Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-02-28, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av funk111
Ska till farbror doktorn iövermorgon och få snoppen undersökt då jag lider av trång förhud. Gör undersökningen ont? Vad kommer doktorn göra rent praktiskt?
Ont? Vad tror du egentligen att läkaren ska göra? Försöka slita bak förhuden eller?

Du får dra fram dasen och så kollar h*n lite snabbt på den. Kanske vinklar lite på den för att se bättre. Går snabbt, absolut inget att oroa sig för.

//Patrik
Citera
2011-02-28, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Patrik2075
Ont? Vad tror du egentligen att läkaren ska göra? Försöka slita bak förhuden eller?

Du får dra fram dasen och så kollar h*n lite snabbt på den. Kanske vinklar lite på den för att se bättre. Går snabbt, absolut inget att oroa sig för.

//Patrik

Hehe, skönt. Hoppas på remiss direkt och inte sån där salva som vissa verkar få först.
Citera
2011-02-28, 23:53
Medlem
zlpes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av funk111
Hehe, skönt. Hoppas på remiss direkt och inte sån där salva som vissa verkar få först.

Man får salva mot psoriasis
Citera
2011-03-01, 14:35
Medlem
Jaha, idag var man hos läkaren på VC. Fick börja med att berätta om mitt problem. Hann knappt visa ballen innan han sa att det här måste åtgärdas kirurgiskt. Blev remitterad till en urolog som jag ska få träffa om 1-2 månader. Läkaren trodde att jag skulle vara "good to go" innan sommaren .
Citera
2011-03-01, 15:11
Medlem
Hur går det till när man ringer UM, frågar de vad det gäller, eller säger man bara att man vill boka tid? Behöver man säga att man vill träffa en läkare?
Citera
2011-03-01, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rtyuiop
Hur går det till när man ringer UM, frågar de vad det gäller, eller säger man bara att man vill boka tid? Behöver man säga att man vill träffa en läkare?
Säg att du vill boka tid och berätta om vad det gäller, om du vill. Förmodligen kommer väl de fråga vad det gäller så..

När jag ringde till hälsocentralen så ringde jag först fel hälsocentral, sedan till Ericsson och till sist till rätt hälsocentral. Till alla tre sa jag att jag ville boka tid och ville prata om att omskära mig på grund av trång förhud. Hon på Ericsson lät undrande och frågade om jag jobbade där.
Citera
2011-03-01, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Patrik2075
Säg att du vill boka tid och berätta om vad det gäller, om du vill. Förmodligen kommer väl de fråga vad det gäller så..

När jag ringde till hälsocentralen så ringde jag först fel hälsocentral, sedan till Ericsson och till sist till rätt hälsocentral. Till alla tre sa jag att jag ville boka tid och ville prata om att omskära mig på grund av trång förhud. Hon på Ericsson lät undrande och frågade om jag jobbade där.

Haha! Härligt att du hittade rätt till slut iaf. Känns lite jobbigt att man ska uppge sitt namn åt någon i någon form av reception och sen även beskriva vad man har för problem med "lillkillen".
Citera
2011-03-01, 18:17
Medlem
Jag har gjort tre operationer på min förhud! -.-
Den sista var för att snygga till resultatet från den andra operationen, vilken var ett dorsal slit som lämnar "hundöron" på förhuden, alltså typ hängande hud. Efter den andra operationen så kunde jag äntligen dra tillbaka förhuden vid stånd, vilket självklart var hela poängen med operationen.

Men nu har det gått tre veckor sedan min tredje operation, då doktorn skar bort den hängande huden, och nu är det trångt som aldrig förr. Kan inte rubba förhuden över ollonet ens i slakt läge...

Någon mer som har upplevt detta? Kan det bero på att det fortfarande är hårt runt såret som ligger runt kuken, alltså att huden kommer bli mer elastisk inom några veckor?
Citera
2011-03-01, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enrique15
Jag har gjort tre operationer på min förhud! -.-
Den sista var för att snygga till resultatet från den andra operationen, vilken var ett dorsal slit som lämnar "hundöron" på förhuden, alltså typ hängande hud. Efter den andra operationen så kunde jag äntligen dra tillbaka förhuden vid stånd, vilket självklart var hela poängen med operationen.

