Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-03-28, 01:19
Medlem
RxFuels avatar
En konspirationsteori som dök upp när jag läste denna tråden var att:

Som någon skrev så ville inte JO sälja hur han fått båten och att det var något med politik.

Läste även denna mening "Då kanske du kan förklara för mig varför bevakningen av Sveriges genom tiderna största "knarkbaron" avbröts innan?"

Och även HB pratar om en älskare inom politiken.
Sen allt detta hemlighetsmakeri.

Kan det vara så att polisen/åklagare osv kom någon riktigt höjdare inom polik på spåren dom verkligen inte ville skulle dyka upp. För denna utredning är då allt utom rumsren, ponera att svenska polisen kommer ex. Guatemalas högsta höns på spåren. Vill dom egentligen ingripa i något sånt?
Svårt att tro att JO är huvudman.
Citera
2013-03-28, 01:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RxFuel
En konspirationsteori som dök upp när jag läste denna tråden var att:

Som någon skrev så ville inte JO sälja(säga?) hur han fått båten och att det var något med politik.

Läste även denna mening "Då kanske du kan förklara för mig varför bevakningen av Sveriges genom tiderna största "knarkbaron" avbröts innan?"

Och även HB pratar om en älskare inom politiken.
Sen allt detta hemlighetsmakeri.

Kan det vara så att polisen/åklagare osv kom någon riktigt höjdare inom polik på spåren dom verkligen inte ville skulle dyka upp. För denna utredning är då allt utom rumsren, ponera att svenska polisen kommer ex. Guatemalas högsta höns på spåren. Vill dom egentligen ingripa i något sånt?
Svårt att tro att JO är huvudman.

Min gissning är att mindre än 1% tror att JO skulle vara huvudman i denna härva.

Av det jag har läst om honom i denna utredning så anser jag att han inte borde ha haft de pengarna 2004-2006 för att köpa loss de kokain kilon som åklagaren säger att han har gjort.
Det borde betyda att någon som inte är misstänkt eller har förekommit i denna utredning ligger bakom pengarna i tidigt skede om det nu är så att åklagarna har rätt angående dessa smuggelbrott 2006.

Det som jag anser är lite konstigt med HB är att eftersom hon vet att åklagarna gick "all out" på systersonen så borde hon kanske ha öppnat upp sig lite mera angående denna politiker.

Hon har sagt att det skulle kunna vara "farligt eller något liknande" att namnge denna politiker.
Om jag riskerade 6 år själv & någon släkting 18 år ska skulle jag droppa namnet på denna politiker inom 5 min. Även om jag visste att jag var tvungen att hålla mig undan för en hyrd "hitman" av denna politiker i fråga.
Citera
2013-03-28, 02:03
Medlem
Ni förväxlar huvudman över dem som är gripna, och den som är huvudman över hela skiten. Nej, klart JF inte är huvudman över hela skiten. Det är någon som ligger bakom dem som transporterade ut lasten till Mau...z
Citera
2013-03-28, 02:09
Medlem
Man kan ju vända på det - hur troligt är det att HB som påstår sig ha fått pengarna ifrån en känd politiker, håller denna man bakom ryggen och istället ser sin släkting få 18 år?

Låter det logiskt eller rimligt?

Citat:
Ursprungligen postat av Azimut68
Om jag riskerade 6 år själv & någon släkting 18 år ska skulle jag droppa namnet på denna politiker inom 5 min. Även om jag visste att jag var tvungen att hålla mig undan för en hyrd "hitman" av denna politiker i fråga.

Eller hur. Detta blir mycket svårt att klara sig ur. Bura in sin oskyldiga släkting och försvara en man som på sin höjd kan... göra sin fru sur? Få sparken?

Inte bra HB. Politikern existerar inte. Det fattar väl vem som helst. Hon skulle kommit på något smartare, att om hon yppade det så kunde hennes familj vara ifara?
Senast redigerad av xtroverto 2013-03-28 kl. 02:19.
Citera
2013-03-28, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xtroverto
Man kan ju vända på det - hur troligt är det att HB som påstår sig ha fått pengarna ifrån en känd politiker, håller denna man bakom ryggen och istället ser sin släkting få 18 år?

Eller hur. Detta blir mycket svårt att klara sig ur. Bura in sin oskyldiga släkting och försvara en man som på sin höjd kan... göra sin fru sur? Få sparken?

Inte bra HB. Politikern existerar inte. Det fattar väl vem som helst. Hon skulle kommit på något smartare, att om hon yppade det så kunde hennes familj vara ifara?

Men svaret är ju enkelt. HB ljuger. Pengarna hon dribblar med kommer från JF. Det är som åklagarna säger. Dom är skyldiga.
Citera
2013-03-28, 11:22
Medlem
Mauritz har väl betalat folk pengar för att sätta in större mängder $$$'s på hans bankkonto det kan man läsa i utredningen.

