2012-07-12, 16:57
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av koffski
Jo, jag skrev lite konstigt. Menade att när en religiös försöker komma upp till vetenskapens nivå i bevisföring och liknande så stöter de på problem när de försöker få intelligent design att fungera. Något sånt.

Ja, med tanke på att deras idé om bevisföring är att försöka hitta sprickor i vetenskapens förklaringar och stå där och hacka, bända och frusta i desperation. Det hade varit uppfriskande att se någon ID-anhängare försöka producera bevis som stöd för sin egen postulering istället för att hacka på sprickor som oftast bara finns i deras egna huvuden. Fast det är klart, anledningen att vi aldrig hör av sådana ID-anhängare är kanske på grund av att man aldrig hittat något och fortsätter än idag att leta..
Citera
2012-07-12, 17:09
Medlem
Mankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doublelift
Så du får inte kritisera din Gud?
Gud sätter oss ständigt på prov, och vi ber för att slippa undan prövning, men det tycks inte Gud bry sig om. Jag såg en dokumentär om en Nunna som förklarade sin frälsning. Hon bad alltid snälla och trevliga böner till Gud, som ett tvång att älska Gud. Men Gud testade vissa saker i hennes liv, och nunnan röt till sist till åt Gud och skällde ut Gud på skarpen. Då gav Gud henne ett enormt stilla sinne, eller ro, något i den stilen... och hon förstod att man måste vara ärlig med Gud och inte bara fjäska och komma med snällheter. Gud tycks veta om Han förtjänar ömkan eller utskällning från oss som upplever Gud. Men har märkt att Gud "fnyser" alternativt säger ett lätt "BRUM" i mitt inre när jag är inne på fel känsla för Gud. Som tillrättavisande.

Gud är verkligen en mening i livet, svår att bemästra och det finns nog ingen expert på Gud, även helgon brottas med sina känslor och försöker få dem tillrätta på rätt sätt om Gud. Man får ett allt större inre lugn och en stor frid när man börjar förstå Gud. Och den människa som säger sig uppleva frid i vanlig bemärkelse och med Gud men sedan lämnat Gud för att denne tror sig ha frid endå, har troligen inte upplevt en närmast perfekt frid eller vad man skall kalla det stora stilla sinne och själsfrid en verkligt Gudsälskande människa har. Jag trodde jag hade frid innan jag var så intresserad av Gud, men detta nuvarande är något helt annat! Man är inne på "vägen", enligt många religioner.

Där har du mitt svar.
Citera
2012-07-12, 17:24
Medlem
koffskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manka
Gud sätter oss ständigt på prov, och vi ber för att slippa undan prövning, men det tycks inte Gud bry sig om. Jag såg en dokumentär om en Nunna som förklarade sin frälsning. Hon bad alltid snälla och trevliga böner till Gud, som ett tvång att älska Gud. Men Gud testade vissa saker i hennes liv, och nunnan röt till sist till åt Gud och skällde ut Gud på skarpen. Då gav Gud henne ett enormt stilla sinne, eller ro, något i den stilen... och hon förstod att man måste vara ärlig med Gud och inte bara fjäska och komma med snällheter. Gud tycks veta om Han förtjänar ömkan eller utskällning från oss som upplever Gud. Men har märkt att Gud "fnyser" alternativt säger ett lätt "BRUM" i mitt inre när jag är inne på fel känsla för Gud. Som tillrättavisande.

Gud är verkligen en mening i livet, svår att bemästra och det finns nog ingen expert på Gud, även helgon brottas med sina känslor och försöker få dem tillrätta på rätt sätt om Gud. Man får ett allt större inre lugn och en stor frid när man börjar förstå Gud. Och den människa som säger sig uppleva frid i vanlig bemärkelse och med Gud men sedan lämnat Gud för att denne tror sig ha frid endå, har troligen inte upplevt en närmast perfekt frid eller vad man skall kalla det stora stilla sinne och själsfrid en verkligt Gudsälskande människa har. Jag trodde jag hade frid innan jag var så intresserad av Gud, men detta nuvarande är något helt annat! Man är inne på "vägen", enligt många religioner.

Där har du mitt svar.

Men din subjektiva uppfattning är tyvärr inte ett bevis. Vittnesmål är bara "tillförlitliga" bevis inom rättsväsendet. Dessutom har du inte upplevt att vara någon annan, till exempel mig. Jag är uppvuxen i en familj som var jehovas vittnen. Jag hade en väldigt stark tro. Sen kom jag på att det inte spelar någon roll. Sedan insåg jag att jag mådde bättre utan tron, då kände jag mig mer sann mot mig själv. Så vad du känner är inte något annat än en subjektiv upplevelse.
Citera
2012-07-12, 17:26
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Där har du mitt svar.

