Flashback bygger pepparkakshus!
2021-09-22, 22:26
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Varför inte söka själv? Det är hur enkelt som helst med tex Google. I brottsbalkens kapitel 6 får du svaren. Om du menar samlag eller motsvarande så hittar du följande:
” [K6]4 § Den som, med ett barn under femton år, genomför ett samlag eller en annan sexuell handling som med hänsyn till kränkningens allvar är jämförlig med samlag, döms för våldtäkt mot barn till fängelse i lägst två och högst sex år.

[S2]Detsamma gäller den som begår en gärning som avses i första stycket mot ett barn som fyllt femton men inte arton år och som är avkomling till gärningsmannen eller står under fostran av eller har ett liknande förhållande till gärningsmannen, eller för vars vård eller tillsyn gärningsmannen ska svara på grund av en myndighets beslut.

[S3]Är brott som avses i första eller andra stycket att anse som grovt, döms för grov våldtäkt mot barn till fängelse i lägst fem och högst tio år. Vid bedömningen av om brottet är grovt ska det särskilt beaktas om gärningsmannen har använt våld eller hot om brottslig gärning eller om fler än en förgripit sig på barnet eller på annat sätt deltagit i övergreppet eller om gärningsmannen med hänsyn till tillvägagångssättet eller barnets låga ålder eller annars visat särskild hänsynslöshet eller råhet. Lag (2018:618).”

Tack för det men det svarar fortfarande inte på frågan varför det anses vara ett barn när det gäller fotografering även om personen är över 15 år? Jag är bara ärligt fundersam kring logiken i tänkandet här.
Citera
2021-09-22, 22:26
Medlem
AlabamaHotcakess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ViscaCatalunya69
1. Sluta fåna dig, frågan var vad gränsen för vad som räknas som en ”äldre man” relativt en 17-åring. Du vågade inte ens svara på den enkla frågan.

Alla äldre än någon som är 17 är äldre per definition. Du kanske tycker att jag tramsar mig nu men om du tänker efter är det din fråga som är tramsig.
Däremot är den centrala frågan i detta om det är lämpligt att en 30+ riksdagsman ska få ragga på gymnasieelever aktiva i riksdagsmannens partis ungdomsförbund. Det handlar inte bara om ålder i sådana här situationer utan en helhetsbedömning av situationen.

Citat:
2. Så du anser att S, V, Mp och C tillåter att barn utnyttjas och att 15-17-åringar är för korkade för att själva avgöra vilka de ska eller inte ska ha sex med?

Om du menar att vuxna ska få manipulera barn till sex så bör detta vara olagligt om det inte redan är det.

Menar du följaktligen att högerpartierns vill höja "byxmyndigheten" eller är du bara dryg när du drar in ovannämnda partier?

Citat:
Vilket är ironiskt då 17-åringen själv anger att hon inte hade några som helst problem med att nobba Hanif.

Ja som tur var hade denna tjej troligtvis lite skinn på näsan, det betyder inte att alla barn har det.
Citera
2021-09-22, 22:28
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Svaret är ja. Personer under 18 år är per definition barn. Det är tillåtet att ha sex med en person mellan 15 och 18 år. Det är inte tillåtet att försöka få en sådan person att skicka nakenbilder.
Så då kan man tänka att det anses "värre" att få en bild?
Citera
2021-09-22, 22:29
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rskworpb
Lagarna för sexuell posering och att ha sex är olika. Vill du ha en bra redogörelse för vad som gäller i detta fall får du det av advokat David Massi här: https://www.youtube.com/watch?v=Ldsi6djBsO8
Tack ska kolla den imorgon.
Citera
Medlem
AlabamaHotcakess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Om hon nu uppnått en ålder då det är lagligt att ha sex med henne så rimmar det illa med att hon kallas barn och brottet rubriceras som utnyttjande av barn för sexuell posering. Det är det jag inte får ihop.

