Flashback bygger pepparkakshus!
2009-03-05, 13:37
Medlem
Undseendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lava
För att verkligen förstå porrens betydelse för en man, måste man kanske vara man?
Gällande onani:
Det påstås att visuella intryck är viktiga för mäns lust.
För kvinnor skall det i större utsträckning räcka med fantasier.

För många män är kanske ett porrförbud detsamma som att förbjuda en kvinna att fantisera (vilket givetvis inte är möjligt utförbart).

Jag tror fö inte att porren är livsnödvändig utan att det för många killar handlar om principer.

Det där stämmer inte alls in på mig.
Vill kolla både med och utan min kille
Och det är oftast jag som är den drivande kraften, även om han inte är speciellt svårövertalad.

För att återgå till den ursprungliga frågan.
Om tjejen är väldigt anti mot porrtittande, så är ju löftet att inte kolla väldigt viktigt för henne.
Medans killen (i det här fallet) inte ser på det lika allvarligt, utan mer tycker att han kör en liten vit lögn.
Om tjejen reagerar väldigt häftigt när frågan kommer upp, så är det inte så lätt för killen att argumentera för ett fortsatt porrsurfande. Han väjer då den "lätta" vägen, och hoppas på att inte bli påkommen.

Vita lögner kör de flesta av oss med.
Ibland för att undvika skada en annan person och/eller att själva hamna i lite bättre dager.
Citera
2009-03-05, 14:05
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Undseende
Det där stämmer inte alls in på mig.
Vill kolla både med och utan min kille
Och det är oftast jag som är den drivande kraften, även om han inte är speciellt svårövertalad.

.

Jag var kanske otydlig men jag skrev inlägget utifrån de fall där kvinnan förbjuder och är oförstående inför porr.
Citera
2009-03-05, 18:19
Medlem
Molson Canadians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StoneWolf
Men många tjejer ljuger ju om hur många de legat med trots att det är en dealbreaker. Precis som killar ljuger om deras porrsurfande.

Det här med dealbreaker kan man ju lägga helt olika nivåer på. Att ljuga om viljan att skaffa barn är nog för de allra flesta inklusive mig helt oacceptabelt. Jag skulle kunna ta att tjejen drog några vita lögner för mig ibland så länge hon höll sig inom vissa ramar i övrigt. Vilket också är mitt personliga svar på topic.

Och?
Det förändrar inte det faktum att jag anser att det är föraktfullt att ljuga för sin partner om något som man vet är en dealbreaker för vederbörande.

Nivån ligger när det är något som är så fundamentalt viktigt för vederbörande att denne inte kan leva med någon som ägnar sig åt det. Du måste skilja mellan vad och att. Det är ATT något är en dealbreaker som är poängen. Inte VAD som är en dealbreaker. Det är skillnad mellan preferens och dealbreaker.
Citera
2009-03-05, 18:44
Medlem
Snorlyktans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Molson Canadian
Och?
Det förändrar inte det faktum att jag anser att det är föraktfullt att ljuga för sin partner om något som man vet är en dealbreaker för vederbörande.

Nivån ligger när det är något som är så fundamentalt viktigt för vederbörande att denne inte kan leva med någon som ägnar sig åt det. Du måste skilja mellan vad och att. Det är ATT något är en dealbreaker som är poängen. Inte VAD som är en dealbreaker. Det är skillnad mellan preferens och dealbreaker.

Man kan ju också fråga sig om ens partner verkligen har med det att göra?
Även i förhållanden måste man få ha rätt till en personlig sfär, och i mitt tycke ska man få ha åtminstone några hemligheter för varandra.
Misstänker att det är kraven på total ärlighet som sabbar många förhållanden, det och krav på avsägandet av eget privatliv.
Citera
2009-03-05, 18:56
Medlem
Molson Canadians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snorlyktan
Man kan ju också fråga sig om ens partner verkligen har med det att göra?
Även i förhållanden måste man få ha rätt till en personlig sfär, och i mitt tycke ska man få ha åtminstone några hemligheter för varandra.
Misstänker att det är kraven på total ärlighet som sabbar många förhållanden, det och krav på avsägandet av eget privatliv.

