Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2017-01-07, 07:07
Medlem
ulliperssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karagd
Tack Lococco - instämmer helt med detta inlägg från dig. Jag törs också skriva könsord men ser det inte som ett vettigt sätt att debattera..

Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Vilka grupper då? Och agandan är inte politisk?

Hej !

Jag tycker att Lococco och Karagd förklarat tydligt vad #jagärhär har för ambitioner. Vi är en grupp som alla agerar separat med ambitionen att skapa ett debattklimat som alla kan delta i. 55 000 medlemmar med olika perspektiv och bakgrund. Ingen politisk agenda. Vilka grupper undrar du ujhs? ALLA grupper är svaret ur mitt perspektiv.

Min utgångspunkt är att alltid respektera andras åsikter, väga dessa mot mina egna och sedan stå fast eller omvärdera mitt synsätt. Så utvecklas ett samhälle.

MVH Ulrika Persson #jagärhär
Citera
2017-01-07, 07:13
Medlem
ulliperssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jordkraft
Nä. Jag känner mig utsatt av ert näthat så ni har inte tolkningsföreträde. Det har nämligen jag då, och jag är alldeles chockad över hur ni nättroll skrivit hat och hemskheter mot kvinnan Britta Svensson på Expressen idag. En hel armé av arga 'kvinnliga' södertörnsakademiker från Södermalm som tillsammans näthatar en stackars kvinna. En kvinna!
#BackaBritta

Men ni kommer säkert från hemska familjeförhållanden där pappa slog er och mamma svalt er, och ni var säkert mobbade i skolan också för att ni var fula, tjocka och dumma (barn kan vara så elaka) - så ni kanske också är offer ändå <3 Onlinekram och cyberomtanke från goda mig till stackars er <3

Hej !

Var i debatten som följde på Britta Svenssons debatt artikel finner du hat och hemskheter skrivna av #jagärhär? Jag försöker verkligen att hitta någon. Däremot hittar jag väldigt många som försvarar henne från de mindre trevliga kommentarer som skrivits i den tråden och försöker förklara vad Britta Svensson menar i artikel. Visa gärna vilken/vilka kommentarer du syftar på.

Citera
2017-01-07, 07:23
Medlem
ulliperssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackBooks
Fritt att lämna öppna tips ja, men faller det inte sektledningen på tungan så raderas de.

Det är fortfarande toppstyrt.

De som lämnar öppna tips som blir refuserade, blir de automatiskt utvisade från gruppen med???

Hej !

Om du provar att läsa gruppens förslag till nya riktlinjer igen så kanske du förstår. Dessa visar tydligt att gruppen INTE är toppstyrd utan exakt det motsatta.

OM ett förslag inte sorteras in under de riktlinjer gruppen skapat så raderas dom såklart men det förhindrar ju inte dig att agera i en för dig viktig diskussion. SJÄLVKLART blir du inte blockerad från gruppen pga av förslag du lämnar. Inte som man blir på Fria Tider om du ifrågasätter deras agenda.

MVH Ulrika Persson
Citera
2017-01-07, 07:43
Medlem
ulliperssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallfusion
Ondska och godhet? Är det här religiösa övertygelser du pratar om eller?

Hej !

Nej det har faktiskt inte någonting med religion att göra. Jag menar det mest basala i att vara människa. Du ska inte slå någon, du ska inte slå sönder en myrstack, dela med dig av chokladkakan, respektera alla. Det är vad jag menar.

Citera
2017-01-07, 08:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ullipersson
Hej ! Helt allvarligt förstår jag inte påståendet att #jagärhär "hotar" yttrandefriheten. Av hävd så har rasism, hat och hot på tex Fria Tider, Avpixlat osv fått stå oemotsagda. De som använder dessa sidor som sin enda nyhetsförmedlare och kommenterar kan jag förstå känner sig "hotade" av #jagärhär. Kan du vara snäll och berätta på vilket sätt #jagärhär försöker förhindra skribenter att framföra sin åsikt? För OM det är så skulle det motverka själva tanken med #jagärhär.

Mvh Ulrika Persson #jagärhär
Har du sett hur #jagärhär-medlemmar beter sig på Marcus Birros och Elisabet Höglunds sidor? Eller i kommentarerna till Expressenjournalisten Britta Svenssons artikel? Varken Birro, Höglund eller Svensson kan rimligtvis beskrivas som hatare eller rasist. Ändå blir de påhoppade på det mest osakliga sätt av folk från #jagärhär. Kommentarerna om Birro är ofta mycket nedlåtande. Jag har samlat några av dem här (titta under spoilern). Tycker du att det här språket är mindre hatiskt än det du påstår dig se på Avpixlat?

https://www.facebook.com/marcus.birr...98543070190370

(Samtliga kommentatorer är verifierade #jagärhärmedlemmar.)

