Citat:
Ursprungligen postat av
Thecrafter
Jag tänker att en chattgrupp kan de bilda oavsett om de planerat att misshandla eller mörda. R kan inte få något straff oavsett om hon misshandlar eller dödar någon, så hon bryr sig nog inte om ifall det upptäcks och anmäls eller inte. M är straffmyndig men så unga personer brukar inte få så långa straff. Dessutom blir det vanligtvis inte fängelse utan sluten ungdomsvård i max 4 år. Därtill kan ju R och M ha kommit överens om att R tar på sig huvuddelen av brottet för att M bara ska kunna dömas till medhjälp. Så om det var mord de planerat kan R säga att hon dödade E och att M bara var med och hotade/filmade samt eventuellt misshandlade. Om det nu är så att R är den som sitter på E i filmerna så kanske det finns en anledning till det. Det är helt enkelt så man vill att det ska se ut.
Kan mycket väl vara som du säger.
M borde ju vara intresserad av att få så kort straff som möjligt även fast hon "inte får nåt straff".
Nu tror jag att detta brott inte kommer att dömas som ett vanligt mord.
Tror dom kommer att titta på helheten med frihetsberövande, tortyr, misshandel och psykisk terror, filmat brott och förnedring.
Vistt säkert inga höga straff, men jag tror att det kommer att kännas åtminstonde för M.