Men nu har det gått tre veckor sedan min tredje operation, då doktorn skar bort den hängande huden, och nu är det trångt som aldrig förr. Kan inte rubba förhuden över ollonet ens i slakt läge...

Någon mer som har upplevt detta? Kan det bero på att det fortfarande är hårt runt såret som ligger runt kuken, alltså att huden kommer bli mer elastisk inom några veckor?
Jag är glad att jag ska snitta bort allt direkt...

//Patrik
Citera
2011-03-02, 20:52
Medlem
viktor.hockey.96s avatar
Tog mig mod efter 4-5 år att äntligen ringa idag.

Tänkte att jag får ringa till UM, efter det har varit upptaget i 30min svarar någon. Jag blir mer eller mindre nervös, och även förvånad att någon svarade ö.h.t så jag halvskrek att jag behövde träffa en urolog.

-Vi har inga urologer här.
Vad fan är detta för jävla skit svarar jag. -Vart har jag kommit?
-Barnmorskan.
-Jaha, men då kan du ju kanske koppla mig till UM istället.
-De har inga urologer på UM heller.
-Vafan i satans helvete, jag sitter här och kollar på deras hemsida. Det står att de har en urolog och de har uppenbarligen skrivit fel nummer också. Det kan du hälsa dem jävlarna.
-Jaha.. öh... men vad är ditt problem då?
-öh... jag.. har... typ.. trång förhud...

Och så fortsätter det, tillslut blir jag kopplad till min vårdcentral.
Efter att fått stå ut med skammen att berätta om mitt problem ännu en gång så får jag en tid om ungefär 2 veckor.

Började muttra lite surt att jag tycker det är onödigt att jag ska behöva gå till en läkare för att konstatera att jag har ett problem jag själv konstaterade för 10 år sedan, för att sedan bli skickad på remiss till en urolog efter 14 år.

Var på jobbet så konversationen slutade väl ungefär där. Ska bli spännande att se vad de säger om 2 veckor.

Drar de ut på tiden mer än max 2 månader, eller föreslår någon fjantig salva eller liknande skit så tänker jag åka till Polen och göra det på en eftermiddag.

Ni behöver inte berätta att jag har låg nivå på mitt språk, jag var nervös, förbannad efter att ha ringt fel och fått vänta i 30min (när öppetiden endast är 60min om dagen).

Edit: Om någon vet något privat alternativ till svenska "skitvården" så får ni gärna skriva det, och ungefärlig kostnad. Vore tacksamt. Räcker 10k för en sådan här tillsynens liten operation?
Senast redigerad av viktor.hockey.96 2011-03-02 kl. 21:00.
Citera
2011-03-04, 05:41
Medlem
Jag skrev här för ett tag sedan om ett misslyckat besök hos en läkare. Jag kontaktade läkaren på VC och fick en remiss på ett riktigt sjukhus denna gång. Opererade mig igår pga trång förhud. Jag bad om en full omskärelse.. eller ja.. var så nervös att jag sa att jag bara inte vill ha något kvar. Men läkaren sa till mig att det måste vara något kvar, annars blir det för "tight" och då kommer kuken böja sig vid erektion tydligen. Just nu är den svullen, så jag har ingen aning om hur det kommer att se ut när svullnaden lagt sig. Sa även att jag inte ville att förhuden skulle täcka över halva ollonet. Men han sa något om att jag kommer kunna dra över lite om jag vill? förstod inte just då, men jag var så nervös att jag tänkte inte mer på saken. Blir lite som en Kinder överaskning antar jag.

Läkaren sa åt mig att ta maxdos av smärtstilllande i några dagar. 2panodil + 1ipren i taget. Ska dela upp detta på ett dygn med 8 panodil och 4 ipren. Så i princip var 3'e timma om det behövs. Jag har sovit och det har inte gjort särskilt ont.. händer väl någon gång att det sticker till lite. Jag har den fortfarande inlindad i bandage och vet inte när jag ska ta av det.

Är det någon som vet när man kan ta av bandage? När kan man börja tvätta sig? Hur länge ska man ha den i högläge?
Citera
2011-03-04, 10:19
Medlem
Timpsiiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stressboll
Är det någon som vet när man kan ta av bandage? När kan man börja tvätta sig? Hur länge ska man ha den i högläge?

Undrar också när man ska börja duscha osv, går det bra att duscha samma dag man har opererat sig eller är ska man vänta lite längre?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in