Citat:
Ursprungligen postat av PsychoRastaSkinhed
BJJ utan gi tränar jag tillsammans med mma. Är ju definitivt bättre att träna vid sidan av än att inte träna alls. Jag personligen hatar gi men även att träna bjj med gi hjälper då man kan få in bra rörelser och tekniker som kan vara bra att ha när man sedan kör på med mma.
Med GI är dock betydligt bättre, så att välja bort det för att du 'hatar' det trots att i stort sett hela världen (minus eddie bravo och hans anhängare) är överens om att GI träning är överlägset för utvecklande av grappling färdigheter, vad gäller teknik, rörelse men också att främja tänket du behöver ha på backen, låter duktigt snurrigt.
Citat:
Ursprungligen postat av Kodorovic
Tjena! jag tränar MMA och en hel del submission, och undrar om något har erfarenhet av att träna både MMA och BJJ samtidigt, och om det hjälpt er utvecklas mycket!om jag inte misstar mig är väl många tekniker inom BJJ där man drar i GI:n
Det är dock inte det du lär dig av att träna med GI, du lär dig framförallt följsamheten, samt att förstå teknikerna på ett helt annat sätt, men mer än något annat så lär du dig tänkandet, eftersom all grappling handlar helt och hållet om att ligga ett steg före, och att i en perfekt värld ha kontringar på alla former av attacker, alla stora grappling ess aktiva inom MMA som har bakgrund i bjj rullar fortfarande med GI trots att dom kanske inte alls är aktivt tävlande längre, jacare , maia , roger gracie , aldo , (går att fortsätta hur länge som helst) ..men förhoppningsvis förstår du poängen.
GI är - > NO-GI vad gäller utveckling och att förstå grappling och brukande av tekniker. så ignorera apan ovan förslagsvis, och prova rulla GI några månader på en bra klubb, och ta sen och se hur mycket du utvecklats när du kommer tillbaka till dina SW och MMA pass.