Elisabet Höglund attackerades av #jagärhärare efter att hon uttryckt åsikten att några afghanska ensamkommande i ett uppmärksammat våldtäktsmål borde utvisas. Hennes ord förvrängdes, man försökte få henne till rasist, dödsstraffsförespråkare och homofob(!). Detta trots att det inte fanns något hat i hennes text. #jagärhärare ansåg att hon inte skulle skriva som hon gjorde eftersom "det byggs upp en omoralisk syn och förmörkar diskussionerna". Då förespråkar man censur.

(FB) Facebook-grupp mot näthat - #jagärhär

Britta Svensson anklagades av #jagärhärare för "populistiskt språkbruk" och för att "underblåsa ett generellt politikerförakt". Hon "piskar upp hat och domedagsprofetior", tar inte ansvar för "samtalsklimatet" etc etc. Detta för att hon kräver att politikerna ska ta människors oro på allvar.

https://www.facebook.com/expressen/p...54411749565345

Du och många andra i #jagärhär verkar vilja att obekväma frågor, t.ex. om invandringens konsekvenser eller s.k. antirasisters beteende, inte ens ska få diskuteras. Marcus Birro tog upp frågan om "det goda hatet", men då gick #jagärhärare bananas. Även sansade röster dränks av era kommentarer.
Senast redigerad av Nebeltag 2017-01-07 kl. 08:47.
Citera
2017-01-07, 08:14
Medlem
ForumApaches avatar
Ulrika Persson skjuter sig själv och gruppen i foten i varje kommentar hon gör.
Vilket är givetvis bara bra.
Hon personifierar så träffsäkert hycklandet och förljugenheten som genomsyrar gruppen.
Senast redigerad av ForumApache 2017-01-07 kl. 08:22.
Citera
2017-01-07, 08:40
Medlem
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Nebeltag
I en av kvällens aktioner anklagas Expressens Britta Svensson av #jagärhärare för "populistiskt språkbruk" och för att "underblåsa ett generellt politikerförakt". Hon "piskar upp hat och domedagsprofetior", tar inte ansvar för "samtalsklimatet" etc etc.

Jag tror att Tinuviel har rätt: Mina Dennert har skapat ett monster. I kommentarsfältet är det i stort sett bara #jagärhärare. I brist på kommentatorer från motståndarsidan att attackera vänder de all sin vrede mot Britta Svensson.

Var det hon skrev verkligen så hemskt? Läs gärna och döm själva:

http://www.expressen.se/kronikorer/b...an-regeringen/

Hej igen !

Jag hade inte läst debattartikeln eller kommentarerna på densamma tidigare men gjort det nu. Vad menar du med att #jagärhär skriver nedlåtande mot Britta Svensson? Det stämmer ju inte det du skriver. De citat du hävdar skrivits av #jagärhär skribenter är ju just de som #jagärhär reagerar MOT.

Britta Svensson har anklagats för populistiskt språkbruk, underblåsande av politikerförakt och uppiskande av hat och domedagsprofetior av bland andra Catarina Brown, Björn Ljungström, Viktor Gustafsson Naess och Johanna Jadling Ingvarsson. Är dessa personer inte med i #jagärhär, menar du?

De här personerna är ute efter att lägga locket på i viktiga frågor, det är helt uppenbart. Och de vänder sig mot Britta Svensson med anklagelser bara för att hon anser att politikerna måste ta samhällsproblemen och människors oro på allvar.

Dessutom förvränger du (medvetet?) mina ord. Jag skrev inte att de var nedlåtande mot Britta Svensson. Jag skrev att hon anklagas för "populistiskt språkbruk" och för att "underblåsa ett generellt politikerförakt". Det sägs att hon "piskar upp hat och domedagsprofetior", inte tar ansvar för "samtalsklimatet" etc.

Det är framför allt Birro som drabbats av nedlåtande kommentarer från #jagärhär.
Senast redigerad av Nebeltag 2017-01-07 kl. 08:49.
Citera
2017-01-07, 09:08
Medlem
ulliperssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nebeltag
Har du sett hur #jagärhär-medlemmar beter sig på Marcus Birros och Elisabet Höglunds sidor? Eller i kommentarerna till Expressenjournalisten Britta Svenssons artikel? Varken Birro, Höglund eller Svensson kan rimligtvis beskrivas som hatare eller rasist. Ändå blir de påhoppade på det mest osakliga sätt av folk från #jagärhär. Kommentarerna om Birro är ofta mycket nedlåtande. Jag har samlat några av dem här (titta under spoilern). Tycker du att det här språket är mindre hatiskt än det du påstår dig se på Avpixlat?

https://www.facebook.com/marcus.birr...98543070190370

(Samtliga kommentatorer är verifierade #jagärhärmedlemmar.)