Vad människor som har mycket "svarta" pengar måste lära sig är att köpa spelbongar.
Några spelbongar per år kan en domstol inte räkna bort men skulle du säga att du vinner 1-2 miljoner i veckan skulle det inte hålla.
Så jävla svårt är det inte att åka ut till Jägersro, Åby & Solvalla och fixa dessa kontakter.
(Det är klart att det svider att betala dessa extra % men att losa alla pengar & sitta ett antal år på kåken är bra mycket värre än betala extra för dessa bongar)

Betala dessa 10-15%(vild gissning) på vad spelbongs säljarna begär så har du bevis som är i princip omöjligt för en domstol att slå hål på.

Citat:
Ni förväxlar huvudman över dem som är gripna, och den som är huvudman över hela skiten. Nej, klart JF inte är huvudman över hela skiten. Det är någon som ligger bakom dem som transporterade ut lasten till Mau...z

Jag har aldrig trott att huvudman är JF.(om du tyckte mitt inlägg ovan var otydligt)
Citera
2013-03-28, 11:27
Medlem
esamawutas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thinkingtwice
Det är inte bara 2009 som är skumt.
2008 visar sig också vara ett mysterium.

http://www.magasinetparagraf.se/ratt...lacerat-kokain

Va! 200 kg emballage, skillnad enligt domen och FUP i artikeln. (1400-1200 kg= 200 kg). Hade dom tejpat in skiten i blytejp tro?
Citera
2013-03-28, 11:32
Medlem
Citat:

Om man läser FU och inte bara den som ligger ute på nätet, ty den inte är fullständig, och om man har varit med på rättegången så förstår man att det handlar om mer än att göra sin fru sur eller att få sparken. Och hon var inte häktad för penninghäleri angående sina tillgångar, utan för att ha förmedlat helt andra pengar som påstods skulle vara delköp av narkotika 2010. I den delen blev hon dock friad och även släppt innan åtalspunkten ens behandlats.

Hon ansåg nog att indicierna på Falk/Oredsson var så vaga för 2006 och 2008, att han omöjligt skulle kunna bli dömd på det. Så om hon berättade var hennes pengar kom ifrån så skulle det inte påverka. Hon har tydligen fått rejält betalt för att vara tyst om sin relation och det har hon benhårt varit.
Det åklagaren hade på Falk/Oredsson gällde 2009. Och den hypotesen visar sig nu också vara svag. Den delen kan omöjligt ha med hennes pengar att göra eftersom det inte genererade några pengar och inte heller 2010. Så för henne hade det inte spelat någon roll om hon berättat vad tillgångarna kom ifrån, som hon tydligen fått för länge sedan. Att berätta hade bara blivit farligt för henne och inte hjälpt honom. Han måste väl också ha resonerat så eftersom han tydligen vet vad hennes pengar kommer ifrån men väljer att inte säga något.

Hon kanske kommer att agera annorlunda i hovrätten med tanke på domens utslag, om inte detta blir återförvisat. För då betyder det att det gjorts så stora fel i den här rättegången att den måste tas om. Gör om. Gör rätt. Och vi har inte omvänd bevisbörda i Sverige. Åklagaren har inte kunnat bevisa att hon skulle fått sina pengar på annat sätt än vad hon redogör för.

Kan det också varit så att polis och åklagare faktiskt har kollat upp sanningshalten i hennes påstående och upptäckt att det stämmer, men lagt lockat på i sin iver att sätta dit Falk/Oredsson. Återstår att se.
Citera
2013-03-28, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thinkingtwice
Hon ansåg nog att indicierna på Falk/Oredsson var så vaga för 2006 och 2008, att han omöjligt skulle kunna bli dömd på det. Så om hon berättade var hennes pengar kom ifrån så skulle det inte påverka. Hon har tydligen fått rejält betalt för att vara tyst om sin relation och det har hon benhårt varit.

Själv anser jag att tiden som denna relation varade med "Tony Blair" som en av hennes bekanta har sagt att det kunde vara eller någon annan politiker är för kort för den summa pengar som hon säger sig ha fått.

Från tidigt 90tal när A Lidestam & hon(kanske bara var flickvän med AL jag vet ej om hon var delägare) drev ett Worldclass i Nacka fram till 2006 så känns det konstigt att hon inte har levt med en högre standard om nu det nu vore så att hon har haft tillgång till stora pengar.

Alla dessa "stora" pengar börjar dyka upp samtidigt som hon börjar betala flygresor/hotell till JO vänner & bekanta.(inget olagligt att betala hotell eller flygresor till människor, men när man börjar betala dessa saker till folk som man inte känner så börjar varningsklockorna att ringa)

Hon får nog med all säkerhet ändra sig egen försvarslinje om hon skall komma undan med 1-3år eller bli helt frikänd i Hovrätten.
Senast redigerad av Azimut68 2013-03-28 kl. 12:24.
Citera
2013-03-28, 13:13
Medlem
Citat:
Jag har aldrig trott att huvudman är JF.(om du tyckte mitt inlägg ovan var otydligt)
Men det är han, över de som sitter. Och således i själva målet.

