Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Resultat: Skumt eller inte?
Skumt
77,60%
4021 röster
Inte skumt
22,40%
1161 röster
2017-05-21, 18:36
  #77917
Medlem
Anonymares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mihailovic
Din ursäkter för åklagarkossornas handlande är patetiska.

Låt oss nu anta att det är ett kryphål, borde inte den dumma kossan Ny borde ha kommit på det för typ 4 år sen?

Är man så jävla inkompetent att man inte ens kan delge misstanken så borde man väl ha lagt ner förundersökningen för länge sen?

Den som inte inser att det aldrig fanns någon grund för åtal är helt enkelt både korkad och okunnig.

Min teori om detta är nog att åklagaren trodde att delgivning skulle kunna göras vid förhöret, och att detta var inom ramen för avtalet med Ecuador. Givetvis är det helt rimligt att man kan delge misstanke om ett icke-poltiskt brott som enligt officiella skäl inte är grund för asyl. Så det är nog så att Ecuador vägrat hjälpa till med delgivningen då JA/kader vägrat. Men sanningen lär komma fram så småningom, självfallet. Det troliga är att man vägrat hjälpa till med delgivningen långt innan förhöret men att man trodde sig kunna lösa det då på plats med svensk personal, vilket uppenbarligen misslyckades. Man undrar ju hur det hela gick till rent praktiskt, vägrade JA vara i samma rum som svensk personal?
__________________
Senast redigerad av Anonymare 2017-05-21 kl. 18:38.
Citera
2017-05-21, 18:41
  #77918
Medlem
trenterxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MoLoK
Intressant och trovärdigt.

Vem vill gräva i SWs ev falska tillvitelse?
Första gången vi hör något från det hållet.
Citat:
Ursprungligen postat av pelota
Tycker öht att det var märkligt i det hela att Sofia, som tidigare anklagats för och eventuellt dömts för (här går åsikterna isär bland de i Enköping jag känner om är/var bekanta med henne) för falsk tillvitelse i samband med ett "misshandelsfall" gavs så mycket tilltro i det hela.

Det är lätt att sitta vid datorn och tro saker efter vad man läser i media men jag tror ingen av oss som verkligen träffat Sofia någonsin trodde på hennes berättelse med tanke på hur hon var. Jag träffade henne 2008 eller 09 i samband med en bekant inom en frikyrka i Enköping skulle gifta sig och hon hade visat intresse för att fotografera det hela då de lade ut annons om det. Men det visade sig att hennes intresse övergick till annat och jag skulel, som vissa anda gjort, kalla henne lätt störd.

SW har i så fall utnyttjas grovt av personer som borde vetat bättre...
Citera
2017-05-21, 18:51
  #77919
Medlem
trenterxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trenterx
Bluffa inte. Ingrid Isgren har ju suttit i samma rum som Assange en hel dag, när förhöret pågick. Du menar kanske i stället att hon inte vågade gå fram till honom och lämna över en delgivning?...Det tror jag inte. Du glömmer att Sverige och Ecuador har slutit ett avtal om ömsesidig rättshjälp. Verkar inte troligt att man då blockerar en delgivning..

Så här var det tydligen:

Rapport 19/5, 19:30 (advokat Per E S, start ca 3 min in),
https://www.svtplay.se/video/1366905...to&tab=senaste

Citat:
Ursprungligen postat av SVT
SVT reporter: .. Men åklagarens beslut idag, bygger inte på slutsatsen att han skulle vara oskyldig. Hans advokat förklarar varför Julian Assange vägrade låta sig delges misstanke om brott under förhöret i november.

Advokat Per E Samuelson: Han hade alltså en ecuadoriansk försvarsadvokat med sig vid förhöret i november. Och den ecuadorianska advokaten gav honom det rådet.

SVT: Det var ett bra råd, verkar det ha varit?

