Flashback bygger pepparkakshus!
2008-08-15, 12:25
Medlem
Aexil Kongs avatar
Min frsta smnparalys!

Till min stora gldje fick jag smnparalys inatt, fr frsta gngen i mitt liv vad jag kan minnas. Tyvrr varade det inte alls s lnge som jag ville. Jag vaknade tidigt p morgonen, var uppe och pissade och hade svrt att somna om. Efter ett tag knner jag att jag inte kan rra mig, mer n gonen och gonlocken. "ntligen", tnker jag, som hade lst om detta fenomen flera gnger innan och lngtat efter att f uppleva det. Tyvrr kunde jag inte komma ihg vad jag skulle gra, jag visste att jag hade lst det, om jag skulle hlla gonen ppna eller stnga dem. Jag satsade p att hlla gonen ppna men hade problem med vnstergat, gonlocket ville g ner hela tiden. S jag lg dr och kivades med att hlla gonen uppe. Efter en stund kom min frsta, och tyvrr enda, hallucination; jag upplevde att min katt var inne i rummet och hoppade upp p fnsterkarmen. Jag visste direkt att det var en hallucination d drren till mitt sovrum var stngd och katten omjligt hade kunnat ta sig in. Sen var det inte mycket mer, en liten stund efter den hallucinationen kunde jag rra mig igen.

S, mina frgor r: Kan det hr ha varit en drm? Om inte; hur ska jag gra fr att uppleva det igen, och nr jag vl upplever det, uppleva det lngre n den hr korta smnparalysen?
Citera
2008-08-15, 17:06
Medlem
Oroboross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aexil Kong
Till min stora gldje fick jag smnparalys inatt, fr frsta gngen i mitt liv vad jag kan minnas. Tyvrr varade det inte alls s lnge som jag ville. Jag vaknade tidigt p morgonen, var uppe och pissade och hade svrt att somna om. Efter ett tag knner jag att jag inte kan rra mig, mer n gonen och gonlocken. "ntligen", tnker jag, som hade lst om detta fenomen flera gnger innan och lngtat efter att f uppleva det. Tyvrr kunde jag inte komma ihg vad jag skulle gra, jag visste att jag hade lst det, om jag skulle hlla gonen ppna eller stnga dem. Jag satsade p att hlla gonen ppna men hade problem med vnstergat, gonlocket ville g ner hela tiden. S jag lg dr och kivades med att hlla gonen uppe. Efter en stund kom min frsta, och tyvrr enda, hallucination; jag upplevde att min katt var inne i rummet och hoppade upp p fnsterkarmen. Jag visste direkt att det var en hallucination d drren till mitt sovrum var stngd och katten omjligt hade kunnat ta sig in. Sen var det inte mycket mer, en liten stund efter den hallucinationen kunde jag rra mig igen.

S, mina frgor r: Kan det hr ha varit en drm? Om inte; hur ska jag gra fr att uppleva det igen, och nr jag vl upplever det, uppleva det lngre n den hr korta smnparalysen?

S.k. hypnagoga hallucinationer frekommer ibland vid insomnandet. Motsvarigheten vid uppvaknandet kallas fr hypnopompa hallucinationer. Jag r 99% sker p att du inte drmde, och 110% sker p att du inte var med om en astralresa. Det som du upplevde var helt enkelt en vanlig smnparalys utan ngra andra inslag n just hallucinationen.

Egentligen s r kanske inte huvudmnet i denna trden smnparalyser, men i andra delar av forumet s finns det beskrivet hur och varfr smnparalyser uppstr. Det finns vad jag vet inga direkta How-To-manualer som beskriver hur man gr till vga fr att hamna i en paralys, eftersom de tycks ske vldigt "random". Dremot finns det bde tips och rd p vad som br gras om man vill bli kvitt dem.
Citera
2008-08-15, 18:45
Medlem
Aexil Kongs avatar
Du har skert rtt i att det hr inte var nn astralresa, jag vet knappt ens vad det r, men jag visste inte vart jag skulle posta det hr och hittade den hr trden nr jag skte p "smnparalyser". Hittar du/nn ngon bttre trd om smnparalyser?
Citera
2008-08-15, 19:37
Medlem
MrCheebas avatar
Smnparalyser r bra sprngbrdor emot UKU har jag hrt. Jag har sjlv aldrig erfarit (eller noterat kanske) tillstndet utan vaknar bara i denna halvslummer och frbereder mig p att "g ut".
Saken r ocks den att alla dessa fenomen, om man buntar ihop dem beskriver en vldigt fingradig skala rrande vakenhet kontra total drmsmn. En ordentlig UKU ligger nra total vakenhet men nd inte. Du r medveten om vem du r, vilken dag i veckan det r, var du befinner dig och s vidare men r nd, vad skall man sga, uppfylld av ett drmskt segment av din personlighet. En eufori. En upptckarlust. Inom astralprojiverarkretstar s kallas detta ibland fr att vara "a wild one".

Nr man fr sin frsta ordentligt klara UKU s blir man s extatisk att man vcker upp tidigare oknda delar av sin personlighet kan man sga, s s till vida kan UKU-medvetandet liknas vid ett drmskt medvetande.

Mitt tips till dig r att du fortstter att fundera kring astralresor och planerar in ngon tupplur hr och dr. Hamnar du i paralyser: tnk, vill, nska att du skall lmna kroppen!
Det r via sdana "bner" eller viljeakter riktade mot det undermedvetna som man till slut programmerar det att lyda ens vilja.
Lycka till.
Citera
2008-08-15, 20:03
Medlem
Aexil Kongs avatar
Jag funderar p att stta klockan p 8 imorgon s jag vaknar till lite ltt, och sen frsker somna om och p stt kanske uppleva en till paralys.
Citera
2008-08-15, 20:10
Medlem
MrCheebas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aexil Kong
Jag funderar p att stta klockan p 8 imorgon s jag vaknar till lite ltt, och sen frsker somna om och p stt kanske uppleva en till paralys.