Elisabet Höglund attackerades av #jagärhärare efter att hon uttryckt åsikten att några afghanska ensamkommande i ett uppmärksammat våldtäktsmål borde utvisas. Hennes ord förvrängdes, man försökte få henne till rasist, dödsstraffsförespråkare och homofob(!). Detta trots att det inte fanns något hat i hennes text. #jagärhärare ansåg att hon inte skulle skriva som hon gjorde eftersom "det byggs upp en omoralisk syn och förmörkar diskussionerna". Då förespråkar man censur.

(FB) Facebook-grupp mot näthat - #jagärhär

Britta Svensson anklagades av #jagärhärare för "populistiskt språkbruk" och för att "underblåsa ett generellt politikerförakt". Hon "piskar upp hat och domedagsprofetior", tar inte ansvar för "samtalsklimatet" etc etc. Detta för att hon kräver att politikerna ska ta människors oro på allvar.

Du och många andra i #jagärhär verkar vilja att obekväma frågor, t.ex. om invandringens konsekvenser eller s.k. antirasisters beteende, inte ens ska få diskuteras. Marcus Birro tog upp frågan om "det goda hatet", men då gick #jagärhärare bananas. Även sansade röster dränks av era kommentarer.

Hej igen och tack för dina länkar.

Jag har aldrig varit inne på Höglund eller Birros sidor tidigare. Jag har ju naturligtvis ännu inte kollat hela trådarna men det du pekar på är jag säker på att du kollat. Det jag först vill säga är att 55 000 medlemmar som har olika uppfattningar inte alltid håller med varandra. Var och en som skriver får ta ansvar för sina ordval.

Angående Britta Svenssons debatt artikel så tycker jag att den var bra och fick mig att tänka ett varv extra. Jag håller inte med de kritiska #jagärhär kommentarerna.

Angående Marcus Birro så har jag svårt att acceptera det språk och utmaningar han ger både i skrift och tal. Jag blir alltid osäker om han vill provocera eller om han verkligen menar det han ger uttryck för. Vissa av #jagärhär kommentarerna skulle jag kunnat skriva själv.

Angående Elisabeth Höglund så skulle jag också kunnat skriva likadana kommentarer. Hon är en kvinna som verkligen balanserar i sitt resonemang.

Var vill jag komma med mitt resonemang? Jag kan bara konstatera att jag inte skulle skriva under på allt som medlemmar i #jagärhär skriver. MEN jag står för allt det jag själv skriver.

MVH Ulrika Persson
Citera
2017-01-07, 09:11
Medlem
BlackBookss avatar
Citat:
Hej !

Om du provar att läsa gruppens förslag till nya riktlinjer igen så kanske du förstår. Dessa visar tydligt att gruppen INTE är toppstyrd utan exakt det motsatta.

OM ett förslag inte sorteras in under de riktlinjer gruppen skapat så raderas dom såklart men det förhindrar ju inte dig att agera i en för dig viktig diskussion. SJÄLVKLART blir du inte blockerad från gruppen pga av förslag du lämnar. Inte som man blir på Fria Tider om du ifrågasätter deras agenda.

MVH Ulrika Persson

Kan ju börja med att jag inte blivit insläppt med min privata profil.
Jäh har ingen rätt att begära att min vänlista ska vara öppen allt annat är ok, men blank nej.
Jag är blockad från jäh utan att jag sagt ett pip. Det är mer än vad fria tider gör. Tycker du det är bra att slänga ut personer som kan vara hur bra som helst men ni måste se allt som någon hemlig organisation där ingen får reda på vad uppgifterna ska användas till.
Citera
2017-01-07, 09:22
Medlem
ulliperssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackBooks
Kan ju börja med att jag inte blivit insläppt med min privata profil.
Jäh har ingen rätt att begära att min vänlista ska vara öppen allt annat är ok, men blank nej.
Jag är blockad från jäh utan att jag sagt ett pip. Det är mer än vad fria tider gör. Tycker du det är bra att slänga ut personer som kan vara hur bra som helst men ni måste se allt som någon hemlig organisation där ingen får reda på vad uppgifterna ska användas till.

Hej !