Advokaten: Nä, det där är bara en formalitet. Vill åklagarna gå vidare med det här så hade det gått att komma runt det hur lätt som helst, det är inga som problem. Utan ytterligare en gång, det här läggs ner för att vi har kunnat visa att han har inte gjort nåt brott.

credit:MrGrim
Citera
2017-05-21, 19:09
  #77920
Medlem
Anonymares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trenterx
Så här var det tydligen:

Rapport 19/5, 19:30 (advokat Per E S, start ca 3 min in),
https://www.svtplay.se/video/1366905...to&tab=senaste



credit:MrGrim

Tydligen var det inte "bara" en formalitet eftersom man tvingades lägga ner pga JA:s vägran att låta sig delges misstanke för ett brott som inte ens ingår i asylskälen. Och trots att han i år efter år gått ut med "not formally charged". Tjena, hur fan ska han kunna bli det då han vägrat låta sig delges misstanke?
Citera
2017-05-21, 19:32
  #77921
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trenterx
Så här var det tydligen:

Rapport 19/5, 19:30 (advokat Per E S, start ca 3 min in),
https://www.svtplay.se/video/1366905...to&tab=senaste



credit:MrGrim

Tack! Länken stämmer inte, men här är den rätta. (Programmet finns kvar i fem dagar till.)

Rapport accepterar helt Åklagarmyndighetens beskrivning till synes utan någon granskning. "Genom att han hållit sig undan och vägrat ta emot delgivning av brottsmisstanke tvingas den svenska åklagaren att ge upp." Denna märkliga historia att något som skedde i november och som svensk åklagare var med och observerade gjorde det omöjligt att gå vidare av formella skäl, men att det tog ett halvår från det till att man verkligen lade ner.

I sin summering av vad som hänt skildrar de det som att Assange kom till Sverige 2010 för att presentera nya Wikileaks-avslöjanden. (Han hade flera ärenden här, men inte detta.) De skildrar det som att hans reaktion på att bli brottsmisstänkt var att lämna landet. (Han gick i själva verket på det förhör han blev kallad till och svarade på alla frågor och stannade sedan länge extra i Sverige i väntan på att något mer skulle hända.) De säger inte vad han sökte och fick asyl för. De påstår att "Ecuador har stoppat förhör med honom på ambassaden" utan att med ett ord ens antyda Åklagarmyndighetens roll i att förhala ärendet.

Intressant att höra Per E Samuelson berätta att Assange faktiskt inte tog emot en brottsmisstanke, på råd av sin ecuadorianska advokat. Jag förstår att en advokat som (antagligen) inte har några särskilda kunskaper i svenskt rättsväsende ser det som det säkrare rådet att ge. Det katastrofala här är att Assanges svenska ombud som är insatta i fallet inte fick närvara och att Samuelsons försök att få reda på varför han inte fick vara med inte har kommit någon vart. Jag utgår från att han berättade om detta också när Rapport talade med honom, men det klipptes i så fall bort. Men ändå tycker jag det är synd om inte de svenska ombuden anade oråd när de fick höra om vad som hänt under förhöret, och proaktivt kontaktade åklagarmyndigheten och frågade typ "vi har hört att ni vill delge misstanke? är det så?".
Citera
2017-05-21, 20:51
  #77922
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Okynne
I sin summering av vad som hänt skildrar de det som att Assange kom till Sverige 2010 för att presentera nya Wikileaks-avslöjanden. (Han hade flera ärenden här, men inte detta.) De skildrar det som att hans reaktion på att bli brottsmisstänkt var att lämna landet. (Han gick i själva verket på det förhör han blev kallad till och svarade på alla frågor och stannade sedan länge extra i Sverige i väntan på att något mer skulle hända.) De säger inte vad han sökte och fick asyl för. De påstår att "Ecuador har stoppat förhör med honom på ambassaden" utan att med ett ord ens antyda Åklagarmyndighetens roll i att förhala ärendet.

Intressant att höra Per E Samuelson berätta att Assange faktiskt inte tog emot en brottsmisstanke, på råd av sin ecuadorianska advokat. Jag förstår att en advokat som (antagligen) inte har några särskilda kunskaper i svenskt rättsväsende ser det som det säkrare rådet att ge. Det katastrofala här är att Assanges svenska ombud som är insatta i fallet inte fick närvara och att Samuelsons försök att få reda på varför han inte fick vara med inte har kommit någon vart. Jag utgår från att han berättade om detta också när Rapport talade med honom, men det klipptes i så fall bort. Men ändå tycker jag det är synd om inte de svenska ombuden anade oråd när de fick höra om vad som hänt under förhöret, och proaktivt kontaktade åklagarmyndigheten och frågade typ "vi har hört att ni vill delge misstanke? är det så?".
Är det säkert att de svenska ombuden fick den förklaringen i samband med förhöret?
För mig låter det som något som Marianne Ny ha fabulerat ihop nu för att ta sig ur situationen.
Citera
2017-05-21, 21:10
  #77923
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Okynne
Det katastrofala här är att Assanges svenska ombud som är insatta i fallet inte fick närvara och att Samuelsons försök att få reda på varför han inte fick vara med inte har kommit någon vart. Jag utgår från att han berättade om detta också när Rapport talade med honom, men det klipptes i så fall bort. Men ändå tycker jag det är synd om inte de svenska ombuden anade oråd när de fick höra om vad som hänt under förhöret, och proaktivt kontaktade åklagarmyndigheten och frågade typ "vi har hört att ni vill delge misstanke? är det så?".
Det naturliga vore väl ändå att Ny/Isgren tog kontakt med Samuelsson och frågade om Assange ändå inte ville medverka till en slutdelgivning. Rent praktiskt fanns möjligheten kvar; en delgivning förutsatte inte ett nytt förhör på ambassaden.

