2014-02-20, 21:40
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajen2013
Ja precis. Vi kan konstatera följande.
1. Platser KJ rörde sig vid är undersökta
2. Lägenheten blev å det bestämdaste avförd som mord/styckplats.
3. I rättegången inser åklagarna sitt misstag och vänder kappan till att det fortfarande kan vara en mordplats

Ganska sjukt.

Lägenheten måste vara en brottsplats eftersom att bevisen som åklagaren åberopade säger att KJ och VB var i lägenheten aktuell kväll, därifrån hördes skriken, därifrån slog VB 112*. KJ och VB är bevisat bundna till lägenheten, och om inte mordet skedde där så har åklagaren bevisat att VB har mördats överallt förutom i KJ lägenhet, och då är inte KJ mördaren, han var ju i sin lägenhet.
Citera
2014-02-20, 22:06
Medlem
Gordon9s avatar
Det kan vara märkligt att inga spår hittats i KJs lgh men behöver inte vara det. Jag vet i sanning inte vad som är en minimibesudling från ett mord och styckning. I rappet låter det ju som det skulle vara en mkt synlig historia. Men kombinationen av att krim. tekn. missat saker förr, att de i detta fallet sökt på en ganska "grov" nivå (som jag förstått det som) och att KJ som det verkar besitter en hel del kunskaper i hur man eliminerar spår samt har haft > 2 veckor på sig gör det hela mer möjligt anser jag.
Citera
2014-02-20, 22:07
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Det här kanske är ett långskott och jag minns inte heller var jag fick informationen ifrån men hans far hade tydligen tillgång till någon hangar eller militärförråd genom sitt yrke.

Att KJ känner till var detta/dessa ligger är nog sannolikt. Kan KJ lånat nyckeln, hans far var ju på semester, och dragit iväg till ett sådan plats och där styckat och tvättat. Det skulle kunna förklara varför han besökte föräldrahemmet på kvällen, för att hämta nyckeln.

Kanske ska tillägga att platsen hade tvättmöjligheter.
Intressant det här onekligen.
Citera
2014-02-20, 22:16
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ja precis. Vi kan konstatera följande.
1. Platser KJ rörde sig vid är undersökta
2. Lägenheten blev å det bestämdaste avförd som mord/styckplats.
3. I rättegången inser åklagarna sitt misstag och vänder kappan till att det fortfarande kan vara en mordplats

Ganska sjukt.
Du - i Bollnäs vid ett annat uppmärksammat styckmord för några år sedan hittade man
heller inga spår efter mordet som begåtts i en lägenhet. Den var så jävla noga städad med
bland annat klorin att ingenting fanns kvar som vittnade om att ett blodigt mord skett där.
I badkaret högg man ihjäl offret. Det syntes ingenting efteråt vid brottsplatsundersökningen.
Märkligt va?

Jag nämnde om just det här fallet så sent som igår natt nån gång. Det borde kanske få
en och annan att inte kategoriskt avfärda KJ:s lägenhet som skådeplatsen för
det kvinnomord han är starkt bunden vid.

Citat: "Om jag skulle göra något skulle jag inte göra något misstag. Jag har sett på alldeles för mycket kriminalserier"

KJ har uttalat detta.
Senast redigerad av Grandioso 2014-02-20 kl. 22:21.
Citera
2014-02-20, 22:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Intressant det här onekligen.

"Bodens fästning" är ju som bekant något gigantiskt. Om de nedlagda utrymmen som finns har tillgång till rinnande vatten/el är väl svårt säga. Men många av dessa har ju fram till nyligt varit fullt beboeliga och att för en som KJ, med den kännedom han har om bunkrar/värn och allt rör millitära anläggningar i Boden så är det fullt möjligt att vet av något "kryp in", antingen olåst eller som han via någon får tillgång att beträda.
Citera
2014-02-20, 22:21
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Du - i Bollnäs vid ett annat uppmärksammat styckmord för några år sedan hittade man
heller inga spår efter mordet som begåtts i en lägenhet. Den var så jävla noga städad med
bland annat klorin att ingenting fanns kvar som vittnade om att ett blodigt mord skett där.
I badkaret högg man ihjäl offret. Det syntes ingenting efteråt vid brottsplatsundersökningen.
Märkligt va?

Jag nämnde om just det här fallet så sent som igår natt nån gång. Det borde kanske få
en och annan att inte kategoriskt avfärda KJ:s lägenhet som skådeplatsen för
det kvinnomord han är starkt bunden vid.

