Flashback bygger pepparkakshus!
2008-08-14, 16:43
Medlem
MrCheebas avatar
Nr jag "tnker frn hften" helt snabbt s lter din drm som en variant av "vktaren p trskeln", det vill sga en rdslosprr som ofta dyker upp hos de som frsker sig p astralprojicering. Nu r ju detta en drm iofs ("vktaren" dyker annars oftast upp i samband med uttrdet) och kan ha pverkats av andra saker i din person eller ditt liv. Kanske ser du dig sjlv som en mycket empatisk person men nr du ger dig p det "spkliga" UKU-fenomenet s blir du undermedvetet rdd och skrckfilmsreferenser och allmnt hokus pokus dyker upp ur det undermedvetna.

Angende personlighetsfrndringen och det "annorlunda" i denna drm s r det ocks s att vad man erfar ganska snabbt efter sina frsta lyckade UKUer r att medvetandet r s oerhrt mycket strre och rymmer s mycket mer n vad man har vaggats in i att tro under sitt liv. Personlighet r endast en tunn skiva av den man r s att sga. Detta kommer du att se nr du fr dina frsta ordentliga turer utanfr kroppen. Enligt esoteriska lror s r det astrala planet en slags atmosfr kring planeten uti vilken alltet formas av ens egna knslor. Skall man tro p det s r det solklart att ens vakenmedvetna identitet endast r en liten droppe i ens ocean av "jag". Detta eftersom de miljer man mter p "ute" r s mngfaceterade och annorlunda n det man tror sig vara.
Det r allt jag kan sga om detta.

Vad gller bcker s har jag inga tips tyvrr. Jag har aldrig lst om fenomenet p ngot koncentrerat stt. Jag r inte den typen. Du fr vl kika runt lite p nettet eller hra efter med new ageiga bokaffrer.

Mitt tips till dig r dock att du koncentrerar dig mer p att ta tupplurar under dagtid n att frska n UKU frn meditation. Det finns mnga tekniker fr att n UKU frn vaket medvetande men jag har personligen aldrig lyckats med ngon av dem. Min teori r att man lttare nr UKU frn en slummer p dagen eftersom ens vakenjag inte ligger s begravet i det undermedvetna utan alltid lurar precis runt hrnet. Om du frkovrar dig i UKU-fenomenet och tnker mycket kring det s laddar du upp ditt undermedvetna till att vcka din vakenidentitet ur sin hypnos och d kan du brja erfara klardrmmar och drefter ordentliga UKU-tillstnd.

Edit: Jag kom att tnka p The Monroe institute och deras "Hemi sync"-teknik. Det kanske vore ngot att kika in p. Jag har inte testat det sjlv men det sgs ge goda resultat.
http://www.monroeinstitute.com/conte...?content_id=69
Senast redigerad av MrCheeba 2008-08-14 kl. 16:46.
Citera
2008-08-14, 17:09
Medlem
coracacolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrCheeba
Nr jag "tnker frn hften" helt snabbt s lter din drm som en variant av "vktaren p trskeln", det vill sga en rdslosprr som ofta dyker upp hos de som frsker sig p astralprojicering. Nu r ju detta en drm iofs ("vktaren" dyker annars oftast upp i samband med uttrdet) och kan ha pverkats av andra saker i din person eller ditt liv. Kanske ser du dig sjlv som en mycket empatisk person men nr du ger dig p det "spkliga" UKU-fenomenet s blir du undermedvetet rdd och skrckfilmsreferenser och allmnt hokus pokus dyker upp ur det undermedvetna.

Angende personlighetsfrndringen och det "annorlunda" i denna drm s r det ocks s att vad man erfar ganska snabbt efter sina frsta lyckade UKUer r att medvetandet r s oerhrt mycket strre och rymmer s mycket mer n vad man har vaggats in i att tro under sitt liv. Personlighet r endast en tunn skiva av den man r s att sga. Detta kommer du att se nr du fr dina frsta ordentliga turer utanfr kroppen. Enligt esoteriska lror s r det astrala planet en slags atmosfr kring planeten uti vilken alltet formas av ens egna knslor. Skall man tro p det s r det solklart att ens vakenmedvetna identitet endast r en liten droppe i ens ocean av "jag". Detta eftersom de miljer man mter p "ute" r s mngfaceterade och annorlunda n det man tror sig vara.
Det r allt jag kan sga om detta.

