Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2023-10-21, 22:56
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av expat2021
Nej det är inte så det fungerar, det tar tid för en återvändare att få tillbaks samma rättigheter och det är inte ens säkert att man får det alls ens efter 1 år i Sverige.

Jag känner personligen en svensk som jag träffade utomlands som återvände till Sverige, bodde där i över 1 år och upptäckte efter det att han hade cancer. Han fick betala närmare 1 miljon kronor ur egen ficka för att han inte fick tillbaks rättigheter till vård. Motiveringen var bl.a. att myndigheterna inte trodde att han hade för avsikt att stanna permanent i Sverige eftersom han inte hade sökt egen bostad utan bodde hos sin sjuka mamma som han tog hand om.

Så det finns ett godtycke här, som återvändare måste man övertyga myndigheterna om att man har för avsikt att stanna permanent och även då tar det tid innan man får tillbaks samma rättigheter.

Enligt lagen har alla svenska medborgare rätt att åter bosätta sig i Sverige och ta del av samma sociala förmåner (och skyldigheter) som andra invånare.
Jag har genom mitt jobb träffat ett flertal utlandssvenskar som återvänt, är också själv en, det har aldrig varit minsta problem eller ifrågasättande. Flyttar man tillbaka och formellt folkbokför sig i Sverige är man åter en invånare i landet.

Hur lång tid själva pappersexercisen och registreringen kan ta vet jag ej, tidigare tog det 1-2 veckor.
Senast redigerad av coli 2023-10-21 kl. 22:59.
Citera
2023-10-21, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Vad menar du med din otrevliga kommentar?

Felicia är inte en utlandssvensk.
Hon är inte utflyttad, har inte registrerat sig som emigrerad.
Hon är folkbokförd på en c/o adress där hennes bror också är skriven.
Adressen tillhör sjukvårdsregion Stockholm - därför hör hon till ett Stockholm sjukhus om om behöver inneliggande vård. Beroende på vilken vård hon behöver kan Karolinska sjukhuset vara en lämplig vårdinrättning för henne.

Vad är det som du betecknar som IDIOT i detta?

Om man defakto bor permanent utomlands och det upptäcks så blir man utskriven även om man själv inte skriver ut sig själv. Det är dessutom ett brott att inte folkbokföra sig korrekt.
Senast redigerad av expat2021 2023-10-21 kl. 23:02.
Citera
2023-10-21, 22:58
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shvetsiya
Oavsett om Daniel har klantat till det där med kommunikationen, så har han ju iallafall fixat hem Felicia.
Vi vet ju inte vad som hänt, men det kan ju varit trassel med polisen och nåt fängelsestraff som hotade.
Får viss känsla av hur han uttrycker sig i text att han är snabb och en doer, sen kanske han inte tänker efter fullt ut. Men han får ju saker att hända och han har ju lyckats med sitt uppdrag.
Sen blev det ju inte så jävla bra med bilden som målade upp av hela grejen.

Visst han kan ha lyckats få hem henne - på andras bekostnad.
Hade han gjort det utan GFM-tiggeriet hade han fått kred och uppskattning.
Nu är han en misstänkt bedragare.
Citera
2023-10-21, 22:59
Medlem
Citat:
Enligt lagen har alla svenska medborgare rätt att åter bosätta sig i Sverige och ta del av samma sociala förmåner (och skyldigheter) som andra invånare.
Jag har genom mitt jobb träffat ett flertal utlandssvenskar som återvänt, är också själv en, det har aldrig varit minsta problem eller ifrågasättande. Flyttar man tillbaka och formellt folkbokför sig i Sverige är man åter en invånare i landet.

Hur lång tid själva pappersexercisen och registreringen kan ta vet jag ej, tidigare tog det 1-2 veckor.

Du har som sagt var fel, du är inte påläst.
Att vara folkbokförd i Sverige är inte det enda kravet för att få gratis vård.
Senast redigerad av expat2021 2023-10-21 kl. 23:03.
Citera
2023-10-21, 23:04
Medlem
Citat:
Visst han kan ha lyckats få hem henne - på andras bekostnad.
Hade han gjort det utan GFM-tiggeriet hade han fått kred och uppskattning.
Nu är han en misstänkt bedragare.

Han hade nog inte tänkt att det skulle sluta såhär. Kollar man kommentarerna på Facebook bland vänner och bekanta så är det bara hjärtan och styrkekramar. Är väl typ fyra pers som undrat, varav några är anonyma konton, och några som donerat och hittat Facebooksidan.

