Flashback bygger pepparkakshus!
2018-12-08, 13:40
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheKeymaker
Man får ha i åtanke att det inte är förbjudet att ha en haussad åsikt om sitt egna företags eller innehavs värde. Att försöka "snacka upp" värdet är något som sker överallt i affärssammanhang - ibland subtilt, ibland mycket tydligt.

Finns fler än IL som arbetar hårt med att skapa en "image" runt sig själv, eller ett visst projekt/företag och där man verkar hoppas på att imagen i sig ska göra det hela mer värt, eller rättare sagt, att göra någon mer intresserad av att förvärva/investera och då till en hög värdering (oaktat substansvärdet).

https://www.breakit.se/artikel/14260...filip-tysander

är ett bra exempel på något som lutar åt det hållet.

Det där är en affärstaktik. Det är inte olagligt, man kan möjligen ha moraliska betänkligheter runt det hela. Är det däremot så att ens bolag har reella tillgångar för 1 MSEK (bolaget har 1 MSEK på banken) men man uppger att bolaget har reella tillgångar för 10 MSEK ("mitt bolag har 10 MSEK på banken") och får folk att agera utifrån det, då är man ute på hal is.
Naturligtvis är det inte olagligt. Jag har heller inte påstått att det skulle vara olagligt.
Motiveringen till VA:s utmärkelse fångar problemet med Isabella och anledningen till att jag intresserad mig för henne:
Citat:
Hon är ett av Sveriges starkaste varumärken som hon byggt upp en hel företagsgrupp kring, och hon når ut till fler kvinnor än någon annan.
Vad händer om Isabellas hela varumärke bygger på lögner, halvsanningar och bluffar?
Vad säger det om samtiden om Isabella lyckas bygga sitt företagsimperium och bli miljardär på kuppen?

Jag vet inte om du tittat på hennes Instagram eller läst hennes blogg och sett beundrarinnornas kommentarer. Hon är en förebild för många människor och gör mig är det ett problem när förebilder bara är bluffar.
Senast redigerad av DoraF 2018-12-08 kl. 13:44.
Citera
2018-12-08, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Naturligtvis är det inte olagligt. Jag har heller inte påstått att det skulle vara olagligt.
Motiveringen till VA:s utmärkelse fångar problemet med Isabella och anledningen till att jag intresserad mig för henne:

Vad händer om Isabellas hela varumärke bygger på lögner, halvsanningar och bluffar?
Vad säger det om samtiden om Isabella lyckas bygga sitt företagsimperium och bli miljardär på kuppen?

Jag vet inte om du tittat på hennes Instagram eller läst hennes blogg och sett beundrarinnornas kommentarer.
Hon är en förebild för många människor och gör mig är det ett problem när förebilder bara är bluffar.

Nu är vi inne på den moraliska änden i det hela, men samtidigt tycker jag att du silar mygg och sväljer kameler. Om vi ska tala om förebilder, halvsanningar, bluffar m.m. kan vi titta på andra företeelser, t.ex.

- Coca-Cola (färgat, kolsyrat sockervatten som är helt onödigt, bidrar till världens hälso/viktproblem m.m.) som anses vara ett mycket starkt och "bra" varumärke.

- Valfri, svindyr väsk/sko/klädesplaggtillverkare som försöker få unga tjejer (främst) att tror att man inte är värd något om man inte har svindyra accessoarer (även IL är ett "offer" för dessa aktörer)

- Valfri biltillverkare som fotograferar sin senaste stora SUV ute i vacker natur och skriver om den låga utsläppsnivån (green-washing)

- Oljebolag som satsar enorma pengar på tv-reklam och annonser där svenska helyllekändisar gör reklam för "miljövänlig diesel"

...jag kan göra listan kilometerlång.

Så vad gör IL? Jo, även hon blir ett offer för detta - hon köper Porsche, arkitektritat hus med massor av elektronik och annat, Chanel-väskor, Manolo Bla-vad-det-nu-heter skor o.s.v. - hon är lika mycket ett offer för de företeelser som jag listat ovan som vad hennes följare är "offer" för den livsstil och de värderingar hon kommunicerar.

Visst, man kan ondgöra sig över IL och tycka en massa, men hon är bara en länk i kedjan. Tar du bort henne kommer någon annan att ta hennes plats i samma ekosystem.

Istället för att kritisera henne kanske det vore bättre att försöka öppna ögonen på henne? Elbil som laddas med solceller på taket till huset som är byggt med helt förnyelsebart material, fritt från PVC och kemikalier etc, närodlad mat, kläder och skor som framställts på miljöriktigt och giftfritt vis och till bra villkor för de som arbetat. IL hade kunnat vara ett föredöme för en hel generation tjejer. Men min poäng är att hon sitter fast i samma fälla som de. Och det tror jag inte att IL är helt medveten om!
Citera
2018-12-08, 14:25
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheKeymaker
Nu är vi inne på den moraliska änden i det hela, men samtidigt tycker jag att du silar mygg och sväljer kameler. Om vi ska tala om förebilder, halvsanningar, bluffar m.m. kan vi titta på andra företeelser, t.ex.