Vad gller bcker s har jag inga tips tyvrr. Jag har aldrig lst om fenomenet p ngot koncentrerat stt. Jag r inte den typen. Du fr vl kika runt lite p nettet eller hra efter med new ageiga bokaffrer.

Mitt tips till dig r dock att du koncentrerar dig mer p att ta tupplurar under dagtid n att frska n UKU frn meditation. Det finns mnga tekniker fr att n UKU frn vaket medvetande men jag har personligen aldrig lyckats med ngon av dem. Min teori r att man lttare nr UKU frn en slummer p dagen eftersom ens vakenjag inte ligger s begravet i det undermedvetna utan alltid lurar precis runt hrnet. Om du frkovrar dig i UKU-fenomenet och tnker mycket kring det s laddar du upp ditt undermedvetna till att vcka din vakenidentitet ur sin hypnos och d kan du brja erfara klardrmmar och drefter ordentliga UKU-tillstnd.

Edit: Jag kom att tnka p The Monroe institute och deras "Hemi sync"-teknik. Det kanske vore ngot att kika in p. Jag har inte testat det sjlv men det sgs ge goda resultat.
http://www.monroeinstitute.com/conte...?content_id=69

Tack fr svar, jo, jag ser mig sjlv som hygglokillen liksom, och det br kanske ocks nmnas att jag kommer frn ett akademisk, medelklass hem dr allt som heter religion eller vernaturlighet inte existerar. Det ger en trygghet nu nr jag har brjat intressera mig fr det paranormala, att jag inte oroar mig fr satan, onda demoner eller andra krafter utan tror att detta mer har att gra med livet, sjlen, vra egna psyken och naturliga splittringar mellan psykiska vrldar och fyskiska. MEN, denna bakgrund har nog ocks planterat mnga sprrar som jag mste vervinna, jag vet till exempel inte alls hur jag skulle ragera OM jag ptrffade ngonting som inte gr att frklara med mina parametrar, ngot som tyder p att det jag tror, r fel..

Kanske r det den rdslan och min bild av min personlighet, som jag brottas med.
Jag ska lsa p lite, (ja, jag r studenttypen som grna lser tunga feta bcker)

det hr r s jvla intressant, man lr sig otroligt mycket om en sjlv..
Citera
2008-08-14, 17:42
Medlem
MrCheebas avatar
Ta dig en titt p kosmos, verkligheten, alltet. Att tro att vi med vr plats i tillvaron har hela rasket tryggt utrett och frklarat som smultron p ett str r bara ett uttryck fr en djup slummer. Ett psykostillstnd.

Forskare kan verkligen reta gallfeber p mig nr de med knastertorr stmma och ett sjlvgott leende str och frklarar att rymden i ett makroperspektiv bestr av gigantiska strngmembran som vibrerar mot varandra. Mmm. Skert.

Drmed inte sagt att jag respekterar den vetenskapliga metoden - missfrst mig inte p den punkten - men det gr mig p nerverna nr kvalstren p jordkulan som spinner runt i vrldsrymden inbillar sig att de har ordentlig koll p tillvaron.
Senast redigerad av MrCheeba 2008-08-14 kl. 17:46.
Citera
2008-08-14, 17:52
Medlem
coracacolas avatar
Citat:
Ta dig en titt p kosmos, verkligheten, alltet. Att tro att vi med vr plats i tillvaron har hela rasket tryggt utrett och frklarat som smultron p ett str r bara ett uttryck fr en djup slummer. Ett psykostillstnd.

Forskare kan verkligen reta gallfeber p mig nr de med knastertorr stmma och ett sjlvgott leende str och frklarar att rymden i ett makroperspektiv bestr av gigantiska strngmembran som vibrerar mot varandra. Mmm. Skert.

Drmed inte sagt att jag respekterar den vetenskapliga metoden - missfrst mig inte p den punkten - men det gr mig p nerverna nr kvalstren p jordkulan som spinner runt i vrldsrymden inbillar sig att de har ordentlig koll p tillvaron.

