2024-08-03, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tindraninni
Skulle det vara skvaller och jag hade varit nära anhörig så hade jag exploderat av ilska och stämt tidningen om det hade varit osant. Därför tror jag att dom har fått uppgifterna från en säker källa. Det är alldeles för allvarligt för att " skvallra om".

Som anhörig hade du nog velat att media inte skrev alls och att folk lät polisen och er hantera detta i fred. Jag vet som sagt inte, jag har bara ett kritiskt öga till allt jag läser. Kvällspressen vill ju främst tjäna pengar.
Citera
2024-08-03, 17:52
Medlem
Ang ev straff - påföljder

Varför skulle det avskräcka ungdomar från att begå grova brott om straffet ändå bara blir SIS där dom ändå troligtvis skulle vara!!!

I mitt yrke har jag genom åren mött sammanlagt 10st under 18år som är dömda för mord eller vållande till annans död.
Av dom 10 var det 2st som aldrig haft någonting med soc o göra alls innan. Resten hade alla någon gång varit placerade antingen på HVB hem eller SIS eller båda! För dom va LSU straffet inte kännbart alls.
För dom 2 som aldrig haft med soc o göra innan blev det så klart en stor chock att komma till SIS, o dom ”passade verkligen inte in” bland resten som va placerade där. Det är ju inte alltför sällan rena rama dårhusen på SIS! Så i deras fall blev det absolut avskräckande!!
O andra sidan är jag 99.9% säker på att ingen av dom 2 någonsin skulle hamna i en liknande situation igen…

Nu när det rent lagligt faktiskt går att döma till riktigt fängelse för dom som är 15-17år också så tycker jag att det borde användas i större utsträckning!! Tex om ungdomen redan varit på SIS en viss tid innan, för då har det uppenbarligen inte hjälpt om dom ändå begår grova brott!

Jag hoppas att man går upp o kräver en Bevistalan gällande 13åringens skuld i mordet o även där kräver en Rättspsykiatrisk undersökning.
Citera
2024-08-03, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Miradoux
Jodå, GM1 är Raffaela och GM2 Malak. Men detta är rörande MGM3 som tros vara Rafaellas mamma.

Jag vet inte om jag drömt men i samband med Mmm 3 blev ”aktuell” hörde jag (ev inbillat) att det gällde en 16-årig pojke, det som talar för att jag hört fel är väl att det fortfarande e sekretess på mgm3
Citera
2024-08-03, 17:55
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av atinySetare
Vilket återigen får mig att fundera på hur det är möjligt att Emilia fortfarande levde när hon hittades? Med flera stickhål i hals, ben osv så var hon fortfarande vid medvetandet?
Var hon vid medvetande? Det har inte jag hört - utan bara att hon var varm och att dödförklaringen kommer en och en halv timme efter att hon hittats.
Blodförlust och blödningschock är möjlig dödsorsak.
Även om hon fortfarande hade puls så kan blödningen varit så stor att det inte går att rädda livet.
Men det är ju bara gissningar - vi får väl veta när (och om) FUP släpps eller vid rättegången.
För rättegång kommer det att ju bli mot 15-åringen i alla fall.
Citera
2024-08-03, 17:56
Medlem
GretaForPresidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Glatt överraskad över att tonen är god fastän det rör sig om romer. Har aldrig sett det tidigare på Flashback! ❤️

BO:s morfars släkt har varit i Sverige nästan hela 1900-talet - morfars farmor född i Malmö 1919…
Citera
2024-08-03, 17:58
Medlem
SloppySecondss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagicaDHex
Du kanske borde sätta dig in lite i brottet först.."innan du börjar tro saker".
Gör det enkelt för person ifråga: Det handlar om ett "pyjamasparty" där E innan kallat Melak för H* ordet. Där en "kompis" leder henne till 15:åringen som är Melak.
Det var det "simpla" som gjorde det ?
Inget racist mord.. vad jag vet.
Citera
2024-08-03, 17:59
Medlem
vonDys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pandalina4
En §7 undersökning tar några timmar. Så ingen jätte utredning. Inför dom där påföljd ska beaktas brukar den stora RPV utredningen på 4 veckor genomföras.

