Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2006-03-04, 16:54
Medlem
Camberwells avatar
Efter att ha fattat mitt beslut och ringt alla ndvndiga samtal frsjnk jag i en tung drmls ‎smn. Jag vaknade senare mitt i natten med klderna p i sngen. Jag stirrade lnge ut i ‎mrkret utan att veta var jag befann mig. Jag somnade om och frflyttades snart till ett rum ‎dr jag bland annat trffade Ingmar Bergman som sade: "Du mste frska frestlla dig att ‎det handlar om en gymnastiksal." Denna mystiska utsaga r den enda rest som blev kvar frn ‎natten tillsammans med ordet "lingonsylt" som jag vet hade en avgrande betydelse. Jag ‎visste att om jag kunde minnas var ngonstans i tankekedjan "lingonsylt" kom in skulle jag ‎kunna bena ut resten av drmmen. Jag frskte, men frgvesdet stannade vid en dunkel ‎aning. Dremot minns jag att det frsta jag tnkte p vid uppvaknandet var slutorden (jag ‎minns inte lngre brjan p meningen utan detta var slutet p ett resonemang): "den tyska ‎prrieromantiken." Jag knde instinktivt hur punkten slog ner efter bokstaven n och hur jag ‎sedan blev medveten om trafiken p gatan utanfr.‎
Citera
2006-03-05, 14:58
Medlem
Ezzelinos avatar
Knner inte igen citaten, men gissar p, lt se...Ulf Eriksson?
Citera
2006-03-05, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Camberwell
Det finns vl knappt ngon svensk som inte kan redovisa sina grningar under den desdigra natten d Olof Palme blev mrdad. Sjlv befann jag mig i Gteborg. Jag och min dvarande flickvn Marie satt hemma hos en kamrat och tittade p Viscontis De frdmda. Att just den filmen visades, verkade, s hr i efterhand, ngot olycksbdande fr fortsttningen av kvllen och de nrmaste dagarna. Jag vill grna tro att mordet p vr statsminister inte spelade ngon roll fr det som sedan skulle hnda. Men jag r inte sker Jag frsattes i ett overkligt tillstnd, som om allt vore en enda lng vakendrm, en mardrm utan slut. P ngot stt sammanfll min egen sinnesstmning med nationens.

Knner definitivt igen det, men jag r ett ckligt obildat sldder nr det gller svensk litteratur.
Citera
2006-03-05, 16:49
Medlem
Camberwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ezzelino
Knner inte igen citaten, men gissar p, lt se...Ulf Eriksson?

Nej, men i samma lder och utgiven p samma frlag. Bde Eriksson och vr man verksam i flera genrer (om n ej helt verlappande).

Jag slog ihop anteckningsboken och lade ner den bland de vriga anteckningarna i en kartong ‎fr material som jag tnkte spara. S hade jag framfr mig det oppnade kuvertet frn ‎Universitets Nervenklinik, Joseph Stelzmannstrasse 9 i Kln. I min fantasi sg jag framfr ‎mig en analys av hela mitt sjlsliv, en lng biografi med alla hemligheter avsljade. Jag ville ‎bde lsa brevet och riva snder det. Men av ngon anledning hade jag nd sparat det och nu ‎var frgan om det skulle hamna i sopscken eller inte. Jag sprttade upp kuvertet det var en ‎faktura p 325 mark utfrdad den 5 mars 1986. Jag slngde rkningen, tittade upp mot ‎takfnstrets frostade glas och upptckte till min frvning att det redan blivit kvll.‎
Citera
2006-03-08, 00:04
Medlem
Jan Arnald r det vl inte frsts...
Citera
2006-03-08, 18:35
Medlem
Atems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Camberwell
Det finns vl knappt ngon svensk som inte kan redovisa sina grningar under den desdigra natten d Olof Palme blev mrdad. Sjlv befann jag mig i Gteborg. Jag och min dvarande flickvn Marie satt hemma hos en kamrat och tittade p Viscontis De frdmda. Att just den filmen visades, verkade, s hr i efterhand, ngot olycksbdande fr fortsttningen av kvllen och de nrmaste dagarna. Jag vill grna tro att mordet p vr statsminister inte spelade ngon roll fr det som sedan skulle hnda. Men jag r inte sker Jag frsattes i ett overkligt tillstnd, som om allt vore en enda lng vakendrm, en mardrm utan slut. P ngot stt sammanfll min egen sinnesstmning med nationens.

Frfattaren r i alla fall Kristian Petri. Titeln: frmodligen Den stulna novellen (men kan ocks vara densammes Nattboken).
Citera
2006-03-08, 23:03
Medlem
Camberwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Atem
Frfattaren r i alla fall Kristian Petri. Titeln: frmodligen Den stulna novellen (men kan ocks vara densammes Nattboken).

Rtt! Novellen "Fantombilden" ur Nattboken.

Atems tur att citera!
Citera
2006-03-09, 11:37
Medlem
Atems avatar
Men han knner ju att UNDERIFRN r ett hot. Ty nu r visserligen allting p plats, han vet ju nu mycket vl vem av dem som r ngonting - och vem som absolut ingenting r, som r oren, skam-trasa. Men nd ett hot. Det brer ut sig som smltmrkerflcken mitt ute i sjn - tr, frtr. Vren str orrlig, ljus - p ett och samma ben fast veckorna lper. Allt r tyst. Det blir bara vrre. Tills en dag vid middagstid pltsligt den lsande vtan bryter ut: silande susande ljumt grtt majregn, med hela kroppen knner man den fdande solens vrme som en tyngd p huvudet tvrsgenom den fdslodoftande molnbltan.
Citera
2006-03-09, 12:25
Medlem
Lter ganska svenskt det dr. Lite vsterbotten sdr men gissar p ngot helt annat: Jerker Virdborg?
Citera
2006-03-09, 13:26
Medlem
Atems avatar
Svenskt r det. Men inte norrlndskt, och frfattaren r betydligt ldre.

Ytterligare ett citat:

Molnen gick ter-flammande bakom skorstenarna. Den vta snvrblsten drev rken genom barackgatorna ut ver sltten. Det var en tung fuktig ljum blst, snart skulle det vara vr igen, det omrkliga sorlet av pbrjade frvandlingar och frskjutningar arbetade redan nere i jordmrkret. Men vem kunde hra annat n Maskinen. Den var verallt. Dess rst hrdes verallt. I Maskinen ingick de arbetande kropparna. Som vore de redan dda. Fogande sig.
Citera
2006-03-09, 14:47
Medlem
Ngot lter vldigt bekant med detta men det undflyr mig. Fortstter gissandet: Per Odensten?
Citera
2006-03-09, 15:24
Medlem
Kundalinis avatar
Stilen knns s dr smutsigt organisk; allt lever och det r lite smckligt p nt obestmt stt. Eftersom Hummelhonung ligger bredvid toalettstolen fr tillfllet s drar jag till med den bokens frfattare - Torgny Lindgren?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in