Du kom aldrig riktigt fram Islam på något sätt; som vanligt kom din käpphäst i vägen. Prova igen.
Citera
2012-07-12, 17:36
Medlem
doublelifts avatar
Citat:

Där har du mitt svar.
kanske var otydlig:

Fast flesta i tråden kritiserar guds existens genom dess påstådda agerande. Så är ett steg längre då man kritiserar guds existens och då sätter gud på prov. Du tror redan på gud får du inte glömma.

Det du säger förstår jag och är såklart inte konstigt att kritisera guds agerande, men är endast lugnt om man tror på denne som du formulerar ovan. Men ateister använder sig av samma tänkande blir direkt att man inte känner till gud och vet hur denne fungerar.
Citera
2012-07-12, 18:03
Medlem
Luffarlasses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Islampeace
Var kom dessa fysiska krafter ifrån?

Big Bang är fundamentet för de fysiska konstanterna och lagarna vårt universum innehar. Om din följdfråga här är "vad orsakade big bang?", så har vi nog redan varit nere längs denna väg tidigare i tråden, så kolla där istället. Men jag hoppas att du inser att även om jag var fullt inkompatibel att svara på dessa frågor, så har det absolut ingen som helst relevant betydelse för min skepticism eller ateism.
Citera
2012-07-12, 18:05
Medlem
nineteen74s avatar
Ha en prayoff vetja!

Be så hårt ni kan för att jag ska bli träffad av valfri Guds blixtar, oddsen är bra för det ser mulet ut ute. Jag återkommer runt midnatt och berättar om jag blev träffad.

Ni har 5 timmar och 55 minuter på er. Kör hårt!
Citera
2012-07-12, 18:07
Medlem
Luffarlasses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Islampeace
Men urvalet kan. eller att mnyror finns är för att de trots sin ringa styrka och sorlek och skörhet lever vidare och inte dör ut.

Först; du fortsätter visa din okunskap om evolution, och dess mekanismer. Om du visste lite mer skulle du inte formulera dig på detta vis. Men för att vara tillmötesgående så ska jag svara på ett sätt även du kanske då förstår: Ja, urvalet kan, och har gjort. Myror, liksom alla andra djur, har en lång evolutionistisk historia.
Citera
2012-07-12, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Norrin.Radd
Ska du inte ta och läsa på vad en ateist är först?
Vi behöver inte definera din tomte, vi anser att det är sagor!
Ditt behov av en gudomlig snuttefilt gör ju faktiskt att ditt intellekt
bör ifrågasättas. Dina övriga påstående bemöts och smulas isönder
längre bak i tråden, bara att läsa!

Ps. Hugga på folks stavning ägnar vi oss inte åt här, det försvagar bara
din position än mer!

Vi tror iaf inte på tomtar som många ateister verkar göra och att jorden blev till efter lite hokus pokus från ett misstag.

Du bör söka upp en läkare....
Citera
2012-07-12, 21:43
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LIGHTEXPANDER
Vi tror iaf inte på tomtar som många ateister verkar göra och att jorden blev till efter lite hokus pokus från ett misstag.

Jag har redan frågat dig om detaljerna i din hållning ang. detta, men du verkar mera pigg på att vara munvig än för att stå för dina åsikter.

Så ännu engång,..... missionärer är bra på att framföra påstående, men kan/vill inte svara på besvärande frågor när något granskas.
Citera
2012-07-12, 21:45
Medlem
nineteen74s avatar
Citat:

(Var tvungen av avbryta min väntan på att bli träffad av blixten av en Gud.)

Det var det roligaste raljerandet jag har läst på länge!

Okunskapen visar ytterliggare en gång sitt religiösa ansikte, och den enda tomten är du i det här fallet.
Citera
2012-07-12, 21:52
Medlem
Citat:

Underbart inlägg, vad ville du åstakomma? Du lyckas bevisa att du inte begriper vad en ateist är, vi tror inte på sagoväsen och tomtar är faller helt klart in i den kategorin. Och bara för att man är ateist betyder det ju såklart inte att man har en gemensam uppfattning av hur universum skapades. Det borde du förstå.
Vi tror ej heller att jorden blev till efter lite hokus pokus, det är dom troendes åsikt, vi kan se och förstår väldigt väl hur planeter skapas och det behövs absolut ingen gud för det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in