- Coca-Cola (färgat, kolsyrat sockervatten som är helt onödigt, bidrar till världens hälso/viktproblem m.m.) som anses vara ett mycket starkt och "bra" varumärke.

- Valfri, svindyr väsk/sko/klädesplaggtillverkare som försöker få unga tjejer (främst) att tror att man inte är värd något om man inte har svindyra accessoarer (även IL är ett "offer" för dessa aktörer)

- Valfri biltillverkare som fotograferar sin senaste stora SUV ute i vacker natur och skriver om den låga utsläppsnivån (green-washing)

- Oljebolag som satsar enorma pengar på tv-reklam och annonser där svenska helyllekändisar gör reklam för "miljövänlig diesel"

...jag kan göra listan kilometerlång.
Har du helt missat att du skriver i en skvallertråd gällande Isabella Löwengrip? Ovanstående är en uppräkning på ämnen som är OT.
Du avslöjar dig själv genom att du inte inser av jag och andra kvinnor kan ha fler än en tanke i huvudet samtidigt.
Det går finfint att intressera sig både för IL, vad senaste utvecklingen i Huwawei kan få för implikatior på handelsrelationerna mellan USA och Kina, vad MBS roll blir framöver, de tyska biltillverkarna utsläppsbedrägerier osv. osv.

Citat:
Så vad gör IL? Jo, även hon blir ett offer för detta - hon köper Porsche, arkitektritat hus med massor av elektronik och annat, Chanel-väskor, Manolo Bla-vad-det-nu-heter skor o.s.v. - hon är lika mycket ett offer för de företeelser som jag listat ovan som vad hennes följare är "offer" för den livsstil och de värderingar hon kommunicerar.

Visst, man kan ondgöra sig över IL och tycka en massa, men hon är bara en länk i kedjan. Tar du bort henne kommer någon annan att ta hennes plats i samma ekosystem.

Istället för att kritisera henne kanske det vore bättre att försöka öppna ögonen på henne? Elbil som laddas med solceller på taket till huset som är byggt med helt förnyelsebart material, fritt från PVC och kemikalier etc, närodlad mat, kläder och skor som framställts på miljöriktigt och giftfritt vis och till bra villkor för de som arbetat. IL hade kunnat vara ett föredöme för en hel generation tjejer. Men min poäng är att hon sitter fast i samma fälla som de. Och det tror jag inte att IL är helt medveten om!
Intressant att du ser IL om ett offer. Jag har högre tankar om henne än så. Offentliga personer bör granskas
Jag är övertygad om hon att lajvar medelålders affärskvinna fullt medvetet. Det handlar bara om vad som i slutänden genererar mest uppmärksamhet och mest pengar.

I grund och botten tycker jag synd om Isabella. Hon dras med besvärliga psykiska problem . Sover med tyngdtäcke och medicinerar. Behöver stöd av psykolog och ett helt team för att klara av vardagen.
Citera
2018-12-08, 14:58
Medlem
Citat:
Har du helt missat att du skriver i en skvallertråd gällande Isabella Löwengrip? Ovanstående är en uppräkning på ämnen som är OT.
Du avslöjar dig själv genom att du inte inser av jag och andra kvinnor kan ha fler än en tanke i huvudet samtidigt.
Det går finfint att intressera sig både för IL, vad senaste utvecklingen i Huwawei kan få för implikatior på handelsrelationerna mellan USA och Kina, vad MBS roll blir framöver, de tyska biltillverkarna utsläppsbedrägerier osv. osv.

Jag tror inte att du förstod vad jag skrev? Att du har ett horn i sidan till IL (eller är avundsjuk på henne, eller bådadera) tycker iaf jag känns sannolikt med tanke på den diskussion du fört i tråden.

Jag är i fallet IL helt neutral - känner inte ens människan. Anledningen till att jag ens bemödar mig att skriva i IL-tråden är för att jag tycker att det även i skvallertrådar för personer som valt att vara offentliga kan behövas lite olika vinklar på saker och ting. Kanske framförallt för att jag tror att IL i grund och botten faktiskt försöker göra något hon tror på och som hon tror är bra, och hon har drivet till det men saker snurrar till sig på vägen. En del snurrar hon till själv, en del snurrar andra till åt henne.

Listan är inte OT - den handlade inte om att "intressera sig för", den handlade om företag (och personer/representanter) som säger något annat än vad saker egentligen är, för att bygga varumärke, öka värde etc. - samma saker som du beskyller IL för (och som hon i delar också gör) - samt om alternativen. Att rikta driv istället för att döda driv.

Citat:
Intressant att du ser IL om ett offer. Jag har högre tankar om henne än så. Offentliga personer bör granskas
Jag är övertygad om hon att lajvar medelålders affärskvinna fullt medvetet. Det handlar bara om vad som i slutänden genererar mest uppmärksamhet och mest pengar.

