Citat:
Ursprungligen postat av Herr_Brumstuss
r astralresa och smnparalys samma sak? Fattar inte kopplingen dr riktigt :S Jag har smnparalyser typ jmt, ibland lyckas jag inte gra nnting utan ligger bara dr och knner mig allmnt utsatt, och ibland lyckas jag ta "mig" upp och ka omkring lite hr och var
Problemet r att jag har rtt svrt att koncentrera mig s oftast s ker jag bara omkring helt p mf och brjar drmma igen:P Frmodar att det r en vanesak det dr med koncentration dock :P
Nej, en astralresa r inte samma sak som smnparalys, ven om det finns en koppling mellan det senare och det frra. En smnparalys r ett fenomen som mnniskor kan rka ut fr i insomnings-, eller uppvaknandefasen under smncykeln, och som fregs av en rent fysisk process d hjrnans signaler till kroppens motoriska funktioner upphr. Att signalerna till motoriken upphr r helt normalt - det r ngot som sker varje natt d vi somnar in - men det som r "onormalt" r att man vid en smnparalys r medveten om att signalerna inte nr fram; man frsker rra sig men upptcker att det r extremt svrt.
En "astralresa" - eller fr att vara mer precis en Ut-ur-Kroppen-Upplevelse - r en av de upplevelser som r frknippade med en smnparalys. Andra vanliga upplevelser r hallucinationer, och ven klardrmmar (som r mer vanligt frekommande n "astralresor" vid dessa tillfllen) kan upplevas. Inte alltfr sllan fr den paralyserade personen ven knslan av att ngon slags "nrvaro" befinner sig i hans/hennes direkta nrhet.