Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 5
  • 6
Idag, 18:29
Medlem
Konstnarren5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johanna8908
En karl ska ju fylla sin funktion. Gr han inte det r det bttre va utan : ) Sen r ju inte svenska mn direkt knda fr att vara manliga frebilder. Pojkar idag ser sina mammor som ledare i hushllet. Att leva med en man i Sverige 2024 r (i de flesta fall) som att leva med en osker flicka eller i varje fall bg till partner.
Mnnen har tvingats abdikera, fr att verleva. Framtidens mn, uppfostrade av neurotiska ensamma mammor, kommer inte ha samma vilja eller frmga att ta ansvar. Och hur gr det d, nr ingen lngre vill ta ansvar i framtidens Sverige?
Citera
Idag, 18:59
Medlem
Fyndigt-namns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Ja, ska det vara full jmstlldhet borde det kanske vara s... Jag anvnde det mest fr att belysa att det kanske inte r sjlvklart det ska vara "en rtt" fr ensamma kvinnor att finansierat via skattemedel bli inseminerade p sjukhus...

Att staten betalar r fullstndigt psyksjukt om du frgar mig, och d r jag psyksyrra.

Att kvinnor tillts gra det ver huvud taget r sjukt bara. Jag landar i bara sjukt inte psyksjukt.

Va i helvete vad bervar ett barn frn hlften av dess utveckling om det inte finns en pappa hur dumma r folk egentligen? Samhllet r vldigt, vldigt sjukt. Cancersjukt

Men det finns botemedel, det kommer bli bttre. Be strong
Citera
Idag, 19:07
Medlem
HBTKuks avatar
Frnvarande fder r en enorm riskfaktor avseende kriminalitet. Det blir naturligtvis en kad risk.

Ska bli intressant lngre fram nr man kunnat studera dessa individer under lngre tid.
Citera
Idag, 19:57
Medlem
Citat:

Och tror du att dessa kvinnor verlag r lika lmpade eller lika fria frn diverse problem som kvinnor som skaffar barn inom gifterml och parrelationer? De kan ju vara det i vissa fall, men tminstone nnu vill nog de flesta kvinnor trots allt ha barn med en partner..

Jag har sett exempel p bda delarna, men exempel r inte samma sak som statistik.
Ingen av de tre kvinnor jag knner lite som har skaffat barn med donator r fr vrigt uttalad feminist.

I tv av fallen hittade de bara ingen lmplig karl som var intresserad, tiden brjade ta slut och valet var donator eller inga barn alls. Den ena av dem har enligt mig mindre lmplig mental hlsa och hon fick ska sig utomlands fr att f resultat.

I det tredje fallet var det uttalat s att kvinnan inte ville anpassa sig efter livet med en annan person, och hon behver ingen att dela rkningar med fr hon r mycket framgngsrik inom sitt omrde.
Citera
Idag, 20:15
Medlem
Har en vnnina som skaffat det, Danmark. Funkar alldeles utmrkt.
Citera
Idag, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GregerMedeltid
Jag vet inte om historiska frhllanden r ngot nskvrt att luta sig tillbaka p i det hr fallet. Om fadern dog ung fick det oftast en omvlvande effekt p familjen. I bsta fall kunde mor gifta om sig snabbt, vilket hade sina problem men var bttre n en familj utan frsrjare. Om inte det gick var barndomen ofta i princip ver fr iallafall de ldsta barnen, oavsett hur gamla de var. De var nu tvungna att ta ver ansvaret fr grden, arbeta eller p ngot annat stt se till att familjen verlevde. Mnga barn hamnade p barnhem eller fattigstugan trots att de hade mdrar vid liv, eftersom hon inte hade rd att ta hand om dem.

Livet var annorlunda p mnga andra fronter frr, s det r inte direkt jmfrbart av den anledningen. Men min pong r att "ensamstende mamma" r ett relativt nytt pfund, som egentligen bara existerat sedan 70-talet i Sverige, d sociala reformer gjort det mjligt att klara sig utan en frsrjare, eftersom samhllet bidrar mycket mer till levernet. Innan dess var den kalla verkligheten att en nka med barn fick se till att hitta en ny karl s snabbt som mjligt, och kvinnor som blivit med barn utomktenskapligt antingen fick gifta sig med fadern p direkten, eller lta barnet bli omhndertaget.

Nu har jag faktiskt tv slktingar frn allra frsta brjan av 1900-talet som frlorat sin pappa eller make unga, och det gick bra fr dem nd. S det var nog lite av slumpens skrdar, och beror givetvis ven av den allmnna begvningen hos den som drabbas.
Citera
Idag, 20:30
Medlem
Citat:
Visst, det kan fungera bra men risken kar att det inte gr det jmfrt med ett barn som vxer upp med tv frldrar.

Ls bara hr t ex...

https://www.actcic.org.uk/fatherless-home/

Skillnaden jmfrt med det du nmner, r att staten hjlper ensamma kvinnor att skaffa barn och att man medvetet och planerat skapar sdana situationer.

