2019-07-31, 14:13
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Men du hade inte hamnat i en sån situation, det var livvakts-Tim som väckte Jafaris irritation genom att snäsa av honom och sedan lyfta bort honom.

Om det är situationen efter dessa händelser som menas så är det väldigt knepigt, Jafari vill ha ersättning för sina hörlurar samt känner ilska efter bortlyftandet och lär inte försvinna förrän han känner sig kompenserad.

Ja, just denna specifika situationen är knepig. Framförallt eftersom man bara kan gissa vad egentligen hände, och vad som rörde sig i huvudet på rapparna och hur rädda de var för knivangrepp.

Men vad tänker du själv om den hypotetiska situationen jag målade upp? Hur skulle du själv känt, tänkt, och agerat? Låt säga att du råkar trampa fel person på foten, eller han kanske bara tyckte du tittade snett på honom? Sen blir han allt mer aggressiv, kanske pga narkotikaberusning?
Citera
2019-07-31, 14:13
Medlem
Citat:
Finns inget land utan livvakter, kriminalitet finns i hela världen. Bara mer eller mindre.

Och varför röstar du fram mer?
Citera
2019-07-31, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flekstor
Nu är ju detta afghanens egen begäran och det är förstås bra för honom att få höra försvarets frågor på svenska och sedan få tid att tänka ut ett svar medan tolken översätter.
Att man använder tolk till något så viktigt som en rättegång är inte på något sätt kontroversiellt. Samma vid en viktig politisk eller affärsmässig förhandling. Även om man förstår det mesta är det inte samma som att kunna kommunicera på sitt modersmål där man behärskar nyanserna. Både för att förstå och för att kunna uttrycka sig bra. Den som talar sitt modersmål är annars i överläge.

+ En säkerhet för rätten att folk inte i efteråt kan skylla på språkförbistring. "Jag missförstod... " "Jag menade egentligen".
Men visst, den som förstår språket hyggligt får lite extra betänketid men det är inte så mycket att göra åt. Det är nog nackdelar också, som att ens flow kan bli avbrutet när man ska vänta på tolken.
Citera
2019-07-31, 14:14
Medlem
langaocbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dodgy
Idag har jag blivit tillsagd att dels redogöra för ALLA skillnader mellan FUP och ALLA de åtalades vittnesmål i rätten, jag har även blivit tillsagd att titta på 30 min populärvetenskap även fast det inte var direkt applicerbart på detta mål. Helt absurt.

Jag vet inte hur mycket tid ni lallare har att spendera på relativt ovidkommande sysselsättningar. Jag postar här under mikropauser i arbetet. Det finns ingen tid för några andra tidsfördriv i mitt liv.

Precis , du postar dryga oneliners och inlägg dränkta i härskarteknik utan att besvära dig med att sätta dig in i fallet eller omständigheter som talar mot din ståndpunkt.
Då får du leva med att få skit.
Citera
2019-07-31, 14:15
Medlem
camos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flekstor
Försvaret har gett en rimlig förklaring.

Ja, det är deras jobb. ASAP ljuger ju i förhöret gällande glasflaska. Behöver man ljuga om man inte gjort något man inser är dumt?
Citera
2019-07-31, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
På ledarplats antyder Aftonbladet att alla (och främst då Expressen) som gräver i afghanernas tidigare brotts- och livshistoria går rasismens och Donald Trumps ärenden.

Ledarskribenten/fläsksvålen/riksinceln Daniel Swedin är inte riktigt klok.

Länk: https://www.aftonbladet.se/ledare/a/...-mot-rattvisan
Idioten har inte märkt att en mörkhyad man är anklagad
Citera
2019-07-31, 14:16
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apologist
Idiot. Risken är stor att de hugger en i ryggen o man dör. Det finns ett klipp på två kinesiska skolungdomar som gör just det.
Beror på hur snabb man är o hur många meter som skiljer åt.
Det mest logiska är att ta en "force multiplier" precis som Asap med följe gör i den här situationen.
Det andra är att man måste kontrollera handen som Asap försöker göra med Afghanen.

