Citat:
Jag har tänkt på en sak.
I videon med socialen så verkar det som att det är ett återbesök av utomstånde konsulter, vilket jag antar bottnar i tidigare besök eller anmälningar. I den videon visar L upp en crockpot, och säger något i stil med "titta här, vi kan laga mat...".
Är det för att det inte fanns det förut eller att de har uppgraderat vissa asker i huset, för att kunna visa för myndigheterna att de är ansvarsfulla? Jag får intrycket av att L gärna visar att de faktiskt är ansvarsfulla.
Som du säger har nog L grävt sin grav här. Vet du om det är rimligt att barnet någonsin återgåt till hemmet? Det måste väl ske en markant förbättring innan det kan ske? Jag killgissar att barnet inte kommer tillbaka till det huset, eller till Ls vårdnad, så länge det pågår några doghouse-fasoner.
Om vi nu utgår från min tidigare teori att gubben och L är psykiskt sjuka, schizofrena möjligen, är det någonsin rimligt att låta barnet återkomma till modern? Hon behöver väl vara med i någon form av öppenvård med socboende om det ska vara rimligt?
I videon med socialen så verkar det som att det är ett återbesök av utomstånde konsulter, vilket jag antar bottnar i tidigare besök eller anmälningar. I den videon visar L upp en crockpot, och säger något i stil med "titta här, vi kan laga mat...".
Är det för att det inte fanns det förut eller att de har uppgraderat vissa asker i huset, för att kunna visa för myndigheterna att de är ansvarsfulla? Jag får intrycket av att L gärna visar att de faktiskt är ansvarsfulla.
Som du säger har nog L grävt sin grav här. Vet du om det är rimligt att barnet någonsin återgåt till hemmet? Det måste väl ske en markant förbättring innan det kan ske? Jag killgissar att barnet inte kommer tillbaka till det huset, eller till Ls vårdnad, så länge det pågår några doghouse-fasoner.
Om vi nu utgår från min tidigare teori att gubben och L är psykiskt sjuka, schizofrena möjligen, är det någonsin rimligt att låta barnet återkomma till modern? Hon behöver väl vara med i någon form av öppenvård med socboende om det ska vara rimligt?
Ang. crockpoten. Svårt att veta. Jag tror hon bara gör sig till, ett beteende som går i linje med hennes generella attityd mot myndigheter. Ja, självklart vill hon visa att hon är ansvarsfull. När socialen oftast gör hembesök så är de planerade. Familjerna vet således om att socialtjänsten kommer hem till dem. Då är det inte allt för ovanligt att hemmet är städat och i ordning.
Ang. återgång till hemmet. Det varierar från fall till fall. Frågan är ju vad socialsekreterarna har satt upp som områden som behöver förbättras. Är det hemmiljön som behöver förbättras? Då kanske det bara räcker med att L flyttar in hos sin mamma, givet att det hemmet är i bättre skick än det där rucklet hon bodde i innan. Är det ett missbruk som mamman behöver få bukt över? Då behöver hon kanske söka stöd från missbruksvården, osv. Sen så kommer frågan om trovärdighet in i bilden också. Hur pass trovärdig upplever socialsekreterarna att L är när/om hon säger att hon vill förändras.
Om L är lika övertygad om sin världsbild och sitt levnadssätt som jag tror att hon är kan jag inte heller se att hon kommer få se sin unge igen. Att hon söker stöd från han den där Lutmark säger ju allt i princip...