2014-02-20, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bajen2013
Yes, såklart dom ändrar storyn för att öppna upp möjligheter för tingsrätten att döma. Dom hade avfört lägenheten helt och hållet, tills dess att bevis och vittnen gjorde att OM kj var skyldig så var det mest troligt att ändå lägenheten var mordplatsen. Därför öppnade dom upp för den möjligheten trots att dom avfört den, och ett flertal kriminaltekniker avfärdat den som mordplats.
Skulle en enda av de tekniker som varit inne i lgh trott något annat, så skulle åklagaren aldrig avfört den, utan hållt det öppet hela tiden.
Hon gjorde en blunder.

Håller med om att benen är borttagna för att GM inte kunde flytta liket i sin helhet. Vilket också säger en del om kj som förövare.

Varför skulle han flytta på liket?
När man letat på alla platser som binder honom till mordet, och inte hittat ett enda spår. Inte det minsta lilla blodstänk i lägenheten, inte i badrummet, inte på soffan, inte mellan fogarna i kaklet, inte på balkongen, inte i köket osv, heller inte i föräldrarnas lägenhet, garaget, sommarstugan, och andra platser.

Tycker inte du att det är konstigt att man hux flyx hittar lite blod i bakluckan? Men inget i förarsätet, inte på pedalerna, inte i baksätet, inte på ratten, inte på växelspaken, inte på kofångaren, inte på några kläder, inte på några skor, inte i hans hår, inte på hans händer, unde naglarna osv. Zip nada.

Tycker inte du det är konstigt att poliserna i boden inte letat hos MB och på hans eventuella mordplatser, bilar och kläder?

Jag tycker det är skitkonstigt faktiskt.

En sak till.
Om KJ nu flyttat på liket och styckat henne för att inte någon skulle upptäcka henne överhuvudtaget.
Varför lägger han då benen i gula huset?
Jag tror KJ kommer erkänna att han hittat liket och fick panik, flyttade benen till huset av någon outgrundlig anledning. Där har vi nog slutet på storyn.
Frågan är då, vart gick VB efter hon varit hos KJ? Glömde hon telefonen hos honom, och det var därför han inte ens iddes ringa henne? Slängde han den i sjön?

Vem mördade henne och styckade? Vem lade ut henne i skogen?

Hela storyn fallet på plats med en annan gm som mördare och styckare, och kj som bara flyttat på benen.
Citera
2014-02-20, 20:33
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Yes, såklart dom ändrar storyn för att öppna upp möjligheter för tingsrätten att döma. Dom hade avfört lägenheten helt och hållet, tills dess att bevis och vittnen gjorde att OM kj var skyldig så var det mest troligt att ändå lägenheten var mordplatsen. Därför öppnade dom upp för den möjligheten trots att dom avfört den, och ett flertal kriminaltekniker avfärdat den som mordplats.
Skulle en enda av de tekniker som varit inne i lgh trott något annat, så skulle åklagaren aldrig avfört den, utan hållt det öppet hela tiden.
Hon gjorde en blunder.
.

Var nånstans egentligen finns grunden till påståendet att lägenheten var avförd som mordplats? Jag minns att man sa att man inte trodde på lgh som mordplats (i varje fall inte så mycket). Men "avförd"? Har du nån länk? Jag har tittat i tråden, men kan inte hitta något. "Avförd" är ett starkt ord. Min kännedom om jurister får mig att tvivla på att någon av åklagarna verkligen använt den formuleringen, men jag kan ha fel. Mest hittar jag att en massa personer i tråden skrivit "Avförd". Men det bevisar ju ingenting. På Flashback växer trådsanningar av gigantiska mått fram ibland som bekant.
Citera
2014-02-20, 20:46
Medlem
Citat:
En sak till.
Om KJ nu flyttat på liket och styckat henne för att inte någon skulle upptäcka henne överhuvudtaget.
Varför lägger han då benen i gula huset?
Jag tror KJ kommer erkänna att han hittat liket och fick panik, flyttade benen till huset av någon outgrundlig anledning. Där har vi nog slutet på storyn.
Frågan är då, vart gick VB efter hon varit hos KJ? Glömde hon telefonen hos honom, och det var därför han inte ens iddes ringa henne? Slängde han den i sjön?