Va tror du jag r p vg att gra? :P

Men jag r en skeptiker, eller, har blivit en skeptiker av min uppvxt, barndom, folk runtikring, samhlle ja, ni hajjar. Och jag komemr nog aldrig bli new age gurun med klnning folie p ronen.. Men jag kommer att serist studera, frska och nrma mig detta p de stt jag kan och frhoppningsvis lra mig andra stt.

Jag r en ppen och vetgirig person men som sagt, skeptisk tills jag sjlv nrmat mig det oknda.
Citera
2008-08-14, 18:52
Medlem
MrCheebas avatar
Det r en sund instllning.
Citera
2008-08-14, 19:24
Medlem
Oroboross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KrilleP
Men i smparalysen r man ju "vaken" utan att kunna rra sig?

Bde ja och nej.

En smnparalys kan intrffa dels nr man hller p att somna (som i ditt fall som du beskrev), men ocks nr man hller p att vakna. Gemensam nmnare fr de tv tillfllena d paralyser vanligtvis uppstr r dock att man inte r i 100% klarvaket tillstnd. I vissa sllsynta fall kan en smnparalys intrffa ven nr man befinner sig i smnstadiet.

Vad som hnder frn insomningsstadiet till djupsmnsstadiet r att hjrnans signaler till musklerna gradvis stngs av. Vid en smnparalys s r denna process komplett (eller i det nrmaste komplett), men dremot s befinner sig hjrnan fortfarande i ett aktivt medvetandetillstnd. Detta leder till ofrmgan att rra sina muskler under en viss tidsrymd (= s lnge som paralysen varar).

Samma situation kan uppst i en omvnd process - allts nr vi lmnar djupssmnsstadiet och trder in i uppvaknandestadiet.

Citat:
Jag hamna rakt i drmmen. Gick upp och titta omkring.

Sg farsan, titta ut genom fnstret. Det var sol. Sen bestmde jag mig att titta p klockan s jag skulle veta vad klockan var nr jag vakna

Detta r ett klart tecken p att du upplevde en klardrm som troligtvis triggades av ditt medvetande under ditt halvvakna tillstnd vid smnparalysen. Under hndelsefrloppet var du hela tiden fullt medveten om att du drmde, och du kunde ven styra dina handlingar.
Citera
2008-08-14, 19:40
Medlem
MrCheebas avatar
Klardrmmar och UKU skiljer sig t ganska markant vill jag inflika. Under en klardrm s r du till viss del medveten om att du r ett drmmande vakenjag och upplever drfr drmmandet som en "bystander". Under en UKU s r du helt klarvaken vad gller det dagsmedvetna och upplevelsen knns helt fysisk. Det r svrt att frklara mer ingende.
Citera
2008-08-14, 19:48
Medlem
Citat:
Klardrmmar och UKU skiljer sig t ganska markant vill jag inflika. Under en klardrm s r du till viss del medveten om att du r ett drmmande vakenjag och upplever drfr drmmandet som en "bystander". Under en UKU s r du helt klarvaken vad gller det dagsmedvetna och upplevelsen knns helt fysisk. Det r svrt att frklara mer ingende.

Jag hade en klardrm d, men UKU r inte ocks ett stadie innan man somnar?

Astralresa = samma som UKU?
Citera
2008-08-14, 19:54
Medlem
Oroboross avatar
Citat:

Detta med klardrmmar r inte helt ltt att definiera. Det kan t.ex nmnas att det finns olika stadier av kladrmmar, och vissa experter i mnet - t.ex Robert Bruce fr att nmna ett exempel - menar att det ven r mjligt att trda in i en UKU frn en klardrm. Robert Bruce frklaring till detta r att drmvrlden endast r ett av flera olika plan/vrldar som i sin helhet utgr den astrala dimensionen. Teorin om det astralas uppdelning i olika niver r ett gammalt sterlndsk koncept, som mer eller mindre r direkt hmtat frn hinduisk mysticism.
Citera
2008-08-14, 19:57
Medlem
MrCheebas avatar
Jo det har du naturligtvis rtt i.
Citera
2008-08-14, 20:26
Medlem
Oroboross avatar
Citat:
Jag hade en klardrm d, men UKU r inte ocks ett stadie innan man somnar?