Det beror nog på vad man har för syn på förhållanden. Jag menar att det är fundamentalt för ett förhållande att man har med varandra att göra.

Att hålla något hemligt som man vet är en dealbreaker för den andre menar jag är föraktfullt. Det är vad jag m fl diskuterat.
Citera
2009-03-05, 19:04
Medlem
Undseendes avatar
Citat:
Och?

Det kan ju också vara så att Ts kille inte har uppfattat att det verkligen ÄR en dealbreaker för tjejen. Vi har ju ingen aning om hur samtalet har gått till.
Han kanske uppfattade det som en, möjligen, stark önskan, från tjejens sida.
Och eftersom HAN inte är av uppfattningen att det är en dealbreaker, så kör han med den "lilla" vita lögnen, som jag tidigare talade om. Han har helt enkelt inte förstått vidden av hur det sårar Ts.

Jag tror att det är lätt för missförstånd i en sån här fråga. Då det verkar som att många är antingen för eller emot, allt eller inget.

Hade det handlat om ren fysisk otrohet, så inbillar jag mig att utrymmet för missförstånd är (mycket?) mindre. Då de flesta är av åsikten att det är fel.
Citera
2009-03-05, 19:08
Medlem
Snorlyktans avatar
Citat:
Det beror nog på vad man har för syn på förhållanden. Jag menar att det är fundamentalt för ett förhållande att man har med varandra att göra.

Att hålla något hemligt som man vet är en dealbreaker för den andre menar jag är föraktfullt. Det är vad jag m fl diskuterat.

Dealbreaker. Måste säga att jag tycker uttrycket och vad det betyder i sammanhanget är fånigt. Har man en partner som är bra i alla sammanhang och skiter på sig för att han tittar på porr så kanske man ska se över sina prioriteringar en aning.
Skiter man på sig för att man känner sig otillräcklig så bör man kanske hålla skillnaderna i libido mellan könen i skallen.

Och jo, man får ljuga för varandra i ett förhållande. Jag vet inte någon som på när de frågar "Hur ser jag ut?" eller "Ser min bak stor ut i de här byxorna" vill ha ett ärligt svar.
Det finns en anledning till att förmågan att ljuga dök upp och stannade kvar under evolutionens gång. Den är oljan som får sociallivet att fungera utan att gnissla.
Senast redigerad av Snorlyktan 2009-03-05 kl. 19:36.
Citera
2009-03-05, 19:26
Medlem
Molson Canadians avatar
Citat:
Dealbreaker. Måste säga att jag tycker uttrycket och vad det betyder i sammanhanget. Har man en partner som är bra i alla sammanhang och skiter på sig för att han tittar på porr så kanske man ska se över sina prioriteringar en aning.
Skiter man på sig för att man känner sig otillräcklig så bör man kanske hålla skillnaderna i libido mellan könen i skallen.

Och jo, man får ljuga för varandra i ett förhållande. Jag vet inte någon som på när de frågar "Hur ser jag ut?" eller "Ser min bak stor ut i de här byxorna" vill ha ett ärligt svar.
Det finns en anledning till att förmågan att ljuga dök upp och stannade kvar under evolutionens gång. Den är oljan som får sociallivet att fungera utan att gnissla.

Eller så ska man se över sitt val av partner. Att det skulle vara fråga om "otillräcklighet" är en förhastad slutsats. Det finns andra skäl till att man kan anse att stöd av porrindustrin inte är något man vill ha hos en partner.