Men inte hela skitens huvudman, det var där jag sa att ni blandade ihop det.

JF har aldrig påståtts vara huvudman över hela grejen, utan endast över den svenska gruppen. Jag misstänker att huvudmannen för de som transporterade ut skiten till havs, så att M kunde hämta upp det, är den som är huvudman över alla. Då det är han som kan avgöra om det ska bli av eller ej.

Sedan kan det finnas en huvudman i var land, över respektive grupp, så brukar det vara. Men det betyder, precis som i detta fallet, inte, att dessa är huvudmän all over.
Senast redigerad av xtroverto 2013-03-28 kl. 13:35.
Citera
2013-03-28, 14:00
Medlem
Citat:
Själv anser jag att tiden som denna relation varade med "Tony Blair" som en av hennes bekanta har sagt att det kunde vara eller någon annan politiker är för kort för den summa pengar som hon säger sig ha fått.

Från tidigt 90tal när A Lidestam & hon(kanske bara var flickvän med AL jag vet ej om hon var delägare) drev ett Worldclass i Nacka fram till 2006 så känns det konstigt att hon inte har levt med en högre standard om nu det nu vore så att hon har haft tillgång till stora pengar.

Alla dessa "stora" pengar börjar dyka upp samtidigt som hon börjar betala flygresor/hotell till JO vänner & bekanta.(inget olagligt att betala hotell eller flygresor till människor, men när man börjar betala dessa saker till folk som man inte känner så börjar varningsklockorna att ringa)

Hon får nog med all säkerhet ändra sig egen försvarslinje om hon skall komma undan med 1-3år eller bli helt frikänd i Hovrätten.

Vet inte vad hon haft för tidigare relationer på nittiotalet men i rättegången framgår det att hon får en bostad som hon sen omvandlar till pengar när relationen avslutas i mitten av 2000-talet, så om hon inte haft stora summor innan kanske inte är så anmärkningsvärt.
Men hur vet vi vad hon har haft tillgång till för summor tidigare? Det är bara under den aktuella perioden som är föremål för utredningen som detta har kontrollerats.

Det framkom även under rättegången att hon endast vi enstaka tillfällen betalt flygresor till Falk/Oredsson. Åklagarna har försökt att göra detta till något stort. En höna av en fjäder då de haft så lite att gå på. Ett par samtal där Falk/Oredsson ber henne köpa flygresa via internet för att det ska bli billigare. Observera att han vill komma åt billiga biljetter. Stämmer illa på en kille som skulle smugglat tonvis med narkotika.
FU stämmer inte överens med det som faktiskt kunde presenteras i rätten. Men domaren verkar har sovit när försvararna presenterar sitt material och skriver sedan dom på åklagarnas sakframställan.
Kan bara hoppas att sådant inte upprepas i hovrätten. Att de domarna är vakna och objektiva.

Men hur det än är med hennes pengar så finns det inga bevis på att de skulle kommit från Falk/Oredsson. Bara en teori. Inte hur, inte när, inte var, inte på vilket sätt. Inga som helst bevis varken via transaktioner, mejl, tel samtal eller några spaningsuppgifter. Ingenting. Och de har ändå lyssnat på deras samtal i flera år.
Citera
2013-03-28, 14:06
Medlem
Citat:
Men det är han, över de som sitter. Och således i själva målet.

Men inte hela skitens huvudman, det var där jag sa att ni blandade ihop det.

JF har aldrig påståtts vara huvudman över hela grejen, utan endast över den svenska gruppen. Jag misstänker att huvudmannen för de som transporterade ut skiten till havs, så att M kunde hämta upp det, är den som är huvudman över alla. Då det är han som kan avgöra om det ska bli av eller ej.

Sedan kan det finnas en huvudman i var land, över respektive grupp, så brukar det vara. Men det betyder, precis som i detta fallet, inte, att dessa är huvudmän all over.

Från min point of view finns det 2 stycken huvudmän i en sådan här smuggling.
1. Personen i Sydamerika som bestämmer över dessa kilon.
2. Personen i EU som finansierar dessa kilon.

JO tror jag inte är någon av dessa personer.
Sedan om nu tingsrätten/domaren & Kärringen Bergstrand har rätt i åtalet & domen så är dessa 4 år JO fick extra pga att han skulle varit huvudman helt fel IMO.

På sin höjd har han varit en kordinator/fattat beslut för Snedseglaren och
en del andra Svenskar. JO hade innan 2006 garanterat kontakter i EU
som skulle kunna fixa fram start kapitalet för en första segling
med kanske 300-350kilo.

Att vara huvudman till Mauritz & AN anser inte jag är att vara den som ligger bakom en smuggling på 300-1200 kilo rent "Snow White".
Senast redigerad av Azimut68 2013-03-28 kl. 14:14.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in