Vem mördade henne och styckade? Vem lade ut henne i skogen?

Hela storyn fallet på plats med en annan gm som mördare och styckare, och kj som bara flyttat på benen.

Så av alla människor så har KJ bara snubblat på benen? Utan att det finns minsta bevis att de funnits någonstans i hans närhet? Inte i hans bil enligt dig? Har han snubblat på dem i skogen? Och fått panik och försökt gömma dem? Varför inte bara låta dem ligga då och sticka? Eller missförstår jag dig?

På din fråga vem som mördade henne så kan jag berätta att det var KJ. På frågan vem som la henne i skogen svarar jag KJ. Varför la han benen i stugan? Det är en bra fråga, det erkänner jag. Allting beror på hur sjuk i huvudet KJ var vid tillfället.

1. Han ville arrangera någonting som skulle påminna om en ritual kanske? (om han varit riktigt sjuk i huvudet. Tror inte så mycket på detta faktiskt.)

2. Kanske tanken var att lägga in hela kroppen där men det var jobbigt nog med benen rent fysiskt. Kanske han blev avbruten? Kanske var tanken att sen sätta eld på huset och elda bort alla eventuella spår på hennes kropp som han inte lyckades tvätta bort. Kan tänka mig att han varit rätt paranoid om spår på hennes kropp.

Jag tror hela storyn faller på plats först när KJ erkänner. Tyvärr!
Citera
2014-02-20, 20:47
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Var nånstans egentligen finns grunden till påståendet att lägenheten var avförd som mordplats? Jag minns att man sa att man inte trodde på lgh som mordplats (i varje fall inte så mycket). Men "avförd"? Har du nån länk? Jag har tittat i tråden, men kan inte hitta något. "Avförd" är ett starkt ord. Min kännedom om jurister får mig att tvivla på att någon av åklagarna verkligen använt den formuleringen, men jag kan ha fel. Mest hittar jag att en massa personer i tråden skrivit "Avförd". Men det bevisar ju ingenting. På Flashback växer trådsanningar av gigantiska mått fram ibland som bekant.
Det står i NK, men artikeln kostar pengar numera att titta på. Det enda jag hittar är den här kopian i LNY: http://boden.lny.se/22-aringens-bost...es-ater-26794/:
Citat:
22-åringens bostad är inte mordplatsen säger åklagarna.
Citera
2014-02-20, 20:52
Medlem
Citat:
Menar du på fullt allvar att det kunde förväntas att han nästan 3 veckor efter mordet skulle ha blod i håret eller under naglarna?

Varför utgår du från att Kristoffer måste ha varit alldeles nedblodad under transporten? På vilken grund utesluter du att han inte kan ha tvättat av sig och bytt kläder innan han flyttade liket (likdelarna)? Den här killen var intresserad av kriminalteknik också - det visade han tydligt i förhören. Har han begått mordet och bestämt sig för att försöka dölja det så är det väl inte ett dugg konstigt att han försökt tänka igenom så noga han kunde hur han skulle gå till väga för att inte lämna spår efter sig?

Kom ihåg att Kristoffer inte är utvecklingsstörd. Han presterade 7 av 10 på försvarets intelligenstest. Han är inte oförmögen att planera och genomföra saker som engagerar honom; Se på allting kring hans airsoftande. Hela detta: ;Han hade aldrig kunnat göra detta bla bla blaär i själva verket bara en bekvämlighetshypotes. Ett antagande utan grund som ni tar till för att som ett slags cirkelbevis för att komma fram till att han måste vara oskyldig.

Fynden är konsistenta med att han transporterat kroppen i ett emballage, men inte observerat att det fanns ett eller ett par smärre läckage som avsatte besudlingar på några ställen. Ingenting i bevisningen vare sig utesluter eller gör det osannolikt att det gick till precis på det viset. Även om du önskar att det var så.

Jag säger inte att kj inte är kapabel att planera eller fantisera ihop ett scenario.
Det jag säger är att man undersökt alla platser som skulle kunna binda honom till mordet, om han nu var gm.
Det är ett starkt indicium att han är oskyldig till mordet och styckningen.

Det är nästintill uteslutet att kj skulle kunna bära på en inplastad död VB och lasta in henne i bakluckan. Och varför skulle han göra det?
Han har ju inte mördat henne på en plats som binder honom till mordet, så varför skulle han flytta på liket och stycka??
För att ingen ska hitta henne?? Och varför tar han då fram benen och lägger i huset i så fall?

Det är två fakta som står emot varandra som bevis för att KJ inte gjort detta från 0-100.

1. Man har undersökt och avfärdat alla kända ställen kj har tillgång till.
2. Man hittar VB mördad och styckad i skogen, vilket inte var sp eller mp.
3. Benen hittas i nästan öppen allmänhet.

Något är riktigt ologiskt, eller hur? Detta blundar åklagarna för och stirrar sig blinda på blodet.

Cirkelbevis blir det när man nämner emballage. Var kommer det ifrån, att hon fraktats i emballage? Det är taget från att inga spår (eller små spår) har hittats i bilen. Därför måste hon ha varit emballerad.
För min del betyder det att hon inte ens fraktats i KJ s bil.
Citera
2014-02-20, 20:57
Medlem
Citat:
Var nånstans egentligen finns grunden till påståendet att lägenheten var avförd som mordplats? Jag minns att man sa att man inte trodde på lgh som mordplats (i varje fall inte så mycket). Men avfördHar du nån länk? Jag har tittat i tråden, men kan inte hitta något. Avförd; är ett starkt ord. Min kännedom om jurister får mig att tvivla på att någon av åklagarna verkligen använt den formuleringen, men jag kan ha fel. Mest hittar jag att en massa personer i tråden skrivit Avförd Men det bevisar ju ingenting. På Flashback växer trådsanningar av gigantiska mått fram ibland som bekant.

Kolla ett av mina inlägg där jag länkar till ett tv-inslag. Intervju med åklagarna och de använder ordet; "Avförd". Jag skrev om det för x månader sen. Kan leta upp det imorgon.
Citera
2014-02-20, 21:02
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Det står i NK, men artikeln kostar pengar numera att titta på. Det enda jag hittar är den här kopian i LNY: http://boden.lny.se/22-aringens-bost.../div> </div> /:

Frågan är hur de egentligen formulerade det. Sa de "vi tror inte" eller sa de verkligen "lägenheten är avförd som mordplats i utredningen". Det är en betydande skillnad mellan dessa två. Fast visst är det så att åklagarnas slirande kring lägenhetens vara eller inte vara som brottsplats inte tillhör styrkorna i åtalet direkt.
Citera
2014-02-20, 21:05
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Frågan är hur de egentligen formulerade det. Sa de "vi tror inte" eller sa de verkligen "lägenheten är avförd som mordplats i utredningen". Det är en betydande skillnad mellan dessa två. Fast visst är det så att åklagarnas slirande kring lägenhetens vara eller inte vara som brottsplats inte tillhör styrkorna i åtalet direkt.
Tyvärr kan jag inte visa artikeln, bara hoppas på att du litar på mitt minne. Bostaden var inte brottsplatsen. Men senare var åklagarna osäkra igen.
Citera
2014-02-20, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Det står i NK, men artikeln kostar pengar numera att titta på. Det enda jag hittar är den här kopian i LNY: http://boden.lny.se/22-aringens-bost...es-ater-26794/:

Stämmer bra med min uppfattning. Åklagarna intervjuades i Nordnytt vid rättegången och åklagarna avfärdade kort, men bestämt med att säga att lägenheten är inte mord- eller styckplats.

