Citat:
Ursprungligen postat av
BodenSwe
I den här situationen ska en ensam manlig polis ändå inte försöka sig på en brottningsmatch. Då gör den manliga polisen fel. Kvinna eller man, vill man ta ner killen så ska man bussa på hunden eller dra till med batong. Just för att man är ensam på plats och man ger sig inte in i något på lika villkor. Alltför stor risk bakom det.
Att bussa hunden är en extrem våldsåtgärd, jag skulle säga att det är så gott som jämförbart med att dra tjänstevapnet och försöka sig på en skadeskjutning. Det är absolut ingenting som ska ske mot ett fyllo som står och är dryg sent in på småtimmarna.
Batongen kan tas fram som symbolhandling, och vid strid användas som vapen. Det ska för fan inte användas som ett attackvapen för att folk ska foga sig i ens uppmaningar. Polisens våld ska stå i direkt proportion till verkligheten, och i det här aktuella fallet skulle jag säga att våldsnivån generellt är väldigt låg varpå en uppmaning följt av pepparspray skulle varit en minst lika effektiv, om inte mer effektiv åtgärd än hund och batong.
Det handlar inte om att man ska "upp i ringen" och brottas. Polisen ska berätta för mannen varför polisen är där (misshandel och krossade rutor tror jag det var) och sedan säga vad som kommer att ske, att han ska in på stationen och kommer förhöras. Vägrar han i det läget följa din uppmaning och du står ensam på plats så är det kanske det tydligaste tecknet du någonsin kan få på att det är dags att kalla på förstärkning.
Här är en annan video från en liknande situation med (om än annorlunda) ett snarlikt katastrofalt resultat. Notera att inga vapen är dragna i början av videon och även här är det en olydig fyllskalle
http://www.liveleak.com/view?i=c64_1345263057