2020-06-05, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av genanse
Jeg er ikke rettslingvist, men har studert sprk og jobbet med et utall elever med minoritetssprklig bakgrunn i skolen. De setningene som er frigitt fra brevet inneholder feil jeg aldri har sett fr. For meg virker det mest sannsynlig at dette er skrevet av noen som forsker kamuflere sprket sitt.

Verbendelsene er et eksempel: Noen steder kuttes de helt ("slip fri", "forbered", "forsvin"), noen steder brukes de korrekt ("du vill lese", "vi mister"), andre steder er det brukt feil endelse ("vi behandlet", "seris med betala"). Helt usannsynlig at noen vil gjre alle disse feilene i samme tekst.

Skribenten mestrer tydeligvis ogs genitivsformen "hennes" i "hennes hus", men skriver ogs "henne siste minutter" og bruker "henne" i subjektsform. Hver for seg er ikke disse feilene uvanlige, men nr alle forekommer i samme tekst framstr det som at noen med vilje krydrer teksten med feil.

Bra analyse. Du beskriver godt hvordan tekst og sprk er tilgjort.
Forfatteren har gtt i noen fallgruber.
Citera
2020-06-05, 12:20
Medlem
Slettsnokens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timbar
Jo men hvis Svein Holden er med som rdgiver hele tiden burde det vre mulig forhindre TH og snakke seg inn i saken selv.
Jeg tror du overdriver forsvarers rolle i avhr.

Hen skal ikke avbryte eller rde den avhrte til si eller ikke si det ene eller det andre. Hen er en garantist for at avhret gr rett for seg, og kan be om pauser o.l. men ellers holde seg taus.
Citera
2020-06-05, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niffy
Har du lest Bertheussen-brevene?

Jeg skulle likt hre hva du mener om dem ogs...

Tenker du p den hysterisk morsomme "tilstelsen"? Den framstr jo enda mer amatraktig enn dette Hagen-brevet, tror jeg bare sier meg enig med Sylfest Lomheim og andre som har uttalt seg om det...
Citera
2020-06-05, 12:21
Medlem
NikoBoriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av toiko1
Du er en dum tolk som poserer som lingvist. Som man ser av utdraget bruker de ikke komma, noe som er typisk for steuropeere.

S om du oppfyller en sjekkliste f eks kommavaner og konsekvente stavefeil, s kan du konkludere med forfatterens opphav? Og du, som kaller andre idiot, nyer deg med manglende kommabruk.
Citera
2020-06-05, 12:22
Medlem
Niffys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NikoBoris
Personer med fagkunnskap mener at personen bak trusselbrevet ikke er nordisk. Det var da en merkelig pile of bullshit. Faktisk helt hrreisende naivt Alle andre menneskelige trekk og ndsverk kan kopieres, s ogs skriftsprk i et maskinskrevet brev. At man avslrer sitt utenlandske opphav uten engang forske skrive rett er merkelig og en av mange grunner til vurdere motsatt konklusjon. Jeg ser dokumenter og rapporter hver dag fra de fleste hjrner av verden skrevet til norsk og engelsk av folk som behersker sprket mer eller mindre, og for hva det enn er verd, jeg har aldri sett noe lignende som utdragene av trusselbrevet. De som ikke ser at dette er warisk sprkstil skal f arguemtere bedre en det jeg har hrt til n.

Citera
2020-06-05, 12:22
Medlem
Minnimuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aniani
Takk. Da er den teorien utelukket
Bare hyggelig. Fint se deg i trden igjen. Din juridiske kompetanse er verdifull.
Citera
2020-06-05, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Monsen
Her er to bker om kriminalteknisk lingvistikk som er gratis nedlastbare. Har ikke lest den selv, men kanskje interessant for flere?

Coulthard, M., Johnson, A., & Wright, D. (2016). An introduction to forensic linguistics: Language in evidence. Routledge.

Olsson, J., & Luchjenbroers, J. (2013). Forensic linguistics. A&C Black.

