inte mer.

Idag tillkom Washington Post & McClatchy som US-partners istället för NYT. Igår var det en fransk mediapartner. Looking good.

Skillnaden mellan dig och mig är nog bara att jag är lite mer nyanserad i mitt stöd för Wikileaks och JA.
Citera
2011-04-08, 15:53
Medlem
DDB ger sin n-te intervju till temat: JA/WL är skit, DDB/OL är framtiden, trots att de förra förändrat världen och den senare bara är ett korthus och inte åstadkommit det minsta lilla.
http://www.taz.de/1/leben/taz-medien...ommentare/1/1/

Som jag sade innan - tyskarna är jävligt trötta på bluffen DDB och får alltid på truten:

08.04.2011 10:57 Uhr:

von leser958395:

Bei allen Unstimmigkeiten und offenen Fragen: Wikileaks hat immerhin geliefert. Und es gibt nicht wenige, die sagen, die Berichte über Tunesien oder Mubarak hätten einen Anteil gehabt am derzeitigen arabischen Frühling. Da ist etwas neues passiert, und es war sexy.

D-B's Konkurrenz- oder me-too-Projekt ist bisher nur Vaporware. Wo Wikileaks noch dafür warb, hinter Kulissen und diplomatisch-nationale Narrative zu gucken, ist bei Openleaks bisher nur ein Vakuum, viel heiße Luft. Irgendwas zwischen bravem New-Media-Startup und deutsch-korrekter Lahmarschigkeit. Bewegt wurde garnix, diskutiert wird hauptsächlich über Assange, und was er alles falsch gemacht habe.

Dafür habe ich nun sicher gerade das zehnte oder elfte D-B-Interview gelesen. Und er hat "sein" "Projekt" inzwischen schon so oft "vorgestellt" auf diversen Kongressen und Events weltweit. Dabei sitzen da wohl oft genau die Leute, über die man eher mal was leaken müsste, statt ihnen um den Bart zu streichen. Was soll das?

Schade um Wikileaks. Openleaks? Ich messe euch an Taten, und da ist bisher garnix. Danke an die taz für die kritischen Fragen!
Citera
2011-04-08, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ManyMen
Skillnaden mellan dig och mig är nog bara att jag är lite mer nyanserad i mitt stöd för Wikileaks och JA.

Om du vill läsa 400.000 + 76.000 + 5000 läckor, kan du faktiskt göra det utan medias hjälp. Allt finns på WL:s hemsida. Men i och med att du är ytterst dåligt informerad, utgår jag ifrån att du inte har gjort det.
Citera
2011-04-08, 15:58
Medlem
WL kommer nu tillsammans med sina partners att publicera 6.000 Israel-cables fr o m nu:

http://twitter.com/wikileaks/statuses/56328545772904448

WikiLeaks Israel week begins: Yedioth Ahronoth, Haartz & Al Akbar publishing over 6,000 Israel cables about 2 hours ago via web

wikileaks
WikiLeaks
Citera
2011-04-08, 16:03
Medlem
Citat:
Om du vill läsa 400.000 + 76.000 + 5000 läckor, kan du faktiskt göra det utan medias hjälp. Allt finns på WL:s hemsida. Men i och med att du är ytterst dåligt informerad, utgår jag ifrån att du inte har gjort det.

Problemet är att jag får SW-vibbar från dig. Du verkar helt besatt av JA och det är inte hälsosamt. Man kan faktiskt stödja JA och Wikileaks utan att tro att JA är gud i mänsklig form. Jag är imponerad av JA men kan sammtidigt kritisera saker jag tycker är mindre bra.
Citera
2011-04-08, 16:08
Medlem
espressinos avatar
Oskyldig döms till våldtäkt

Sveriges Radio: "Var femte våldtäktsanmälning är falsk enligt polisen"

"Var femte" ? Det är helt otroligt hur många falska anmälningar det är!

Här nedan kan du se EN LITEN DEL av alla artiklar om falska våldtäkter;

Citat:
Aftonbladet: Fängelse för lögn om våldtäkt
Aftonbladet: Kvinnan bluffade - sambon fick 5 år
Aftonbladet: Rätten - kvinnan ljög om våldtäkt
Aftonbladet: Satt oskyldigt inspärrad i sju år
Aftonbladet: Våldtäkten var bluff
Allehanda: Kvinnor fick oskyldig man häktad för våldtäkt
Corren: Falska våldtäkter problem för polisen
Dagens Nyheter: Fängelse för falsk våldtäkt
Dagens Nyheter: Fängelse för lögner om våldtäkt
Dagens Nyheter: Kvinna begärs häktat för falsk våldtäkt