Flashback bygger pepparkakshus!
2018-01-07, 20:12
Medlem
mbrodins avatar
Jag har svår depression pga PTSD. Är deppig och har ångest dagligen, äter också mediciner.. kan tillägga att jag har ganska gott om ekonomiska medel, det gör en lugn, inte direkt mer lycklig, tro mig jag vet, då jag själv har varit i den sitsen när man knappt hade råd att spara undan och sånt. Man blir mer lugn i psyket, dock inte lyckligare. Lycklig blir man när man har allt bortstädat, t.ex. ett jobb man trivs med, kanske en partner (om man inte trivs med att leva singel), när man är totalt skuldfri, kunna resa eller hitta på saker utan att behöva ta lån etc. När man inte känner någon behov att känna sig tvingad att köpa saker för att tillfredsställa samhället, utan bara kan vara dig själv.

Att dessutom ha mycket ekonomiska medel gör att man blir mer på alert över vilka vänner man umgås med, vad dom säger och vill med Er vänskap. T.ex vissa vänner kanske bara är ute efter dina pengar, då blir man absolut inte lyckligare, mer tvärtom, likadant gäller familj och släkt, eller bara människor överhuvudtaget.

Så glöm att du blir lyckligare av att ha mer pengar, du blir bara lugnare i ditt inre. Kom ihåg det!

Hur ser mina dagar ut?
Jobbar mellan 08:00-17:00 (eget företag, där jag även jobbar inom kommunen) varje dag, har hund som man går ut med med jämna mellanrum, umgås med några vänner så ofta jag hinner, försöker träffa morsan och hennes man så ofta man hinner också. Annars gör man väl inte mycket mer än längtar till resor och olika events att gå på under våren och hösten. Fritiden ägnas mycket åt hunden och mina egna projekt inom programmering. Mellan allt detta äter jag ganska mycket tabletter mot min värk och depp/ångest (PTSD) och mycket annat.
Senast redigerad av mbrodin 2018-01-07 kl. 20:22.
Citera
2018-01-07, 20:22
Medlem
lemonzhellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enkeltulipan
Fast där är du kanske lite fel ute. Lycka är ju en känsla, och den är högst temporär. Ingen är lycklig alltid.
Sen är det säkert många som blir lyckliga av att göra nya saker och träffa nytt folk men det finns ju också massor av människor som avskyr det men lever lyckliga ändå. Vissa t.ex. blir jättenöjda med att bo ensam i en stuga med sina katter, eller någon blir jättelycklig av att jobba hela dagarna med sin forskning osv. Du kanske bara inte hittat din grej. Om du tror att du måste tycka om vissa saker som du egentligen inte tycker om är det klart att de inte kommer göra dig lycklig.

Exakt.
Det är väldigt lätt att falla in i en form som inte passar. Det gäller helt enkelt att hitta just ditt sätt att hålla den mörka hunden på avstånd.

För mig har det nästan aldrig varit interaktion med andra människor, utan oftast aktivitet i ensamhet. Att samla på något, arbeta med något kul på jobbet, planera ett garagebygge, fiska, läsa, bygga nåt på egen hand etc.

Lyckan är som sagt högst temporär. Vore konstigt annars.
Citera
2018-01-07, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enkeltulipan
Varför skulle man inte ha kul bara för att man vet att det är temporärt?

Därför att det skapas ingen mening pga att det inte finns någon hållbarhet. Det blir därför väldigt ytligt för det mesta. Har man behov av att känna detta så blir ju såklart inte jobbet där man får sin mening kring. Vi är ju evolutionsmässigt sett präglade av att leva i en mindre grupp med samma personer, vilket därför kan skänka mening i tillvaron.
Citera
2018-01-07, 20:33
Medlem
enkeltulipans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av delfintanke
Därför att det skapas ingen mening pga att det inte finns någon hållbarhet. Det blir därför väldigt ytligt för det mesta. Har man behov av att känna detta så blir ju såklart inte jobbet där man får sin mening kring. Vi är ju evolutionsmässigt sett präglade av att leva i en mindre grupp med samma personer, vilket därför kan skänka mening i tillvaron.

Om man nu ändå måste vara på jobbet kan man lika gärna ha så kul som möjligt där ihop med de andra. Och tycker man inte om de andra så får man undvika dem, men oftast sitter man ju i samma båt. Sen har ju de flesta inte sina starkaste relationer på arbetet utan de är lite ytligare. Men jag har träffat en massa intressanta människor på jobb som jag aldrig hade träffat annars.
Citera
2018-01-07, 20:36
Medlem
Ettrosatangentbords avatar
Jag har jobbat på samma ställe några år nu och jag känner inte någon där.
Citera
2018-01-07, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ettrosatangentbord
Jakten på lyckan har för mig pågått många år, sen jag var liten i princip. Det går inte att hitta den. Som Gunvald sa: Man får vara nöjd om man är lite glad ibland.