I grund och botten tycker jag synd om Isabella. Hon dras med besvärliga psykiska problem . Sover med tyngdtäcke och medicinerar. Behöver stöd av psykolog och ett helt team för att klara av vardagen.

Nej, jag ser inte henne som offer. Jag säger att hon blir ett offer för vissa saker XYZ (på samma sätt som du och jag blir offer för miljöproblem m.m.). I andra fall orsakar hon problemen på helt egen hand.

Ska man granska något (oavsett om det är IL eller något/någon annan) måste granskningen ske i rätt kontext. IL har gjort många fel, men hon har också gjort en hel del rätt. Likaså har du, jag och alla vi andra.

Att spekulera om en person i en skvallertråd är inte att granska. Granska är att ta fram fakta, relatera fakta till varandra och den kontext de finns i. Sedan är ju frågan vad syftet med granskningen är? Är det att neutralt lyfta fram sanningen, rapportera fakta? Är det att för sitt eget nöjes skull "sänka" någon annan?

Det finns en hel del frågetecken här och var runt bolag, innehav lån etc. som rör IL, men samtidigt är det också så att man kan ta nästan vilket bolag eller vilken affärsperson som helst och börja granska - det kommer att dyka upp konstigheter, frågetecken och lik i lasten även om det är Sankte Per AB som granskas. Den perfekta människan eller det perfekta bolaget finns inte. Och det är väl just i den kontexten som skvallertrådar hämtar sin näring.

Apropå "bara om vad som i slutänden genererar mest uppmärksamhet och mest pengar" - det med "mest pengar" är faktiskt vad mycket av företagande i slutänden går ut på. Så i det fallet gör ju IL rätt om hon försöker få ut "mest pengar". Sedan kan vi alltid diskutera tillvägagångssättet.
Citera
2018-12-08, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andylin
Aktierna finns hos Löwengrip Invest AB.
Senaste gången det fanns en spec i ÅR var 2015/2016.
Där står 2000 aktier i NaturalCycles AG värderade till 17997 kr.
Det var det bokföringsmässiga värdet av aktierna när bolaget tog in dem i bokföringen.
Aktierna var ersättning för kommande reklam i sociala medier motsv en halv miljon kr.
.

Hur många aktier finns totalt i NaruralCykles AG?
Senast redigerad av Ang_rita 2018-12-08 kl. 18:33.
Citera
2018-12-08, 19:19
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Pingis Hadenius är Isabellas parhäst och den som sköter hennes business samt hjälper henne med engelskan, som t ex i denna livesändning från Arlanda:

https://youtu.be/yIDPA7UV0uQ
Det var ju inte så farligt tycker jag. Fast man märker att Bella inte har det lätt att säga någt "oscriptat".
Citera
2018-12-08, 19:59
Medlem
Någon som har koll på hur många som ingår i blondinens entourage?
Inklusive "säkerhetsteamet"
Citera
2018-12-08, 20:19
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Det var ju inte så farligt tycker jag. Fast man märker att Bella inte har det lätt att säga någt "oscriptat".
Tja, det beror ju på vem man jämför med. Kan tänka mig att hennes engelska och svårigheter att prata, dom du skriver, "oscriptat" är ett problem vid hennes USA-lansering.
Men det intressantaste med videon tycker jag är Pingis. Isabella förlitar sig helt på henne här.
Citera
2018-12-08, 21:00
Medlem
Lalandes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie

En person som inte kan räkna ut vad det engelska ordet för manipulera är kanske ska överväga att köra liven på svenska istället.

Stay in school, kids!
Senast redigerad av Lalande 2018-12-08 kl. 21:05.
Citera
2018-12-08, 22:10
Medlem
Citat:
Att säljarna drog tillbaka huset säger i sig ingenting. Vad hände efter det?
Har du säker kunskap om att huset verkligen inte sålts och bytt ägare?
Bor t ex säljarna kvar i huset?

Ja, vet med all säkerhet att huset fortfarande är osålt. Säljarna bor kvar.
Citera
2018-12-08, 22:27
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av malu4
Ja, vet med all säkerhet att huset fortfarande är osålt. Säljarna bor kvar.
Okej, då får jag lov att tro på det

Då återstår väl bara att vänta alt kontakta mäklaren om man vill veta om Isabella köpt sitt hus.
Utgår från att de inte skulle ljuga på en direkt fråga.

Jag tror ju att både Isabella och Hampus försökt matcha en livsstil ingen av dem egentligen hade råd med.
Men om det skulle visa sig att huset bara är hyrt är det illa för varumärket.
Citera
2018-12-08, 22:49
Medlem
OnT så hände det i alla fall en del efter den 22:a nov (torsdag). 26 nov (måndag) bildades/registrerades Löwengrip-bolaget Blonde Capital AB.

"Bolaget ska direkt eller indirekt, äga aktier och andelar i juridiska personer samt idka därmed förenlig verksamhet."

Holdingbolag med andra ord.

https://www.allabolag.se/5591835219/verksamhet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in