Nej, man betraktas i många avseende som barn i Sverige tills man är arton år fyllda. Att man får ha sex med någon som fyllt 15 betyder inte att de är vuxna.
Citera
Medlem
Citat:
Svaret är ja. Personer under 18 år är per definition barn. Det är tillåtet att ha sex med en person mellan 15 och 18 år. Det är inte tillåtet att försöka få en sådan person att skicka nakenbilder.

Ett mycket korrekt svar.
Citera
2021-09-22, 22:30
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Så då kan man tänka att det anses "värre" att få en bild?
Det är mer komplicerat än så att skriva lag.
Citera
2021-09-22, 22:31
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrMurdoch
Ett mycket korrekt svar.

Men inte helt korrekt, mer korrekt svar får man av advokat David Massi: https://www.youtube.com/watch?v=Ldsi6djBsO8
Citera
2021-09-22, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlabamaHotcakes
Alla äldre än någon som är 17 är äldre per definition. Du kanske tycker att jag tramsar mig nu men om du tänker efter är det din fråga som är tramsig.
Däremot är den centrala frågan i detta om det är lämpligt att en 30+ riksdagsman ska få ragga på gymnasieelever aktiva i riksdagsmannens partis ungdomsförbund. Det handlar inte bara om ålder i sådana här situationer utan en helhetsbedömning av situationen.

Om du menar att vuxna ska få manipulera barn till sex så bör detta vara olagligt om det inte redan är det.

Menar du följaktligen att högerpartierns vill höja "byxmyndigheten" eller är du bara dryg när du drar in ovannämnda partier?

Ja som tur var hade denna tjej troligtvis lite skinn på näsan, det betyder inte att alla barn har det.

Det är du som fånar dig när du kallar en 30-åring för en ”äldre man”.

Så du anser alltså att personer 15-17 är för korkade för att själva besluta vilka de ska ha sex med. Frågan är varför du undantar 18-åringar från din lilla morallag.

Tänk att S, V, Mp och C inte verkar dela din åsikt.

I själva sakfrågan så finns det inga som helst bevis för att något av det du påstår har hänt. Du låter som en fullfjädrad mytoman.
Senast redigerad av ViscaCatalunya69 2021-09-22 kl. 22:36.
Citera
2021-09-22, 22:36
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Det är mer komplicerat än så att skriva lag.
Då antar jag att det även skulle vara olagligt att filma/ta bilder när man har sex med en person som är 17 även om vederbörande är med på noterna?
Citera
2021-09-22, 22:41
Medlem
Citat:
Tack för det men det svarar fortfarande inte på frågan varför det anses vara ett barn när det gäller fotografering även om personen är över 15 år? Jag är bara ärligt fundersam kring logiken i tänkandet här.
Ja det känns märkligt, men i inlägget före mig så finns en länk till massi. Nu är det lite mer som krävs över 15 för att vara brottsligt.

Nån har sagt att även mellan 15 och 18 är man inte helt vuxen i sina tankar och dessutom anses bilder vara problematiska för lång tid i framtiden.

Men jag kan tycka att det vore enklare att förstå om det var samma ålder för alla skyldigheter och motsvarande rättigheter.
Citera
2021-09-22, 22:41
Medlem
AlabamaHotcakess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ViscaCatalunya69
Det är du som fånar dig när du kallar en 30-åring för en ”äldre man”.

Så du anser alltså att personer 15-17 är för korkade för att själva besluta vilka de ska ha sex med.

Nej en 30 årig man är äldre än en 17 årig tjej. Slå det på miniräknaren om du inte tror mig.

Nej det är din omskrivning av min ståndpunkt. Den blir inte mer sann för att du fortsätter upprepa den likt en papegoja.

Citat:
Tänk att S, V, Mp och C inte verkar dela din åsikt.

Gör SD, M, KD & L det menar du?

Citat:
I själva sakfrågan så finns det inga som helst bevis för att något av det du påstår har hänt. Du låter som en fullfjädrad mytoman.

Vi diskuterar anklagelserna i denna tråd som trådtiteln skvallrar om. Jag har inte påstått något som inte inbegriper vad som sagts av HB eller tjejen. Det står dig fritt att avfärda vem du vill som lögnare men det betyder inte att andra inte får diskutera sakfrågorna kring anklagelserna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in