Så länge man inte är rik och tvingas löneslava så är jag tveksam på om det går att vara lycklig i den här världen. Tanken av att behöva löneslava i 40 år till får mig att tappa motivationen till det mesta. Jag vet, man behöver pengarna för att få mat på bordet och tak över huvudet. Jag kommer aldrig vinna miljoner på lotto, därför kommer livet alltid handla om att slaviskt följa scheman, betala räkningar, deklarera köpa onödigt skit om man får någon hundring över och låtsas att livet är så jäkla härligt.

Jag vet att det är oacceptabelt att säga såhär på flashback då man får många bittra surgubbar på sig men tänk om jag är olycklig just pga den mycket begränsade friheten man får pga all stress med jobb och andra skitsaker man egentligen inte vill veta av. Vad gör man då? Är ju bara att acceptera att livet kommer se ut såhär i 40+ år till.

Så jag undrar nu lite hur ni som har ett vanligt svenssonliv kan vara lyckliga om dagarna? Vad får er att ens vilja gå upp och jobba på morgonen? Så ni kan köpa en dyrare bil än grannens?

Berätta, hur ser eran vardag ut? Vad är höjdpunkten på dagen? Vad blir ni så lyckliga av att ni lyckas tänka positivt om dagarna? Hur orkar ni skratta och kallprata med folk ni egentligen inte bryr er om?

Ibland tror jag att jag har missförstått vad lycka egentligen är och att jag har på tok för höga krav på den.

Du missförstår precis allt.
För det första blandar du ihop lycka med pengar.
Fail.
Skaffa ett jobb som du VILL gå till varje morgon, ja det finns faktiskt sådana.
Du har inga barn förstår jag. Skaffa det. Det är lycka.
Solstrålarna som träffar kinden en vacker dag är lycka.
Ett positivt glädjande möte på bussen kan vara lycka.
Vad som helst kan vara lycka.
Sluta gräv ner dig i olycka.
Och skaffa dig en kul sysselsättning, jobb som fritid.
Ryck upp dig människa!
Citera
2018-01-07, 20:37
Medlem
Då det är helg är jag i allmänhet rätt lycklig, då är det:
7.00 motion av nåt slag
8.00 duscha och fixa frukost. Krypa tillbaka i sängen. Ligga och läsa eller lyssna på radio några timmar
12.00 ungefär, gå upp, fixa lite praktiska prylar
13.00 Lunch. Sen fixa fler praktiska prylar
15.00 Slöa eller ta promenad med frugan eller nåt i den stilen.
19.00 Middag
sen slöa fram till middan.

I veckorna är det lite beroende på, men en lycklig vardag är mer.
6.00 Vakna fixa frukost och softa lite
7.00 cykla till jobbet.
7.30 Jobba på engagerat, har ett rätt kul jobb
16.00 Cykla hem
16.30 Slöa, kolla netflix, lyssna på ljudbok eller nåt sånt. Ibland träna
19.00 Fixa middag tillsammans med familjen
20.00 Fixa praktiska grejer
21.00 softa.
Citera
2018-01-07, 20:47
Medlem
Jeltzins avatar
Jag får känslan att du kan vara deprimerad, det är iaf tankegångar hos dig som jag känner igen mig i från att själv har varit nere i det djupa hålet. Din världssyn har blivit skev, då det faktiskt går att hitta lycka i mycket av sakerna du beskriver, så som att umgås med vänner eller bara prata med en främling. När jag var deprimerad vad jag egentligen/också osäker och hade väldigt negativa tankegångar och kände mig allmänhet väldigt osäker, vilket gjorde det svårt att njuta av livets basala delar. Kika in min tråd om "wim-hof" det är en metod som jag använde för att ta mig tillbaka, bli tryggare i mig själv, gladare, ha mer motivation och i allmänhet må bättre.