Det kanske kan fungera.
Alla r olika vad gller det som r gynnsamt fr att f tillstnd detta inledningsskede med paralys och surr i ronen osv.
Jag r en lat och ofokuserad typ s fr mig hjlpte det aldrig med tekniker. Jag levde ocks mycket ostrukturerat under den tid d jag var som mest intresserad av UKU, och sov drfr lite huller om buller vad gller dag/natt.

Fr mig fungerade det allts bst att "go with the flow". Fr andra kanske en mer diciplinerad anfallsvinkel kan bra frukt.
Citera
2008-08-17, 17:06
Medlem
r astralresa och smnparalys samma sak? Fattar inte kopplingen dr riktigt :S Jag har smnparalyser typ jmt, ibland lyckas jag inte gra nnting utan ligger bara dr och knner mig allmnt utsatt, och ibland lyckas jag ta "mig" upp och ka omkring lite hr och var Problemet r att jag har rtt svrt att koncentrera mig s oftast s ker jag bara omkring helt p mf och brjar drmma igen:P Frmodar att det r en vanesak det dr med koncentration dock :P
Citera
2008-08-17, 17:39
Medlem
Oroboross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr_Brumstuss
r astralresa och smnparalys samma sak? Fattar inte kopplingen dr riktigt :S Jag har smnparalyser typ jmt, ibland lyckas jag inte gra nnting utan ligger bara dr och knner mig allmnt utsatt, och ibland lyckas jag ta "mig" upp och ka omkring lite hr och var Problemet r att jag har rtt svrt att koncentrera mig s oftast s ker jag bara omkring helt p mf och brjar drmma igen:P Frmodar att det r en vanesak det dr med koncentration dock :P

Nej, en astralresa r inte samma sak som smnparalys, ven om det finns en koppling mellan det senare och det frra. En smnparalys r ett fenomen som mnniskor kan rka ut fr i insomnings-, eller uppvaknandefasen under smncykeln, och som fregs av en rent fysisk process d hjrnans signaler till kroppens motoriska funktioner upphr. Att signalerna till motoriken upphr r helt normalt - det r ngot som sker varje natt d vi somnar in - men det som r "onormalt" r att man vid en smnparalys r medveten om att signalerna inte nr fram; man frsker rra sig men upptcker att det r extremt svrt.

En "astralresa" - eller fr att vara mer precis en Ut-ur-Kroppen-Upplevelse - r en av de upplevelser som r frknippade med en smnparalys. Andra vanliga upplevelser r hallucinationer, och ven klardrmmar (som r mer vanligt frekommande n "astralresor" vid dessa tillfllen) kan upplevas. Inte alltfr sllan fr den paralyserade personen ven knslan av att ngon slags "nrvaro" befinner sig i hans/hennes direkta nrhet.
Citera
2008-08-17, 20:11
Bannlyst
Hollow Earth Och Astralkroppen

Intressant mne mste jag sga, hoppas det funkar detta och att det r p riktigt. Ska frst fixa chakrana innan jag brjar testa iaf. Till saken:

HOLLOW EARTH-teorin och Astralkroppsresa-teorin borde ju kunna kombineras genom att man reser ner till jorden och kollar hur det ser ut dr. Kan ingen gra det och sen posta resultat?
Citera
2008-08-17, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oroboros
Nej, en astralresa r inte samma sak som smnparalys, ven om det finns en koppling mellan det senare och det frra. En smnparalys r ett fenomen som mnniskor kan rka ut fr i insomnings-, eller uppvaknandefasen under smncykeln, och som fregs av en rent fysisk process d hjrnans signaler till kroppens motoriska funktioner upphr. Att signalerna till motoriken upphr r helt normalt - det r ngot som sker varje natt d vi somnar in - men det som r "onormalt" r att man vid en smnparalys r medveten om att signalerna inte nr fram; man frsker rra sig men upptcker att det r extremt svrt.

En "astralresa" - eller fr att vara mer precis en Ut-ur-Kroppen-Upplevelse - r en av de upplevelser som r frknippade med en smnparalys. Andra vanliga upplevelser r hallucinationer, och ven klardrmmar (som r mer vanligt frekommande n "astralresor" vid dessa tillfllen) kan upplevas. Inte alltfr sllan fr den paralyserade personen ven knslan av att ngon slags "nrvaro" befinner sig i hans/hennes direkta nrhet.

Okej s genom smnparalys kan man uppleva en astralresa? Men munkarna d? Frstter dom sig sjlva i en smnparalys d?
Citera
2008-08-17, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pallm
Intressant mne mste jag sga, hoppas det funkar detta och att det r p riktigt. Ska frst fixa chakrana innan jag brjar testa iaf. Till saken:

HOLLOW EARTH-teorin och Astralkroppsresa-teorin borde ju kunna kombineras genom att man reser ner till jorden och kollar hur det ser ut dr. Kan ingen gra det och sen posta resultat?

Finns ju delade meningar om att det astrala r en riktig dimension eller bara en vrld skapad av ditt undermedvetna vad jag har frsttt :S Men tl ju att utforskas som sagt
Citera
2008-08-17, 20:56
Medlem
Varfr vill man uppleva en smnparalys?

Det lter sjukt imo.

Det finns inget att hmta frn dem i vilket fall om man inte r galen eller nt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in