Citat:
Varför en läkare skulle vara intresserad av att delta i samhällsdebatten och ha synpunkter på orimliga konsekvenser av lagstiftning? Du har ju åsikter, gissar att du vare sig är jurist eller läkare men skriver glatt ändå. Vilket är bra. Våra lagar stiftas i demokratisk anda av ett folkvalt parlament, naturligtvis skall alla som vill vara med och diskutera deras utformning. Vilken konstig odemokratisk idé som ligger bakom din invändning kan jag bara spekulera i men den är obehaglig. Likaså att upprepade gånger kalla henne "prillig" och liknande stärker inte din argumentation utan tyder på att du i brist på argument istället kryddar med pejorativ för att få lite pondus i din text.
Att hon och är Horace vänner skall naturligtvis tas i beaktande men det gör fortfarande inte hennes påstående om tidsintervallet irrelevant och med anledning av påståenden om ovetenskaplighet så kan ju den lika väl läggas på de som menar att hon har fel:
Vidare:
Detta är alltså från Seebergers replik i SvD som i vart fall jag missat:
https://www.svd.se/sorgligt-angrepp-...om-vanligt-sex
Att hon och är Horace vänner skall naturligtvis tas i beaktande men det gör fortfarande inte hennes påstående om tidsintervallet irrelevant och med anledning av påståenden om ovetenskaplighet så kan ju den lika väl läggas på de som menar att hon har fel:
Vidare:
Detta är alltså från Seebergers replik i SvD som i vart fall jag missat:
https://www.svd.se/sorgligt-angrepp-...om-vanligt-sex
Jag reagerar lite på att hon säger att "Till en domstols uppgifter hör att formulera och pröva alternativa hypoteser till åklagarens tolkning att en våldtäkt har ägt rum." Är det verkligen domstolens (domarens, juryns) uppgift att formulera alternativa hypoteser? Jag trodde det var åklagare och försvar som stod för den uppgiften.
Jag uppfattar författaren/läkaren Seeberger som rätt okunnig i svensk juridik, och förstår inte varför hon tror att hon som läkare ska läxa upp domstolen. Det juridiska ligger oändligt långt utanför hennes expertis. Hennes inlägg är amatörmässigt, inte professionellt. Argumentet att sexuellt upphetsade män får höra vad de vill med en kvinna hör inte hemma i Sverige på 2000-talet. Ska män fritas från ansvar på grund av sexuell upphetsning? Även när de tar livet av kvinnor? Det verkar vara hennes poäng.
Erfaren sexdåre som han var borde han åtminstone ha förvarnat BO på att det kunde bli en ångestskapande, traumatisk och panikartad upplevelse att ha sex med honom. Men han ville uppenbarligen att den upplevelsen skulle komma som en obehaglig överraskning!
Senast redigerad av outoftheblue 2019-01-20 kl. 12:51.
Senast redigerad av outoftheblue 2019-01-20 kl. 12:51.