Flashback bygger pepparkakshus!
  • 4
  • 5
Igår, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sweintoo
Forskarna kan inte riktigt förklara varför, visst har barnafödandet gått ner iom preventivmedel, urbanisering, kvinnors utbildning, men har ju minskat ytterligare senaste decenniet? Sociala medier och män/kvinnor träffas inte, vadfan många har ju inte ens sex? De får all stimuli genom mobilen, och huxflux är det försent för barn.

Exakt, varför kan vi inte få lite raka svar i den här frågan istället för att behålla gissa sig fram själv?

De singlar jag känner är omväxlande nöjda med ex Tinder, men någon är ofrivilligt ensam och barnlös, andra singlar längtar främst efter en vettig partner.
De lyfter fram män som lust- och impulsstyrda mansbebisar helt inkapabla till att våga välja en relation istället för att ha "alla dörrar öppna". Kan absolut föreställa mig att en del av de kroniska singlarna i segmentet 30-40 har nära till att känna sig kvävda i en relation och kanske är lite snabba med att vilja lämna den, men vad vet jag?
Citera
Igår, 18:42
Medlem
Stark tradition av att ha stabil inkomst och mat på bordet först till barnen...tar tid att bygga upp och mycket annat lockar.

Kvinnor är självständiga

VI har p piller
Citera
Igår, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sweintoo
Forskarna kan inte riktigt förklara varför, visst har barnafödandet gått ner iom preventivmedel, urbanisering, kvinnors utbildning, men har ju minskat ytterligare senaste decenniet? Sociala medier och män/kvinnor träffas inte, vadfan många har ju inte ens sex? De får all stimuli genom mobilen, och huxflux är det försent för barn.

Sedan 1960 har det gått ner. Alltså inget nytt utan det är effekten vi ser nu.
Citera
Igår, 19:51
Medlem
Idag är man också så sjukt utelämnad som förälder, och normen är att båda ska jobba heltid samt att mor och farföräldrar inte hjälper till lika mycket. Det är en otrolig stress att få ihop livet med barn och karriär, släng in minimal med avlastning i ekvationen. Plus att allt har blivit så jävla dyrt.

Känns som att tempot är så sjukt stressigt idag jämfört med förr, och framtidstron är låg.

Jag förstår varför dagens unga som mer är uppfostrade av skolan än familjen har blivit sekundär inte prioriterar familjelivet. Släng in Greta och hbtq-/könsidentitet trams i ekvationen också så är det inte så konstigt.
Citera
Igår, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av absolut221
Idag är man också så sjukt utelämnad som förälder, och normen är att båda ska jobba heltid samt att mor och farföräldrar inte hjälper till lika mycket. Det är en otrolig stress att få ihop livet med barn och karriär, släng in minimal med avlastning i ekvationen. Plus att allt har blivit så jävla dyrt.

Känns som att tempot är så sjukt stressigt idag jämfört med förr, och framtidstron är låg.

Jag förstår varför dagens unga som mer är uppfostrade av skolan än familjen har blivit sekundär inte prioriterar familjelivet. Släng in Greta och hbtq-/könsidentitet trams i ekvationen också så är det inte så konstigt.

Dina föräldrar och deras föräldrar tyckte likadant.
Citera
Igår, 21:05
Medlem
Schicklgrubblares avatar
Aborter, P-piller, kvinnans "frigörelse", feminism, socialdemokratins upplösande av kärnfamiljen och kyrkan, HBTQRX-ideologin, bostadsbristen och mångkulturen samt otryggheten, upplösandet av normer, internetberoendet, kvinnor studerar alla sina fertila år, män går sin egen väg, ja allt detta har ju kommit till så att vi tillslut kommer att upphöra som folk.
Citera
Igår, 21:15
Medlem
GertBennys avatar
Huvudanledningen är nog att folk inte har sex längre samt att sex inte has för att alstra barn utan sex har mer och mer blivit som ett slags nöje/njutning. Detta beror nog på en rad olika faktorer men jag tror sociala medier och porr gjort att män och kvinnor inte umgås lika mycket i verkliga livet längre. Samt det otrygga läget i världen och all osäkerhet som finns om framtiden.

Tjejerna är upptagna med att jorden kommer gå under i klimatförändringar och killar tänker nog mest på hur Sverige/Europa kommer bli en mångkulturell krigzon snart. Sen har ju feminism, incels internetkultur/red pill propaganda och liknade slagit stora kilar mellan könen och idag så hatar grupper av kvinnor och män varandra på grund av deras kön, vilket är rätt så sjukt egentligen. Bara kolla på alla Inceltrådar och incelåsikter som råder här på Flashback där kvinnor beskrivs som djävulens avkomma ungefär.
Citera
Igår, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Messiaskomplexet
Storfamiljen och flergenerationsboende har kommit och gått! Det var andra tider förr. Har man 11 syskon blir det väl till slut att de hjälps åt?

Jag har gamla föräldrar och pappas storasyster dog i barnsjukdom på 30-talet, det var liksom bara sånt som hände. Det kanske behövdes födas fler barn när färre överlevde till vuxen ålder och då ändrades förväntningarna på föräldraskap utifrån de omständigheterna?

Idag överlever fler barn så får ni två barn är chansen väldigt stor att du kommer få se dem växa upp.

Tror du de ökade kraven på förändrar att inte vara lika arga eller att vara mer pedagogiska gör att fler avstår från att bli föräldrar? Att typ den förväntade stressen gör att man inte pallar?

Jag tycker det varit utvecklande på ett sätt jag inte kunnat föreställa mig att bli förälder, något jag är tacksam över osv osv, men jag vill ändå inte få ett tredje barn. Nu räcker det med utveckling genom kris. 🤪

Ja, jag tror det finns en förväntan på stress (och på dålig ekonomi) som gör att en del avstår, eller åtminstone avstår från att skaffa fler än ett eller två. Sen är det inte bara själva förhållningssättet man förväntas ha, utan också den materiella standarden som finns idag, tror jag. Alla barn ska ha egna rum, för att nämna nåt. Har man då fyra, fem barn blir det ju fasligt dyrt med boende. Osv.
Citera
Igår, 22:11
Medlem
AndersPersson99s avatar
● Kvinnor prioriterar karriär före barn och familj.
● Dagens 30-åringar är extrema vuxenbebisar som ägnar tiden åt att spela dataspel och ta selfies, de har inte djupet, mognaden eller förmågan att bilda familj.
● Dagens män är mer feminina än kvinnorna.
● Både män och kvinnor är ytliga och självupptagna.
● Lågkonjunktur och dålig ekonomi.
● Krig gör världen skrämmande att sätta barn till.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in