2022-03-01, 05:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flaklypan
Jag gjorde en EDIT på min post för att utveckla lite, läs den så hörs vi sen...

Detta hamande till fel person. Se om du kan fixa det
Citera
2022-03-01, 05:27
Medlem
Ryska militären uppger att man flyttar styrkor från fjärran östern i riktning mot Europa enligt svenska Yle i Finland.
Citera
2022-03-01, 05:29
Medlem
Drooids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bottenpaflaskan
Hur stor tror ni risken är att Putin beordrar attacker mot de västerländska vapentransporter som är på väg in i Ukraina?
Som han agerar nu kan man inte utesluta att han väljer att bomba dom innan dom nått Ukrainskt territorium, dvs i Polen tex. Han måste ju vilja stoppa dom till varje pris innan dom kan sättas in mot den fordonskonvoj som är på väg mot Kiev.
Det är klart att Putin inte gillar vapenleveranser. Jag tycker inte att Putin är helt frisk men han är inte så korkad att han skulle få för sig att bomba i ett NATO-land. Däremot kommer säkert de ryska invasionsstyrkorna försöka förstöra leveranserna när de är inne på ukrainsk mark. Det är nog mycket planering som pågår för att få in alla vapen säkert.
Min gissning är att det blir många små lastbilstransporter från flera grannländer.
Citera
2022-03-01, 05:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JagAxelochVladimir
Putin kan nog sälja av en bit av Ukraina till Kina som täcker sanktionerna och kostnaderna för kriget.
Eller varför inte Moldavien... Skulle han fått bra betalt för så att Kina kan leverera sina produkter rakt in i EU.

Isf övertar Kina Putins problem.
Ett styckat Ukraina, sålt till Kina, vilken politisk bomb...
Nej det blir ju precis lika illa som nu.
Så galna är inte kinserna.
Citera
2022-03-01, 05:30
Medlem
calmsolutions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leosurvey
Nja nu börjar det bli svårt. Slår man en ring runt Kiev och på så sätt hindrar flykt ut ur staden samtidigt som man går in i staden då blir det kymigt för dom som är i byggnaderna. Då tror jag inte man håller ut länge. Går ryssarna systematiskt tillväga och inte stressar utan tar byggnad för byggnad då blir det trångt till slut. Vad är då värdet att sitta i ex en tvåa i ett höghus inträngd med ett vapen och där envetet hålla fast att dö för sitt land.

Det blir ju också på sitt sätt ett självmord utan egentlig mening. Så länge man var ute på fälten och höll ryssarna stången då var det väl några positiva vibbar .Men nu? Vad var det Hitler sa? - Alles ist verloren . Allt har sitt slut och den tiden rycker tyvärr nu allt närmare för Ukrainarna i detta krig.

Jag tror du underskattar de ukrainska styrkorna, det är inte någon motståndsrörelse vi pratar om utan militära, tränade enheter. De kommer inte sitta ihopkrupna i någon lägenhet och vänta på att få göra småskaliga attacker, det kommer bli regelrätta strider och det kommer innebära många offer på bägge sidor.

Om Kiev faller så kommer motståndet gå in i det du beskriver men det kommer ta tid för ryssarna, jämför bara med striderna i Syrien och Afghanistan. När du inte vet vem som är fienden är det extremt svårt.

Lägg då även till det faktum att de flesta är emot Ryssland och att ryska soldater inte är intresserade av att mörda människor som är deras släkt och vänner bara för att Putin försöker tvinga dem.
Citera
Medlem
Bra att Ryssland förflyttar sig i en gigantisk konvoj och tar tid på sig, det ger Ukraina tid att demoralisera Ryska trupper med lite drönarattacker.
Citera
Avstängd
zergrushs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reiwa
Ett jävla tjat om dessa så kallade "hemska nazister" i Azov. För att få lite perspektiv på det så är det alltså ett hundratal personer det rör sig om i ett land med 40 miljoner invånare.

Ett hundratal personer använder alltså Putin som svepskäl för att invadera ett helt land. Ungefär lika rimligt som om Ryssland skulle invadera Sverige och skylla på att det finns ett hundratal medlemmar i NMR här.
...i synnerhet som Putin skickar ut hyrda dödspatruller, under ledning av den här ariske sköningen med SS-tatueringar, för att mörda Ukrainas ledning: Nej, hela "nazist"-spåret är enbart rent dravel från Kreml så det har vi kunnat lägga åt sidan för längesedan.
https://twitter.com/thetimes/status/1498210637440327682
Citat:
More than 400 Russian mercenaries are operating in Kyiv with orders from the Kremlin to assassinate President Zelensky
The Wagner Group, a private militia run by one of President Putin’s closest allies, flew in mercenaries from Africa five weeks ago on a mission to decapitate Zelensky’s government in return for a handsome financial bonus.

The mercenaries have been told that Putin wants a brief pause to show that he is negotiating with Zelensky, but assured them that no deal would be reached and that the effort would be simply “smoke and mirrors”, according to a source close to senior members of the Wagner Group.

The mercenaries are awaiting a signal from the Kremlin and have been promised hefty bonuses for killings in the next few days and safe passage out of Ukraine before the end of the week. In addition to Zelensky their hit list contains 23 other figures, including the prime minister, the cabinet, the mayor of Kyiv, Vitali Klitschko and his brother Wladimir, both popular former boxing champions who have joined the military fight against the invaders.
https://www.thetimes.co.uk/article/v...dent-cvcksh79d

Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Jämförelsen USA-Ryssland blir lite infantil och jag förstår inte heller varför man ska kvitta krigsbrott mot varandra.
https://en.wikipedia.org/wiki/Whataboutism
Citat:
Whataboutism
Whataboutism or whataboutery (as in "what about…?") is a variant of the tu quoque logical fallacy, which attempts to discredit an opponent's position by charging hypocrisy without directly refuting or disproving the argument.
Det är det enda Putin-runkarna har att komma med numera, så förbered er på mer av den varan i tråden!
Citera
2022-03-01, 05:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fr0g
Handlar inte om det. Jag tycker bara det är ganska finurligt hur EU såhär lättvindigt helt plötsligt avgudar Ukraina. Innan detta krig har ingen pratat om Ukraina, och OM vi pratat om Ukraina så har det handlar om ja, delvis den här nazismen.

Att man inte förstår att det är en ganska stor sak att Ryssland genomför den största invasionen sedan andra världskriget i EU:s direkta närområde samtidigt som man hotar resten av världen med kärnvapen får stå för dig.

Citat:
Ursprungligen postat av fr0g
Din jämförelse med NMR haltar lite eftersom att svenska försvarsmakten inte FÖRSER NMR MED STINGERS… och EU planerar inte att leverera stridsflygplan och drönare till NMR. klarade du inte ens av att tänka 2 cm längre än näsan? Vakna till lite det är gryning nu. det är just den detaljen, att det är EU länder som skriver under. Det är underskriften från EU som är det intressanta. Inte om Nazism är dåligt, om azov är dumma eller inte eller om Putin har rätt eller fel.

För ingen bryr sig om det finns ett par hundra nazister i ett land med 40 miljoner invånare. Bara paranoida kroknäsor och Putin-anhängare gör det när det gynnar era intressen.
Citera
2022-03-01, 05:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shoottheelks
Sverige skall inte skicka några raketer till U.

vapen, teknologi , 5000 st pansarbrytande raketer osv är skickade sedan regeringsbeslut från i går.. Så jo, det är skickat.
Citera
2022-03-01, 05:32
Medlem
Flaklypans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Ja ingen kommer att backa. Detta krig blir långt.
Ukraina är knappast perfekt men står det mellan Ryssland och Ukraina har jag inte svårt att välja sida.
Det Putin gör nu är totalt vansinne.

Vet inte om det kommer att bli lång eller kort, men fult kommer det bli och med många många civila skadade och döda!

Det som skulle ha blivit Ryssland, NATO och kanske tom USA har nu dragit in hela Europa (EU) så nu ligger vi bara ett litet steg från WW3!
Citera
2022-03-01, 05:33
Medlem
calmsolutions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deathisfakenews
Jag kan för lite om rysslands politik för att säga att du har rätt eller fel om hur Putins underordnade känner inför honom som ledare. Att han har höga ambitioner att uttöva en absolut makt och göra Ryssland till en stormakt igen är uppenbart. Jag gillar inte Putin. Men att attackera honom som person är som att attackera en präst när det är kyrkan det är fel på.

I detta fall så är det inte fel på Ryssland (”kyrkan”), det är Putin personligen som är problemet och det kommer de flesta runt honom snart inse. De vill inte hjälpa till med att mörda sina egna vänner i Ukraina.

Edit:
Jag fortsätter länka detta för det är så talande ansiktsuttryck hos Putins åhörare;
https://www.dailymail.co.uk/news/art...sanctions.html
Senast redigerad av calmsolution 2022-03-01 kl. 05:56.
Citera
2022-03-01, 05:33
Medlem
shoottheelkss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Syclone71
vapen, teknologi , 5000 st pansarbrytande raketer osv är skickade sedan regeringsbeslut från i går.. Så jo, det är skickat.

Nej. Vi skickar inga raketer.

Vi skall skicka 5000 p-skott.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in