Vad Sven-Erik Alhem skrev i höstas kan vara av intresse:
Citat:
Att förhöret med Julian Assange hålls först nu – mer än sex år efter att den misstänkta våldtäkten ägde rum – är katastrofalt, enligt rättsexperten Sven-Erik Alhem.

/---/

– Det är fullständigt katastrofalt att det äger rum nu. Det är en rättosäkerhet som ligger i det och det är till men för alla, både målsägande och Assange själv, säger han.

Så fort det blivit känt att Assange lämnat landet 2010, skulle åklagaren ha begärt att få hålla ett förhör med honom i London, anser han.

– Då fanns han ju inte på ambassaden utan då hade man kunnat höra honom med brittiska myndigheters medgivande, och då tror jag att ett mycket väl genomfört förhör hade kunnat äga rum. Det hade bildat ett bättre underlag för ett ställningstagande om man skulle driva fallet vidare eller inte, säger Sven-Erik Alhem.

Alhem bedömer att det kan ta ”någon vecka” efter det att förhöret avslutats innan åklagaren meddelar hur det blir med förundersökningen.

Men även om misstankarna skulle stärkas lär det inte komma något beslut om åtal i detta skede, säger han.

– Då måste utredningen slutföras och avslutas med slutdelgivning där försvararna ges tillfälle att yttra sig.
Det man kan tänka sig är att åklagarna i så fall säger att förhöret har stärkt misstankarna så att det finns skäl att fullfölja utredningen, säger Alhem.
Alhem förutsätter att slutdelgivningen sker någon tid efter förhöret på ambassaden och ser inget problem med att göra så. Men självklart passar det Ny bra att ha detta att skylla på. Alternativen - att väcka åtal eller att säga att bevisen inte räckte för att väcka åtal - hade båda varit förödande för henne.

Edit: När jag tänker efter så passar det här slutet kanske även Assange. I historieböckerna kommer det ändå att stå att "Åklagaren lade ner förundersökningen", "The Prosecutor dropped the charges", underförstått att brottsmisstankarna avfördes. Och i den svåra situation som Assange befinner sig i kan han nog tycka att det viktigaste är att han blir fri, även om han inte blir friad av domstol eller åklagare. De skadestånd som han kan påräkna kan också ses som en upprättelse.
__________________
Senast redigerad av Aleksanterinkatu 2017-05-21 kl. 21:46.
Citera
2017-05-21, 22:11
  #77924
Medlem
Glömde länken. Här är den:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/e...ed-sent-forhor
Citera
2017-05-21, 22:24
  #77925
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Är det säkert att de svenska ombuden fick den förklaringen i samband med förhöret?
För mig låter det som något som Marianne Ny ha fabulerat ihop nu för att ta sig ur situationen.

Nej, men jag antar att de svenska ombuden fick veta av Assange strax efter att det hade lämnats fram sådana papper till honom som han på rekommendation av den ecuadorianska advokaten inte tog emot.
Citera
2017-05-21, 22:36
  #77926
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aleksanterinkatu
Det naturliga vore väl ändå att Ny/Isgren tog kontakt med Samuelsson och frågade om Assange ändå inte ville medverka till en slutdelgivning. Rent praktiskt fanns möjligheten kvar; en delgivning förutsatte inte ett nytt förhör på ambassaden.


Ja, men med tanke på tidigare beteende undrar jag om det inte hade varit bra om ombuden proaktivt själva kontaktat åklagarmyndigheten. Förresten, nu när det inte längre finns något svenskt ärende om Wikileaks så antar jag att Assange inte längre behöver några ombud i Sverige. Jag undrar om Olsson och Samuelson därmed försvinner från denna fråga, eller om det kanske gör nån debattartikel i efterhand med sammanfattning eller kanske sådant som de inte kunde/ville säga medan ärendet pågick. Kan bli intressant!