Sen är det vi som hänger på Flashback som inte längre litar på mainstream media och vill leta upp sanningen istället för att bara köpa historier rakt av.
Citera
2023-10-21, 23:05
Medlem
colis avatar
Citat:
Om man defakto bor permanent utomlands och det upptäcks så blir man utskriven även om man själv inte skriver ut sig själv. Det är dessutom ett brott att inte folkbokför sig korrekt.

Ja det kan vara brottsligt. Dock postade någon annan ett inlägg om att man tydligen får vistas 12 månader utomlands utan att registrera sig som emigrerad.
Folk som är studenter utomlands behöver inte heller registrera sig som emigrerade inte heller ambassadpersonal.

Nu verkar ju ingen upptäkt var Felicia höll hus. I vart fall är hon fortfarande folkbokförd i Region Stockholm och har rätt till fri sjukvård som alla andra invånare.
Citera
2023-10-21, 23:07
Medlem
Citat:
Ja det kan vara brottsligt. Dock postade någon annan ett inlägg om att man tydligen får vistas 12 månader utomlands utan att registrera sig som emigrerad.
Folk som är studenter utomlands behöver inte heller registrera sig som emigrerade inte heller ambassadpersonal.

Nu verkar ju ingen upptäkt var Felicia höll hus. I vart fall är hon fortfarande folkbokförd i Region Stockholm och har rätt till fri sjukvård som alla andra invånare.

De vet det väl nu åtminstone så det är ett märkligt påstående att ingen har upptäckt det.
Citera
2023-10-21, 23:11
Medlem
Citat:

https://vardgivarguiden.se/administr...folkbokforing/
Citera
2023-10-21, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CH.swiss
Jag garanterar dig att inte vårdpersonal går i och tittar i journaler till patienter de inte vårdar själva. Det registreras och leder till direkt avstängning.

Och därav kan jag säga att ingen skulle kunna bekräfta tillståndet på en patient.
Att ”skvallra på jobbet” skiljer sig nog en del om du är överläkare på KS eller om du står i receptionen på vårdcentralen i Eslöv.
Måste man vara överläkare och läsa i journalen för att uppfatta om någon är sönderbultad och har köttsår eller inte?

Men visst, du har säkert bättre koll än mig, jag har ju bara halva släkten och andra nära som jobbar inom vården. Tystnadsplikten och sekretessen är 100% och det är omöjligt för uppgifter att läcka ut, det har absolut inte hänt hundratals gånger här på flashback.
Citera
2023-10-21, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av litenjaekel
https://vardgivarguiden.se/administr...folkbokforing/

Min kompis som flyttade tillbaks till Sverige och bodde där i över ett år innan hans cancer upptäcktes betalade inte sin vård själv för att ville det. Myndigheterna vägrade att ge honom gratis vård eftersom de bedömde att han inte hade för avsikt att bo i Sverige permanent.
Citera
2023-10-21, 23:14
Medlem
colis avatar
Citat:

Nej du måste ha rätt att vistas i Sverige också - uppehållstillstånd eller medborgarskap.
Eller medborgare i ett scandinaviskt eller EU-land.
Ingen svensk medborgare nekas någonsin att återvända till Sverige, folkbokföra sig här och ta del av vår skattefinansierade sjukvård.
Det finns internationella konventioner och regelverk kring medborgarskap och vilka rättigheter att återvända en medborgare har. Sverige håller sig till detta regelverk.

Men det har ingen betydelse i detta fall - eftersom Felicia aldrig hade registrerat sig som utflyttad, utan fortfarande hela tiden fortsatt att varit skriven i Sverige.
Citera
2023-10-21, 23:19
Medlem
Citat:
Nej du måste ha rätt att vistas i Sverige också - uppehållstillstånd eller medborgarskap.
Eller medborgare i ett scandinaviskt eller EU-land.
Ingen svensk medborgare nekas någonsin att återvända till Sverige, folkbokföra sig här och ta del av vår skattefinansierade sjukvård.
Det finns internationella konventioner och regelverk kring medborgarskap och vilka rättigheter att återvända en medborgare har. Sverige håller sig till detta regelverk.

Du spårar fel hela tiden. Även om du har rätt att återvända och folkbokföra dig i Sverige så kan du nekas gratis sjukvård. Detta hände min kompis som sagt som hade bott i Sverige i över ett år när hans cancer upptäcktes.

Citat:
Men det har ingen betydelse i detta fall - eftersom Felicia aldrig hade registrerat sig som utflyttad, utan fortfarande hela tiden fortsatt att varit skriven i Sverige.

Myndigheterna kan ändå utförsäkra en person som inte själv ändrar sin folkbokföring. Det är de faktiska omständigheterna som räknas och inte vad du uppger.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in