Du kan kalla mig för idiot hur mycket du vill men 10 av 10 självförsvarsexperter samt soldater kommer att säga exakt samma sak, gå aldrig in i närstrid med någon som har kniv.
Citera
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av camo
Det är en mycket smart förklaring, håller med. Tyder på att detta inte är första gången dessa snubbar är inblandade i fighter likt denna. Borde inte flaskhalsarna från de andra två flaskorna ligga där någonstans om de bara kastats i marken för att gå sönder? Jag tror glasdelar som använts som vapen tagits från platsen och dumpats.

Ja, det är nog ingen dum gissning. Det talar emot deras berättelse. Men försvaret verkar rätt bra på att komma med en massa förklaringar. De behöver ju inte vara vattentäta, räcker med att så rimligt tvivel.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TigerKid2
Att man använder tolk till något så viktigt som en rättegång är inte på något sätt kontroversiellt. Samma vid en viktig politisk eller affärsmässig förhandling. Även om man förstår det mesta är det inte samma som att kunna kommunicera på sitt modersmål där man behärskar nyanserna. Både för att förstå och för att kunna uttrycka sig bra. Den som talar sitt modersmål är annars i överläge.

+ En säkerhet för rätten att folk inte i efteråt kan skylla på språkförbistring. "Jag missförstod... " "Jag menade egentligen".
Men visst, den som förstår språket hyggligt får lite extra betänketid men det är inte så mycket att göra åt. Det är nog nackdelar också, som att ens flow kan bli avbrutet när man ska vänta på tolken.

Jag har inte sagt det heller, jag skrev:

Nu är ju detta afghanens egen begäran och det är förstås bra för honom att få höra försvarets frågor på svenska och sedan få tid att tänka ut ett svar medan tolken översätter.

En säkerhet för rätten att folk inte i efteråt kan skylla på språkförbistring. "Jag missförstod... " "Jag menade egentligen".

Det här kan ifrågasättas, oprofessionella tolkar kan bidra till förvirring och de som har använts verkar just vara amatörmässiga.
Citera
2019-07-31, 14:17
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamaSutra-Utter
Detta är ju i samband med att vakten tjafsar med J*fari. De har väl klippt bort alla delar där vakten tjafsar, lyfter och knuffar eftersom det inte ställer dem i särskilt ljus dager.

Låter långsökt att de redan i de läget planerade misshandeln. Tycker snarare det låter som att de säger typ ”yo, fuck this shit...” och går fram för att kolla läget.
Hur kan du se det? Bilderna visar bara två personer som i samförstånd närmar sig en händelse i bakgrunden varav den ene yttrar orden. Men mycket möjligt du har rätt.
Citera
2019-07-31, 14:17
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Du kan kalla mig för idiot hur mycket du vill men 10 av 10 självförsvarsexperter samt soldater kommer att säga exakt samma sak, gå aldrig in i närstrid med någon som har kniv.

Vad säger dessa experter om att vända ryggen till och försöka kubba ifrån en mer snabbfotad person som har en kniv?
Citera
2019-07-31, 14:18
Medlem
RonJeremyClarkss avatar
Citat:
Men du hade inte hamnat i en sån situation, det var livvakts-Tim som väckte Jafaris irritation genom att snäsa av honom och sedan lyfta bort honom.

Om det är situationen efter dessa händelser som menas så är det väldigt knepigt, Jafari vill ha ersättning för sina hörlurar samt känner ilska efter bortlyftandet och lär inte försvinna förrän han känner sig kompenserad.

I denna situation och utan något mål att bege sig till blir det väldigt jobbigt, det är livvakts-Tim man vill åt men han kan inte lämna Asap då det är hans jobb att vara nära honom.

Jag personligen hade försökt lura ut vad det är Jafari vill, men som sagt, situationen har ju uppstått på något sätt.

Hade de däremot kommit med knivar och krävt pengar hade handlingarna varit helt rättfärdigade.

Tycker inget speciellt om vad domstolen ska döma men allt talar för att amerikanerna får ett par månader vilket gör att de snart blir utsläppta.
Lite skadestånd, vet inte hur mycket men säg 5000 för skador, eventuell förlorad inkomst, sönderslagna hörlurar samt missat bröllop.

Men hoppas man tar hänsyn till afghanernas störiga beteende också.
Det var inte livvakten som väckte Mustafas irritation. Det hela började med att Mustafa frågade om någonting, oklart vad, sen uppfattade han den som svarade som otrevlig och bestämde sig därför för att börja trakassera sällskapet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in