15-åringen är väl mer under vidare observation än paragraf 7? På Rättspsyk,för vidare utredning nu?
Som hennes Försvar fått till stånd??
Citera
2024-08-03, 18:03
Medlem
GretaForPresidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arrl
Man hörde ju att dom var blattar på videon som tex sa: "jag svär på allt jag hugger dig i halsen, jag svär på allt, boxa henne boxa henne, jag skär av din tunga"

Jag tror det här var ett hatbrott gentemot svenskar. Avundsjuka blatte tjejer som hatar svenskar och vill att dom ska dö. Varför annars samla ihop ett blattegäng för att sen tejpa ihop en svensk snäll tjej och döda henne ute i en skog. Utpressning? Tror inte det, hennes mamma verkade vara fattig. Avundsjuka?

Vad kommer dina påhittade uppgifter ifrån??

Vad det anbelangar brottsoffrets mamma - hon var inte fattig, hon var en normal löntagare (deklarerade för 437000:- för 2023) och dessutom inga skulder alls!

Dessutom, INTE hatbrott…
Citera
2024-08-03, 18:06
Medlem
MagicaDHexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SloppySeconds
Gör det enkelt för person ifråga: Det handlar om ett "pyjamasparty" där E innan kallat Melak för H* ordet. Där en "kompis" leder henne till 15:åringen som är Melak.
Det var det "simpla" som gjorde det ?
Inget racist mord.. vad jag vet.

Varför?

Om man är så lat att man inte kan/pallar läsa första posten i tråden där allt är sammanfattat så känner jag personligen inte att jag "behöver göra det enkelt" .

Om det hade varit någon som är aktiv som hade "missat något" så hade jag självfallet sagt om jag visste.

Att sen personen dessutom kommer med en massa påhittade antaganden gör min motvilja större att inte "göra det enkelt för en sådan".

Alla är vi olika 🤷🏻‍♀️
Senast redigerad av MagicaDHex 2024-08-03 kl. 18:08.
Citera
2024-08-03, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1891-019
Det gjorde ju dom här tjejerna också… o han Feli* blev dömd för grovt vållande till annans död o grov misshandel… hur det endast kan ge 10min fotboja är helt sjukt!

Även om jag instämmer i att straffet var helt galet lågt i det fallet så finns det stora skillnader i tillvägagångssätt mellan dessa två händelser.
Här uttalas det som hot att man ska sticka kniven i halsen och att hon då kommer dö. Och som det verkar från det som framkommit så har man just huggit och skurit på flertalet ställen i flickans kropp, bl.a i halsen.
När man dessutom varit i överläge genom att dels förhindra hennes förmåga att försvara sig genom att tejpa armar och ben, och dels genom att vara flera mot en.
Utgången densamma, tillvägagångssätt helt olika.
Syftet med att lura iväg henne var kanske att "bara" misshandla, men där och då övergick det hela till att medvetet avsluta hennes liv.
Jag kan inte så det på ett annat sätt med tanke på att dom uttalar vad dom ska göra och vad det leder till och sen gör just det dom hotat med.
Citera
2024-08-03, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GretaForPresident
Vad kommer dina påhittade uppgifter ifrån??

Vad det anbelangar brottsoffrets mamma - hon var inte fattig, hon var en normal löntagare (deklarerade för 437000:- för 2023) och dessutom inga skulder alls!

Dessutom, INTE hatbrott…

Jag har sett videon, det räcker för mig.
Citera
2024-08-03, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av atinySetare
Vilket återigen får mig att fundera på hur det är möjligt att Emilia fortfarande levde när hon hittades? Med flera stickhål i hals, ben osv så var hon fortfarande vid medvetandet?

Men hon var inte vid medvetande. Hon hade nog hjärtstopp när hon hittades men på rutin så påbörjar man alltid HLR . Om det inte är uppenbart att personen är död. Typ likstelhet m.m.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in