De stora riskfaktorerna r oftast fattigdom och att bo i ett dligt omrde i kombination med vissa personlighetsdrag och avsaknad av vettiga aktiviteter, inte att man lever med en frlder.

Correlation does not equal causation.

Detta r frn Sverige och 2023:

"Underskningen genomfrdes mellan 2016 och 2019 och omfattade 3 838 ungdomar i rskurs 9 i tta mindre sknska kommuner. Studien bekrftade att det fanns ett samband mellan brottslighet hos unga och splittrade familjer, men tv intressanta undantag uppdagades:

Konflikter nr bara ena frldern trffat en ny?
I de fall dr barnen bodde vxelvis hos sina frldrar dr antingen bda hade trffat en ny partner eller ingen av dem, syntes ingen kning av de negativa utfallen. Allts dr det frelg en balans, en symmetri, mellan de nykomponerade relationerna.

Dremot var kopplingen till brottslighet hos unga starkare i en asymmetrisk familjekonstellation, det vill sga dr bara den ena frldern trffat en ny partner."

<>

"En annan studie som Robert Svensson och Bjrn Johnson genomfrt, som har tydlig koppling till den om familjekonstellationer, r i vilken grad det finns ett samband mellan strukturerade/ostrukturerade aktiviteter hos ungdomar och brottslighet samt anvndning av cannabis.

Strukturerade aktiviteter r organiserade sdana, som idrottstrning dr vuxna ledare r nrvarande. Ostrukturerade aktiviteter nr ungdomar umgs mer planlst och utan att vuxna medverkar; allts dr den sociala kontrollen r frsvagad och vuxenvrldens involvering r satt ur spel.

Det r vlknt sedan tidigare att ostrukturerade aktiviteter r en riskfaktor fr ungdomar nr det kommer till kriminalitet och cannabis. Det nya var att vi ville se om det blev ngon skillnad fr dessa ungdomar nr de gnade sig t strukturerade aktiviteter ngra gnger i veckan, sger Bjrn Johnson."

https://www.forskning.se/2023/02/16/...-brottslighet/
Citera
Idag, 20:32
Medlem
Det r inte bara socialt accepterat, det uppmuntras. Frdelaktigt? Nej hela samhllet bestr av lattemorsor nu t.o.m mnnen
Citera
Idag, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hedningen001
Se nu till att era pojkar har minst en stabil manlig frebild i sina liv, annars slutar de som Milton vars hgsta drm r att bli sminkinfluencer.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/m...-ut-som-barbie
Utav de fyra unga ensamma kvinnor med ett barn som jag knner till r alla S- och V-kvinnor. Den enda som jag har p nra avstnd har regnbgsflaggan p fnstret och den andra skickar ungen p musik och dans. Bda r pojkar, s ja det verkar som att Sverige gr snabbt ut mot stupet utan manliga frebilder,
Citera
Idag, 20:44
Medlem
Citat:
Jag har klart och tydligt skrivit att jag inte tycker det ska frbjudas. Ett sdant frbud gr nd inte att efterleva, d ensamma kvinnor kan ordna insemination privat...

Det jag ifrgastter r om det r lmpligt att det ska ske p sjukhus och finansieras av skattemedel?

Fast om det inte finns allmosor via tvng frn (frmst) manliga skattebetalare s hade det lst sig nd. D hade det inte varit s lukrativt att bli ensamstende eller att gnga med icke produktiva mn. Problemet hade lst sig av sig sjlvt.
Citera
Idag, 20:55
Medlem
Mnga som ppekar att pojkar som vxt upp med ensamstende mammor i hgre grad blir kriminella, detta r ju baserat p ensamstende kvinnor generellt, dr jag antar att 99,9% inte handlar om kvinnor som inseminerat sig.

Kvinnor som inseminerar sig (i alla fall i Sverige) har krav p sig, ett urval frn Karolinska Universitetssjukhusets hemsida:

Citat:
*Bo stabilt med eget frstahandskontrakt, bostadsrtt eller hus.
*Ska vara sjlvfrsrjande, med frankring i arbetslivet, inte sjukskriven och inte studerande (om inte tjnstledig eller med frankring i arbetslivet p annat stt).
*Barnlshetsutredningen fr inte ha pvisat att ngon psykologisk och/eller social kontraindikation mot frldraskap bedms freligga.

Jag tnker att det r en stor skillnad i att vxa upp med en mamma med stabil bostad och inkomst, jmfrt med att vxa upp med en mamma som lika grna kan ha gtt hela livet p socbidrag och som lg med ngon random efter krogen. Det r svrt att uppfostra sitt barn rtt om frutsttningarna var dliga redan frn brjan och mnga ensamstende mammor har lg socioekonomisk status. Nr en kvinna inseminerar sig ensam utreds de fr att de ska ha frutsttningarna som krvs fr att ta hand om barnet.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in