Citat:
Alhem förutsätter att slutdelgivningen sker någon tid efter förhöret på ambassaden och ser inget problem med att göra så. Men självklart passar det Ny bra att ha detta att skylla på. Alternativen - att väcka åtal eller att säga att bevisen inte räckte för att väcka åtal - hade båda varit förödande för henne.

Det känns rätt uppenbart för en lekman att det knappast kan vara så som det läggs fram, som att det finns en teknikalitet som plötsligt dyker upp i just detta fall som att ingen har tänkt på den tidigare. Då är det uppfriskande att se hur erfarna jurister ser på det, och gärna då lite äldre som Alhem som inte suktar efter att gå vidare i karriären och tänker på vilka frågor som är olämpliga att engagera sig i då.
Citera
2017-05-22, 04:15
  #77927
Medlem
I ljuset av vad Marianne Ny gick ut med i fredags så är det ganska fantastiskt att så här i efterhand reflektera över vilka fantastiska rökridåer som åklagarmyndigheten har spridit hela tiden sedan i november förra året.

Den 15:e mars i år gick de ju ut med följande meddelande: (källa: åklagarmyndigheten)

Citat:
I början av januari redovisade ecuadorianska myndigheter en rapport om förhöret med Julian Assange på Ecuadors ambassad i London i november. Rapporten skickades då på översättning, som nu till största delen är färdig. Översättningen av förhöret har skickats till hans svenska försvarare.

Åklagarna väntar fortfarande på översättning av vissa mindre delar av rapporten. Dessa beräknas vara färdiga inom kort.

Åklagarna ska nu analysera rapporten och kommer därefter att ta ställning till vilka ytterligare utredningsåtgärder som kan vidtas för att föra utredningen framåt. Av sekretesskäl kan åklagarna inte berätta vilka eventuella utredningsåtgärder som ska genomföras, eller när det kommer att ske.

Ny information lämnas när det är möjligt. (Åklagarmyndigheten 2017-03-15)

Varför gjorde de det? ...när de i själva verket ungefär fyra månader tidigare, i slutet av november 2016, hade kunnat gå ut med följande pressmeddelande t.ex. den 18 november 2016:

Citat:
Hej alla journalister. Ni undrar förstås hur förundersökningen fortskrider. Förhöret håller på att översättas och åklagare Marianne Ny har nu skickat en begäran till Julian Assanges svenska advokater Per E. Samuelson och Thomas Olsson om att överlämna slutdelgivningen. Vi inväntar alltså just nu svar från Julian Assanges svenska advokater på hur slutdelgivningen kan överlämnas.

En knapp månad senare i mitten av december, t.ex. 16 december, hade de kunnat gå ut igen och meddelat pressen...

Citat:
Hej igen alla journalister. Ni undrar förstås hur förundersökningen fortskrider. Ja, vi väntar fortfarande på svar från Julian Assanges svenska advokater Per E. Samuelson och Thomas Olsson om hur slutdelgivningen kan överlämnas. Att deras svar dröjer är tyvärr inget vi kan göra något åt.

Ytterligare kanske en månad senare någon gång i mitten av januari, t.ex. 13 januari, hade de kunnat gå ut till pressen igen:

Citat:
Hej igen alla journalister. Ni undrar förstås hur förundersökningen fortskrider. Förhöret håller på att översättas och det har nu gått 60 dagar sedan åklagaren den 18 november 2016 överlämnade en begäran till Julian Assanges svenska advokater om att få överlämna slutdelgivningen. Vi inväntar fortfarande svar från dem. Att deras svar dröjer är tyvärr inget vi kan göra något åt.

Ytterligare kanske en dryg månad senare någon gång i mitten av februari, t.ex. 17 februari, hade de kunnat gå ut till pressen igen:

Citat:
Hej igen alla journalister. Ni undrar förstås hur förundersökningen fortskrider. Förhöret håller fortfarande på att översättas och det har nu gått 95 dagar sedan åklagaren den 18 november 2016 överlämnade en begäran till Julian Assanges svenska advokater om att få överlämna slutdelgivningen. Fortfarande inget svar från dem. Att deras svar dröjer är tyvärr inget vi kan göra något åt.

O.s.v. o.s.v. Jag tror ni fattar grejen.

Så gick det alltså INTE TILL...