Astralresa = samma som UKU?

Personligen anser jag att begreppet "astralresa" r ett alltfr brett sdant.

Fr att frst hur det hnger ihop br man srskilja p "astralprojektioner" och "ut-ur-kroppen-upplevelser". Det frstnmnda (astralprojektionen) kan likstllas med en medveten och fullt kontrollerad separationsprocess av medvetande och fysisk kropp, oftast triggad i ett djuptmeditativt tillstnd. Det sistnmnda begreppet (UKU'n) r dremot en okontrollerad separationsprocess. Ett lysande exempel p en form av UKU'er r s kallade NDU'er (allts Nra-Dden-Upplevelser) som folk upplever vid olyckor och chocktillstnd.

Bde astralprojektionen och UKU'n r dock rent tekniskt en "astralresa".

EDIT: Det br vl dock tillggas att alla har sin personliga uppfattning om vad begreppen betyder, och jag pstr definitivt inte att mina tolkningar skulle vara de rtta. Det r endast s jag har uppfattat dem.
Senast redigerad av Oroboros 2008-08-14 kl. 20:36.
Citera
2008-08-15, 09:16
Medlem
coracacolas avatar
Vaaarning, lngt inlgg

tnkte lite kring det hr och mnga av er r inne p att astralvrlden "vibrerar", kan detta i ngon lng koppling vara samma vibrationer som ven den vetenskapliga vrlden r p vg att utforska genom den skallade strngteorin? Skulle vara intressant om ngon hade en tanke om detta.

Tnkte ocks p en grejj jag upplevde fr ngra mnader sedan, och nr jag var typ 14 bast.

Jag har lst lite i trden hr om olika "vsen" eller oorganiska varelser, namnen r mnga och jag tror vl inte p detta snacket (ja, som sagt, en skeptiker) men nr jag var 14 r s drmde jag en klardrm, jag gick omkring i skolan och hatade den, s jvla hrt, hgstadiet var riktigt trist och jag nskade mig bort frn den. jag hrde rster som frskte f mig att stanna i skolan, dova rster men vldigt obehagliga och jag gjorde givetvis inte det d jag inte p ngot stt ville dit, jag frstod utan att de sade ngot att jag var tvungen att sjlv nska att jag ville stanna, fr att de skulle lyckas, s jag knde mig sker.

Men nu fr ngra mnader sedan fick jag ldersnojja, lngtade till gamla tider, tyckte jag blitt gammal bla bla bla
och vipps s hade jag en klardrm, dr jag gick i min gamla hgstadieskola (utan att minnas att jag drmt samma drm innan) men denna gng var de thelt tyst. Jag gick omkring, saknade, och i slutet sa jag "jag nskar att jag fick stanna hr" och p en hundradels sekund s hr jag rsterna skrika i mina ron och jag kommer direkt ihg min gamla drm och de r jvligt glada och skriker typ "ntligen!!!" och jag dras ner mot asfalten, knns nstan som jag krymper ihop mot marken och mrkret, sen vaknar jag.

jvligt obehagligt, men samtidigt, jag vaknade ju? Vissa av er snackar om att "om du stannar av fri vilja komemr du aldrig tillbaks", jag har svrt att se hur detta skulle funka. Det r givetvis skillnad p astralresor och klardrmmar men jag tror inte en sekund p att man kan bli kvar i astralvrlden. Liksom, om ngon hittar ens kropp ligga slagga i sngen, betraktas man d som hjrndd, eller r det d man blir tagen till hispan utan ngot medvetande eller? Det mste ju finnas belgg fr tron att man kan bli fast i vrldarna, d mste det finnas mnga historier dr astralresare hittats galna, hjrndda/dda eller livlsa kroppar. jag har lst en del men aldrig hittat ngon som lgger fram belgg fr att man skulle kunna stanna dr, bara folk som sger att s r det.

Fuck, jag skriver alldeles fr lnga inlgg...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in