Sk her:
https://scholar.google.no/schhp?hl=no&as_sdt=0,5

Jeg utelukker ikke at dette er riktig, det blir samtidig veldig innlysende at det ogs finnes en norsk ( iallefall innvandrernorsk) i dette teamet.Ingen skal fortelle meg at det kommer sreuropeere til Norge som vet s mye om denne familien. Bare en snn ting som at de har funnet ut at TH er rik, og valgt og kidnappe akkurat hans kone virker usannsynlig.
Jeg er klar over denne artikkelen i Kapital men var ikke den p norsk. Av alle milliardrer i Norge er det jo rart at valget falt p denne familien gitt det kun dreier seg om utlendinger ( steuropeere) Jeg tror derfor at gitt dette er kidnapping finnes det en person som kjenner til denne familien som er norsk. Mulig har han ftt en utlending til skrive brevet.
Citera
2020-06-05, 12:33
Medlem
Hrte nettopp siste oppdaget med Mill i i Vg, og hva han tenker om familiens siste utspill hvor de lover betale.

De kan umulig tro at AEH er i live, og at kidnappere har sittet p henne i 19 mnd.

S hva nsker de og f ut av dette tro? Gitt TH er uskyldig, er dette et desperat forsk p f kidnappere til dukke opp igjen, la seg lokke av pengene s TH slipper ha mistanken hengende over seg. Det m jo vre det for hvis de serist nsket/trodde at det var mulig f AEH hjem i live hadde de vel betalt de frste 14 dagene.

S tror ikke dette handler om at de faktisk tror AEH er i live, men et desperat hp om f flyttet mistanken vekk fra TH.
Jeg vil bli veldig mistenksom hvis kidnapperne virkelig svarer. For tviler sterkt p at de tar sjansen p kreve noe etter s lang tid.
Citera
2020-06-05, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slettsnoken
Jeg tror du overdriver forsvarers rolle i avhr.

Hen skal ikke avbryte eller rde den avhrte til si eller ikke si det ene eller det andre. Hen er en garantist for at avhret gr rett for seg, og kan be om pauser o.l. men ellers holde seg taus.

Mulig det, men han har iallefall mulighet til ta opp samtale p opptaker. Og mener han politiet lokker han til si ting han ikke burde jo dette vre god dokumentasjon. Er klar over at det ikke kan brukes som bevis i en rettsak, men samtalen kan f.eks lykkes til media for sette politiet i et drlig lys.
Citera
2020-06-05, 12:36
Medlem
Niffys avatar
Citat:
Hrte nettopp siste oppdaget med Mill i i Vg, og hva han tenker om familiens siste utspill hvor de lover betale.

De kan umulig tro at AEH er i live, og at kidnappere har sittet p henne i 19 mnd.

S hva nsker de og f ut av dette tro? Gitt TH er uskyldig, er dette et desperat forsk p f kidnappere til dukke opp igjen, la seg lokke av pengene s TH slipper ha mistanken hengende over seg. Det m jo vre det for hvis de serist nsket/trodde at det var mulig f AEH hjem i live hadde de vel betalt de frste 14 dagene.

S tror ikke dette handler om at de faktisk tror AEH er i live, men et desperat hp om f flyttet mistanken vekk fra TH.
Jeg vil bli veldig mistenksom hvis kidnapperne virkelig svarer. For tviler sterkt p at de tar sjansen p kreve noe etter s lang tid.

Nyaktig det samme som vi s i juni i fjor, alts.
Citera
2020-06-05, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minnimus
Du har noen gode poeng. Det som frst og fremst taler for en eller annen involvering av TH er den retningen som etterforskningen peker. Jeg klarer ikke helt tro at de er fullstendig p villspor, 35 - 40 mann. De beste i Norge med kollektivt tunnelsyn?
Men - det kan finnes grunner til at han mtte vre i nrheten og bidra p et vis i denne operasjonen. Srlig hvis de er to, og mtte fungere som hverandres gjensidige alibi. Vi fr hpe p flere opplysninger som kan kaste lys over saken.

Hvis de er 2 som TH og VE?
Citera
2020-06-05, 12:39
Medlem
Slettsnokens avatar
Citat:
Mulig det, men han har iallefall mulighet til ta opp samtale p opptaker. Og mener han politiet lokker han til si ting han ikke burde jo dette vre god dokumentasjon. Er klar over at det ikke kan brukes som bevis i en rettsak, men samtalen kan f.eks lykkes til media for sette politiet i et drlig lys.
Det er undvendig, politiet tar opp alt p video.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in