Någon teknisk bevisning som skulle tyda på motsatsen finns inte.
Citera
2014-02-20, 21:07
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:

Först sa dom avförd som brottsplats, men i slutet av rättegången sa dom att det kan vara en brottsplats, så dom höll den teorin helt öppen. Inte för att det har med skuldfrågan i sak att göra, men det har ju varit en transportstyckning av att kapa benen bland annat.

Att sitta med artiklar från juli är ju lite väl ovidkommande, och inte är det relevant att dra fram direktintervjuer från åklagarna för tjafsandets skull. Det är ju enbart ett tjafs och drivs till absurdum.
Citera
2014-02-20, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Först sa dom avförd som brottsplats, men i slutet av rättegången sa dom att det kan vara en brottsplats, så dom höll den teorin helt öppen. Inte för att det har med skuldfrågan i sak att göra, men det har ju varit en transportstyckning av att kapa benen bland annat.

Att sitta med artiklar från juli är ju lite väl ovidkommande, och inte är det relevant att dra fram direktintervjuer från åklagarna för tjafsandets skull. Det är ju enbart ett tjafs och drivs till absurdum.

Ja precis. Vi kan konstatera följande.
1. Platser KJ rörde sig vid är undersökta
2. Lägenheten blev å det bestämdaste avförd som mord/styckplats.
3. I rättegången inser åklagarna sitt misstag och vänder kappan till att det fortfarande kan vara en mordplats

Ganska sjukt.
Citera
2014-02-20, 21:33
Moderator
OYs avatar
Citat:
Menar du på fullt allvar att det kunde förväntas att han nästan 3 veckor efter mordet skulle ha blod i håret eller under naglarna?

Varför utgår du från att Kristoffer måste ha varit alldeles nedblodad under transporten? På vilken grund utesluter du att han inte kan ha tvättat av sig och bytt kläder innan han flyttade liket (likdelarna)? Den här killen var intresserad av kriminalteknik också - det visade han tydligt i förhören. Har han begått mordet och bestämt sig för att försöka dölja det så är det väl inte ett dugg konstigt att han försökt tänka igenom så noga han kunde hur han skulle gå till väga för att inte lämna spår efter sig?

Kom ihåg att Kristoffer inte är utvecklingsstörd. Han presterade 7 av 10 på försvarets intelligenstest. Han är inte oförmögen att planera och genomföra saker som engagerar honom; Se på allting kring hans airsoftande. Hela detta: "Han hade aldrig kunnat göra detta bla bla bla" är i själva verket bara en bekvämlighetshypotes. Ett antagande utan grund som ni tar till för att som ett slags cirkelbevis för att komma fram till att han måste vara oskyldig.

Fynden är konsistenta med att han transporterat kroppen i ett emballage, men inte observerat att det fanns ett eller ett par smärre läckage som avsatte besudlingar på några ställen. Ingenting i bevisningen vare sig utesluter eller gör det osannolikt att det gick till precis på det viset. Även om du önskar att det var så.

Läckande emballage, eller ett dito som besudlats av t ex. blod som fanns på underlaget, och t ex. skosulor kan ha besudlats på samma vis. Dock tror jag inte på det då min slutsats är som jag tidigare sagt, att tillräckligt mycket flytande blod har hamnat i listens dal för att därefter pressats upp till vänster när luckan stängdes.

Men jag förstår resonemanget att blod borde ha återfunnits inne i kupén då det är mycket svårt att undvika kontaminering ner på droppnivå. Allt rinn och stänk är inte synligt för blotta ögat, en hastig rörelse med t ex. styckverktyget kan orsaka ett mikroskopiskt litet blodstänk som sedan t ex. beträds av styckaren helt ovetandes om att skosulan besudlats.

Antingen hade KJ tur, eller så var han mycket noggran, eller så har teknikerna missat något.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in