Hur gick det då till? Jo så här...

Det som åklagarmyndigheten gick ut med i fredags den 19 maj 2017 drygt ett halvår efter förhöret var i princip följande (fritt översatt):

Citat:
Hej igen alla journalister. Ni undrar förstås hur förundersökningen fortskrider. Vi har dag den 19 maj 2017 beslutat att lägga ner förundersökningen på grund av att det hände en speciell grej för drygt ett halvår sen på Ecuadors ambassad den 14 november 2016. Vi har under det halvår som förflutit inte undersökt några möjligheter att rätta till den grejen. Vi har inte kontaktat Julian Assanges svenska advokater Per E. Samuelson och Thomas Olsson med en begäran om att överlämna slutdelgivningen. Vi har alltså under detta halvår inte vidtagit några speciella åtgärder för att rätta till den grejen som hände den 14 november 2016. Det som hänt under en stor del av detta halvår har ju varit att förhöret genomgått en lång och omständlig översättningsprocess men det har förstås egentligen varit helt meningslöst eftersom den där grejen inträffade för ett halvår sedan som vi inte brytt oss om att försöka fixa till. Att vi gett sken inför världen att vi bara väntat på att översättningen skulle bli klar har alltså varit en ren rökridå eftersom vi hela tiden vetat att den där grejen som hände den 14 november 2016 skulle göra att vi inte kan gå vidare med fallet.


För att åklagarens ursäkt om att en teknikalitet (vi kunde inte överlämna slutdelgivningen den 14 november 2016) ska kunna utgöra en berättigad anledning till att man väntat drygt ett halvår med att lägga ner fallet så måste hon samtidigt kunna redovisa hur hon jobbat under detta halvår för att komma till rätta till med den teknikaliteten.
__________________
Senast redigerad av Gugge-B 2017-05-22 kl. 05:08.
Citera
2017-05-22, 11:30
  #77928
Medlem
internet2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gugge-B
O.s.v. o.s.v. Jag tror ni fattar grejen.

Så gick det alltså INTE TILL...

Hur gick det då till? Jo så här...

Det som åklagarmyndigheten gick ut med i fredags den 19 maj 2017 drygt ett halvår efter förhöret var i princip följande (fritt översatt):


Hej igen alla journalister. Ni undrar förstås hur förundersökningen fortskrider. Vi har dag den 19 maj 2017 beslutat att lägga ner förundersökningen på grund av att det hände en speciell grej för drygt ett halvår sen på Ecuadors ambassad den 14 november 2016. Vi har under det halvår som förflutit inte undersökt några möjligheter att rätta till den grejen. Vi har inte kontaktat Julian Assanges svenska advokater Per E. Samuelson och Thomas Olsson med en begäran om att överlämna slutdelgivningen. Vi har alltså under detta halvår inte vidtagit några speciella åtgärder för att rätta till den grejen som hände den 14 november 2016. Det som hänt under en stor del av detta halvår har ju varit att förhöret genomgått en lång och omständlig översättningsprocess men det har förstås egentligen varit helt meningslöst eftersom den där grejen inträffade för ett halvår sedan som vi inte brytt oss om att försöka fixa till. Att vi gett sken inför världen att vi bara väntat på att översättningen skulle bli klar har alltså varit en ren rökridå eftersom vi hela tiden vetat att den där grejen som hände den 14 november 2016 skulle göra att vi inte kan gå vidare med fallet.

För att åklagarens ursäkt om att en teknikalitet (vi kunde inte överlämna slutdelgivningen den 14 november 2016) ska kunna utgöra en berättigad anledning till att man väntat drygt ett halvår med att lägga ner fallet så måste hon samtidigt kunna redovisa hur hon jobbat under detta halvår för att komma till rätta till med den teknikaliteten.

Helt sanslöst. De offrar alltså den sista trovärdigheten de hade för att inte frikänna honom utan väljer istället att lägga ner åtalet på grund av en teknikalitet.

Nu kommer de alltid att kunna hävda att "nä han blev inte frikänd, åtalet lades bara ner på grund av en teknikalitet" och han får alltså ingen upprättelse.

Svenska rättsväsendet är ett skämt.

Är det överhuvud taget tänkbart att de är så inkompetenta i ett så här uppmärksammat fall? Den som tror det får gärna förklara för mig hur det i så fall skulle kunna ha gått till för jag kan inte se det.
__________________
Senast redigerad av internet2 2017-05-22 kl. 12:08.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in