Tyvärr har jag ingen aning om varför du inte accepterades. Även jag har en fullständig stängd profil och jag blev accepterad. Har du frågat?

Som sagt har jag ingen insyn vilka överväganden administratörerna gör.

Citera
2017-01-07, 09:23
Medlem
Morgonrodnads avatar
Citat:
Hej Morgonrodnad !

Jag vill starta med att de sk fattigpensionärerna är en realitet och någonting som inte är värdigt Sverige 2017. De är inte så många men även om de bara vore en så skulle det vara en för många. Detta har jag många tankar om men i denna tråd ska vi diskutera #jagärhär.

Att Mina startade gruppen är riktigt men att tillskriva henne en slags ledarroll i gruppen är inte riktigt. Gruppen har endast en funktion, att medlemmarna känner gemenskap. Alla medlemmar skriver utifrån sig själv. Om man vill använda # så finns ett krav-var respektfull ! Anmälningar görs av de enskilda medlemmarna och Facebook gör bedömningen. Tilläggas kan att få igenom en anmälning via Facebook är INTE enkelt så om någon blir avstängd så ska det vara mycket grovt.

Det är tråkigt att du som medlem har missat saken men om du inte tillhör den hemliga ledningsgruppen så har du absolut ingen aning om hur beslut fattas i #JÄH och exakt vilken makt Mina har. Du vet inte ens vilka som fattar besluten.

Enligt #JÄHs instruktioner för anmälningar ska man komma lägga in ett förtal av meningsmotståndaren när man anmäler denne till facebook. Man skall försöka övertyga facebook om att personen i fråga är både kriminell och rasist. Detta är faktiskt näthat och inget annat. Som #JÄH sätter i system, varje dag. #JÄH är troligtsvis den största trollarmen av svenskspråkiga näthatare man kan hitta idag.

Citat:
Hej !

Om du inte kan uttrycka dig i andra termer så är det upp till dig själv.

Att skriva vilken syn #jagärhär gruppen har på migrationsfrågan är omöjligt. Vi är snart 55 000 enskilda personer som har sin egna individuella syn på den. Vi som är medlemmar har endast en gemensam vilja och det är att hyfsa debatten. Att hyfsa debatten innebär att fler vågar ge sin in i diskussioner på sociala medier. Oavsett vilken politisk syn du har, oavsett din religion, oavsett var på jorden du föddes ska alla kunna ges möjlighet att ge sig in i debatten. Först då kan vi utveckla ett samhälle där alla kan samexistera.

MVH Ulrika Persson

Faktum är att du som medlem är rätt unik i att inte fatta hur #JÄH ser på invandringen. Nästan alla andra aktiva medlemmar har lyckats läsa ledningens direktiv och vet att det här är den viktigaste frågan för #JÄH. När Birro som i milda ordalag problematiserat invandringen kritiserar näthatare som försvarat invandringen så behöver #JÄH-ledningen
bara peka ut kommentarsfältet för att medlemmarna ska förstå att man ska ösa sitt hat över Birro.

När ledningen pekar ut ett kommentarsfält där invandrarbrott diskuteras skulle man tycka att det självklara är att stoppa näthat mot brottsoffren. Klart och tydligt visa att det inte är ok att visa sitt förakt genom att förminska lidandet hos en våldtagen flicka eller pojke. Att det inte är ok att kalla mordförsök på blåsljuspersonalen för busstreck o.s.v.

Men tvärtom så ägnar sig #JÄH-aktivisterna löpande åt att näthata brottsoffren så länge förövaren är invandrare. Då ska brottsoffren hånas med påståenden som att våldtäkten säkert är påhittad eller att man åtminstone inte borde publicera saken.
Citera
2017-01-07, 09:28
Medlem
Citat:
[---] Var vill jag komma med mitt resonemang? Jag kan bara konstatera att jag inte skulle skriva under på allt som medlemmar i #jagärhär skriver. MEN jag står för allt det jag själv skriver.

MVH Ulrika Persson
Det finns säkert många #jagärhärare som inte är ute efter att tysta oliktänkande utan bara vill hyfsa debatten. Är du en av dem är det ju bra. (Jag såg t.o.m. att det fanns enstaka #jagärhärare som höll med Britta Svensson.) Jag är också övertygad om att långtifrån alla #jagärhärare är hatiska och nedlåtande, precis som långtifrån alla som skriver på Avpixlat eller Flashback är det.

Men du måste väl ändå hålla med om att det är ett problem när även sansade inlägg dränks av osakliga anklagelser och nonsenskommentarer av typen så mycket hat , #jagärhär plus hjärtan och nallebjörnar.

Det är ju debattförstörande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in