Citat:
Ursprungligen postat av
Moscow-Mule
Tack för klargörandet och du sätter huvudet på spiken! De finns de som har så meningslösa liv att de, precis som du säger, ”måste leka annan åsikt bara för att”. De tror egentligen inte på vad de säger, men driver det ändå mest bara för att reta och provocera någon annan.
Beteendet matchar rätt exakt mentalt hur en 6-åring kan bete sig så du behöver nog inte oroa dig om yttrandefriheten. Det är nog bara så enkelt som att om det nu finns en massa människor som vill leka 6-åringar på internet, så finns det numera också en mamma och pappa som säger till lilla Totte att fortsättningsvis leka en annan lek.
Ett annat alternativ kan ju vara att växa upp och bete sig som normalt fungerande människa? Eller?
Konstig argumentation som inte ens klargör något om yttrandefriheten. En intellektuell lek innebär att de man diskuterar med måste skärpa sin egen argumentation och tänka efter. Inte alls för att reta eller provocera som mål, mer som träning. Men samtidigt tänker man, ingen kan väl vara så dum att de tror, att någon tror att jorden är platt? Nån gång måste de väl vakna upp? Tänka efter och bli vuxna.
Ingen sexåring beter sig på det sättet. Det finns inte heller några föräldrar på internet som säger till. Tvärtom är de lika inskränkta. Du har förstås rätt att driva med människor inom yttrandefriheten och jag menar att det liksom 1:a april, gör människor mindre godtrogna och får dem att fundera över vad andra säger. Lära dem att vara kritiska till vad andra säger. Hör du till dem som trott, att det finns de som verkligen tror att jorden är platt och först nu insett sanningen, anser jag nog att du nu har blivit lite mer vuxen. Men fundera så här i så fall, hur fan kunde du vara så dum?
Var det för att andra dumma också trodde det och skapade ett narrativ, som skapade någon form av psykos hos en stor grupp, där ingen faktiskt ställde sig den enkla frågan, är det här verkligen sant, och faktiskt tänkte efter?
Nu handlar det här om man ska få anse något, fastän det är fel. Så i den här frågan står jag på de dummas sida. Jag anser att man har rätt att ifrågasätta förintelsen, även om vi vet att den hänt, liksom att jag anser att du har rätt att tro, att det finns de som faktiskt tror att jorden är platt. Eller ska vi sätta dig i fängelse också?