I det fallet la man väl offret i kallt vatten har jag för mig. Kanske en inspirerad KJ också gjorde med VB. Kroppen verkade ju vara tvättad.
Citera
2014-02-20, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gordon9
Det kan vara märkligt att inga spår hittats i KJs lgh men behöver inte vara det. Jag vet i sanning inte vad som är en minimibesudling från ett mord och styckning. I rappet låter det ju som det skulle vara en mkt synlig historia. Men kombinationen av att krim. tekn. missat saker förr, att de i detta fallet sökt på en ganska grov; nivå (som jag förstått det som) och att KJ som det verkar besitter en hel del kunskaper i hur man eliminerar spår samt har haft 2 veckor på sig gör det hela mer möjligt anser jag.

Ja du såg ju bilder från lägenheten. Han har väl inte städat sen han flyttade in. Golvmoppen har väl ingen sett KJ använda?
Citera
2014-02-20, 22:28
Medlem
Gordon9s avatar
En nygammal bekantskap. Tejpen. Det var längesen jag hörde SKL prata om denna och minns halvkasst. Vi vet alla att matchningen mellan tejpen i hår och i badrummet fick en +1 i bevisvärde. MEN, som jag upplevde det så verkade det som om SKL ställt upp hypoteser som snarare fördunklade än klargjorde. I sin iver på vetenskapligt förfarande med att definiera en hypotes som kan falsifieras eller bekräftas med olika grader så fick jag en känsla att de slarvade bort information. Att det var en lite märkligt ställd hypotes. Ngn som minns och ev. kan korrigera?
Citera
2014-02-20, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av majk69
;Bodens fästning är ju som bekant något gigantiskt. Om de nedlagda utrymmen som finns har tillgång till rinnande vatten/el är väl svårt säga. Men många av dessa har ju fram till nyligt varit fullt beboeliga och att för en som KJ, med den kännedom han har om bunkrar/värn och allt rör millitära anläggningar i Boden så är det fullt möjligt att vet av något kryp in antingen olåst eller som han via någon får tillgång att beträda.

Jo men om han nu mördade henne i ett värn långt ute i skogen, varför stycka henne och flytta henne? Finns liksom inga skäl.
Citera
2014-02-20, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
I det fallet la man väl offret i kallt vatten har jag för mig. Kanske en inspirerad KJ också gjorde med VB. Kroppen verkade ju vara tvättad.

Badkaret kan vi nog glömma, enligt teknikerna var det väldigt smutsigt och ej rengjort. Blod skulle då ha fastnat och även om man spolar bort blod med vatten så syns det med bluestar samt hundarna skulle reagerat. Nej lägenheten är inte mordplatsen...
Citera
2014-02-20, 22:34
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ja du såg ju bilder från lägenheten. Han har väl inte städat sen han flyttade in. Golvmoppen har väl ingen sett KJ använda?

FUP: (PM från poliserna Kihlman och Bergman ang. besök hos Kristoffer 8 maj)

Citat:
Då jag och Mattias knackade på hemma hos Kristoffer (2013-05-08) på Flottiljvägen och då
ingen öppnade dörren så kikade vi in genom hans köksfönster. Vi såg en skurhink samt en
skurmopp stå i korridoren just utanför öppningen till Kristoffers kök. Vi lämnade lägenhetshuset och satte oss i vårt fordon. Jag provade ringa Kristoffer på hans mobiltelefon och lämnade ett mobilsvar då ingen svarade.
Vi åkte iväg från adressen och cirka 10 minuter senare ringde jag Kristoffer igen, denna gång
svarar han. Jag presenterar mig och frågar om han är hemma och om vi kan komma och hålla ett förhör
med honom. Kristoffer frågar vad det gäller och jag förklarar att det gäller en försvunnen
person. Kristoffer säger att han är hemma och att vi kan komma förbi. Jag och Mattias åker till adressen och knackar på, Kristoffer öppnar dörren och Mattias kliver in först i lägenheten och jag just efter. Vi går in mot köket som är till höger cirka 2 meter då man gått in genom ytterdörren,
Kristoffer ber oss ta av oss skorna vilket vi då gör och så sätter vi oss i köket och håller
förhöret.
Skurhinken samt moppen står då inte där den stod tidigare. Varken jag eller Mattias kan
minnas att vi såg hinken och moppen någon annanstans i lägenheten under den tid vi befann
oss där.
Golvet i köket samt hallen/korridoren såg rent ut dock så var lägenheten i övrig väldigt skitig
på bänkarna i köket, hans vardagsrum samt sovrum.
Citera
2014-02-20, 22:35
Medlem
findays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goldenman1
Badkaret kan vi nog glömma, enligt teknikerna var det väldigt smutsigt och ej rengjort. Blod skulle då ha fastnat och även om man spolar bort blod med vatten så syns det med bluestar samt hundarna skulle reagerat. Nej lägenheten är inte mordplatsen...
Om man hade testat badkaret med bluestar, men det har dom inte gjort enligt FUP.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in