2015-11-10, 22:51
Medlem
everythingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Jösses vad du tar i. Utbildningen behöver jag nog inte göra om.

Snöret sitter ju tätt intill rörkröken, så det blir ingen märkbar nerböjning av slangen. Det blir en utsvängning av den vertikala delen, som tar slangdelen med sig i rörelsen. Jag har inte antagit stum infästning i taket - störst rörelse blir det om infästningen i taket vore en rörlig led. Så är det ju knappast, men jag räknade på detta värsta fall. Om infästningen i taket är väldigt ranglig, kan allt möjligt hända och det har jag reserverat mig för. Men materialet i den horisontella delen, slangen, har inte så stor betydelse.

Du får tycka vad du vill, men hoppa inte på mig någon mer gång, är du snäll. Gör gärna en egen analys och redovisa resultatet i stället.

Det var dumt av mig att hoppa på dig... sorry. Jag håller ändå inte med din analys Det är bra att alla har sina egna ideer och även om de kanske är fel så är det ju trots allt bara med ett vettigt resonemang som man kan nå konsensus... så vi diskuterar vidare på ett lite mognare sätt än det jag använde mig av... förlåt.
2015-11-10, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Jösses vad du tar i. Utbildningen behöver jag nog inte göra om.

Snöret sitter ju tätt intill rörkröken, så det blir ingen märkbar nerböjning av slangen. Det blir en utsvängning av den vertikala delen, som tar slangdelen med sig i rörelsen. Jag har inte antagit stum infästning i taket - störst rörelse blir det om infästningen i taket vore en rörlig led. Så är det ju knappast, men jag räknade på detta värsta fall. Om infästningen i taket är väldigt ranglig, kan allt möjligt hända och det har jag reserverat mig för. Men materialet i den horisontella delen, slangen, har inte så stor betydelse.

Du får tycka vad du vill, men hoppa inte på mig någon mer gång, är du snäll. Gör gärna en egen analys och redovisa resultatet i stället.

röret är ju nästan stumt uppåt och där det är kapat går det genom väggen max böjbart 2 cm
se 5503/26565-15 bild 16
2015-11-10, 22:53
Medlem
katws avatar
en aning OffTopic men i alla fall...

SVT 2 just nu: Second class

Svensk dokumentär om gästarbetare från Östeuropa som kommer för att arbeta i Västeuropa. Vi möter en grupp litauiska män som rest till Sverige för att rensa skog i Norrland. Hur ser deras livsvillkor och drömmar ut?

De verkar mer än lovligt misstänksamma mot allt vad filmkameror heter.
2015-11-10, 22:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av OY

Om man tänker sig en jacka som är neddragen bakom ryggen och två lager byxor samt ett par trosor om vristerna så förstår de flesta att offret inte hade någon särskilt stor handlingsfrihet även om hon inte var bokstavligt bunden.

Avsaknaden av NB:s hud under offrets naglar kan förklaras med att offret bar handskar och kan dessutom ha varit bakbunden enligt ovanstående hypotes..

Att kläderna använts på ett sätt där de hade helt andra effekter än den man normalt tänker ligger nog mycket nära sanningen och förklarar de två linjer av avkramat blod hon får på jackan antingen med armarna innanför jackan itvingad några yttre uniform påse eller liknande. Det ligger nog inte i Neros intresse med för fri rörlighet då det kan förta den holistiska helhets upplevelsen av att han står där och spelar dum om han dessutom måste tänka på att recipienten aktivt faktiskt kan fly och därigenom förta hela djupet i upplevelsen. Slangarna eller vad som helst i närheten kan ha brukats som yttre lager.

Står han i någon inbillad präst, läkarroll och dividerar blir han nog inte själaglad av sådan aktivitet.
2015-11-10, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av everythingis
Han gjorde kanske sig av med plasten under de dagar som förflöt innan de frihetsberövades. Det kan ha legat plast ihopvikt i bilen eller vid någon av de arbetsplatser som NB var på efter att ladan spärrats av. Tillhörigheterna ville han nog bli av med på direkten därav att han slängde dessa redan i anslutning till brottet.

Kanske broden vet men han är väs som en mussla nu.
plasten finns nog innaförpanelen på Blomberg 10
2015-11-10, 22:55
Medlem
Det finns tydligen personer som ser fram emot att träffa NB.
Det är några boende i Kumla som har följt fallet via media och som de säger "det vore kul att träffa idioten i verkligheten". De får väl dock göra sig tåls till våren innan detta kan ske, sedan är det nog ingen omöjlighet.
2015-11-10, 22:56
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klurigkluring
Det funkar inte för mig att kopiera bilder från FUP! Markera och kopiera ser ut som vanligt. Till mapp finns inget att klistra in. Försökt att klistra till både Word och Paint men det blir bara en SVART ruta. Ni är flera som har lagt upp jpg bilder till minfil.org, vad är knepet? Behöver jag ladda hem nån specialverktyg? HJÄLP mig att skaffa bilder som jag vill ha till infosidan

http://www.homokozo.se/mordetpalh.php

Du har ett verktyg i datorn som heter Skärmklippverktyget och där kan du markera och klippa ut en bild från fup.

Här är några bilder som jag har klippt ur på det viset från fup.