Att ljuga om något som man vet är en dealbreaker, dvs. fundamentalt viktigt för vederbörande, är vad jag ifrågasätter och anser vara föraktfullt. Som sagt, om jag vet att min partner vill ha barn, men jag inte vill det, och ljuger för honom och säger att jag visst vill ha barn, så menar jag att jag är respektlös som inte delger den informationen och föraktfull om jag ljuger om det på en direkt fråga. Han har ju då gått in i förhållandet på falska premisser.
Citera
2009-03-05, 19:39
Medlem
Snorlyktans avatar
Citat:
Eller så ska man se över sitt val av partner. Att det skulle vara fråga om "otillräcklighet" är en förhastad slutsats. Det finns andra skäl till att man kan anse att stöd av porrindustrin inte är något man vill ha hos en partner.

Att ljuga om något som man vet är en dealbreaker, dvs. fundamentalt viktigt för vederbörande, är vad jag ifrågasätter och anser vara föraktfullt. Som sagt, om jag vet att min partner vill ha barn, men jag inte vill det, och ljuger för honom och säger att jag visst vill ha barn, så menar jag att jag är respektlös som inte delger den informationen och föraktfull om jag ljuger om det på en direkt fråga. Han har ju då gått in i förhållandet på falska premisser.

Det var ingen slutsats alls, utan en beskrivning av vad jag tycker om de som är av den åsikten. Visserligen är det det vanligaste skälet jag stött på när det gäller kvinnor som är emot att deras respektive tittar på porr (det och "otrohet"), men det var ingen slutsats.

Han i ditt exempel har gått in i ett förhållande, punkt. Visar det sig sen att något inte stämmer är det upp till honom att lämna förhållandet.
Citera
2009-03-05, 19:59
Medlem
Molson Canadians avatar
Citat:
Det var ingen slutsats alls, utan en beskrivning av vad jag tycker om de som är av den åsikten. Visserligen är det det vanligaste skälet jag stött på när det gäller kvinnor som är emot att deras respektive tittar på porr (det och "otrohet"), men det var ingen slutsats.

Han i ditt exempel har gått in i ett förhållande, punkt. Visar det sig sen att något inte stämmer är det upp till honom att lämna förhållandet.

Javisst, men då måste han också få klart för sig att det är något som inte stämmer. Det är därför jag menar att man inte ska ljuga om sådant som man vet är en dealbreaker för den andre.
Citera
2009-03-05, 20:27
Medlem
Vekrusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StoneWolf
Jag har inte nämt ordet tramsigt. Dock är det ett bevis på svag självkänsla om man tar illa vid sig av att killen kollar porr. Jag har inte skrivit att det är en dealbreaker i alla lägen för mig om tjejen är en slampa.

Det går inte att dela in tjejer i slampor och icke slampor på var sin sida om en mur. Den diskussionen har jag haft aldeles för många ggr här på FB. Om jag ska tycka att slampighet är en dealbreaker för mig så skulle det vara i EXTREMFALL. Notera det.

Även om du tycker det är fel att ljuga i relationer så kommer du inte ifrån det faktum att det ljugs väldigt mycket i relationer hela tiden. Vilket jag nämt flera ggr tidigare. Tänk om alla var ärliga hela tiden. Hur skulle det se ut då? "Var maten god älskling?" "Nej, den var jätteäcklig"

Är det inte ett bevis på svag självkänsla om man inte står ut med att ens flickvän var hela stans ex-madrass? Så att det är OK att hon ljuger om det istället, även om du frågar för att det är viktigt för dig?

Och att försvara ett beteende utifrån att det förekommer, är ett himla svagt argument. Är mord också rätt då, eftersom folk mördar varandra hela tiden?

(Dessutom, så är det en fördel i ett längre förhållande att säga till om maten är "äcklig". Annars får man samma rätt igen och igen, och onödiga irritationer byggs upp. Däremot så behöver man ju inte låta som ett sandlådebarn, utan bara säga att maten inte föll i smaken. Som en parantes, att användas med förstånd.)
Citera
2009-03-05, 20:28
Medlem
Vekrusets avatar
Citat:
Och?

Det kan knappast bli tydligare än som du har formulerat det här ovan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in