Sido-note för att ta ett lite mer filosofiskt perspektiv på lycka:

Tror det är svårt att bli lycklig genom att fokusera på yttre faktorer såsom jobb, lön, osv. enbart. Krävs någon form av "internt" lycko-sökande också, där man eftersträvar att nå sina mål, ej relaterat till andra människor. Att nå frid inombords så man kan ha bra och djupa relationer med folk runtomkring tror jag också bidrar till en känsla av lycka. Att göra saker man mår bra av är en bra början och lära sig lyssna på vad som känns bra och mindre bra.
Senast redigerad av Jeltzin 2018-01-07 kl. 20:52.
Citera
2018-01-07, 20:51
Medlem
Ettrosatangentbords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eyecreate
Du missförstår precis allt.
För det första blandar du ihop lycka med pengar.
Fail.
Skaffa ett jobb som du VILL gå till varje morgon, ja det finns faktiskt sådana.
Du har inga barn förstår jag. Skaffa det. Det är lycka.
Solstrålarna som träffar kinden en vacker dag är lycka.
Ett positivt glädjande möte på bussen kan vara lycka.
Vad som helst kan vara lycka.
Sluta gräv ner dig i olycka.
Och skaffa dig en kul sysselsättning, jobb som fritid.
Ryck upp dig människa!

Jag syftar inte på pengarna i sig utan friheten pengar för med sig. Går inte att leva utan pengar, det är vi nog alla överrens om. Jag jobbar endast för pengarna, hade jag vunnit flera miljoner hade jag sagt upp mig direkt och.. jag vet inte. Kanske flyttat utomlands och börjat på nytt

Men jag förstår vad du/ni menar
Senast redigerad av Ettrosatangentbord 2018-01-07 kl. 20:54.
Citera
2018-01-07, 20:55
Medlem
Jeltzins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mbrodin
Jag har svår depression pga PTSD. Är deppig och har ångest dagligen, äter också mediciner.. kan tillägga att jag har ganska gott om ekonomiska medel, det gör en lugn, inte direkt mer lycklig, tro mig jag vet, då jag själv har varit i den sitsen när man knappt hade råd att spara undan och sånt. Man blir mer lugn i psyket, dock inte lyckligare. Lycklig blir man när man har allt bortstädat, t.ex. ett jobb man trivs med, kanske en partner (om man inte trivs med att leva singel), när man är totalt skuldfri, kunna resa eller hitta på saker utan att behöva ta lån etc. När man inte känner någon behov att känna sig tvingad att köpa saker för att tillfredsställa samhället, utan bara kan vara dig själv.

Att dessutom ha mycket ekonomiska medel gör att man blir mer på alert över vilka vänner man umgås med, vad dom säger och vill med Er vänskap. T.ex vissa vänner kanske bara är ute efter dina pengar, då blir man absolut inte lyckligare, mer tvärtom, likadant gäller familj och släkt, eller bara människor överhuvudtaget.

Så glöm att du blir lyckligare av att ha mer pengar, du blir bara lugnare i ditt inre. Kom ihåg det!

Hur ser mina dagar ut?
Jobbar mellan 08:00-17:00 (eget företag, där jag även jobbar inom kommunen) varje dag, har hund som man går ut med med jämna mellanrum, umgås med några vänner så ofta jag hinner, försöker träffa morsan och hennes man så ofta man hinner också. Annars gör man väl inte mycket mer än längtar till resor och olika events att gå på under våren och hösten. Fritiden ägnas mycket åt hunden och mina egna projekt inom programmering. Mellan allt detta äter jag ganska mycket tabletter mot min värk och depp/ångest (PTSD) och mycket annat.

Kolla wim-hof även du med, har också haft symptom liknande PTSD som har minskat kraftigt mha. att bara köra andningsövningar och kallduschar dagligen.
Citera
2018-01-07, 21:05
Medlem
ElvisFans avatar
Jakten på lycka är antagligen kontraproduktiv. Något många upptäcker i takt med åldern.

Det bästa för att vara lycklig/må bra är att ha en trygg grund. En bra och gångbar utbildning som alltid går att falla tillbaka på och som gör det lätt att byta arbetsplatser. Mellan arbetsplatsbytena tar man några veckors semester.

Statusprylar ger bevisat "lycka" endast några månader så de är inte värda att lägga energi på. Lägg pengarna på ett par kängor, kanske en kikare eller ett fiskespö och gå ut i naturen.

Det som gett mig största känslan av lycka och lyx är att jag försöker göra mig av med så många "måsten" som möjligt. När vänner måste måla om huset åker jag på weekendresa och när dom måste tvätta sätter jag mig på en restaurang eller går på bio. Tid är lyx!
Citera
2018-01-07, 21:21
Medlem
Hassan13371s avatar
Jag är lycklig så länge jag får knulla.
Inget knull = dålig dag
Knull = bra dag

Visar det dock inte utåt sett
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto