Citat:
Ursprungligen postat av
Grantoppen2
Det kan inte vara s att den mesta data som finns helt enkelt inte anser att skatt r stld? Jag antar att chat GPT ger en samlad bild och inga avvikelser frn vad som r den gngse uppfattningen?
Ja precis s lr det vara.
Den bara mappar indata till frgorna den fr.
Citat:
Ursprungligen postat av
Grantoppen2
De flesta partier i Sverige idag r vl helt verens om att skatt behvs annars skulle vi snart inte ha ngot samhlle kvar.
Riksdagspartierna mste av pragmatiska skl lgga sig nra den rdande mitten. Fr att f rster.
Och eftersom mitten i Sverige r lngt till vnster s blir det s.
Citat:
Ursprungligen postat av
Grantoppen2
Infrastruktur, sjukvrd och vgar etc skulle kollapsa utan underhll och pengar. Kriminaliteten skulle ka lavinartat nr mnniskor blir desperata. Bara de med pengar skulle f vrd, barnaddligheten skulle ka osv.
Sveriges skattekvot r ca 43%.
Och Schweiz r ca 28%. S dr r det d nstan som du skriver. Ja det borde du anse som en konsekvens iaf.
Och Singapore med sina 13% lr det definitivt vara som du skriver. Eller hur.
Citat:
Ursprungligen postat av
Grantoppen2
Men jag tycker det r konstigt att chat gpt skriver TAR frn medborgare och fretag istllet fr betalas av t ex. Det r vl en hgervridning om ngot.
Kan vara s att indata verstts till engelska och sedan svaret tillbaka.
Och det kan ju vara s i USA att man skriver "government takes".
S hr blev det p engelska:
jag: is tax theft?
ChatGPT: No, tax is not theft. Tax is a form of revenue that governments collect from citizens and businesses to finance public services and expenditures such as infrastructure, education, and healthcare. Taxes are an essential part of societal development and contribute to maintaining a functioning public sector and welfare state.
Hr anvnde den ordet collect. Och det blir vl "tar" nr det verstts.
Tror inte det r ngon djupare mening hr.
Dremot s skulle jag sga att tar r mer korrekt. Det r verkligen tar iom att det inte finns ngon frivillighet. Om du inte betalar skatt skicka verheten sina bevpnade torpeder efter dig.
Men ChatGPT slingrar sig:
jag: is tax taken by force from the people?
ChatGPT: Tax is collected by law from individuals and businesses, and failure to pay taxes can result in legal penalties. However, tax is not taken by force from people in the sense that it is not taken without their knowledge or consent.
Det sista r ren lgn. Sger jag att jag vgrar (dvs no consent) s kommer verheten att plundra mig iaf.
Hade vi talat om sex hade skatt varit vldtkt.