VY ÖVER BLOMBERG MED VÄGAR UTMARKERADE
https://minfil.org/86q2kab7bd/Lisa_b...ar_utsatta.jpg

RISHÖGEN MED JACKAN OCH HJÄLMEN
https://minfil.org/78qckfb0b6/Lisa_H...i_rish_gen.JPG

HÖRNRUMMET MED RÖRET
https://minfil.org/Hdpckfbbb3/Lisa_H...Nerijus_mm.JPG

JACKANS BAKSIDA
https://minfil.org/f3j8k8bfbc/Lisa_b...llh_r_Lisa.JPG

JACKAN FRAM OCH BAKSIDA
https://minfil.org/d3j0k3b7bc/Lisa_blod_p__jacka.JPG fram och baksid

DISKBÄNKEN MED SNÖREN OCH HÅRSTRÅ
https://minfil.org/66idkbb4b2/Lisas_...diskb_nken.JPG

Edit: Speciellt bilden med diskbänken med snören och hårstrån är aktuell nu när det har tuggats så länge om snören.
Senast redigerad av Timeout 2015-11-10 kl. 23:11.
2015-11-10, 22:57
Medlem
Citat:
Vad är en vanlig våldtäkt? Tror du att en sjuttonårig tjej kan föreställa sig vad en vanlig våldtäkt är, förklara för oss med kuk hur en vanlig våldtäkt går till, du verkar ha blivit våldtagen några gånger, du borde veta hur det känns och om det är något man går med på utan att göra motstånd. Var det skönt?

Ja eftersom jag är tjej så vet jag hur vi pratar om det och om det skulle hända, rätt många tror att om man inte skriker eller slåss dvs inte stressar svinet man har att göra med så sticker han när han har fått sitt. En vanlig våldtäkt är när man inte har att göra med en mördare
2015-11-10, 22:58
Medlem
everythingiss avatar
Citat:
Vad är en vanlig våldtäkt? Tror du att en sjuttonårig tjej kan föreställa sig vad en vanlig våldtäkt är, förklara för oss med kuk hur en vanlig våldtäkt går till, du verkar ha blivit våldtagen några gånger, du borde veta hur det känns och om det är något man går med på utan att göra motstånd. Var det skönt?

Våldtäkt där man tvingar sig till sex är ju lite mer förekommande än att man hänger upp människor och dödar dem... eller sticker ut ögonen eller biter av kroppsdelar, om du helt ärligt inte förstår skillnaden så beror det inte på sättet den vanligaste överfallsvåldtäkten benämndes som... dvs VANLIG VÅLDTÄKT. Visserligen är överfallsvåldtäkter inte lika vanliga som våldtäkter inomhus vid tex alkoholintag, fest eller tom våldtäkter på sin fru eller flickvän.
2015-11-10, 22:58
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Det är ett tillstånd som heter Tonic Immobility jag menar - och kvinnan spelar inte död så sett:
Hon blir paralyserad av skräck.

Det finns namn på allt. Det betyder förvisso inte, att allt finns.
2015-11-10, 23:01
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Disponent
Hej Poppsan

Ganska bra beskrivning av händelseförloppet.
Men jag saknar vissa pusselbitar som jag räknar PÅ.
Det är tiderna och klockslagen.
Men.....jag återkommer när jag gjort sammanställningen av tiderna.

Disponent

Ja, ganska bra, det är förmodligen legan som inte fanns den där söndagen som gör hela fantasifostret till en riktigt hygglig teori. För att inte tala om en handske som fick vingar och slungades iväg en bra bit genom ladans luftrum.

Snörstumpar hittar NB i mellanrummet, han tar dem givetvis med sig in i slaktrummet och kastar i den snuskiga vasken helt övertygad om att polisen inte kommer att titta i denna del av byggnaden, NB är ett geni och det beror förstås på ett tunnelseende.

Vänligen, kan du beräkna flygtiden mellan legan och brunnen där handsken återfanns.

Helt seriöst, kunde du verkligen inte hitta en bättre teori här i tråden att leka med, om du nu har vänligheten att göra dig omaket att komplettera en händelsekedja med en tidsaxel?
2015-11-10, 23:02
Medlem
Citat:
I någon mån kan den del av röret där snöret påstås ha suttit skvallra om hur en eventuell tyngd påverkade anordningen. På bilderna ses spåren av snöret gå snett uppifrån vänster i bild till snett höger i bild. Jag tolkar det som om att något har tvingat slangen nedåt i den ände som går in i väggen.

Kanske så vek röret i taket sig åt vänster i bild.
Ja, den rörelse som kan förväntas är att hela den synliga konstruktionen rör sig som en pendel åt vänster i bild. Men det blir ingen stor rörelse. Maximal rörelse skulle man få om det vertikala röret vore upphängt i en led. Det är det ju säkert inte, men exakt hur det ligger till uppe i taket kan man inte veta. Om vi räknar på en helt rörlig infästning så blir den maximala rörelsen, om infästningen är precis i nivå med undertaket. Jämvikt fordrar en rörelse så att det belastade snörets tänkta förlängning vertikalt går genom ledpunkten. Jag kom fram till ca 5 cm sänkning av slangens fria ände inne i ladan. I praktiken blir det betydligt mindre. Snörmönstret går åtminstone åt rätt håll. Intressant vore kanske om slangen tagit emot mot kanten i hålet på ladans sida. Dock skulle kraften där bli väldigt liten, men damm skulle ha rubbats.

Även om jag gjorde den här analysen, så vet jag inte om frågeställningen är så viktig. Polisen tog helt enkelt tag och hävde sig upp, därmed var det avgjort att detta kunde vara en hängningsplats (egentligen tycker jag att det var lite vådligt att göra så, för då tog de i ett brottsplatsfynd !

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in